Gå till innehåll

Expeditionsbil


Jimmystrom

Rekommendera Poster

nej men den är också riktigt fin, den jag menar har utvändig bur och en dekal på framdören med numren 409 i blått. 

 

http://www.unusuallocomotion.com/pages/more-documentation/6x6-wheeled-rigid-vehicle-medium.html den är den 15e bilen uppifrån på startsidan och jag ber om ursäkt om det inte är okej att länka till andra hemsidor här ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör med Morgan fmv4x4.com, Putte här på forat jobbar på surpluss.se, kvd.se, kvibergsoverskott.se, millesvik.com.

 

När det här forumet startade så var det ganska gott om tgb till försäljning både privat och på firmor, men numera är det glesare mellan annonserna. Jag brukar inte kolla så mycket, men den senaste jag såg tipsas här var en kvd-auktion på en 131A direkt från försvaret. Den saknade en hel del grejer som vissa instrument, delar till tändningen och viss inredning har jag för mig. Ingenting som den som ändå ska bygga om till diesel, sätta i moderna stolar och i övrigt greja och pyssla med kanske bryr sig om, men det höjde ögonbrynen en hel del att slutpriset blev trots det E T T H U N D R A T U S E N .

 

Jag vet inte om det kan sägas vara säsonger med fler eller färre tgb till salu, men om inga fler batcher (nån som vet nåt?) kommer ut till försäljning så får vi nog finna oss i att det är glesare med bilar till salu framöver. Det innebär ju inte automatiskt att populariteten går upp och blir grejerna svårsålda går antagligen prisbilden ner. Men som jag tycker det ser ut just för stunden är det glest och höga priser.

 

Det innebär nog att man ska ha funderat igenom budgeten i sin helhet, ha pengarna man är beredd att betala redo och vara beredd att åka iväg och handla den bil som dyker upp. Ger vissa riskmoment, men kräver man säljaren på ordentliga svar och är ordentligt förberedd behöver det inte innebära att man blir lurad bara för att man snabbt gör slag i saken. Köpesannonser här på forumet har gett resultat för en del som sökt både bilar och grejer, så det kan ju vara en bra början.

Redigerad av ErikC304
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant att skaffa sig en 131A på är att börja med en 13 hytt/skåpbil och leta efter karossdelar till 131 på de forum där man ägnar sig åt offroadbyggen. Det är ju åtskilliga tgb som berövats axlarna och det står säkert en hel del okompletta bilar och balanserar på ramen i vårt avlånga land. De som skrivits om karossbyten vill jag minnas har lyckats med konverteringen besiktningsmässigt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag alltid skrivit och anser..

Finnarna är helt överlägsna än oss på offroad och just tgb-modifieringar.

 

Jag kan sitta hela nätterna och kolla på deras offroadfilmer med tgbs med toyota och nissandieslar och jätteladdtryck.

 

Asgrymma!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Den låg för 29500 med nån bänk i skåpet samt kamin. Budgeten för en 202 är väl där nånstans. Men vill ha ht. Ligger en för 36 med plog som legat länge kontaktade han förut idag men inte fått svar. Ser lite rostig ut och verkar inte vara bes men oklart i annonsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 
Volvo Valp L 3315 
29 500:- 
 

1 dag sedan 

 

Var denna i såfall en svensk valp ingen c202

 

Kan hända kommer min avyttras, fel kam sitter i men en extra motor av rätt modell har köpts som medföljer denna bör ha en felfri kam. Kambytet är tyvärr jobbigt och trångt men går att göra med motorn i bilen och utan att lyfta toppen. Nuvarande kam var från en klenare motor och effekten med den är nog knappt 100hk.  I övrigt en perfekt bil med en hel del nybilskänsla .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan c202 laplandern och valpen är att valpen är en ren terrängbil ritad i slutet av 50 talet och tillverkad på 60 talet för miltärt bruk medans c202  togs fram i slutet av 70 talet som en ren civil bil och tillverkades fram till 81-82.  Valpen är en ren terrängbil men c202 är mer en mycket snabbgående traktor, som vid lanserning kunde köpas med div tillbehör plog, sopaggregat, sandspridare mm.  c202 har kraftuttag för tillbehör samt original en kraftig vinch

 

Utväxlingen på c202 är avsedd för vägkörning dvs du åker lätt om en svenskvalp utan att ha petat in sista växeln men i skogen är c202 chanslös mot valpen. En orginal c202 i bra skick toppar en bit över 120 km/h men 90-100 är lagom march hastighet.

 

c202 är även ljudisolerad från fabrik och hyfsat komfortabel men också mycket tyngre än den lätta valpen så valet beror på vad man ska ha bilen till.

 

Bilder på min finns på forumet men enklast är googla bilder på laplander camper   då hittar du även tips på en hel del andra äventyrs fordon.

 

såg detta just nu på nätet försäljningbroshyren för c202  http://www.tradera.com/item/341254/250832194/volvo-c202-cross-country-broschyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att skilja dem åt är att c202 har utbuktnig på framdörrarna.    Japp den med plog är en c202 men att köpa en c202 som har jobbat hårt innebär att du troligen har uppslitna axlar.  Framaxeln är ihop med 4x4 bromsystemet är en sorglig historia.

 

 

36 är nog rätt ok pris för en komplett bil men det kommer ända att kosta innan den genomgången och färdigutrustad, i orginal ht får du stå på knä i men höjningsbara tak finns tror det från vw bussen passar bra. Kolla hur tyskarna bygger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...