Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej

 

Mange ting kan man læse sig til. Men denne gang vil jeg spørge jer.

Hjul afbalancering er ikke kun for at det skal være rart at køre.

Afbalancering har også med økonomi at gøre.

Dårlig afbalancering koster slitage på materielet.

 

At få afbalanceret hjul er normalt ikke noget vi vælger ekstra. Det er rutine på de fleste kørtøjer.

Undtagelsen er oftest langsomkørende redskaber.

 

 

Afbalancering kan gøres på mange måder:

 

Øjebliks dynamisk afbalancering:

Normalt er det med hjulet monteret i en særlig maskine der gør måling dynamisk.

Hvorefter der monteres vægte på fælgkanten eller klistres på fælgen.

Dette kan også gøres på kørtøjet. Det giver den fordel at Ubalance i de øvrige bevægelige dele

i forbindelse med hjulet bliver medtaget i afbalancerigen. Men den metode er mindre udbredt.

 

Disse metoder, med udvendige vægte har flere ulemper:

Vægte kan falde af.

Det er en øjebliks afbalncering og vil ikke tilpasse sig udefrakommende vægt som sne, is og skidt.

Det kan også tænkes at et hjul ændres i dækket levetid.

Dermed vil gentagende afbalanceringer være nødvendig.

 

Kontinoerligt dynamisk afbalancering:

Det betyder at hjulet med tilhørende roterende dele bliver afbalanceret mens man køre.

Det er denne form for afbalancering jeg vælger og formodentlig er `nødtil´  at vælge.

(Mere om det senere.) 

 

Der findes to plaseringer af afbalancerings vægt:

En særlig skive lavet af TAABS, CENTRAMATIC, OG evt. andre. Instruktions film 2 og How Centramatic Balancers Work film 3.

eller

Materiale der er i dækket i form af pulver eller kugler.

Det findes at købe i forskellige materialer og der er også her `redneck´ materialer.

 

Pulver. I vilkårlig rejkefølge:

EASYBALANCE, GAZIT, OG evt. andre.

og

Kugler.: 

Innovativebalancing evt. andre også.

(Redneck metoder :) Lejekugler eller golfkugler. (Jo jo hvorfor ikke.)

 

HELT statisk afbalancering:

(skrevet med rødt da jeg ikke mener det er særlig interessant med store hjul.)

Princip skitse:

post-7050-0-04843600-1446323947_thumb.jpg

Bubble Balancer

 

 

Lidt links til forklaringer:

Kugler.

Pulver.

Om det er pulver eller kugler gør ikke noget for videnskaben bag hvordan det virker.

 

Forum med Redneck metoder omtalt.

 

Nu orker jeg ikke mere for i dag. Pas godt på jer selv - derude.

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgen.

 

Når jeg skriver at jeg er nød til at vælge `kontinoerlig dynamisk afbalancering´ (KDA) så er det af flere grunde.

 

Hjulene jeg skal afbalancere er MEGET tunge, ca. 205 kg.

Samtidig er de med dobbel beadlock hvilket både forhinder kantvægt i at blive slået på fælgkanten samtidig kan beadlockene holde på store mængder sne, is og skidt der vil bringe hjulet ud af balance. 

 

Når man syntes det er sjov at lave tingene bedst muligt ud fra mest mulig viden så bliver der mange spørgsmål.

Bl.a.:

 

Det er dækkene er 700mm brede OG er bueformede*. Hvad gør det i forbindelse med KDA.

Min tanke er at pulver/kugler kan via fysisk placere sig rundt i hjulet vi dynamiske bevægelser. Det må formodentlig også gælde sidevejs eller ?

 

Jeg som alle andre vil også gerne gøre tingene til en fornuftig pris. Så er stålkugler, evt. fra kugleleger en farbar vej. Vil de skade dækket ?

Hvad med golfbolde. De skader nok ikke dækket men vil de blive nedbrudt til et eller andet Ubrugeligt støv ?

 

Hvis man køber `rigtig´ afbalancerings pulver hvad med fugt der kan komme ind med luft. Jo man kan bruge `tør´ nitrogen. Men det er ikke nødvendigvis tilgængelig ved punktering. 

 

En ting der er sikkert er at brug af div. midler som sprøjtes ind i hjulet for at forhindre eller reparere en punktering er udelukket. Føj for et svineri det kan blive hvis afbalancerings materiale og punkterings vædske blandes sammen.

 

Jeg hælder selv lidt til at prøve golfbolde. De koster ikke noget, da jeg har dem og er en rigtig sjov løsning.

 

Det var lidt af mine tanker og spørgsmål. Alt indput er meget velkommen.

