Gå till innehåll

37 38 el 40 tum på tgb 11


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

Hej

 

Ni som kört / kör med stora däck på 11: vill ni ge lite tips om storlek, bredd o bra märken o modeller

Har Hankook nu som går bra på vägen, o tillräckligt bra för mig i terrängen

Men stora däck är ju alltid kul..

Har ni bilder på 11 or med större däck än original? Vore kul att se

Och gärna , kommentarer om hur bilen var att köra on / offroad med just dom däcken

 

DH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvorna ska vad jag hört gå lite för fort i skogen i steniga partier med större än 37 tum.

13-bilarna har lägre utväxling och därför är jag supernöjd med mina 37 tums "Creepy crawler"som är 14,5 tum breda.

AudiQuattro har likadana hjul och dimension på sin elva.. han kanske kan ge dig råd här i tråden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härliga däck och som Svana skriver så ser det bättre ut med breddade fälgar om man kör 14.5 breda däck.

Jag kör på 37x14.5 och jag tycker att det går lite väl fort när man vill åka sakta samt att orken kring tomgång är lite i klenaste laget men en handgas för att ordna lite högre tomgång när det behövs har fixat det problemet för min del. Dock kvarstår ju problemet att det går lite för fort ibland :)

 

vill man inte bredda fälgarna skulle jag helt klart välja smalare däck så slipper man fundera på att det sticker utanför karossen.

 

DSC_1214.jpg

 

 

DSC_0278.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !

Härligt med bruksiga bilder , att bilarna används till allt möjligt

Drog rätt min stora hästambulans / semi-trailer som kasst ner i grusslänten på väg ber till grannen . Utan 11 hade det blitt dyrt ..

 

Vad tror du om 12, 5 på obreddade fälg ?

 

Vet nån någon inom 10 mil från Vänersborg som breddar fälgar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12.5 tum hade jag valt i ditt fall.

Sedan vilken typ och mönster och prisbild blir din nästa gåta.

Det beror på hur stuket ska va.. hur mycket offroad / gata du kör och vad för offroad partier du vill bemästra.

Mina creepys är suveräna i bergsklättring och stenig terräng och duger fint i dyngan, men i blålera sätter mönstret lätt igen sig och man får slicks i leran om man inte kör blyfot och 2:ans växel haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att min bil med 315/75 R16 (34,6x12,4 i tum) går i snabbaste laget i skogen, jag hade gärna kunnat krypa fram långsammare. Går man upp till 38" går det ytterligare 10% snabbare.

Visserligen har jag en aluzink som fått handgasen bortplockad, men med mer gas går det ju ännu fortare eller så måste man slira en massa på kopplingen. Har man last i bilen så är den redan med mina däck lite smått trött på tomgångsvarven i grov terräng. Hade jag haft fritt val och möjlighet till att bredda fälgarna skulle jag inte säga nej till bredare sulor för bättre grepp, men jag tror inte jag skulle vilja ha större rullomkrets.

 

Skillnaden i utväxling mellan 13 och 11 är ungefär 16%, så en 13 med 38:or kryper fortfarande långsammare än min 11:a med 34,6".

 

Inte alls lika ballt stuk som 38x14.5, men de sitter helt okej på originalfälg och går bara strax utanför karossen.

 

Det är Cooper Discoverer STT jag kör med.

 

post-9208-0-17205800-1479034627_thumb.jpg

 

post-9208-0-28947400-1479034626_thumb.jpg

 

På den här bilden ser man att däcken precis går utanför karossen

 

post-9208-0-62781300-1479038131_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men jag tror inte rullomkretsen påverkar speciellt mycket varken när det gäller spårighet eller slitage. Större däck borde slitas lite långsammare då de rullar färre varv på samma sträcka, det är nog mer gummiblandningen mellan olika märken modeller som påverkar slitaget mer än storleken.

