Gå till innehåll

Vilken förgasare har C202?


Rekommendera Poster

Vet inte, men den går inte bra alls just nu, luktar riktigt illa. Oljan i dämpkolven tar slut på sådär 10-20 mil.

Kompressionen är nog OK, den har stått i 2 år med toppen av, satte ihop den med ny topplockspackning och fick skapliga värden, inte jättebra men mer än godkänd.

Ska ta nya prov nu när den har gått sådär 20-30 mil.

Har inte gjort någon tändinställning, men den går bra utan spikningar så nu tänkte jag renovera förgasaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljade in alla cylindrar när jag tog av toppen och kollade givetvis lyftarna när jag satte ihop den igen.

 

Men den gick väldigt surt innan jag tog isär den också, att ändra blandningen hjälper inte heller, antingen går den surt eller inte alls.

 

På något vis tömmer den förgasaroljan på nolltid och man hör hur trotteln hoppar upp och ner när man startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anar att nån plockat om bland brickorna som sitter i dämpkolven och fungerar som en typ av broms uppåt och medger en snabbare stängning av trotteln.....då kan dom kasta ut oljan.
Ska inte behöva röras speciellt ofta,jag har testat både tunnare olja och vanliga motoroljor för att få lite olika blandningar vid ex..vis acceleration.
Har även haft olika bestyckade dämpkolvar och skiftat dämpare under drift för att avgöra vad som i mitt fall har varit bättre/sämre,och det är ganska känsligt att ställa in en korrekt dämpning...
Oljeviskositeten varierar med temperaturen,en kallstart vintertid vid -20 ger ett resultat,en halvtimma senare står motorn på tomgång och det är +40 i motorrummet... :wacko:

Jämför innehållet i din fugge med en sprängskiss,just valparna har ofta pulande ägare......på både gott o ont.  :D 

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl fler bilar med su?  Inte för jag tror någon fipplat med dämpkolv är väl lite avancerat för de flesta användare, men jämför med de andra du har.

 

Kolven kan hoppa lite upp och ner vid start speciellt och som Dexxas säger oljan blir tunn vid varm motor.

Är motorn sen otät kan det bli en hel del rörelse sen nämner du att den går surt, är det fett eller magert så den luktar surt i avgaserna?

 

Bland alla märkliga fel man varit med om så med Murphy inblandning har jag varit med om på volvo att dosan vid sidan om motorn för vevhusventilation börjat bli igensatt och då kommer motorn ventilera ganska kraftigt och gå illa.

 

C202 är ju för övrigt ganska kända för vaccumläck och att konsumera bromsolja även det ställer till gången en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror den går fett, men försöker jag minska bränslet med blandningsskruven går den bara sämre.

Ska ta nya kompprov i helgen och kolla oljefällan och försöka kolla lite allmänt slangar osv.

 

Något skumt är det med bromsservona också, varvtalet ändras på tomgång om jag bromsar och släpper igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plugga vaccumet till bromsar mm skruva munstycket åt rätt håll inte högergängat som du stänger en kran utan att minska bränslemängden ska du vrida skruven vänstervarv mot sols eller tvärs om hur en klocka går eller som du öppnar en vattenkran.

 

Tätar flotören ? behövs endast ytterst lite skit där och den flödar su har ju rätt litet flotörhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...