Gå till innehåll

Youtube


Gäst Chrille

Rekommendera Poster

  • Svar 1k
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är bara att konstattera att alla är lyckliga inom sitt sportområdePDT_Armataz_02_10.gif

Ja, men jag är fortfarande tveksam till om någon av fallskärmshoppargrenarna egentligen är sport, kanske mer fritidssysselsättning, i alla fall var det det för mig. Jag var aktiv hoppare mellan 1985 och 2000 och han på den tiden med ganska exakt 700 hopp. Idag är det ingen siffra att skryta med, möjligheten finns för den intresseade att relativt snabbt göra många (tusentals) hopp. När jag började använde vi gamla US surplus rundkalotter och hoppade ur Sveriges äldsta flygande Cessna som ständigt var trasig. När det gällde landningsplats var hopparen nästan helt utlämnad till hoppmästaren som bestämde uthoppspunkt. Landningen var ganska brutal men det skapade onekligen en viss hårdhet hos de få elever som faktiskt gjorde klart utbildningsplanen. Materielutvecklingen i sporten(?) har varit enorm, dagens elliptiska vingfallskärmar i 0-porositetstyg har otroliga prestanda. Jag provade aldrig BASE (hopp från fasta objekt) och heller inte hoppning med vingdräkt men jag vet att den kroppskontroll hopparna i filmen besitter är enorm.

 

Blir lätt lite OT det här men det ligger mig varmt om hjärtat. Skulle kunna skriva en bok om vad jag varit med om under mina år i fallskärmsklubben.

 

Kjell

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En bra film som visar hur en ryckstropp kan användas för att dra upp varandra- även om det är storleksskillnad på fordonen. Lägg även märke till terrängen, Lite snö på en tunn skorpa av skare- och sen gammal sjöbotten. Inget som lockar mej i alla fallPDT_Armataz_02_12.gif

 

Osså länken:

 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...