Audi Quattro Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Men trelleborgarna som sitter på är inga vinterdäck dom heller! Möjligt, jag körde bara mina försvarets sulor från S-holm till Leksand på sommaren och någon vecka till max efter det. Det första jag gjorde var att beställa nya däck så man fick lite komfort. Så jag har inte testat "original" däcken alls på vinterväglag. Men upplever Creepy däcken som på tok för hala att använda utan ev skruvdubbar eller annan förbättring vintertid Men jag kör rätt "mycket" väg också och håller oftast rätt bra tempo och då var AT2 däcken suveräna på vintern Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Jag kör creepys med mindre luft nuförtiden. Då är de bättre i snö och halka. Med bara 0.3kg i skogen är de till och med väldigt bra i snön.. men med det lufttrycket får man pressa stackars B30in på landsvägen eftersom det går galet tungt. Därför fyller jag alltid däcken i vägkanten innan landsvägsåkningen. I alla avseenden kan jag påstå att alla modernare däck och mönster är bättre än kronans 60-tals däck.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 14 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Måste få till en kompressor i bilen så man kan lufta hur man vill! Man får väl köpa dom största AT däcken man kan hitta och ha som vinter/vägdäck. Det lär väl vara BFG AT KO2 eller Cooper Discoverer AT3? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Beror ju på hur mycket väg du kommer åka ? Sen är det ju så att om du köper däck som är större o bredare än kronans däck så blir det svårare ju större dom är att få det att passa med kedjorna. Men som sagt dom är rätt enkla att anpassa bara det inte börjar ta stötdämpare bak tex. Mina 295/65-16 krävde ju bara en kedjestump med 9 länkar i påbyggnad för att få dom att passa. Kedjor är fint att ha i snön En filmsnutt jag gjorde för några vintrar sedan. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 14 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Jag är grinig på mig själv, åkte upp till stugan och tog tyvärr Navaran och körde såklart fast i nysnön, fick bli dragen av en bredbandare 😂 Såg härligt ut med kedjor! Men idag hade det nog gått galant utan, bara jag tagit rätt bil! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Det biter ganska bra utan kedjor åxå, fast det är bättre med (Stenhårda CrossCountrypå denna bild) Vart djupare snö längre fram i en dälpa o det kylde så dåligt så.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Overdrive Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Finns det någon tråd om montage av Opel Corsa servo? Letat men hittar ingen bra.Vet att jag läst om det... Med bilder på nån hylsa för skarvning av rattstången mellan snäcka och servo. Plus CAD-bilder.Hållfasthet för rattstången efter svetsning diskuterades. Var Obelix med i diskussionen tro... Och var det en 13-bil? Lösryckta minnen en lördagskväll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 Jag är grinig på mig själv, åkte upp till stugan och tog tyvärr Navaran och körde såklart fast i nysnön, fick bli dragen av en bredbandare Såg härligt ut med kedjor! Men idag hade det nog gått galant utan, bara jag tagit rätt bil! Chansar lite men är det i trakten av Skuruberg bilden är tagen? Edit: Och ja var det inte värre än sådär så hade du säkert klarat dig fint med kronans däck Det är väll just transportsträckan efter "vanliga" vägar som dom inte är så mycket att ha på. När man väl kommer ut i skogen om så bara på grusvägar eller lägre farter då funkar dom ju säkert skapligt och även creepy däcken funkar ju säkert rätt ok dom med i lite kärv pudersnö Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raggarjens Postad 14 Januari , 2017 Rapport Share Postad 14 Januari , 2017 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11106-elektrisk-styrservo/ En tråd ang Corsa servo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Chansar lite men är det i trakten av Skuruberg bilden är tagen? Edit: Och ja var det inte värre än sådär så hade du säkert klarat dig fint med kronans däck Det är väll just transportsträckan efter "vanliga" vägar som dom inte är så mycket att ha på. När man väl kommer ut i skogen om så bara på grusvägar eller lägre farter då funkar dom ju säkert skapligt och även creepy däcken funkar ju säkert rätt ok dom med i lite kärv pudersnö Nej det är i bösjön ovanför mora/våmhus. Ja jag är helt övertygad om att det inte hade varit några problem alls, iof går Navaran framåt om det bara varit puder, men det är skoterspåret i vägen upp som ställde till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11106-elektrisk-styrservo/ En tråd ang Corsa servo Tusen tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Undrar hur du kör om du fastnar så med en Navara? Det går inte om man inte fegar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Undrar hur du kör om du fastnar så med en Navara? Det går inte om man inte fegar. Vad går inte om man inte fegar? Alltså går det inte att fastna om man inte fegar på en skoterled? 