 

* Bueformet er noget jeg ikke har set før. Dækkene er 700 mm brede men på vej er det kun meningen at man køre på 200 - 300 mm af dækkets brede. Det betyder at `bunde´ af dækket også er due / rundt. Det er mange andre hjul men slet ikke så meget som de her `bueformede´ dæk.

 

God søndag til jer alle- derude.

Knudsen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon Knudsen!

När jag tidigare såg i det du skrivit vad hjulen väger undrar jag lite över prestanda i den där. Vad väger originalhjulen? Den stackars gamle motorn ska veva igång 1200kg hjul, likväl ska bromsarna inte bara bromsa ner fordonsvikten utan också bromsa ner hjulen roterande massa.

 

Nog för att de tunga hjulen lär påverka fordonet en hel del med sin obalans, men kommer bilen hålla sånt tempo att balansering egentligen behövs?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sådan kan det gå, med mere information.

True Goo er et produkt der kan både lukke for punkteringer og afbalancere.

 

Det lyder som den bedste løsning. Prisen vil blive ca 30$ / hjul + transport - told.

Jeg tror jeg vil skrive til dem for mere info.

 

Men jeg vil stadig gerne have jeres tanker og evt erfaringer. 

 

 

Mvh

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang balancering med vattenbubbla så har jag balancerat en hel del i en sån maskin visserligen inte den enkla variant som visas på you tube utan en antik gammal proffsmaskin, det fungerade men man balancerade hela hjulets viktproblem på bara en sida av fälgen. Dvs vikt fel som ligger på insidan blir viktat på utsidan och därför kan innebära i värsta fall mer vobblande.   Men ofta fungerade det utmärkt.

 

Googlade runt och hittade en hel del gällande kontinuerlig dynamisk balansering: fördelen med stålkulor/blykulor var att de inte satte igen ventiler  och lätt återanvändningsbart

nackdel: men vid varje inbromsning kommer balanceringen att påbörjas igen dvs det funkar inte så bra i stadskörning.

 

Plastgranulat: blir statiskt och kan sitta på rätt ställe i upp till 3 månader och därför är hjulet alltid i balans även vid tex stadskörning med många stopp.

nackdelen : sätter igen vanliga ventiler och inte lika lätt att återvinna. 

 

Glykol:  Billigt och enkelt men hittade inget om hur bra det verkligen fungerat, kan tänka mig att de som åker slanglöst och med lite luft vid terrängkörning lättare kränger av däcken.

 

Har en omgång fälgar och en omgång gamla regade däck med lastbilslitbanor som är tänkta som extra hjul och vet att dessa däck tidigare behövde från 500 gram och upp mot kilot för att få i balans mycket för att balanceringen blir för när centrum och för långt ifrån den tunga bandregumerade lastbilslitbanan,  på dessa är det värt ett försök.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgen Erik og andre læser.

 

Mit indlæg (#4 i tråden) var skrevet før du sendte dit men så snakkede jeg telefon, så det kom ind efter dit indlæg.

 

Ja du, der har du noget.

 

 

MEN efter min vordering - - - osv (En vordering er intet vær hvis den er forkert eller der ikke er tillid til den.) Men jeg har ikke skænket det de store tanker da PV3S er MEGET lavgearet (60 km/t max)

 

Men nu skal dette ikke være en vordering så i garagen og den gamle `fiske´ vægt frem igen.

 

post-7050-0-88980000-1446371835_thumb.jpg

 

SMIL.

 

Heldig igen !!!

 

PV3S ER født med 10 hjul af ca. 90kg/stk. Altså ca. 900kg.

post-7050-0-49048500-1446371875_thumb.jpg

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

 

Et `nye´ hjul vejer altså ca 25kg mere end to af de gamle der udgjorde tvillingemonteringen

Jeg ved det er på en lidt større diameter. Hvilket selvfølgelig har en betydning.

post-7050-0-81333100-1446372339_thumb.jpg

Det er ca 10-12cm mere i diameter.

Men det er mellem et TOTAL nedslidt dæk og de nye med FULDT mønster (40mm).

Det er yderst at der er mest kinetisk energi. Så effekten er stor. (Jeg har ikke tilstrækkelig med data for at lave en konkret beregning.)

Den kinetiske energi vil holde en acceleration tilbage men ikke forhindre det.

Men en dårligt afballancering vil bergændse acceleration og topfart.

 

Min erfaring siger mig at med min kørestil og ønske så er værdien af en større topfart og laver RPM på motoren af mere betydende vigtighed for mig.

Den større diameter giver ca 10 - 11% større gearing. Hvilket slet ikke er nok til min tankegang. 

