MilSpeC Postad 26 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Mars , 2017 Arbetsbelysning och framaxel Prov av xenonbelysning och drivaxelreparation Testade belysningen som jag monterade för ett tag sedan, har visst glömt dokumentera installationen.. Fick lite ny energi och satte igång med framaxeln som har varit ledsen sedan den lilla incidenten i höstas.. Axeln var som befarat avbrakad. Dock rent och fint, inga söndervridna splines etc.. Lika bra att se om det går att göra den brukbar igen.. Lite för-riktning innan svetsning. Svetsad med UTP65, riktad några gånger med gassvetsen och här svarvad och polerad. Lyckades okej med riktningen tror jag, 4-6 hundradelars vobbel fick duga efter många timmars spjucklande.. Det borde duga tills jag har råd att köpa in en ny drivaxel. Så igår kväll blev 5x6 åter en 6x6! 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Mars , 2017 Rapport Share Postad 26 Mars , 2017 Härligt att se. Du måste hålla oss uppdaterad med hur det går med hållbarheten med den lagade axeln 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 26 Mars , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Mars , 2017 Härligt att se. Du måste hålla oss uppdaterad med hur det går med hållbarheten med den lagade axeln Ja det är skönt när man klarar av att reda sig själv i verkstan ! Provade rivstarter och lite försiktig klättring idag utan pang-ljud i alla fall 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 31 Mars , 2017 Rapport Share Postad 31 Mars , 2017 Riktigt roligt o se allt du bygger, proffsigt o snyggt Tänkte bara på en sak med din vajer, det är ju inte alltid man kan linda upp den lika snyggt när man sitter i skiten, så ha inte för mycket vajer på winchen, kan bli svårt o få plats med när den inte är perfekt upprullad. /Mikael 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 27 Maj , 2018 Författare Rapport Share Postad 27 Maj , 2018 Kände att det var dags att göra en uppdatering här, då jag fått en liten idé. Liten sammanfattning sedan sist: Drivaxeln har hållt ihop fint sedan lagningen. Vinschen har visat sig vara ett bra hjälpmedel för både det ena och det andra. Bilen besiktades i vintras med blankt papper. Nu till idén, tänkte bygga en liten lastväxlare och montera istället för skåpet. Dels för att det blir ett kul och unikt projekt, blir ingen extrem lastvikt men jag kommer få mer nytta av bilen om jag kan dra på ett flak med kran etc. Fritt fram att bolla idéer och funderingar! Är det någon som vet hur det är att regbesikta med en egentillverkad lastväxlare, och även om det finns någon 13 där ute som har lastväxlare?? Kroken skar jag ut på frihand från en spillbit 25mm hardox om jag inte minns fel. Boxad lastarm i 8mm plåt Inhandlade sömlöst VKR-rör 120x120x8 samt IPE-140 Skickat med några bonusbilder på ett litet bärgningsuppdrag här om veckan, lastmaskinen användes som förankringspunkt sedan spelade vi upp släpet på hjulen igen med vinschen på tgbn. Roligt uppdrag och det var gjort på nolltid. Man kan ju undra varför vi inte välte upp släpet med maskinen, men det ville dom inte prova av oklar anledning... 4 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 3 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2018 Lite bilder på senaste dagarnas pyssel Hydraulcylindrar, skåplyft, CNC, Solidworks Inhandlade två rostiga lyftkolvar med 1000mm slaglängd, ytterst lämpligt. 50mm kolvstång. Svarvade lite nya bussningar till kolvparet. ... Undertecknad med kompanjon förbereder för lyft (edit: lyftet var visst klart redan, tgbn står ju i bakgrunden hehe). Vagnschefen tittar ut och undrar vad som försegår!! Lyftet gick nästan helt galant, jag glömde dock gänga ur de sista varven på mellanbultarna för skåpet (så vi lättade hela bilen till en början). Följdes av ett tokgarv från samtliga involverade . Lite ivrig är man väl, här tas lite mått med både synvinkel och ögonmått. Farsgubben har en plasma-cnc, så här får man hjälp med lite skärning utav pusselbitar till växlarn. 10mm plåt. Så ikväll blev det lite bitar som var välbehövliga för att komma igång med svetsningen. 10 respektive 15mm plåt. Halvtemporär ritning på växlaren som jag knådat ihop. Vissa grejor kan komma att ändras, förmodligen vid svetsningen... 