Gå till innehåll

Köpt elbil


bsvensso

Rekommendera Poster

Då har du inte provkört en Tesla Svana... Jag är inte mycket för den typen av bilar (och då menar jag inte att den går på el) men lite coolt är det ju att den ritar gummi om du trycker pellen i botten när du redan ligger i 70. Det är rå kraft från 0-? Det bara matar på...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också varit väldigt sugen på ett bygge, men regelverket är lite knepigt och sätter stopp för ombyggnader. Smidiga kit finns annars att köpa och ett flertal filmer finns där gamelbilsfolket bygger om sina bilar till elbilar.  

En valp hade varit perfektet för dessa kit. 

 

 

Kolla även in "EVTV Friday Show"  finns på you tube  

 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har tittat en del på hur man skulle kunna elkonvertera tgbn.

Två elmotorer monterade centralt framåt resp bakåt kopplade på kardanerna bör få plats utan alltför stora problem, ersätta motorn med något modernt och växellådan med generator. Batteripaket från lämplig donator liggande på/under golv. 

Väntar med intresse på att det skall bli en marknad för skrotade hybrider som tex Mitsubishis outlander PEHV 

Absolut inte ogörligt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför två? bulta dit en likströmmare i fd lådan så har du både 4x4 drift och fram och back.

 

Inväntar också att elbilar ska skrotas men tyvärr ser det ut som att man åker på regbesiktning med och amatörbyggt.

Får man inte 4x4 och back om man har två motorer :unsure:  Med två motorer kan man väl ha mindre motorer (hälften så stora som om man bara har en motor) och styra drivningen elektroniskt. Man slipper ju en massa mekaniska delar :wub:  Egentligen vore väl en navmotor per hjul att föredra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nog både för och nackdelar med flera motorer.

 

fördelar med en motor:

En motor troligen billigare och med fd låda kan man använda en svagare motor. 

har man som på vissa bilar kraftutag till vinch mm så finns fördelar med fd låda.

 

El motor bultad fd lådan då kan lådan avlasta lagringen i elmotorn och ev kardanvibrationer.

 

ang back var det väl att det var enklare att lösa (tror jag) med likström.

 

Känns nästan som man skulle ställa undan/behålla c202 bara för att ha ett bra bygge att bygga elbil av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...