Derfor har jeg købet en Volvo FL6-14 for at få gearkassen som har 27% overgear i 6 gear.

Se nu, begynder det at hjælpe.

60km/t + 10% (Dæk) + 27% (overgear gear) = ca 83 km/t (Hvis motoren klare det ved fulde RPM.)

Meeeeen jeg kan jo komme til  -_-  at kaste Volvo motoren i. Den passer jo OGSÅ på gearkassen.  :wub:

 

Lang redegørsel.

 

 

Konklutionen:

Må blive at det er acceptabelt og at den kinetisk energi ikke vokser for voldsomt.

 

Uddybning:

Det er kun de 4 bagerste hjul der bliver erstattet med CCCP hjulene.

Der er ikke plads på forakslen til så brede hjul.

Forhjul er jeg slet ikke begyndt at lede efter endnu.

Før jeg leder efter forhjul vil jeg vide den aktuelle rullediameter på mine to bagaksler.

Det finder jeg ud af når CCCP hjulene er monteret.

Så sætter jeg en fastholde tang på en af hjulene.

På en kendt strækning (lad os sige 1 km.) på vej, med ca ½ læs tæller jeg antal omgange tangen tager. Det er let at gøre i spejlet. Dermed er det let at regne nøjagtig rulle diameter.

 

 

TAK for spørgsmålet. Det er sådan noget jeg kan lide for at få nye tanker og efterprøvet gamle tanker.

 

Mvh

Knudsen

.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fukt verkar vara ett problem och tydligen kör man med absolut torr luft eller kväve.

 

Men varför inte använda: https://en.wikipedia.org/wiki/Silica_gel ?   

 

http://www.giftinformation.se/aktuellt/silica-gel/

 

 

var får man tag på detta i större mängd  enl google: Gå in och fråga på en sport/skoaffär. Har själv jobbat. Man slänger miljontals såna där påsar i veckan. Garanterat får du en container såna om du bara ber om det.

 

 

Eller varför inte använda vanligt ris tex det rundkorninga?

 

då torkar det upp av sig själv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja diameterskillnaden gör säkert en hel del på den kinesiska energin [EDIT förbannade rättstavningsautomatik], men då är i vart fall inte viktskillnaden mot original extremt stor. Och håller du mellan 30 och 50 km/h med den gissar jag att det är en hel del annat som orsakar vibrationer och oväsen ändå. Är det extremt mycket jobb att få balanseringssand i hjulen efter montering en gång är gjord kanske det är värt att göra det redan från början, annars kanske du kunde hoppa över det tills du vet hur det blir.

 

För övrigt tror jag du vinner mest på att i så fall balansera framhjulen. Bakhjulen märks troligen inte så mycket fram i hytten, särskilt som de sitter på boggi som bara överför halva rörelsehöjden till chassit.

 

[Kinetisk]

Redigerad av ErikC304
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att något av de gamla hjulen med tunga lastbilsbanorna hade hamnat på tippen var iväg och hämtade tillbaks, så nu finns en komplett omgång för experiment bara i vänta våren när bilen är hemma igen.  Perfekt att prova på valpfälgar eftersom dessa har djupa fälgdiken och man lätt kränger dem för hand utan hjälp av maskiner, en kofot och ett spett brukar räcka.

 

Hörde med en däckkille och vanlig finkorning sand körde de på driven på lastbilarna.

för ungefärlig vikt  michelin 9.00 r16 dvs c202/valp finns med :  http://www.innovativebalancing.com/BigTirechart.htm

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ej hvor er dette bare spændende og sjov.

 

 ErikC304 med: ``kinesiska energin [EDIT förbannade rättstavningsautomatik]´´ ErikC304's rettelse ``[Kinetisk]´´

 

 eile med: ``Men varför inte använda: https://en.wikipedia...wiki/Silica_gel ?´´ ( Silica gel, - tøre kugler.)

Et meget interessant foreslag. Silikat gel kan evt fås i sko forretninger men er ikke svært eller dyrt at købe. det er bare et bygge marked hvor man kan købe refil til silikat gel rum tørre. Det koster ikke mange basøre.

Men der vil blive problem med ventilen i for af forstoppelse. Men der kan købes særlige ventiler.

Når jeg lige finder en silika gel pose vil jeg se hvad der sker ved at gøre det vådt og være vådt i nogle dage før det får lov at tørre.

Der bør ikke være ret meget fugt i et hjul men noget er der og vil der komme når der fyldes alm luft i.

 

Jeg har abselut ingen entention om at holde mig til 30 - 50km/t. Det er verden for stor- og mit liv for kort- til.

