Matte69 Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Hejsan där ute i etern ! Är det någon som kan detta med trumbromsar ? Fick en återbesiktning på höger fram pga att bromsen låg på.... Lite ljummet i fälgen bara.. Av med däcket och broms trumman....Blåste rent och smörjde upp cylindrarna.... Vickade lite med ett brytjärn och trumman gled så enkelt på.... På med däcket....Gick hur bra som helst så problemet var nu åtgärdat...... Startade upp och då lyser varningslampan för bromsar..... Pedalen går i botten på första sen kommer trycket..... Kollade nivån och fyllde på....Hjälpte då inte.... Av med däcket och luftade höger fram men hjälpte då inte..... Någon som vet vad som har hänt ?.... Konstigt att man åtgärdar ett problem och får ett nytt på köpet.... Tacksam för svar och rådgivning.... Med vänlig hälsning Matte....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Hej! Det finns en varningsventil som man ska koppla ur när man luftar bromsar, den sitter i systemet efter huvudcylindern och tror jag mäter skillnaden mellan kretsarna. Så dra bara ur sladden som går in i ventilen så ska den återställas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 först kan du återställa ( dra ut igen) pinnen vid bromspedalen. Om man bottnar pedalen så åker pinnen in och stannar kvar intryckt tills du drar ut den med fingrarna. Den ser du enkelt. Det är den Jens menar Den andra är tryckskillnadskontakten som sitter på vänster ram under bilen vid vänster framhjul. Den ser du om du ligger under bilen. Förmodligen behöver du inte röra denna just nu. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matte69 Postad 22 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Okej ! Tacksamt för era svar... Ska kolla upp detta... Men återställer det trycket efter era svar ?....(Släcker inte bara lampan) ? Pedalen går ju i botten på första trampet sen kommer ju trycket på andra....tar sen bara någon sekund efter sen är det likadant..... Fick höra av en kompis som hade sökt efter problemet att det kan vara packningar i huvud cylindern som har gett med sig ... Men jag provar i morgon.....Tackar så mycket..... Matte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Aha... jag läste slarvigt nu fattar jag. Jag skulle nästa lova att det antingen feljusterade backar eller luftbubblor som orsakar ditt dubbeltramp. Huvudcylindern är nog inga bekymmer med. Förmodligen så tog du ut kolvarna när du gjorde rent och smorde upp dem så då har det smugit in lite luft i dem. Testa detta: skruva lös tryckskillnadskontakten vid vänster ram. Det är en ensam kabel med kabelsko som sitter på en liten bult (15mm?) som sitter fast i en liten kantig metallhistoria vid ramen. Bromsrören passerar genom denna lilla metallbox. tag lös berörd trumma spänn ett spännband runt backarna så de sitter fast lufta en gång men håll kvar pedalen i golvet och be någon vän trycka tillbaka bromskolven helt in i cylindern med en mejsel. Det brukar prutta ut några små irriterade bubblor när kolven pressas tillbaka. Vissa bubblor flyter inte upp vid vanlig luftning speciellt på den kolv som har nippeln i underkant. Dessa är förmodligen orsaken till dubbeltrampet. Gör om proceduren på bägge kolvarna för säkerhets skull. Justera sedan backarna med slägga Lyft upp en axeln i luften. Tag lös hjulen. Drag åt bulten på baksidan (11mm/13mm?) som spänner ut backarna tills trumman inte går att snurra. Knacka några ggr med slägga på trumman och förmodligen går trumman att snurra igen så då får du dra åt några snäpp till. Knacka med släggan igen och om trumman går att rotera får du dra åt ett par snäpp till. När trumman inte går att rotera längre trots massage med släggan kan man släppa ett par snäpp tills trumman roterar fritt.Då är backen justerad perfekt och ligger nära trumman utan att ligga an. Sedan blir det till att göra om den proceduren för alla backarna, 4 ggr på framaxeln och en väldans massa ggr på bakaxlarna för dig som har så många bakhjul :-) Sedan är nog lilla gumman redo för besiktningsmannen... :-) Glöm inte skruva tillbaka tryckskillnadskontakten den blir rostig och ful om den hänger löst i regnet har jag märkt... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Tilläggstips till Johannes procedur ovan: När du tagit av hjulet för att justera backarna kan du dra på några hjulmuttrar som låser trumman på navet. Lättare att få backarna rätt justerade då... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 Är ett måste om man vill få det bra 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 22 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2015 (redigerade) Mer komplicerat eller inte så kan man också göra injusteringen med axlarna på bockar och trummorna på plats med muttrar. När man justerat mothållet på alla backar kör man runt trummorna på ettan låg plus alla spärrar några varv med bromspedalen hyfsat nertryckt, låt motorn jobba lite. Så upprepar man justering och rundkörning några gånger tills alla backar bara behöver ett hacks justering för att ligga an. Inget som säger att man inte får kombinera detta med Försiktiga Släggan Redigerad 22 Oktober , 2015 av ErikC304 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 23 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 Tilläggstips till Johannes procedur ovan: När du tagit av hjulet för att justera backarna kan du dra på några hjulmuttrar som låser trumman på navet. Lättare att få backarna rätt justerade då... Tänk bara på att vända på muttrarna så du inte skadar konan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.