MilSpeC Postad 11 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 11 Mars , 2016 Snyggt Var köpte du avlastningsventilen? Jag kör idag med en säkerhetsventil från feltema och den känns sådär Tackar! Du kan köpa ventilen på ebay. Sök på pilot unloader valve, eller conrader valve för det är dom som tillverkar denna variant. Vill man ha en ventil som är lite mer heavy duty och som kanske lämpar sig mer för fordon så kan du söka på Bendix D2 governor. (Väljs med fördel om du har en bendixkompressor. Monteras direkt på kompressorn). 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 20 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Mars , 2016 Målning, och målning... Sen lite radioinstallation. Färgdags! Mycket maskering blev det, många rullar tejp. Hjälpredan målar på.. men ser det inte lite ljust ut?? Taket fick ett mönster, det var helgrönt från början visade det sig. Men ser den ljusgröna ändå inte lite för ljus ut??? Färdigmålat.. men visst fasen blev det fel ljusgrön. Hade fått ljusgrön 313!... ska ju vara ljusgrön 322!! En vecka kunde jag stå ut med fel färg på bilen.. Blev en beställning från Per som säljer på blocket. Bara att börja om. Original identifieringsskylten fick sig en omgång den med. Mycket bättre! Kanon nöjd med den nya gröna. Tillverkade ett fäste och monterade radiofronterna, ska bygga en apparatlåda för radio-delarna som kan fästas med snäpp-fästen i befintlig hållare i taket för lufor-mottagaren. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 Mars , 2016 Rapport Share Postad 20 Mars , 2016 Fantastiskt bra dokumenterat! Vad ska du köra i Aurororna? En C52 och en C54? Åkeri och 2m ham? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 21 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2016 Fantastiskt bra dokumenterat! Vad ska du köra i Aurororna? En C52 och en C54? Åkeri och 2m ham? Kul att det uppskattas Främst så är Aurororna för lokal kommunikation mellan fordon. Har även repeatrar på ett berg i kommunen för 160mhz och 70mhz så dessa kommer användas flitigt. Bil - Bas / Bil - Bärbart. Såklart så ligger 2m amatör och även radio skog / åkeri i apparaterna för avlyssning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 21 Mars , 2016 Rapport Share Postad 21 Mars , 2016 Fräckt! Vi har en egen 75MHz frekvens med PTS tillstånd och allt som vi väl inte använder varje dag, men kul att ha och klockren kommunikation de gånger vi behöver dom. "Provar lite" med en repeater också... Gott om Auroror på hyllan men brist på frontpaneler i användbart skick. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 21 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2016 Fräckt! Vi har en egen 75MHz frekvens med PTS tillstånd och allt som vi väl inte använder varje dag, men kul att ha och klockren kommunikation de gånger vi behöver dom. "Provar lite" med en repeater också... Gott om Auroror på hyllan men brist på frontpaneler i användbart skick. Auroror är det bästa man kan ha! Kan kolla upp pris på fronter om du är intresserad. Har en bra kontakt på TC Connect. Har två fronter över men dom hamnar nog bak i skåpet på bilen för dubbelmanövrering. Har mycket!! Radioutrustning som ligger och även repeatrar så ska du sätta upp en komplett station på något berg, skicka pm. / Pontus 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 20 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Maj , 2016 Lite småpyssel Terrängbilsmeket har stått still ett tag nu då det varit mycket på jobbet. Några grejor har ändrats och byggts till sedan senast. Kompressorremmen har jag bytt två gånger sedan installationen pga att jag svarvat remskivan fel. Remspåret hade fel vinklar och hade lite väl grov yta invändigt så remmen slirade. Jag la i lite nytt material så jag kunde svarva om remspåret. Hoppas på bättre resultat denna gång. Har bytt damask, fram höger. Tog även bort och satt tillbaks bromsbackarna fram på båda sidor, och nu fungerar (ÄNTLIGEN!! ) bromsarna helt sonika efter att jag av misstag glömde hänga på bromstrumman, och trampade således isär en bromscylinder vid prov och några omtag bromsvätska hamnade nere i gropen. (Det krävdes dubbeltramp på pedalen innan). Då tryckluften verkar pålitlig nu så fick jag en idé då jag rotade igenom lite gamla tryckluftsprylar man samlat på sig genom åren. Luftmanövrering av fördelningslådan! Efter lite mätande på cylindrarnas slaglängd kontra spel på fördelningslådans länkage