Audi Quattro Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 Sitter väll en originalsäkring på 200amp på min i allafall. Fast den kanske var vid nato uttaget...bakom batterina... Minns inte riktigt får gå ut och kolla. Sen är väll tumregeln att säkringen ska dimensioneras för den kabel area man har och inte förbrukaren 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 355amp var huvudsäkringen på 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 Oktober , 2018 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 Det var en stadig rackare. Är din Tgb 24v? Jag tror jag fimpar den idén och säkrar endast vinschen. Man kanske kan va 350A som princip med batteifrånskiljare och ta en sån här? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650036/ Ganska billig för att tåla 350A. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 2 timmar sedan, Audi Quattro säger: Sen är väll tumregeln att säkringen ska dimensioneras för den kabel area man har och inte förbrukaren Tumregeln är att dimensionera efter "svagaste" punkten (kabel, strömbrytare, relä tec), men inte mer än högsta behovet. Just startkretsen har kort utnyttjandetid och man kan hänga på järsgårn (det kostar spänningsfall vid #svårstartat#), dock ligger nog brinntiden för bilsäkringar kortare tid än minut? På en vanlig diazed i hemmet så kan man köra dubbla strömmen i en timme, jag har inte koll på utlösningskarakteristik för bilsäkringar... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 Normalt på "vanliga" bilar har man ju ingen säkring på startmotor/generator kretsen utan säkringarna dyker ju upp först mot övriga förbrukare. Förbrukare som drar mer ström är ju då i regel styrda över relän då knappar o brytare har svårt att hantera större strömmar samt skulle kräva längre ledningar med tjockare area vilket man snålar in på så mycket det går. (kostnad / vikt osv) Och då är det i regel i slutändan just kabelarean man sätter säkringen efter för om tex torkarmotorn kortsluts/börjar gå så tungt och vill ha mera ström än den i regel förbrukar så ska inte kabeln till den bli så varm att den börja brinna och starta en bilbrand. Säkringen ska lösa ut innan kabeln blir för het. Och jo jag har en 24v tgb Tycker du ska montera en lämplig säkring om du drar en tjockare kabel till just winch för skulle det bli någon skada och det blir kortslutning är det skönt att ha någon form av säkring. (en arbetskolegas sons bil brann nyligen upp just pga avsaknad av säkring vid dragning av tjock kabel till dunka dunka baslådan och förstärkare i skuffen) Skulle inte ha hänt om han satt lämplig säkring vid batteriet 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 Du har väl en 350A knivsäkring bredvid orginalmonterade huvudströmbrytaren? Om inte så skaffar du en sån hållare.. går att ha ännu kraftigare säkring om man behöver i denna. Jag har båda wincharna och all startström går igenom denna, och det har funkat hittills. Dock har jag aldrig kört båda wincharna samtidigt förstås.. *edit: vet inte hur kass jag är men du hann ju få 100 likadana svar före mig.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 1 timme sedan, Audi Quattro säger: (en arbetskolegas sons bil brann nyligen upp just pga avsaknad av säkring vid dragning av tjock kabel till dunka dunka baslådan och förstärkare i skuffen) Skulle inte ha hänt om han satt lämplig säkring vid batteriet Biljudsbyggen som man hållt på med i 20 år är regeln en automatsäkring eller smältsäkring så nära B+ det bara går.. annars kan du sluta betala för brandförsäkring.. Det är det första man kollar i en eldhärjad ungdomsbil.. den andra som kollas är väl bedrägeri bevisen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 20 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2018 Ja denna skoda rs som brann upp försökte dom inte ens få ut pengar för det var så uppenbart tydligen vad som startat branden samt att hela bilen brann ut så dom körde den på skroten bara utan att ens försöka få ut någon försäkring Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 Sjukt korkat att inte avsäkra.. Okunskap? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 21 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 18 åring första bilen, okunskap japp helt klart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trekster Postad 21 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite. Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 35 minuter sedan, Trekster säger: Självklart är det rätt att avsäkra, men vid de aktuella säkringarstorlekarna kan det fortfarande utvecklas mångfalt mer värme än vad som krävs för en brand utan att säkringen ens kommer i närheten av att smälta. 350A är totalkortis, inte en kabel vars isolering gnagts av som ligger och småfräser lite. Som vanligt är alltså ett väl utfört arbete vikigare än alla skyddsanordningar. Definitivt! Förstärka isoleringen med extra, spec vid plåtkanter/genomföringar. Dra på krympslang, dra på några varv med tape... 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 21 Oktober , 2018 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 Jag har ingen säkring eller huvudbrytare original, förmodligen en tidig alu-z alltså. Då får det bli en 350A huvudsäkring med en brytare samt ytterligare en 150A och en brytare till vinschen. Här pågår huvudsäkring och strömfördelningsblock..... blir en låda med klart glas så man kan se säkringen utan att lossa locket. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 21 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2018 Jag kopplade in vinchen via nato uttaget, har funkat bra 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 22 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2018 Jag satte en egen 250A -säkring på winchens matarkabel. Min Aluzink har inte heller någon huvudsäkring, eller huvudbrytare monterad från försvaret. Förra ägaren monterade dock en brytare. Enligt winchens manual kan den dra drygt 200A, så jag vågade inte koppla den över brytaren. Diffen, snygg wire! Är det så du kan slå av huvudbrytaren inifrån hytten? Min brytare är monterad genom väggen, så själva handtaget sitter nere bakom förarstolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2018 3 timmar sedan, Tamaz säger: Jag satte en egen 250A -säkring på winchens matarkabel. Min Aluzink har inte heller någon huvudsäkring, eller huvudbrytare monterad från försvaret. Förra ägaren monterade dock en brytare. Enligt winchens manual kan den dra drygt 200A, så jag vågade inte koppla den över brytaren. Diffen, snygg wire! Är det så du kan slå av huvudbrytaren inifrån hytten? Min brytare är monterad genom väggen, så själva handtaget sitter nere bakom förarstolen. Orginal monterat. Wire reglaget sitter brevid handbromsspaken. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 22 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2018 Juste, nu när du säger det har jag ju sett en massa bilder på hytter med batteriklisterlappen där vid wirehandtaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Oktober , 2018 Författare Rapport Share Postad 30 Oktober , 2018 Då har jag fått dit batterifrånskiljaren vid batteriet, startade motorn och testade att koppla bort batterierna med motorn på tomgång..... ........ Ingen reaktion, motorn går lika bra utan batterier. Som nödstopp gör det ingen nytta annat än om man har nån slags elektrisk brand möjligtvis. Nu finns en säkring på 300A men vi får se om den räcker till. Ni andra har ju 355A. Som nödstopp bör man nog sätta en vanlig strömbrytare på kabeln till tändspolen istället eller vad tycker herrarna? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 31 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2018 Monterar du en sån här Fia godkänd strömbrytare har du stift i botten som du kopplar så bilen dör när du vrider av huvudströmbrytaren. Det är en sån typ som sitter i försvarets alla TGB som har huvudströmbrytaren bakom batterilådan med wire fram till utlösningsmekanismen till vänster om växelspaken https://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2018 Nej nej nej.. Som i folkrace och alla tävlingsbilar som har krav på nödstopp. Detta är enklast: Du kopplar b+ kabeln från generatorn (som brukar gå till startmotorn) till batterisidan på huvudbrytaren. Alltså innan huvudströmbrytaren. Annars går ju motorn på laddningspänningen som generatorn alstrar. (Men då märker man å andra sidan när inte generatorn laddar längre och motorn dör.) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 31 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2018 Fast med en fia godkänd huvudströmbrytare har du ju nödstopp Den klipper ju strömmen till tändspolen i samma veva som du dödar batteriet, dvs motorn blir både strömlös å tändningslös 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2018 Självklart. Men den är dyrare. Dessutom har han ju redan skaffat och monterat en brytare. Trist att köpa en till, när man kan koppla bort felet enkelt. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 1 November , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 November , 2018 Då är vinschen på plats elen är dragen och allt funkar bra men startbatterierna är kass så de måste bytas. Klurar på att köpa AGM denna gång men kanske snålheten bedrar visheten... vi får se. Det är ganska trångt men med några hemmagjorda klämmor fick jag fast slangarna precis under motorluckan i hytten och bakåt under spolen och sedan genom väggen fram till batterierna. Har även köpt 4 st flood led-lampor som jag tänkte sätta snett framåt och kanske nån riktad ner bakåt under bilen. Ganska smidigt som "sten-krypar-lysen" men i mitt fall mer som campinglyse. De här rackarna har blivit så billiga nu så man kan gödsla med dem och göra julgran av hela bilen..... 99 spänn styck och det är bra med ljus i dem (har två sådana på taket sedan tidigare). Om ni har några tips på var de gör sig bäst för att lysa upp marken under bilen så kom med förslag. Jag funderar på att sätta två vid vinschen och en riktad bakåt i samma skruv som håller fast det tunna röret som går från stötfångaren. Då är den en kvar å skruva som jag inte kommit på ännu... Sedan skall det bli handgas igen, fästet för en wire finns kvar på länkaget trots att den är bortplockad på AL-Z. Det är bara att sätta handtaget intill choken. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 2 November , 2018 Rapport Share Postad 2 November , 2018 Jag har samma lampor i takbågen vilket ger ett bra ljus runt om. De jag uppskattar mest vid mörkerkörning är ett par bakom hörnet på stötfångaren. Ger bra ljus vid framhjulen. Vet att Micke har liknande din typ som sitter precis ovanför stötfångaren riktade bakåt. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 November , 2018 Rapport Share Postad 2 November , 2018 Jag gillar dem där lyktorna Tjingen.. var köpte du dem? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.