Målet er at kunne køre komfortabelt ( ha ha ha ) 90km/t. Det kræver, mindst 50% højere gearing.

 

Har det samme med min Overlander. 64km/t er optimalt for motoren så der kigger jeg på gearing i form af diff, X-fer, gearkasse og hjul. Målet er 90 km/t ved 1.400 Rpm. på motoren. Men det er en anden historie.

 

Endnu et foreslag:

 

Mange tak for jeres deltagelse i dette spørgsmål.

 

Mvh

Knudsen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta som en idiot, kan man inte balansera med vätska? Några liter av samma typ som man vätskefyller traktorhjul med för att få upp vikten? Då är fukten inget problem...

Nu har jeg tænkt og fundet den information (i hovedet) jeg havde behov for.

 

FØRST:

Alle kan tænke forkert og dermed spørge om noget der er svar på osv. MEN intet spørgsmål der er lavet i - af interesse og er tænkt konstruktivt er et dårligt - dumt spørgsmål. Vi skal alle være her sålænge vi har respekt for hinanden.

 

Dermed tak for det spørgsmål som jeg tror svar er: Vand Vand/glykol er for letflydende og vil ikke give en særlig stor effekt.

Da vægten er rigelig i forvejen skal jeg også tænke på afbalancerings effektiviteten i relation til vægt - nå ja og penge.

 

Så Johan Josefsson kom igen. Du er ikke i risiko for at blive kaldet noget som helst, ihvertilfælde fra mig.

 

God fortsat søndag.

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Oj! Ja, är det vanligt landsvägstempo på längre sträckor förstår jag varför du vill balansera. Jag är för dålig på att läsa danska, så den informationen gick mig förbi.

 

Og jer er ALDELES for dårlig til at skrive Svensk og tildeles også Dansk. Måske derfor skriver jeg for meget.

Men det er svært at holde noget kort når jeg gerne vil have detaljerne med.

 

PV3S har MEGET større bremser end som eksempel TGB 20 (Hvilket den også skal have.) Men det er samtidig luft bremser så der er stor bremse reserve er jeg overbevist om. Men det vil jeg selvfølgelig teste.

PV3S må også køre med anhænger så her er der også muligheder. Først bliver det et simpelt lad og min 5th wheel den skal lege med. 

En rigtig vild tanke er at forsøge at finde ud af at få den som modulvogntog. Altså to sætteogne. Så kan jeg have en - to biler og 5th wheelen med. Men nu er jeg lang ude, men tanke er der. Bl.a. fordi jeg ved der står en sættevogn i Danmark med Volvo 912 aksler. De kan hurtigt blive byttet til Praga portal aksler. Se så er der ligepludselig noget sjov i det. MEN igen det er en helt anden historie. (JA. Jeg lever for mig selv og kan gøre hvad jeg vil og har råd til.) SMIIIIIIIIL (Men savner nu INDIMELLEM en til at holde lidt igen for mig.) smil.

 

M glade vh-ner

Knudsen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dermed tak for det spørgsmål som jeg tror svar er: Vand Vand/glykol er for letflydende og vil ikke give en særlig stor effekt.

Da vægten er rigelig i forvejen skal jeg også tænke på afbalancerings effektiviteten i relation til vægt - nå ja og penge.

 

Da er vel kvicksilver tingen :D

Bare å begynne å hakke opp gamle thermometere.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man utgår ifrån ett stålrör med tex 10mm innerdiameter. Man valsar röret till en ring med diameter något mindre än bedlockringen på fälgen. Stoppar i lämplig mängd 8mm stålkulor i röret och svetsar ihoo till en ring. Sen svetsar man på 6-8 öron på ringen så man kan fästa den i bedlockbultarna. Nu är balanseringen klar till en billig kostnad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man utgår ifrån ett stålrör med tex 10mm innerdiameter. Man valsar röret till en ring med diameter något mindre än bedlockringen på fälgen. Stoppar i lämplig mängd 8mm stålkulor i röret och svetsar ihoo till en ring. Sen svetsar man på 6-8 öron på ringen så man kan fästa den i bedlockbultarna. Nu är balanseringen klar till en billig kostnad.

Hur mycket kulor ska det vara? En fjärdedel av varvet, blir det bra?

 

Har stött på det här med balanskulor på en slipmaskin, men där låste man kulorna efter balanseringen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inte svetsas ihop ringen, bättre är väl att göra den i exakt passning i fälgkanten och bara trä dit den ev lite klet för att förhindra vatten inträngning.

jag länkade tidigare till en tabel detta gällde när balansvikten hamnar i ytterkant med däcket så med kulor får man nog lägg till en del. 

