Johannes Postad 19 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Juli , 2016 Bra idé jag tror det funkar om man fäller ner baksätet, man får skruva bort bulten som är "ändstopp" på skenorna dock, men det duger ju som nödlösning. Skall testa imorgon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Juli , 2016 Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Åhh jag blir så glad att se att det finns fler som får eller kan snickra och skruva i köket Inte så vanligt att man få hållas med sådant där. men praktiskt , nära till kaffe å mat om det drar ut på tiden Imponerande vad du fått till, det med magnet skenorna skall kopieras framöver. Fint att du får med bilder , det blir så mycket lättare att följa och förstå vad ni gör då. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 22 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Har mätt lite i bilen och verktygslådan kanske klarar att rullas ut framåt. Orkade inte lasta ut allt skrot från baksätet för att testa så det får bli en annan gång men det handlar nog om några centimeters marginal att det går att vika upp den utan att den krockar med motorn. Locket är snart klart, jag insåg att det blir svårt att komma åt grejorna längst in om inte hela locket är löstagbart så det fick bli på detta sätt. Lådan har fått ett par extra hjul, den är ruskigt tung med alla grejor i så det behövs nog kanske ett par ytterligare hjul, åtminstone längst in där endast två hjul tar upp kraften uppåt i utdraget läge. Blir en ganska bra hävstångseffekt. Nu kläcktes idén att man kanske kan använda locket (7mm ply) som ett primitivt campingbord att hänga på bilen för snabbstopp. Redan nu kan man dra ut locket en bit och även lådan en bit och komma en bit från bilen om man vill laga mat på lådan. Nackdelen är då att man har svårt att nå kylskåp och annat vilket är lite opraktiskt just när man skall fixa käk.... 😬 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 31 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Juli , 2016 Då är locket till verktygslådan förvandlat till ett litet bord som kan hängas lite varstans. Enkelt och justera vinkeln bara att flytta en karbinhake. Plywooden 7mm var lite svajig så den fick sig alulister för att styva till sig. Den är såpass stadig att det inte är några bekymmer att öppna och stänga framdörren medans bordet hänger där. På den första bilden lutar det utåt men det beror på att bordet hänger med tvättlinor som töjs ut ju tyngre man lastar. Får köpa lite längre kedjor 😄 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 1 Augusti , 2016 Väldigt mycket verktyg du planerar att ha med, på mina längre resor brukade jag ha med mig tumlederna, fasta ringnycklar, mejsel av var sort kryss flat och el samt någon tång tror även någon gång att liten hylssats åkt med, några svetstrådar kopparlod samt lite tenn. Det sistnämnda har räddad mig några gånger, bla spruken spridaretur ihop löt på gasköket, läckande kylare, avvibrearade fästen som svetsats ihop. En bit 8 mm kopparör är också självklart som skarv på läckande ledningar eller om något behöver kopplas förbi tex filter mm. samt gammal cykelslang som går att laga de flesta läckor med när det klipps som band och viras runt läckor några slangklämmor och någon tunnare plåtbit. Verktygen brukade jag ha inlindat i någon gammal t-shirt. På c202 förvarades de innanför dörren på camper i dubbelgolvet. Har inte 11 ett rejält tomrum mellan golv och karossidorna som enkelt med lite svets går att göra till dubbelgolv med perfekt förvaring av verktyg mm. Blir lätt åtkommligt när det behövs, bara öppna dörren och lyfta locket. På min är det dubbelgolv på båda sidor av camperdelen höger för verktyg, vänstra för reservdelar eller mat man vill ha sval. Ang kök att ha gaskök lite vingligt satt på bilen är inte att rekommendera, dels spiller du lätt ut det du tänker laga till med brandrisk eller att du skållar dig. Gasflaskor måste stå utan risk att någon skakar,sparkar eller välter dem , prova att skaka till på flaskan medans du har köket igång det blir rätt kraftiga stora lågor, risken för detta är väl större på högtryckskök där ingen reducering finns, skulle du ha något brännbart i närheten eller steker i fett så räkna med att lågorna sprider sig. Man bör heller inte ha kök i närheten av avluftningar från bränsletank. Vill du ha effektiv matlagning så välj gamla kastruller med tjockast möjliga botten tex nils johan med kopparbotten då blir gasvärmen jämnare och du kan även steka i en kastrull (bra att kunna bryna till kött mm innan man gör det till soppa). Gamla nilsjohan pannor och kastruller med tjock kopparbotten brukar gå att hitta nästan gratis på loppisar. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 1 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Augusti , 2016 Bra idéer Eile, har du nån lista med "bra att ha med sig på resa" får du gärna skriva ner, cykelslang har jag inte tänkt på. 😄 Just nu med två år kvar till resan så är inte verktygen packade för resan utan för att kunna meka enkelt hemma. Jag har inget garage så jag är tvungen att springa ut och in från huset för att hämta grejor ur olika lådor. Det har resulterat i en sån här "verktygslåda" vilket är opraktiskt.... .....när man sedan är klar måste alla grejor in igen. Att släpa fram alla grejor för att göra nån liten grej är inte aktuellt nu. Jag ser klart fördelen att bära ut en låda och ha "allt" tillgängligt och överskådligt även även om den är tung. 😄 Till resan kan det nog bantas en del, framförallt kan jag använda utrymmet till annat än bara verktyg, olja, bromsvätska, extra backar och kolvar, elkabel, bensinslangar, ryckstropp och annat. Öppen låga nära bensintanken är inte aktuellt jag har endast testat att sätta fast bordet på olika ställen. Det är stadigt då man behöver inte fundera på att det blir vingligt. Bästa stället är på framdörren. Då är kedjorna så korta att det inte finns utrymme för vingel, som hängsle kan man dra ett spännband neråt runt hjulet inte skivan fälls upp av misstag. Gasolflaskan får stå på marken under bordet där man inte kan sparka omkull den. Detta lilla bord är mycket stadigare än vilket bord som helst som står löst på marken. 😄. De bakre fästena nära tanken passar nog utmärkt för en annan skiva med diskho, skärbräda, diskställ, radio mm. Det kommer förhoppningsvis funka att hänga även kylskåpet och vattendunken på utsidan så man har hela köket utomhus. Alla pannor jag använder är gjutjärn, eftersom de oftast används på brasan och där föredrar jag gjutgärn. Till resan kan det nog bli aktuellt med ett smidigare kök och även nåt set med andra pannor och grytor. Skall nog skaffa sånt där kit där pannor och grytor får plats inuti varandra, då kan man ta det med sig även på vandring. Bra idé med dubbelgolv, funkar inte i mitt fall dock. Däremot finns det mycket plats under karossen mellan hjulen att bulta fast lådor och kanske tom dunkar, det får nog bli en vattentank från en husvagn och kanske plats för två jeepdunkar och / eller aluboxar att lasta grejor i. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 1 Augusti , 2016 Såndär "vulktape" som man drar ut till typ dubbla längden och sedan "smälter" den samman med sig själv o sitter bra på slang mm, sådan o kemisk metall har jag fullagat / byggt mycket med vid tillfälliga fix Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 1 Augusti , 2016 Har du verktyg i gammal målarspann? detta är bättre alternativ och stapelbart. En stav kemisk metall har jag även med i båten, den ska ju även hålla att laga allt från oljetråg till växelåda enl reklamen har dock aldrig behövt använda det. Vad som kan behövas beror på var man ska åka, volvo delar i vissa länder är mer värda än guld så då kan slitdelar behövas. Men när det jävlas är det mest klurighet som räknas om man ska lösa problemen. Har några såna historier och här är en: Var för en massa år sen med om en guidad tur genom parkerna i Tanzania och lagom in halva vägen i Serengeti så dog ena fordonet, övernattningsförbud gällde av självklara orsaker dels värmen men även vilda djur som det var gott om. Resenärena var div rika personer från div länder som hade råd att betala dessa snuskigt dyra lyxsresor med bla. ballongturer med champangefrukost mm (jag var av olika anledningar en ej betalande gäst) Chauförerna var inhemska förmågor och såg bara mer och mer irriterade ut vart