Doc Hawkeye Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Hej Ni som kört / kör med stora däck på 11: vill ni ge lite tips om storlek, bredd o bra märken o modeller Har Hankook nu som går bra på vägen, o tillräckligt bra för mig i terrängen Men stora däck är ju alltid kul.. Har ni bilder på 11 or med större däck än original? Vore kul att se Och gärna , kommentarer om hur bilen var att köra on / offroad med just dom däcken DH Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 38,5/15R16 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11694-dagens-bild-utan-text/?p=149517 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Ämnet berörs lite här: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/48-d%C3%A4ck-till-111320/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Elvorna ska vad jag hört gå lite för fort i skogen i steniga partier med större än 37 tum. 13-bilarna har lägre utväxling och därför är jag supernöjd med mina 37 tums "Creepy crawler"som är 14,5 tum breda. AudiQuattro har likadana hjul och dimension på sin elva.. han kanske kan ge dig råd här i tråden.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 12 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 12 November , 2016 14,5 tum brett .. Har du breddat fälgarna då ? Hur mkt? Hur är Creepysarna på vägen ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Creepysarna är tysta och fina på vägen om man tänker vilket aggresivt mönster de har. Jag har breddat mina fälgar 70mm. Det behövs inte, men det blir helt klart ballare stuk. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Bild på mina hjul.. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 12 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 12 November , 2016 GRYMT STUK !! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 November , 2016 Rapport Share Postad 12 November , 2016 Tack. Nu sitter ju låsringar på fälgarna också, men bortsett från dem är det 70mm breddat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 Härliga däck och som Svana skriver så ser det bättre ut med breddade fälgar om man kör 14.5 breda däck. Jag kör på 37x14.5 och jag tycker att det går lite väl fort när man vill åka sakta samt att orken kring tomgång är lite i klenaste laget men en handgas för att ordna lite högre tomgång när det behövs har fixat det problemet för min del. Dock kvarstår ju problemet att det går lite för fort ibland vill man inte bredda fälgarna skulle jag helt klart välja smalare däck så slipper man fundera på att det sticker utanför karossen. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 13 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 13 November , 2016 Tack ! Härligt med bruksiga bilder , att bilarna används till allt möjligt Drog rätt min stora hästambulans / semi-trailer som kasst ner i grusslänten på väg ber till grannen . Utan 11 hade det blitt dyrt .. Vad tror du om 12, 5 på obreddade fälg ? Vet nån någon inom 10 mil från Vänersborg som breddar fälgar ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 12.5 tum hade jag valt i ditt fall. Sedan vilken typ och mönster och prisbild blir din nästa gåta. Det beror på hur stuket ska va.. hur mycket offroad / gata du kör och vad för offroad partier du vill bemästra. Mina creepys är suveräna i bergsklättring och stenig terräng och duger fint i dyngan, men i blålera sätter mönstret lätt igen sig och man får slicks i leran om man inte kör blyfot och 2:ans växel haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 Personligen tycker jag att min bil med 315/75 R16 (34,6x12,4 i tum) går i snabbaste laget i skogen, jag hade gärna kunnat krypa fram långsammare. Går man upp till 38" går det ytterligare 10% snabbare. Visserligen har jag en aluzink som fått handgasen bortplockad, men med mer gas går det ju ännu fortare eller så måste man slira en massa på kopplingen. Har man last i bilen så är den redan med mina däck lite smått trött på tomgångsvarven i grov terräng. Hade jag haft fritt val och möjlighet till att bredda fälgarna skulle jag inte säga nej till bredare sulor för bättre grepp, men jag tror inte jag skulle vilja ha större rullomkrets. Skillnaden i utväxling mellan 13 och 11 är ungefär 16%, så en 13 med 38:or kryper fortfarande långsammare än min 11:a med 34,6". Inte alls lika ballt stuk som 38x14.5, men de sitter helt okej på originalfälg och går bara strax utanför karossen. Det är Cooper Discoverer STT jag kör med. På den här bilden ser man att däcken precis går utanför karossen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 13 November , 2016 Rapport Share Postad 13 November , 2016 Vet nån någon inom 10 mil från Vänersborg som breddar fälgar ? Japp, http://www.frandeforsmekaniska.se/ frågade för typ 3 år sedan och få skulle de ha 1500:- / fälg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 14 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 14 November , 2016 Tack allihop Återkommer med rapport o bilder om jag sätter nån plan i verket Hur blir en 11 på vägen med 37 el 38 tum creepy ? Spårig ? Slits dom mkt fort på asfalt ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 November , 2016 Rapport Share Postad 14 November , 2016 Jag kan ha fel, men jag tror inte rullomkretsen påverkar speciellt mycket varken när det gäller spårighet eller slitage. Större däck borde slitas lite långsammare