 

Jag tror bäst är att först statisk väga av hjulet dvs med vattenbubbla då finns ju en grund balans i hjulet och sen tar kulorna, pulvret ,sanden eller vad man nu kör med över den dynamiska obalansen, tror man slipper för mycket vobblande och hoppande i lågfart innan balansmedlet hamnat på rätt ställe.

 

experiment går ju att göra med http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Anslutningsslangar/Vattenledningssystem-22-mm-2000033224/

 

eller kopparör

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med denne tråd har jeg fået gode input. Både fra jer og ved at undersøge selv.

 

På nuværende UDEN at tænke på penge.

 

Jeg ønsker IKKE pulver eller kugler i mine hjul.

Hovedsaligt fordi det forhindre brug at tætnings vædske.

Det er doble bead lock hjul så jeg forventer at de vil lække. +  muligheden for regulære punkteringer.

 

Derfor vælger jeg at arbejde ud fra brug af to metoder.

Det ene er True Goo som er for at stoppe lekager OG balancere.

og

Jeg vil også undersøge om jeg kan få lavet balancerings ringe som foreslået. Her i tråden, TAK.

Altså til at bolte på bead lock boltene. På den måde får jeg stor fordeling at balancerings massen og eliminere det at hjulene er bue formet og at balancerings materiale i hjulet bar er mit i hjulet. Dvs jeg får balanceret fra side til side i hjulet.

 

Med tanke på fælge og dæk's masse og oprindelse er det nok ikke helt galt at balancere på hver side og midt i.

Det giver også den fordel, at der er tætnings vædske i hjulet.

 

Det kan lyde som skudt helt over målet. men jeg søger det bedst mulige til jeg kommer til penge spørgsmålet og har viden. Så kan jeg vælge fra og drømme om at få råd.

 

Alt er jo valg.

 

I første omgang skal hjulene på Praga og der skal findes forhjul

Men i mellemtiden kan jeg formulere spørgsmål til evt. leverandøre.

Ja, også se om der er `lokale´ der kan bygge hvad jeg vil have.

 

Min konklusion til nu.

Kom endelig med spørgsmål og ideer.

TGB hilsen

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej

Denne post er både en opsummering af mine tanker og til Ring-gas Örkelljunga, Bonde som har været dæk mand og stadig har afbalancering's maskine.

Bonde og jeg har fine snake bl.a. om afbalancering. Det var i den snak jeg blev klar over at afbalancering har Bonde også forstand på !

 

Konklusionen for mig blev at: (Om Bonde er enig er så noget andet.)

 Ã˜jebliks dynamisk afbalancering OG Kontinoerligt dynamisk afbalancering + True Goo (Tætnings middel MED afbalancerende egenskaber.

 

Som jeg har skrevet tidligere så går jeg efter det bedste og skære efter økonomi.

(Den teoretiske tanke og finde det bedste er en sjov del af mit byggeri)

Så kommer virkeligheden og der skal ses på penge.

 

Grunden til Øjebliks dynamisk afbalancering er relativ simpel:

Fra man starter kørsel til balancerings medie har placerer sig korrekt går der tid og der skal en vis fart til.

(Hvem vil hoppe rundt hver gang man starter kørsel ?)

Med balancerings medie på / i hjulene kan jeg let forestille mig at det kan være ret slemt.

 

 

Når hjulene er i balance så vil der være mindre at lave for den Kontinoerligt dynamisk afbalancering.

Det vil betyde at hjulet vil være i balance INDTIL der kommer Ubanalnce-vægt på / i hjulet, det kan være i form af is og / eller skidt. 

(For mine hjul er det muligt for is at fryse fast så det ikke kan slås af og der KAN være anselige mængder skidt som vil være svær at fjerne uden en højtryksrenser.)

 

Sidst kan der tilføjes True Goo

Som er dæk tætningsmiddel med afbalancerende egenskaber.

 

 

Hvis man gør de tre ting i nævnte rækkefølge så kan det også gøres efterhånden som der bliver råd.

 

Først Ã˜jebliks dynamisk afbalancering, så som foreslået tidligere her i tråden, en Taabs boltet på, hver bead lock, og endelig True Goo.

Resultat bliver et hjul der er afbalanceret, i alle planer, i langt de fleste tilfælde. Og holder sig tæt for lækage.

 

 

Se filmen fra Taabs her. Jeg har klippet så man kan se at det BURDE være let at få lavet nøjagtig den dimension man ønsker.

 

Hvad alt dette koster ved jeg ikke. Men hvis jeg ikke bliver klogere får jeg finder priser så er det den mest optimale løsning jeg har kunnet finde til nu.

 

Alt godt til folket.

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...