efter deras ideer om vad som orsakat att motorns tvärdöd, stämningen började bli rätt ansträngd och efter någon timme hade de gett upp med alla tänkbara lösningar och lät mig motvilligt och lite roat ta en titt ner i motorrummet. Tog bara en snabb titt tittade sen runt bland de oroliga turisterna och bad en tuggumituggande nevös äldre dam om att få tuggummit hon tuggade. Tog gummit och tryckte dit det över solinoidens kabelanslutning på spridarpumpen där jag misstänkte kabelglapp eftersom jag tydligt hörde att den inte fick diesel när de malde runt motorn. (Typiskt kabelskoglapp med dessa sytrådstunna kablar och max jävligt att komma åt för att fästa om kabeln verktyg mm saknades ju också) Gissa om det jublades bland resenärerna, och sen kallades jag för Mac Gyiver på resten av resan, när sen chauffören någon dag senare efter avslutade etapper skulle få sin extra dricks kom de tillbaks med sedlarna till mig och menade på att jag var en av dem och inte skulle behöva dricksa, men självklart lät jag dem ändå behålla sedlarna. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 10 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2016 Det finns plats för 4-6 skivor i bagageutrymmet under lådorna som är ca 42x120 cm. Utrymmet går inte att ha till något annat och lådorna går inte att flytta ner. Så det blev till att såga till några skivor. Tog den överblivna 7mm ply och målade dem vita då det råkade stå en sån burk hemma. Den första har fått alulister av två anledningar, först för att styva till den och sedan för att den skall kunna skjutas in smidigt i det smala utrymmet. Det har blivit en primitiv diskbänk av den första skivan och den andra (nedre) vet jag inte riktigt vad den skall användas till ännu men den funkar som en hylla ivf. Det finns inte plats för att fästa några krokar på skivan för då får den inte plats i bilen så det fick bli "kedja-genom-springa-vilande-på-karbin-hake-metoden". Jag är inte helt säker på att det är en vedertagen byggstandard 😄.... Funkar utmärkt gör det ivf och det bygger inte mer på djupet än skruvskallarna. Nu kan man diska i baljan och hänga upp på ett riktigt diskställ. Inget mer diskande på knä i gräset 😄 Den utsågade biten passade efter en del trixande som lock på baljan. 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 10 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2016 Sedärja, det blev ju toppen stiligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SCS Postad 11 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2016 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2016 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 12 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2016 F.o.m nu e den vedertagen! Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Augusti , 2016 Det blev lite småbitar plywood över, då man är snål lyckades jag limma ihop några och göra 3 små stuvfack bredvid kylskåpet i bagageutrymmet. Det fanns lite plats som inte går att använda till så mycket annat. Det är galet vad det tar lång tid att få till vinklar då bakre hörnet på karossen lutar både framåt och inåt. Det blev hyfsat tiill slut, alla föremål som är tjockare än 3 mm ligger säkert utan att ramla ner i nån glipa. Den behöver snyggas till lite och målas får se när man orkar fixa det. 😄 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 27 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2016 Snyggt, nu e du ju inne på finsnickeri 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 Augusti , 2016 Tänk om man hade kunnat snickra, mina alster ser värre ut ju närmare man tittar:-) Frugan påminde mig häromdagen att det finns något som heter sandpapper...... :-) Nästa fulsnickeri på gång kan någon gissa vad det skall bli? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 31 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2016 Plyfan du snickrar i är väl billigast möjliga kvalite och är väl mest tänkt som blindträ , klä dina alster och det ser bättre ut, skinn/galon är ju lätt att häft/limma snyggt eller nålfiltmatta. Eller lägg till några 20gor per kvadrat och köp bättre material. En hake med dålig plyfa i bilar båtar mm är att den är rätt fuktkänslig, slår sig suger fukt och är den obehandlad blir det fort mögelfläckar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 6 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 6 September , 2016 Plywooden är mycket riktigt enklaste variant, 12mm 200kr skivan. Den duger mer än väl för ändamålet. Med både trälim och skruv blir den urstark och lätt. Den är målad några varv för att skydda lite från fukt/kondens. Det jag saknar för att göra snygga snitt är en sänksåg men till sånt här får det duga med det man haver (cirkel/stick-såg). Det är galet vad lång tid smågrejor tar när tiden inte räcker till. Det skall bli ett skåp, en elcentral och hållare för domkraften på väggen mellan lastutrymme och baksätet. Har testat att skruva upp lådorna och passa in domkraften, verkar funka bra men det återstår att se...:-) 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 9 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 September , 2016 Äntligen klar med en primitiv "3D" hållare till domkraften. Då man saknar fräs blev det en väldans sågande och limmande för att få till en bra form som passar domkraftens alla muttrar och vinklar.Det blev bra i bilen, den hänger på 2 st m10 skruv och sitter stenhårt, den enda som vibrerar är foten som har lite spel i sig självt. Det får jag nog leva med. Får anskaffa 2 st m10 vingmuttrar så den blir lätt att få lös. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 September , 2016 12-volts-råttboet har börjat flytta in i plywoodskåpet, tidigare har plastlådan med säkringar hängt på en sidovägg där den satt lite illa. Det blir ganska rejäla lufthål då alla grejor som skall sitta här har en förmåga att utveckla värme, 24>12 omvandlare, CTEK-laddare och solcellsregulator. Redan nu inser jag att det kanske blir trångt om plats trots att skåpet kändes rymligt initialt. Det är möjligt att CTEK-laddaren får sitta kvar nere vid batterilådan istället för att göra plats för mer grejor. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 25 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 November , 2016 Att man aldrig lär sig av sina egna misstag,,. ;-(Fick tag på en begagnad "modifierad sinusvåg" fyrkantskurva på konstant 1000w från en kompis för en dräglig peng.Testade den idag och den funkade utmärkt att driva en kupéfläkt så den är åtminstone hel. Jag inser dock att den är stor, väldigt stor så nu börjat jag undra hur allt skall få plats i skåpet, borde gjort skåpet 3 cm djupare så hade det varit busenkelt.En intressant grej var att om jag vred över kupéfläkten på högsta effektläget (tror det är 850w) så sjönk batterispänningen direkt ner till 10,8 volt under belastning och omvandlaren började pipa och varna för låg batterispänning. Förmodligen behöver jag fler batterier för att kunna köra de där 1000w som omvandlaren har. Idag är det 1 st gelbatteri på 80ah. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 November , 2016 Rapport Share Postad 25 November , 2016 Varför ska du köra en kupevärmare på omvandlad batteriströming? Gjorde en gång en egen strålvärmare till en övernattningsbil med en aluminium sköld någon meter kanthaltråd och en keramikkärna, funkade nästan en helnatt i sträng kyla och drog bara ut 3-4 bilbatteri. Värme får man lättas genom förbränning inte att släppa runt på massa extra kilo batterier. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 25 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 November , 2016 Du har så rätt, det är inte tanken att använda fläkten på detta sätt men den men det råkade vara den enda 230-volts-prylen som fanns tillgänglig för att testa om omvandlaren funkade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 25 November , 2016 Rapport Share Postad 25 November , 2016 850W/24V= 36A, verkningsgraden ligger väl runt 50%, dvs 50-70A från batteriet Sen hade du nog spänningsfall i ledningarna till omvandlaren också..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 November , 2016 Rapport Share Postad 25 November , 2016 smidigare lösning på att få 230 i bilen är väl sista uppfinningen på dagens filmklipp. https://www.youtube.com/watch?v=SlUj1hv7Boc 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.