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 Juni , 2018 Rapport Share Postad 4 Juni , 2018 Trevlig ide. Skall bli kul att se klar, vad tror du den kommer orka dra upp i KG ? Ja laglig lastvikt är ju inte intressant, i terrängen, utan vad man får med upp och ut ur skogen på ett flak, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 4 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2018 2 timmar sedan, H.Hansen säger: Trevlig ide. Skall bli kul att se klar, vad tror du den kommer orka dra upp i KG ? Ja laglig lastvikt är ju inte intressant, i terrängen, utan vad man får med upp och ut ur skogen på ett flak, Ja det ska bli kul och se hur det blir i slutändan! Enligt lite beräkningar med risk för att låta som en professor (är varken matematiker än mindre professor), (sin/tan) så hamnar växlarn på ca 4ton tryckande och 2ton dragande på krokarmen. Pga av taskiga vinklar i alla lastväxlare så ligger det mesta av cylindertrycket linjärt i ramen och hamnar således på gångjärnet / pivotpunkten. Så vid 4 ton tryckande rakt upp ligger ca 12ton "dödtryck" rakt bakåt in i ramen... Omvänd hävstång är det ju trots allt.... För att krångla till det ytterligare så ändras dessa parametrar med vinkeln på kolvarna under själva lyftet.. Kolvarna trycker ca 16ton vid 200bar Ca 8ton dragande vid samma tryck. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Juni , 2018 Rapport Share Postad 4 Juni , 2018 Mycket intressant tråd. Ska bli kul att följa ditt projekt ☺ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 7 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 Juni , 2018 Ledighet mitt i veckan! Större delen av nationaldagen firades i verkstan Det var bara att ställa sig vid svarven och börja gnida, här är dom färdiga infästningarna mellan "lastarmen" och hydraulcylindrarna. Rejält fasade på bak/undersidan för svetsningens skull, syns ej på bilden dock. Pinnsvetsat. Som man kan ana här valde jag att ändra min design lite jämfört med ritningen. Här valde jag att köra med enkla plåtar istället för dubbelt på varje sida (som syns på ritningen), men det borde hålla ändå! Ordentliga sömmar, kördes med OK 48.00 3.2mm på ungefär 150A, varma svetsar ska det vara. Fick lov att hänga dit cylindrarna för att se hur det artar sig. Rätt så nöjd hittils Främre tvärbalken med infästningarna för hydraulcylindrarna i lastar-ramen, svetsades ihop. Denna balkdel tog bra lång tid att svetsa då det är mer än en halvmeter svets per "öra" (53cm) Svarvade medan de nysvetsade bitarna luft-svalnade i lugn och ro. Här ser vi en fulvariant på "gångjärn" som lastarmen kommer få. Det blir ett stål-fett-stål glidlager som led, 0.25mm glapp. Mest för att jag snålar och inte har lust att köpa ett till mässingsämne för 1000 kronor för att göra 75% till spån. Sista bilden innan jag klappade ihop för kvällen. Nu väntar jag bara på att få en leverans med VKR-Rör 80x80x7 för att göra stödramen utav, den som lastarmen ska sitta i. Letar även efter en lämplig hydraulcylinder för utskjutet/stickan. Något mellan 50-60cm ytterdiameter och 450-500mm slaglängd. (Edit: 50-60mm ska det vara ) 8 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 7 Juni , 2018 Rapport Share Postad 7 Juni , 2018 1 timme sedan, MilSpeC säger: Något mellan 50-60cm ytterdiameter 375 tons tryckkraft- nu talar vi om rejäla lass Förlåt, kunde inte låta bli. Men attans fint bygge. Vad räknar du med att vikten blir på byggnationen 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 7 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 Juni , 2018 15 minuter sedan, smen säger: 375 tons tryckkraft- nu talar vi om rejäla lass Förlåt, kunde inte låta bli. Men attans fint bygge. Vad räknar du med att vikten blir på byggnationen Haha!!! Rätt ska vara rätt Absolut, måste kunna kränga på vad som helst om det behövs, tja 7st leopard stridsvagnar eller 10st scania ekipage. Skämt å sido, ca 300kg tror jag pjäsen kommer att väga, det är väl hydraulkolvarna som stjäl mycket av vikten tyvärr. // MilSpeC 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 7 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 Juni , 2018 Revision 2 av ritningen Passade på att uppdatera ritningen lite, så att den stämmer bättre, har även ställt armen i max baklut så man kan se hur det blir att se ut. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Juni , 2018 Rapport Share Postad 8 Juni , 2018 Imponerande. Jag får ribba av såna här projekt.. trots att jag ledsnat lite på yrket av både metall bearbetning och lastbilspåbyggnader. Njuter jag av detta projekt! Såna här ideèr och byggen är bra för själen. