Gå till innehåll

Broms TGB 20 ?


Matte69

Rekommendera Poster

Hejsan där ute i etern !

Är det någon som kan detta med trumbromsar ?

Fick en återbesiktning på höger fram pga att bromsen låg på....

Lite ljummet i fälgen bara..

Av med däcket och broms trumman....Blåste rent och smörjde upp cylindrarna....

Vickade lite med ett brytjärn och trumman gled så enkelt på....

På med däcket....Gick hur bra som helst så problemet var nu åtgärdat......

Startade upp och då lyser varningslampan för bromsar.....

Pedalen går i botten på första sen kommer trycket.....

Kollade nivån och fyllde på....Hjälpte då inte....

Av med däcket och luftade höger fram men hjälpte då inte.....

Någon som vet vad som har hänt ?....

Konstigt att man åtgärdar ett problem och får ett nytt på köpet....

Tacksam för svar och rådgivning....

Med vänlig hälsning Matte.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först kan du återställa ( dra ut igen) pinnen vid bromspedalen. Om man bottnar pedalen så åker pinnen in och stannar kvar intryckt tills du drar ut den med fingrarna. Den ser du enkelt. Det är den Jens menar

 

Den andra är tryckskillnadskontakten som sitter på vänster ram under bilen vid vänster framhjul. Den ser du om du ligger under bilen. Förmodligen behöver du inte röra denna just nu. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej !  Tacksamt för era svar...

Ska kolla upp detta...

Men återställer det trycket efter era svar ?....(Släcker inte bara lampan) ?

Pedalen går ju i botten på första trampet sen kommer ju trycket på andra....tar sen bara någon sekund efter sen är det likadant.....

Fick höra av en kompis som hade sökt efter problemet att det kan vara packningar i huvud cylindern som har gett med sig ...

Men jag provar i morgon.....Tackar så mycket.....

Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... jag läste slarvigt nu fattar jag.

 

 

Jag skulle nästa lova att det antingen feljusterade backar eller luftbubblor som orsakar ditt dubbeltramp. Huvudcylindern är nog inga bekymmer med. Förmodligen så tog du ut kolvarna när du gjorde rent och smorde upp dem så då har det smugit in lite luft i dem.

 

Testa detta:

 

skruva lös tryckskillnadskontakten vid vänster ram. Det är en ensam kabel med kabelsko som sitter på en liten bult (15mm?) som sitter fast i en liten kantig metallhistoria vid ramen. Bromsrören passerar genom denna lilla metallbox.

 

tag lös berörd trumma

spänn ett spännband runt backarna så de sitter fast

lufta en gång men håll kvar pedalen i golvet och be någon vän trycka tillbaka bromskolven helt in i cylindern med en mejsel. Det brukar prutta ut några små irriterade bubblor när kolven pressas tillbaka.

 

Vissa bubblor flyter inte upp vid vanlig luftning speciellt på den kolv som har nippeln i underkant. Dessa är förmodligen orsaken till dubbeltrampet. Gör om proceduren på bägge kolvarna för säkerhets skull.

 

 

Justera sedan backarna med slägga

 

Lyft upp en axeln i luften.

Tag lös hjulen.

Drag åt bulten på baksidan (11mm/13mm?) som spänner ut backarna tills trumman inte går att snurra.

Knacka några ggr med slägga på trumman och förmodligen går trumman att snurra igen så då får du dra åt några snäpp till.

Knacka med släggan igen och om trumman går att rotera får du dra åt ett par snäpp till.

När trumman inte går att rotera längre trots massage med släggan kan man släppa ett par snäpp tills trumman roterar fritt.Då är backen justerad perfekt och ligger nära trumman utan att ligga an.

 

Sedan blir det till att göra om den proceduren för alla backarna, 4 ggr på framaxeln och en väldans massa ggr på bakaxlarna för dig som har så många bakhjul :-)

 

Sedan är nog lilla gumman redo för besiktningsmannen... :-)

 

Glöm inte skruva tillbaka tryckskillnadskontakten den blir rostig och ful om den hänger löst i regnet har jag märkt...

:mellow:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer komplicerat eller inte så kan man också göra injusteringen med axlarna på bockar och trummorna på plats med muttrar. När man justerat mothållet på alla backar kör man runt trummorna på ettan låg plus alla spärrar några varv med bromspedalen hyfsat nertryckt, låt motorn jobba lite. Så upprepar man justering och rundkörning några gånger tills alla backar bara behöver ett hacks justering för att ligga an. Inget som säger att man inte får kombinera detta med Försiktiga Släggan :)

Redigerad av ErikC304
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggstips till Johannes procedur ovan:

 

När du tagit av hjulet för att justera backarna kan du dra på några hjulmuttrar som låser trumman på navet. Lättare att få backarna rätt justerade då...

 

:)

Tänk bara på att vända på muttrarna så du inte skadar konan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...