Frestr6 Postad 28 Juni , 2016 Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 Har renoverat vattenpumpen med lite nya o-ringar och packningar. Men nu när jag ska återmontera pumpen har jag ett rent helvete. Får dit pumpen, men då får jag inte på axeln till fläkten Får dit axeln på pumpen i löst läge, men då får jag inte dit pumpen utan att förstöra packning mellan block och pump. Käns som ett momentum 22. Hur har någon tips till en omotiverad b30 mekaniker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Juni , 2016 Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 Antagligen måste du lyfta ur fläkten ur fästet för att få marginal Se inlägg nr 15 i länken http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11128-b2600s-tgb-13/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 28 Juni , 2016 Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 Axeln till fläkten ska du dra ut så pumpen går helt fritt. Pumpen monteras sen enkelt och sen bra styra dit axeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 28 Juni , 2016 Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 För visst har du lossat framtill så du kan dra axeln? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 28 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 Har testat flera olika alternativ. Pump fast på block, axel helt lös. Får inte dit axel.för trångt. Pump lös fast på axel får ej dit. Kraschar packning Skall prova att ta lös axel med fläkt få se hur de går, Lär beställa ny packning mellan block och pump pga att den gick åt helvete. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 Juni , 2016 Rapport Share Postad 28 Juni , 2016 Ta lös stora klämman runt främre vakuumtanken så löser det sig! Dvs hela tornet som håller fläkten blir då löst. Den flexibla fläktgalonkåpan låter du sitta kvar, den trycks bara ihop lite när du vrider fram fläkten... // Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Juli , 2016 Rapport Share Postad 18 Juli , 2016 Ja som Klas skriver . Utan att lossa den krampan så man kan luta själva fläkte framåt och få utrymmet , är det nästan omöjligt att få dit grejorna hel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 25 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 Juli , 2016 1månad senare. Tack klas för dit smarta tips. Har ikväll fätt allt återmonterat, så jag kan återfylla systemet på vatten i motorn imorgon. Vilket jag läste mig till här på forumet att man gör under bromsvätskekopparna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Juli , 2016 Rapport Share Postad 26 Juli , 2016 Yes.. du lossar kylarlocket under bromsväskebehållarna och fyller fullt.. sedan fyller man expansionskärlet vid passagerarplatsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 28 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2016 Nu har jag fyllt på system.. Eller försökt, nu är det så att det verkar rinna rätt igenom. Pga. Att det är ett hål i botten på vattenpumpen, som ett skvallerrör. Är vattenpumpen slut eller vad är det för litet hål på vattenpumpen undersida? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Juli , 2016 Rapport Share Postad 29 Juli , 2016 Om jag minns rätt så går vattnet den vägen när tätningen i pumpen är slut. Hålet sitter mellan lager och tätning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 29 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 Juli , 2016 Okej, låter som det är dags för en ny vattenpump då. Tatanka hade för 1700:- nån som har ett annat tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 Juli , 2016 Rapport Share Postad 29 Juli , 2016 Det är tyvärr den som gäller.. tgb:ns vattenpump har lite olikt utförande på längden och navet mot fläktaxeln än övriga B30-motorer. Har testat några andra.. men de gick inte att modda eller flytta över delar ifrån heller. Tatanka blev mitt enda alternativ.. tyvärr då den har ett högre pris. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 29 Juli , 2016 Rapport Share Postad 29 Juli , 2016 Det går säkert att köpa en hel beg motor för 1700kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 30 Juli , 2016 Rapport Share Postad 30 Juli , 2016 Har bytt pump på min motor genom att bara flytta flänsen till vanlig B30 motor. Har beg bra pump liggande om det inte löser sej. Finns i Falköping Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Juli , 2016 Rapport Share Postad 30 Juli , 2016 Det går inte lossa flänsen på alla pumpar. Snarare ovanligt att finna en sådan.. iaf nuförtiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stefan.Nystedt Postad 31 Juli , 2016 Rapport Share Postad 31 Juli , 2016 När ja byte på min nu så köpte ja från vp-atuoparts och bytte medbringare på pumpen bara funka kalas. Dock behöver man en press. Pump på vp med packningssats och frakt 1000kr och 10 min vid pressen så va det löst. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.