så kom jag fram till att jag måste begränsa slaglängden från 50mm till 20mm på cylindrarna. Detta löste jag igenom att svarva till två små mässingsbussningar på 30mm vardera som stoppades i cylindrarna. Efter en ordentlig stunds skissande och funderande kom jag fram till enklaste lösningen för att åstadkomma tre fasta lägen med två cylindrar. Ibland har man tur, för jag hade ingen riktig plan för hur jag skulle komma åt att borra för en M8 kulbult i växelväljaren på fördelningslådan. Där fanns redan två hål på olika nivåer som var borrade med 8mm hål!! En fästbygel tillverkades som har rätt mått och vinklar för att passa med några befintliga bultar på fördelningslådans topp. Monterat och provkört. Jag fick flytta ned kulbulten på lådan till nästa hål, cylindrarna orkade inte riktigt annars. Luftmanövreringen var mest för skojs-skull men kan vara till nytta då man enkelt och snabbt med en knapp vill ställa lådan i neutral då man ska nyttja kraftuttaget och hydraulfunktioner. Ventilpaketet är av 3/2-typ och låter således cylindrarna flyta med fritt om man vill styra fördelningslådan på ordinarie sätt med växelspaken. Det var allt för denna uppdatering. 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Calletgb22 Postad 23 Maj , 2016 Rapport Share Postad 23 Maj , 2016 Hej detta har jag vart sugen på men inte vetat hur man gör.förstår inte hur du får den att stanna i mitten är det vanliga kolvar ? Mvh calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 23 Maj , 2016 Rapport Share Postad 23 Maj , 2016 Man kör väl en kolv i taget, beroende på hur långt man vill åka . Kan jag tro. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 26 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 26 Maj , 2016 Smen: Korrekt! Calle: Det är därför jag monterat cylindrarna ände mot ände. Länkaget på fd-lådan har ungefär 20mm spel mellan lägena vid kulbulten, och detta motsvarar en cylinders slaglängd. H -20mm- N -20mm- L En cylinder utskjuten = 20mm = neutral. Två cylindrar utskjutna = 40mm = låg. Båda ihopdragna = hög. / Pontus 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 1 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 8,5 meters pneumatisk teleskopmast i aluminium. Här kommer lite bilder ifrån ett av sommarens projekt, då jag vill kunna titta på tv i skåpet samt är tokig i komunikationsradio så föll tankarna på att bygga en teleskopmast för detta. Men inte vilken teleskopmast som helst, såklart..... Började designa masten i solidworks. Så ser gavlarna ut som sitter på teleskopsektionerna. 2-meters aluminiumpipor i fallande storlekar från 120mm ned till 40mm och 5mm gods, färska ur förpackningen. Ett ordentligt hopp, efter åtskilliga timmar i svarven, alla gavlar med monterade skrapringar samt "bottenpluggarna" med manschett-tätningar klara. Bottenpluggarna monterade, här syns manschett-tätningarna. Glidlager i delrinplast svarvade med presspassning i rören Masten ihopmonterad och redo för provkörning. Monterat på bilen och provkörd med flaggan i topp på 9,5 meters höjd! 18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 1 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Oktober , 2016 Förberedelse inför hydraulpump och vinsch! Körde fast med bilen nyligen på en liten terrängexpedition som jag hade med några jobbarkompisar, vi fick slutligen hämta hjullastare. För att i fortsättningen slippa betala för terräng-bärgningar i hårdvalutan öl-flak (som man hemskt gärna vill konsumera själv) så är nu tiden kommen för vinsch-bygget, en hydraulisk Winchmax 20,000lbs (~9 ton på innersta linvarvet) är nu beställd. Då var det dags att göra det fruktade och magknipande urtaget i vakuumtanken. Det tog emot mycket då jag satte kapen i min älskling, men med tankegången att det är för hennes bästa gjorde det lättare. Nu tillverkades en liten hatt som lock för den nu mera kardantunneln. Svetsat och läcktestat med tryckluft, det blev helt tätt på andra försöket.... Lite kardan-plock, fick en söndervriden 240-kardan av en kollega, som har rätt tung högerfot. Av detta skall det bli kraftuttagskardan. Splinesaxeln som normalt går i stödlagret är nu satt direkt i en medbringare som passar på kraftuttaget. Nya knutkors blev det också. Nu skall en adapter tillverkas i svarven, kardanmedbringare - 1:8 invändig kona, som sätts direkt på hydraulpumpen. Underredet fick sig en ordentlig övergång med lacknafta och stålborste, sedan blåste jag på ny underredsmassa så länge flaskan räckte. Rotade fram en gammal radiostyrning på jobbet, som kommer ifrån en skrotad anläggning och legat oanvänd några år. Den snyggades upp och fick ny funktionsbeskrivning tack vare min etikettskrivare. Fler uppdateringar inom kort, vinschen är påväg! 