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 10 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2018 På 2018-06-08 på 11:34, Svana säger: Imponerande. Jag får ribba av såna här projekt.. trots att jag ledsnat lite på yrket av både metall bearbetning och lastbilspåbyggnader. Njuter jag av detta projekt! Såna här ideèr och byggen är bra för själen. Tackar för de fina orden, har ju sett dina projekt och dom är riktigt seriösa. Jobbar ju i princip med sånt här hela dagarna så det blir enkelt när man har tillgång till allt som behövs, men roligare blir det ju när man bygger åt sig själv. /MilSpeC 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 10 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Juni , 2018 Nu börjar det likna nåt Vkr-rör med lite kött i, till "stödramen" Svarvat fett-stål glidlagren med invändigt låsringsspår samt gnisslat hålsåg. Stödramen helsvetsad och punktad i växlarramen. Fortsättning följer 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 13 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 13 Juni , 2018 Provmontage Några bilder på provmontaget. Väntar på en leverans med hydraulrör, kopplingar, en hydraulcylinder för utskjutet och lite grejor till hydraultanken. Saker som ska göras inom kort: Modifiera och montera utskjutscylinder Helsvetsa växlarramen Svarva styrrullar Tillverka låsanordning för flak (tryckluftsmanövrerad) Rördragning, lasthållningsventil Tillverka hydraultank Passade på att ta några kort på bygget idag då jag tog lite mått. Vy igenom hyttfönstret 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 17 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2018 Småjoxx Har helsvetsat ramen och tillagt lite förstärkningar med mera. Letade igenom en skrotgömma och hittade en lämplig sak för manövreringen i hytten sedan. Bockade och svetsade lite flakstyrningar. Gjorde ett pressverktyg för att bocka u-bultar att dra fast växlaraggregatet med. Pressning/bockning Två, sen tog det slut på rundten. Lagt på förstärkningar på lastarmen för cylinderinfästning, en 8mm plåt inuti, och svetsat i bussningarna för utskjutscylindern. Borrning av hål för genomföring av u-bultarna. En på varje sida om boggi-lagret. Avslutning på balkarna, satte dit ett ämnesrör som kombinerad tvärbalk och infästning för rullarna som ska sitta där bak. 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 Juni , 2018 Rapport Share Postad 17 Juni , 2018 Snyggt...är tårögd.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 Juni , 2018 Rapport Share Postad 18 Juni , 2018 Läckert! Jag har en anställning här åt dig, om du vill komma hit till Sthlms trakten och jobba.. ;-) 4 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 18 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2018 5 timmar sedan, Svana säger: Läckert! Jag har en anställning här åt dig, om du vill komma hit till Sthlms trakten och jobba.. ;-) Tackar! Kan vara intressant framöver 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 24 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2018 Midsommar i att ära..... MEN. Inte mycket har hänt då jag är lite låst, väntar på cnc-skärning, u-profil, ämnesrör och hydraulikkomponenter. Ett stycke chromoly eller seghärdad axel....... Förvandlades till två stycken axeltappar som styrrullarna längst bak ska sitta på. Ytter-konorna till styrrullarna svarvades även dom, nu väntar jag på ämnesrör att svetsa dit och göra själva "rullkroppen" av. 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Juni , 2018 Rapport Share Postad 26 Juni , 2018 Härligt från något rostigt obestämbart till blanka fina tappar, Det är det fina med att bygga själv, man kan ta vad man får tag i , nu var det ju special stål, men oftast vet folk ej vad de har i sina skrothögar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 26 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2018 6 timmar sedan, H.Hansen säger: Härligt från något rostigt obestämbart till blanka fina tappar, Det är det fina med att bygga själv, man kan ta vad man får tag i , nu var det ju special stål, men oftast vet folk ej vad de har i sina skrothögar Kan säga det, att det har inte slängts en enda axelstump i den här verkstan hehe! Förvisso köpte jag denna axel på skrotgården och hade turen att det visade sig vara en lämplig legering. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 26 Juni , 2018 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2018 DHL verkar ha det lite körigt (hehe), så jag har inte fått några grejor ännu att visa upp. Så det blir ett par bilder på de färdiga styrrullarna istället. Delarna svarvades till presspassningstolerans, 0.03-0.05mm krock. Fyllde fasen med svets. Färdiga rullar, axlarna ska borras på mitten av lagerytan för att kunna släppa igenom fett och brickor med samma bultmönstet ska tillverkas. Jämförelse mot en fullstor lastväxlarrulle hehe.. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.