 

När det kommer till vägegenskaper så som spårighet tror jag att bredd och lufttryck är långt mer avgörande parametrar än någon tiondels skillnad på hjulets diameter. Möjligtvis blir hela ekipaget lite vingligare då större hjul höjer bilen mer. Någon som faktiskt kör med stora hjul som kan kommentera?

 

Doc:
Hoppas du inte tar illa upp för att jag spammar en massa tankar i din tråd helt utan faktisk erfarenhet från så stora hjul som du är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breddar man fälgarna och bara utåt (vilket man måste) så påverkar man ju helt klart hjul/styrgeometrin och jag upplever mina creepy som betydligt jobbigare att köra med på vägen jämfört med at2 däcken jag har under vintrarna. Bilen drar gärna åt ena eller andra hållet (letar spår om inte vägbanan är helt jämn) Och råkar man köra runt med lågt däcktryck så förvärras det rejält. Har jag runt 2kg så funkar det rätt så skapligt ändå men oftast så har jag bara runt 1.2 kilo i när jag åker runt. det går så förbaskat mjuk o fint då. i skogen så är det 0.6-0.8 som gäller.

 

Obreddade fälgar tror jag inte påverkar så mycket vad gäller spårkännslilgheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAD SÄGER NI DÅ OM IDEALA BREDDNINGEN: (för funktion och utseende)

 

För 37x12,5

För 38,5 x14,5

 

Breddar man bara utåt?

 

Samt:

 

Fördelar/nackdelar med att miontera bedlockringar på?

 

Antar att det är bra med såna med mkt låga lufttryck i terrängen?

 

VET att det ser tufft ut...

 

 

Och sist: Upplever ni mkt problem med balans i såna här stora däck? Klarar däck krängarna av att balansera dom?

 

 

OCH ANG Frändefors mekaniska: MKT trevlig man att tala med, tar 1200 per fälg för upp till 2 tum, sedan 250:- extra per påbörjad tum. Så fyra tum breddning (som han rekomenderade), blir 1700:- per fälg. O så moms på det.

 

Skall nu höra vad däcken kostar. 

 

Nån som har tips om seriös däckförsäljare med ok priser? Viktigt med firma där dom går att få tag i o prata med. Framför absolut lägsta pris.

 

 

Många frågor...

 

Ni som orkar: Svara på det ni vill/har lust med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !

Härligt med bruksiga bilder , att bilarna används till allt möjligt

Drog rätt min stora hästambulans / semi-trailer som kasst ner i grusslänten på väg ber till grannen . Utan 11 hade det blitt dyrt ..

 

Vad tror du om 12, 5 på obreddade fälg ?

 

Vet nån någon inom 10 mil från Vänersborg som breddar fälgar ?

Jajamemensan... Frändefors mekaniska breddar fälgar!

Från Vänersborg.. Kör mot Frändefors, över viadukten.. Sväng vänster vid "rappe tappen".

Några hundra meter in ligger de på höger sida!

 

Edit... Såg att någon tipsat före:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man upplever bilen som spårkänslig efter breddning av fälgarna kan man klossa ned bladfjädrarna lite i bakkant. Då får man större försprångsvinkel och då blir den mindre spårkänslig, går mycket stadigare på vägen. Jag har klossat mina 13-bilar 40 mm, då kör jag med Creepy 38.5x14.5, breddade 3 tum utåt. Eller ja, det är egentligen 2 tum i fälgbanan, plus beadlocks. Så totalt blir det ca 75 mm breddat utåt. Klossningen gav lite bättre frigång mot skärmkanterna.

 

Beadlocksen gör stor skillnad! Bästa modifikationen för framkomligheten när man kan lufta ur rejält. Jag kör med 0.5 i fram och 0.3 i bak. Då sjunker en sten/stubbe in halvvägs till fälgen. Grymt grepp samt mjuk och följsam gång i grov terräng!

 

Läs mer på

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10922-bead-locks-16/

 

beadlock_sm3.jpg

 

// Klas

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...