😂 Det är en väg jag plogat för en månad sen, sen har det inte blivit plogat nå mer och det är skoterled där, och det har kommit ca 50cm sen dess samt åkt rätt många skotrar.. Jag är glad att jag kom så långt som jag gjorde, inge kul när man slinger ner i diket 😊 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 En provtur på kvällen 😊 Märker att laddningslampan lyser hela tiden och när jag kommer hem verkar det va dåligt med kräm i batterierna. Ny 24v generator vid motorbytet för ett par år sedan och vid snabb koll så ser kablarna ut att sitta som dom ska, får kolla mer imorgon.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Om du har kvar original modell av generator så sitter regulatorn bakom ryggen på passagerarstolen. Om det är en inbyggd regulator (om generatorn är bytt till nått modernare) så är inte kolen slut om lampan lyser utan mer troligt att nått är fel på regulatorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Januari , 2017 Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Om orginalutförande av generator.. med laddnings regulatorn inne i bilen bakom passagerarsätet, så sätter jag mina kallingar på att där är felet. Bytte en sådan senast för några timmar sedan på polarns 13-bil.. den laddar fint nu igen. Tydligen ett vanligt fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 15 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2017 Ok Tack Audi och Svana ska kika på det, det ska vara en ny generator som monterades vid motorbytet iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Nu när jag ska skifta däck tänkte jag kolla över bilen lite snabbt så man inte förstör något innan våren, har ni nå tips på att kolla hjullager, knutar osv. Alltså enklast möjliga med typ handkraft och okulär koll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Skruva ut påfyllningsbultarna för oljan i växellåda, fördelningslåda, diffar och portaler och kontrollera att det finns olja upp till påfyllningshålet? (vilket är fyllningsmängden) och kolla hur oljan ser ut kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Eller rent av byta oljorna om du ändå är där och skruvar? Fram med fettsprutan och tryck i på dom smörjpunkter som finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Har du tid och oljor så kan man ju byta, tänkte mest att det är ganska stort steg från att bara titta lite nästan helt utan kladd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Ska kolla oljorna, men det ska vara bytt precis innan jag hämtade den. Tänkte mer på lagerglapp och knutar. Sen verkar det vara tvärt om på min fyrhjulsdrift: När knappen är intryckt och lampan lyser (framhjulsdrift) så är den bakhjulsdriven, och tvärt om när knappen är ute och lampan släckt, ska det vara så? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Nej så ska det inte vara. Dock är fyrhjulsdriften alltid i när motorn är avstängd och det saknas vakuum. När man startar motorn ska den läggas ur. Undantaget om lågväxel ligger i, eller man tryckt in knappen. Är motorn igång och fyrhjulsdriften i (knapp intryckt eller lågväxel i) så ska lampan lysa. Har du kvar original-fördelningslådan? Om inte kan det ju vara kopplat lite hur som för att lösa att den kontakten för lågväxeln saknas, och då kanske man nöjde sig med att manuellt kunna slå i/ur framhjulsdriften med knappen och inte orkade bry sig om vilket läge på knapp/lampa som var vilket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Nej så ska det inte vara. Dock är fyrhjulsdriften alltid i när motorn är avstängd och det saknas vakuum. När man startar motorn ska den läggas ur. Undantaget om lågväxel ligger i, eller man tryckt in knappen. Är motorn igång och fyrhjulsdriften i (knapp intryckt eller lågväxel i) så ska lampan lysa. Har du kvar original-fördelningslådan? Om inte kan det ju vara kopplat lite hur som för att lösa att den kontakten för lågväxeln saknas, och då kanske man nöjde sig med att manuellt kunna slå i/ur framhjulsdriften med knappen och inte orkade bry sig om vilket läge på knapp/lampa som var vilket. Ja orginal fördelingslådan är kvar, det ända som är bytt är motorn, med hjälp av ett SMP-kitt. Ja men på min är det tvärt om, bra väglag för att testa detta nu Lampan lyser och knapp intryckt = bakhjulsdrift, lampan släckt och knapp ute = fyrhjulsdrift 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beckistuta Postad 17 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Kom paket idag 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.