Fredrik L Postad 6 Juni , 2016 Rapport Share Postad 6 Juni , 2016 Halloj Har en fråga ang hur det ser ut på era bilar med glidplattorna för bladfjädrarna bak. På min har jag en U formad glidplatta längst bak och en L formad på mellanaxeln. Det tolkar jag som att man vill tillåta mer rörelse på mellanaxeln. Min fråga är då om det är lika på alla eller finns det variationer, har man tex 2 U glidplattor på en del bilar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 Juni , 2016 Rapport Share Postad 6 Juni , 2016 Ska kolla när jag är vid min 13 igen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Har för mig att jag har L både fram och bak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Så här ser det ut på min nyrenoverade 13, båda är "L". Kan kolla på den andra senare i veckan. Bakre axeln Främre axeln Mitten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pery52 Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Jag har u glidplattor på båda bakaxlarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Så här ser det ut på min nyrenoverade 13, båda är "L". Kan kolla på den andra senare i veckan. Bakre axeln Fil 2016-06-07 11 46 46.jpeg Främre axeln Fil 2016-06-07 11 47 14.jpeg Mitten Fil 2016-06-07 11 47 41.jpeg Hej WF jeg skulle tipsa at dine er fel monteret ? på min er den høga biten mod mitten . den du har frem må være bak og omvendt..men jeg kan være fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Märkligt. I resrevdelskatalogen är de "U" på båda axlarna på bilden, men i listan finns det två olika (höger och vänster). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Så här ser det ut i verkstadshandboken. Blir man inte så mycket klokare av... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 konstigt .. interesant at der er ulika .. jeg skulle tipsa at dem var L formigt originalt och sidan bytt til U for at få mere koll på rørelsen..? på min er alle 4 L formig og det er en 131A inte karossbytt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Minst sagt underligt. Någon borde ju ha koll på om försvaret la ut pengar på att gå från L till U vid karossbyten och i så fall varför, uppenbart kan det bli mer rörelse med L järn men var det skadligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Jag minns jag reagerade på det där när jag började rota i trettonbil nummer två som var olika mot nummer ett. Tre, fyra, fem och sex var mer eller mindre olika allihop, u-format och L-format. Flera såg bara avkapade ut. Som jag minns det var det utsidan som var bortkapad på de som var utan uppstick, ingen kapad på insidan. Men som sagt, vissa saknade både på mellan och bak, medan nån saknade bara på ena axeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Min första tur i skogen med trettonbil höll på att orsaka mig hjärtattack sagt i det sammanhanget. Jag är nog inte ensam om den upplevelsen heller gissar jag, när ett blad som legat uppepå klacken glider och smäller ner på ytan den egentligen ska ligga på. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Erik>> Det där händer mig hela tiden..det smäller vid varje storflex i bergen. Mina blad trillade ju gärna över stoppen och resultatet blir bekymmer.. inte helt enkelt eller riskfritt för klämskador på fingrar och händer om man ska brotta tillbaks axeln ensam. Enklast är att vara ett par personer med varsitt spett eller koben. Skadorna har oftast varit en sönderklämd diffklocka, oftast bara locket som blir platt men ibland även undre skålen och membranen sönderklämt. Ibland även ett sönderklämt bromsrör, tills jag nu har dragit dem på annat mer skyddat ställe för att undvika repris.. Jag har skrivit om detta förut. Jag schimsade och svarvade hylsor som förkortar ändstoppwirarna typ10mm per wire, men insåg att det ändå blev trubbel ibland. Sedan upptäckte vi att ena bladfjäderns lagring hade gängat upp sig och glappade rejält mycket, och efter vi spännt ihop den så har den inte hänt igen. Hoppas att det var så enkelt fel. Annars kan så vara att mina gummibussningar till axlarnas reaktions stag är kassa.. har inte kollat så noga där än..men jag tror ändå att dem inte jobbar med krafter i sidled utan endast är bladen som skall hålla axlarna rätt. Jag har bara "L-formade" klackar jag, men har länge funderat på att fräsa några bättre "U-formade" i stället för mer stadga. Det ser tyvärr ut som att "U-form" skulle tendera i att kollidera med ramen vid max infjädring då.. ska kolla nogrannare där sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.