då de rullar färre varv på samma sträcka, det är nog mer gummiblandningen mellan olika märken modeller som påverkar slitaget mer än storleken. När det kommer till vägegenskaper så som spårighet tror jag att bredd och lufttryck är långt mer avgörande parametrar än någon tiondels skillnad på hjulets diameter. Möjligtvis blir hela ekipaget lite vingligare då större hjul höjer bilen mer. Någon som faktiskt kör med stora hjul som kan kommentera? Doc:Hoppas du inte tar illa upp för att jag spammar en massa tankar i din tråd helt utan faktisk erfarenhet från så stora hjul som du är intresserad av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 14 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 14 November , 2016 Du spannar ju inte ! Ville ha fakta bilder erfarenheter idéer o uppslag ! Jättebra ! Doc "Dooku" Hawkeye Fånigt men kul med barnsliga namn ...ðŸ˜ðŸ™€ðŸ˜¹ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 15 November , 2016 Rapport Share Postad 15 November , 2016 Breddar man fälgarna och bara utåt (vilket man måste) så påverkar man ju helt klart hjul/styrgeometrin och jag upplever mina creepy som betydligt jobbigare att köra med på vägen jämfört med at2 däcken jag har under vintrarna. Bilen drar gärna åt ena eller andra hållet (letar spår om inte vägbanan är helt jämn) Och råkar man köra runt med lågt däcktryck så förvärras det rejält. Har jag runt 2kg så funkar det rätt så skapligt ändå men oftast så har jag bara runt 1.2 kilo i när jag åker runt. det går så förbaskat mjuk o fint då. i skogen så är det 0.6-0.8 som gäller. Obreddade fälgar tror jag inte påverkar så mycket vad gäller spårkännslilgheten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 15 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2016 VAD SÄGER NI DÅ OM IDEALA BREDDNINGEN: (för funktion och utseende) För 37x12,5 För 38,5 x14,5 Breddar man bara utåt? Samt: Fördelar/nackdelar med att miontera bedlockringar på? Antar att det är bra med såna med mkt låga lufttryck i terrängen? VET att det ser tufft ut... Och sist: Upplever ni mkt problem med balans i såna här stora däck? Klarar däck krängarna av att balansera dom? OCH ANG Frändefors mekaniska: MKT trevlig man att tala med, tar 1200 per fälg för upp till 2 tum, sedan 250:- extra per påbörjad tum. Så fyra tum breddning (som han rekomenderade), blir 1700:- per fälg. O så moms på det. Skall nu höra vad däcken kostar. Nån som har tips om seriös däckförsäljare med ok priser? Viktigt med firma där dom går att få tag i o prata med. Framför absolut lägsta pris. Många frågor... Ni som orkar: Svara på det ni vill/har lust med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 15 November , 2016 Rapport Share Postad 15 November , 2016 Tack ! Härligt med bruksiga bilder , att bilarna används till allt möjligt Drog rätt min stora hästambulans / semi-trailer som kasst ner i grusslänten på väg ber till grannen . Utan 11 hade det blitt dyrt .. Vad tror du om 12, 5 på obreddade fälg ? Vet nån någon inom 10 mil från Vänersborg som breddar fälgar ? Jajamemensan... Frändefors mekaniska breddar fälgar! Från Vänersborg.. Kör mot Frändefors, över viadukten.. Sväng vänster vid "rappe tappen". Några hundra meter in ligger de på höger sida! Edit... Såg att någon tipsat före:-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 15 November , 2016 Rapport Share Postad 15 November , 2016 Tror inte du får plats att bredda inåt utan spacers och då är det ändå ogjort då det är breddning utåt jämfört spindeltapparna som ställer till det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 15 November , 2016 Rapport Share Postad 15 November , 2016 Om man upplever bilen som spårkänslig efter breddning av fälgarna kan man klossa ned bladfjädrarna lite i bakkant. Då får man större försprångsvinkel och då blir den mindre spårkänslig, går mycket stadigare på vägen. Jag har klossat mina 13-bilar 40 mm, då kör jag med Creepy 38.5x14.5, breddade 3 tum utåt. Eller ja, det är egentligen 2 tum i fälgbanan, plus beadlocks. Så totalt blir det ca 75 mm breddat utåt. Klossningen gav lite bättre frigång mot skärmkanterna. Beadlocksen gör stor skillnad! Bästa modifikationen för framkomligheten när man kan lufta ur rejält. Jag kör med 0.5 i fram och 0.3 i bak. Då sjunker en sten/stubbe in halvvägs till fälgen. Grymt grepp samt mjuk och följsam gång i grov terräng! Läs mer på http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/ http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10922-bead-locks-16/ // Klas 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 16 November , 2016 Rapport Share Postad 16 November , 2016 Snyggt Klas , nu ryckte det till i vill ha känslan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Doc Hawkeye Postad 16 November , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 November , 2016 Snyggt ! Kul läsning om Monstret ! Imponerande dykning / terräng körning oxå !! Har du bilder på klossningen ? Vore kul o intressant för novis somjag iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 November , 2016 Rapport Share Postad 16 November , 2016 Smart med klossningen och på så sätt ändra castern, har själv funderat att göra det fram på min. Men hur påverkas kardanen när axelns medbringare får några graders förskjutning, märkt några vibrationer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.