17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 2 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Oktober , 2016 Fortsättningen på kardan. Fick andra änden av kollegans skrotade kardan idag. Började även svarva medbringaren som skall sitta på hydraulpumpen. Kardanröret med splineshylsan kortat till 200mm, (överflödet till vänster). Smidigt att stycka upp i svarven. Den rensades från stödlager och en liten plåtsköld som satt där. "Knutkors-öronen" och den kortade biten rör pressas ihop i hydraulpressen. Rakt och fint. dags för svets! Letade reda på ett axelämne att göra pumpens medbringare från. Medbringaren börjar ta form, sågade av denna del i kallsågen. Sidan som passar mot kardanens medbringare urgröpt. Det skall borras för bultar och svarvas en invändig kona i den nya medbringaren som passar på pumpens axel. Skall nu lämna över till Mats och den lokala mekaniska verkstaden, jag har inte något invändigt svarvstål som får plats i den invändiga konan, och heller inga bra grejor att dra kilspår med. I morgon (måndag) kommer vinschen!! 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 3 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2016 Pumpmedbringaren finns färdig att handla,kostar inte stora slanten.... Gjorde lika i bärgaren.Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 3 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 Oktober , 2016 Pumpmedbringaren finns färdig att handla,kostar inte stora slanten.... Gjorde lika i bärgaren. Mvh/Dexx Hittade faktiskt en sån på weimer.se, men det står inte vilken volvokardan den passar emot, skoj att leka ihop den själv (nästan själv och nästan gratis). Häftigt bärgarbygge!! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 4 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 4 Oktober , 2016 Vinschleverans och torkfilter! Vinschen kom enligt tidtabell igår, men istället för att börja bryta runt med den så installerade jag torkfiltret som stått och blivit dammigt i ett hörn i verkstan. 20,000lbs winchmax, tror egentligen att denna är identisk med 15,000lbs-vinschen. Det enda som verkar skilja enligt specifikationerna är klistermärket på hydraulmotorn... Gjorde en adapter utv. M12x1.25 - inv. G1/8", detta är torkfiltrets luftsignal för "snytningen" då avlastningsventilen slår ifrån vid 8bar. Torkfiltret bestyckat med adaptrar till rörgänga från M22-gäng i filterhuset. En fästplåt tillverkades och bultades fast, 4mm fick räcka Torkfiltret är på plats och fungerar perfekt, det blev lite halvtrångt men det krockar inte med något annat. Lika bra att nyttja utrymmet till max. För övrigt så åkte jag idag och bytte hydraulpump till en större, nu har jag lagt vantarna på en Grupp 3-pump på 36cm3/varv, (tidigare 18cm3/varv). Anledningen för större pump är att vinschen kräver 50-60L/min för att hålla maxkapacitet, och där vill jag ligga så nära som möjligt vid en ordentlig fastkörning. Tanken är ju att man ska kunna hjälpa till med körning på låg-ettan vid vinschning med godtycklig hastighet på vajern. Lite matematik (så här tänker jag): Motorvarvtal: låt säga 4000 varv/minut max. (oklart men räknar i alla fall på detta). Utväxlingsförhållande huvudväxellåda: första växeln: 3,85:1 Varvtal på kraftuttaget vid motorvarv och växel enligt ovan: 4000/3,85 ≈ 1040 varv/minut. Pumpens kapacitet: 36cm3/varv. Pumpens teoretiska maxflöde på lägsta växeln: 1040varv/minut * 0,036 liter ≈ 37 liter/minut. Det känns som en tillräcklig pump, med tanke på att det finns tre växlar till som höjer flödet avsevärt. (Den som provar får se ) 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2016 20161003_200059.jpg En fästplåt tillverkades och bultades fast, 4mm fick räcka Det känns som en tillräcklig pump, med tanke på att det finns tre växlar till som höjer flödet avsevärt. (Den som provar får se ) Fråga 1: 4mm är ju lätt o smida tillbaka till ursprunglig form! Fråga A: Ja det är ju dumt att hydrauliken är den svagaste länken i kedjan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 5 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 Oktober , 2016 Fråga 1: 4mm är ju lätt o smida tillbaka till