gunnish Postad 20 December , 2017 Rapport Share Postad 20 December , 2017 Jag skulle ta bort hastighetsräknaren för att den krånglade, men dum som jag är kopplade jag inte ur batterierna först och lyckades få kabelbrand. Har således sabbat lite kablar/kontakter som jag behöver komma åt. Hur gör jag för att komma åt ordentligt? Instrumentbrädan vill inte lyftas mer än någon centimeter.Också: vilken är den inkommande sidan till säkringshållarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 December , 2017 Rapport Share Postad 20 December , 2017 Njae, besvärligt läge, men antagligen är det "bara" nån kabel som krokat i nåt. Fast ju mer du drar så ökar antalet kablar du drar loss. So lirka i kika underifrån så går det att få upp den en bit så du nästan kommer åt o ser vad du gör..... Ingången är där det är få anslutningar, se bild: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12302-jdw/?p=148946 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 December , 2017 Rapport Share Postad 20 December , 2017 Jag tog bort det mjuka knäskyddet sist, blev lite lättare att se in underifrån. Brann inte säkringarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 20 December , 2017 Rapport Share Postad 20 December , 2017 Jag skulle ta bort hastighetsräknaren för att den krånglade, men dum som jag är kopplade jag inte ur batterierna först och lyckades få kabelbrand. Har således sabbat lite kablar/kontakter som jag behöver komma åt. Hur gör jag för att komma åt ordentligt? Instrumentbrädan vill inte lyftas mer än någon centimeter. Också: vilken är den inkommande sidan till säkringshållarna? Hej Gunnish! Förmodar att du redan tänkt på detta, men har du lossat vajern till hastighetsmätaren? Med tanke på att du bara kan lyfta panelen ett par centimeter. Det borde gå att som på min bil, att lyfta upp panelen och välta den framåt, har jag för mig, så att du kan se hela baksidan. Om jag inte lossar vajern går den inte att lyfta mer än ett par centimeter samma som på din bil. Mvh Håkan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 21 December , 2017 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2017 Yes, tagit bort hastighetsmätaren.Och nej, givetvis gick inte en enda säkring. Så enkelt ska det inte vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 21 December , 2017 Rapport Share Postad 21 December , 2017 Vad är trasigt då? Eller vad fungerar ej? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 December , 2017 Rapport Share Postad 21 December , 2017 Hur länge rök det? Jag tror inte du haft nån kabelbrand för då hade säkringarna gått. Antagligen bara nån svetspärla nånstans, så kika o se så inget ligger ihop. Om inget funkar tror jag mer på "jorden" lossnat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 21 December , 2017 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2017 Jo då, vissa saker funkar, vissa andra funkar inte. Parkeringsljus och varningsblinkers funkar, halvljus, helljus och blinkers gör det inte, men så ser jag att kabelskon från mörkerreglaget är sabbad. Jag ser underifrån att områden på kablar är smälta, dock aldrig hela kablar.Startmotor funkar, men får ingen gnista.Edit: startar, efter annan inkoppling av 12V-konverter till 123-tune. Halvljuset funkar, men glappigt, när motorn är på. Laddningslampan funkar, olja och broms gör det inte. Helljuset går inte att aktivera. Instrumentbelysningen funkar inte, inte heller tankmätaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 December , 2017 Rapport Share Postad 22 December , 2017 Gunnish, titta i Sektion 3 i Verkstadshandboken som du kan ladda ner från Dokument. Där finns mycket bra scheman på de olika funktionerna. Lätt att följa och hitta fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 22 December , 2017 Rapport Share Postad 22 December , 2017 Jag skulle nog sätt en peng på det mesta härrör från mörkläggningsomkopplaren och tändlåset. Ingen gnista utan tändning och inget helljus/halvljus utan rätt läge på omkopplaren? Har haft en massa krångel med just dessa när kablar som lossnat spontant... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 23 December , 2017 Rapport Share Postad 23 December , 2017 Jorda instrumentbrädan separat , det räcker oftast inte med taggbrickorna under de 4 skruvarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 1 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2018 Det som varit nära hastighetsmätarvajers har uppenbart blivit skadat. Ja mörkervredet har ju den där udda blå korrosionen lite överallt Lite bränt, eventuellt kablar till ett relä. Det som ser mest sabbat ut här är ju hastighetsmätarvajern, som fått sitt hölje bränt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 Januari , 2018 Rapport Share Postad 1 Januari , 2018 Jordat genom hastighetsmätarvajern så den blivit varm o skadat resten av kablaget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 1 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2018 Jordat genom hastighetsmätarvajern så den blivit varm o skadat resten av kablaget? Yep, verkar så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 Januari , 2018 Rapport Share Postad 2 Januari , 2018 Jorda batteri direkt i motorblocket och såna problem elimineras. På gamel bilar brändes ibland chokvajrar och tempmätare med kapilärrör av när jordflätan var dålig, dyr onödig kostnad, kan tänka mig att dagens modernare lär bränna sönder stereon, navigatorn eller styrboxen eller div relän om bilen ska jorda genom dessa vid start. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 Januari , 2018 Rapport Share Postad 2 Januari , 2018 Jorda batteri direkt i motorblocket och såna problem elimineras. På gamel bilar brändes ibland chokvajrar och tempmätare med kapilärrör av när jordflätan var dålig, dyr onödig kostnad, kan tänka mig att dagens modernare lär bränna sönder stereon, navigatorn eller styrboxen eller div relän om bilen ska jorda genom dessa vid start. Om batteriet jordas direkt i motorblocket får man ha i beaktande att huvudströmbrytarens funktion då blir satt ur spel då denna är kopplad till batteriets minuspol. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 2 Januari , 2018 Rapport Share Postad 2 Januari , 2018 Varför bryter man minus? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 Januari , 2018 Rapport Share Postad 2 Januari , 2018 Enklast så, (vilket jag själv oftast även gör) inom marina världen så gäller plus brytning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 2 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 2 Januari , 2018 Enklast så, (vilket jag själv oftast även gör) inom marina världen så gäller plus brytning. Förklara gärna varför det är enklast. I min värld går de in EN kabel i plus och EN i minus, och det är exakt lika enkelt att sätta brytaren på ena som på andra stället. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 Januari , 2018 Rapport Share Postad 3 Januari , 2018 Det är vanligt förekommande att det på batteriets pluspol sitter fler än en kabel medan det på minuspolen i regel bara sitter en kabel, i dessa fall är det kanske enklare att bryta på minussidan. På båtar med lite seriösare elsystem, och alltid på yrkesjöfart så används 2-poliga huvudströmbrytare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Januari , 2018 Rapport Share Postad 3 Januari , 2018 Gunnish.. Du kapar/skarvar eller handskas helst med minussidan då det är minst risk för ljusbågsr om nåt verktyg eller annat strömförande kommer åt kabelskor eller chassi eller liknande. Samtliga pluskopplingar vill du ha mer skyddade eller gömda.. dels för fula lysröda färger på kablar men också för att skydda dem mot skador. Monterar du också en brytare på minus sidan kan du dessutom enklare flytta den dit du vill ha den och jorda den direkt mot godset..dvs kortare kabeldragning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.