Gå till innehåll

Överväxel på fördelningslådan


R8N

Rekommendera Poster

Om man monterar överväxeln i/efter fördelningslådan som manövreras manuellt borde ju en automatlåda inte vara medveten om vad som händer bakom sig själv och växla ungefär som vanligt. 

Det borde väl bli som att man bytt utväxling i axlarna?

 

På det viset ser jag det intressant att ha en överväxel i fördelningslådan, då behöver man inte leta efter en automat som har överväxel utan det räcker med 1:1 på högsta växeln.

Visst har de flesta Mercedes 1:1 på automatlådorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg specifikationerna för senaste automatlådan från ZF som sitter i Jeep Renegade. Den har 5 st vanliga växlar och ytterliga fyra överväxlar. Totalt 9 växlar framåt. Dessvärre är den för tvärmonterade motorer. Någon som känner för att bygga ett par adapterplattor?

 

1  1:4.70

2  1:2.84

3  1:1.90

4  1:1.38

5  1:1.00

6  1:0.80

7  1:0.70

8  1:0.58

9  1:0.48

R  1:3.80

 

ZF-9HP-9-Speed-Automatic-Cutaway.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den passar nog bra tillsammans med en lågvarvig motor med bra bottenvrid. Momentomvandlaren gör att man klarar sig med något mindre utväxling på ettan eftersom den slirar innan den kommer upp i stall speed.

 

1:9,2 är utväxlingen på lågettan och 1:5 på lågtvåan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c202 m45 har 3.71 på hög ett.   4.70 skulle bli lagom för en c202 på gatan men i skogen behövs lägre så då faller iden med att byga utan fd låda eller så byter man ut 9:00x16 fullprofil till 50 eller 60 profil och får lite pimp stuk. 

 

fuzz-4b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att den blir för lågt växlad då det sitter en slutväxel i lådan åxå.

 

Precis så dom bygger trail spindlarna och dom går inte så fort.

 

Typ golf motor med låda som längsmonteras en drivaxel till framaxeln å andra till bakaxeln.

Slutväxeln i lådan gör att man får typ 4:1 som nedväxling av slutväxeln.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg er temmelig meget Toyota mand og derfor får i lige lidt forslag her fra.

Denne auto er nok lidt svær at få fat i. Men den kan laves til 800 Nm.

 

Toyota A750 5 Speed er svaret på rigtig meget.

 

Den sidste har jeg ikke gransket så meget. Men begge kan styres med stand alone systemer.

 

Mvh

Knudsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo M90 växellåda från en 940 är tydligen ganska kort, åtminstone verkar den kortare än en M47.

 

Skulle den kunna passa i en TGB med B30 utan att kapa tvärbalkar mm?

 

Jag inbilar mig att det är samma bultmönster på B230 och B30, visserligen vridet cirka 15 grader MEN, -spelar det någon roll om lådan får luta lite?

 

Om man sedan svarvar ner utgående medbringare på lådan och drar nya splines på dess utsida så kan man ju sticka in den i fördelningslådan.

Slutligen får man såklart tillverka en adapter så lådan bultas mot fördelningslådan. Ungefär som Eile gjort med sin M47-fd51 -konvertering.

 

Någon som har koll på längden på en M90, Från delningsplanet Motor/växel till bakkant av lådan samt till bakkant av medbringaren?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen nygjord adapter jag har mellan lådorna utan c202 växelådsfäste  som passar direkt i m47 bakre bultmönster. Jag har bara lagt på lite extra material på något ställe samt fräst upp för lite oljereserv för nedre axelns lagring fick göra detta eftersom jag vid växelådsbygget inte behöll m47 bakre gavel utan c202 växelådsfäste fick ersätta bakgaveln.

post-5279-0-87396900-1449606811_thumb.jpg

 

m47 är bara en tillsats till m45 lådan:

post-5279-0-62457300-1449608214_thumb.jpg

 
post-5279-0-70018900-1449607581_thumb.jpg
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motorbalk ni har på 11 bilarna som sitter i vägen?

B30 är väl inte så långslagig så det är väl bara att kapa ner tråget och sen bulta det i bänken eller på en skiva och svetsa om det.

Hoppsan,blandade nog ihop det, va nog ingen motorbalk där :) det är nog framaxeln och nån vakumtank/ramrör som är närmast ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man flytta fram motorn en bit, det närmsta som tar i är väl om framaxeln fjädrar in max och tar i remhjulet på motorn. Bakåt är det vacuumtanken som sätter stopp om man inte flyttar den.

Jag har hakat upp mig på att bilen från början är framtung så jag är inte så sugen på att flytta fram motorn, fast jag kanske bara är nojjig?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...