ursprunglig form! Fråga A: Ja det är ju dumt att hydrauliken är den svagaste länken i kedjan Man kommer långt med lite värme Du har rätt, inget slår nog en ordentlig mek-winch. Men det blir lite sportigare om man får blanda in flöden och ventiler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 8 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 8 Oktober , 2016 Kugghjulspump Igår kväll byggde jag ett fäste och monterade samt provkörde pumpen. Jag lånade ett litet mindre invändigt stål från Mats på den lokala mekverkstaden, så jag kunde svarva konan i medbringaren själv. (Det är stålet som ligger på ringnyckeln, det andra jag hade var lite ehm, för stort). Polera - tuschpenna - gnugga - upprepa. Mats drog ett kilspår sedan. Medbringaren fick okej passform på axeln, konorna sög ihop så att man kunde lyfta pumpen enbart i medbringaren utan mutter. Revision nr 3 på fästet till hydraulpumpen, den modifierades löpandes eftersom det var svårt att ta alla mått på plats samtidigt som man håller klumpen på 15 kg över huvudet. Gjordes i 4mm plåt, fungerar samtidigt som en liten bukplåt för pumpen. På plats, med tvingar. Fästet bultades sedan med 4x M12. https://www.youtube.com/watch?v=5k2E3qX8D0o En halvtaskig video tyvärr, men den visar kardanen som snurrar och torkfiltret som pyser så härligt. https://www.youtube.com/watch?v=u4ZMvVWv5e0 En annan video som jag lyckades skicka upp till tuben, den visar "split"-reglaget som jag monterat på växelspaken, reglaget kommer ifrån en gammal Volvo titan. 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 9 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2016 Se till att skydda pumpen från motsatt rotationsriktning,alltså om du slår i backväxeln med kraftuttaget i.....Bara ett tips.Mvh/Dexx 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 9 Oktober , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 Oktober , 2016 Tack! Jag har funderat på vad som händer vid backkörning av pumpen, det blir alltså dumheter då? En elektronisk ventil i serie med nuvarande manöver inkopplad på backljuset skulle nog göra susen. // Pontus 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Se till att skydda pumpen från motsatt rotationsriktning,alltså om du slår i backväxeln med kraftuttaget i..... Bara ett tips. Mvh/Dexx skulle vara intressant med detaljer om detta, empirisk forskning förmodar jag? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 12 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Om du med "Empirisk Forskning" menar "Snabbaste sättet att förstöra tätningarna i en kugghjulspump" är svaret tveklöst ja....Kvaddat två pumpar.... Kanske inte var helt nya jättefräsha från början men det har på gammvalpen med kraftuttagsdriven kugghjulspump till snöbladet inte varit helt lyckat.... Mvh/Dexx 2 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Det kallas att forska när man inte vet vad man gör Empirisk forskning är det man lär sig genom att observera verkligheten (dvs det som även kan kallas misstag eller tabbar ) Tycker den vetenskapliga rapporten ändock saknar detaljer, hydraulolja o sabbade tätningar brukar även kallas dusch? Jag antar att det inte hände på verkstadsgolvet. Ord som oljeuppsamling/sanering är också rubriker jag saknar. Min far drabbades av havererad matarslang till Palfingern när han stog en 1/2 meter från brottet o krana. Att han tyckte den nya slangen var klen gjorde honom imponerad av materialutvecklingen. Det visade sig ganska snart att det var inte materialutveckling utan ej tryckslang.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 12 Oktober , 2016 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2016 Det kallas att forska när man inte vet vad man gör Empirisk forskning är det man lär sig genom att observera verkligheten (dvs det som även kan kallas misstag eller tabbar ) Tycker den vetenskapliga rapporten ändock saknar detaljer, hydraulolja o sabbade tätningar brukar även kallas dusch? Jag antar att det inte hände på verkstadsgolvet. Ord som oljeuppsamling/sanering är också rubriker jag saknar. Min far drabbades av havererad matarslang till Palfingern när han stog en 1/2 meter från brottet o krana. Att han tyckte den nya slangen var klen gjorde honom imponerad av materialutvecklingen. Det visade sig ganska snart att det var inte materialutveckling utan ej tryckslang.... Ingen slangbrottsventil?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.