Rookien Postad 28 September , 2016 Rapport Share Postad 28 September , 2016 Att det är SU är helt klart, men vilken modell? Jag gissar på HIF6, den ser identisk ut tycker jag, stämmer det? Letar renoveringssats så det måste ju bli rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 September , 2016 Rapport Share Postad 28 September , 2016 japp hif-6 har den verkligen gått så långt att den är uppsliten? http://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-552-633 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 September , 2016 Vet inte, men den går inte bra alls just nu, luktar riktigt illa. Oljan i dämpkolven tar slut på sådär 10-20 mil. Kompressionen är nog OK, den har stått i 2 år med toppen av, satte ihop den med ny topplockspackning och fick skapliga värden, inte jättebra men mer än godkänd. Ska ta nya prov nu när den har gått sådär 20-30 mil. Har inte gjort någon tändinställning, men den går bra utan spikningar så nu tänkte jag renovera förgasaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 September , 2016 Rapport Share Postad 28 September , 2016 Har den stått med toppen av i 2 år förmodar jag att du åtminstone gned lite i loppen samt kände om lyftarna var lösa och sen även dränkte dem i olja. SU: den ska trycka ut överflödig olja det ska inte vara mycket och kan inte läcka ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 September , 2016 Oljade in alla cylindrar när jag tog av toppen och kollade givetvis lyftarna när jag satte ihop den igen. Men den gick väldigt surt innan jag tog isär den också, att ändra blandningen hjälper inte heller, antingen går den surt eller inte alls. På något vis tömmer den förgasaroljan på nolltid och man hör hur trotteln hoppar upp och ner när man startar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 29 September , 2016 Rapport Share Postad 29 September , 2016 Anar att nån plockat om bland brickorna som sitter i dämpkolven och fungerar som en typ av broms uppåt och medger en snabbare stängning av trotteln.....då kan dom kasta ut oljan.Ska inte behöva röras speciellt ofta,jag har testat både tunnare olja och vanliga motoroljor för att få lite olika blandningar vid ex..vis acceleration.Har även haft olika bestyckade dämpkolvar och skiftat dämpare under drift för att avgöra vad som i mitt fall har varit bättre/sämre,och det är ganska känsligt att ställa in en korrekt dämpning...Oljeviskositeten varierar med temperaturen,en kallstart vintertid vid -20 ger ett resultat,en halvtimma senare står motorn på tomgång och det är +40 i motorrummet... Jämför innehållet i din fugge med en sprängskiss,just valparna har ofta pulande ägare......på både gott o ont. Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 29 September , 2016 Rapport Share Postad 29 September , 2016 Du har väl fler bilar med su? Inte för jag tror någon fipplat med dämpkolv är väl lite avancerat för de flesta användare, men jämför med de andra du har. Kolven kan hoppa lite upp och ner vid start speciellt och som Dexxas säger oljan blir tunn vid varm motor. Är motorn sen otät kan det bli en hel del rörelse sen nämner du att den går surt, är det fett eller magert så den luktar surt i avgaserna? Bland alla märkliga fel man varit med om så med Murphy inblandning har jag varit med om på volvo att dosan vid sidan om motorn för vevhusventilation börjat bli igensatt och då kommer motorn ventilera ganska kraftigt och gå illa. C202 är ju för övrigt ganska kända för vaccumläck och att konsumera bromsolja även det ställer till gången en hel del. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 29 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 29 September , 2016 Jag tror den går fett, men försöker jag minska bränslet med blandningsskruven går den bara sämre. Ska ta nya kompprov i helgen och kolla oljefällan och försöka kolla lite allmänt slangar osv. Något skumt är det med bromsservona också, varvtalet ändras på tomgång om jag bromsar och släpper igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 29 September , 2016 Rapport Share Postad 29 September , 2016 plugga vaccumet till bromsar mm skruva munstycket åt rätt håll inte högergängat som du stänger en kran utan att minska bränslemängden ska du vrida skruven vänstervarv mot sols eller tvärs om hur en klocka går eller som du öppnar en vattenkran. Tätar flotören ? behövs endast ytterst lite skit där och den flödar su har ju rätt litet flotörhus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.