Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Hello volvo friends! I am looking to replace a timing belt (Swedish drivrem/fläktrem) on my volvo laplander C202 (almost 70.000 km on the odometer) from 1980.The engine type is: B20-A with single carburetor version.Does any one have some ideas for replacement or can tell where to look?Also I need to replace the air filter, not sure, but I guess the air filter in B20-A engines are similar to early 240 or p1800?Do anyone have any suggestions? P.S Does the C202 also have a fuel filter hiding somewhere? Any leads and info will be much appreciated:-) Greetings from East Iceland 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Hello and welcome to terrängbil.net When it comes to the fan belt I just take my old belt to the gas station and compare with the ones on the shelf, nothing special about it. Not that I own a c202 but that applies to any old volvo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Timing belt in swedish is "Kamrem" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Perhaps I misunderstod you, are you planing to replace the timing belt simply due to the high milage? If so; the B20 uses timing sprockets ("kamdrev") and if thats the case we could give you a bunch of links to retailers. However I suspect there ones closer to you, like GB. If you replace both sprockets or just the "brittle one" if they're not both steel ones I can't answer. Someone else? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Yes, I am learning about the Valp:-) I am not even sure the laplander have a timing belt or just a regular belt that needs replacement sometimes. I have the name drivrem/fläktrem from my Swedish manual (page 47. Its the only belt that is listed under maintenance in the manual. What is that belt called then? and are they other belt to think of? thanks! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 That have to be The belt for coolingfan/alternator/waterpump V-belt? Don't have experiense with volvo valp/laplander so i Will let someone that have experiense answer =) Welcome to terrängbil.net Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Thank you! This look indeed like a coolingfan/alternator belt. But that is not the one I mean and hope to replace. I could attach a picture from the manual, but I am not sure how to do that here on the forum..? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Here is the picture of both the drive belt (timing belt?) and the air filter I hope to replace, does anyone have any suggestions? Thank you in advance. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Yepp. Thats The Fan/altenator belt They are talking about. You should check it Every 10 000km. Condition and tension. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Fan belt and air filter (Same belt for the generator and the water pump, on which the fan is attached) See my first post regarding the fan belt. Saw one on ebay for like 13 british pounds. I'm assuming (experts may correct me) that the air filter is also nothing special (just not that common/outdated). You don't happen to have any big auto or tractor shop you can bring the filter to and let them either choose an existing one or simply order one for you? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 OK, thank you both. So the B20-A does not have an actual timing belt only this multifunctional fan/altenator/waterpump belt, is that correct? Mr. Graveander what are your experience with finding the right size replacement belt today? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 B20 er með timahjól. (mynd frá netinu) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 22 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Aha, det var interessant, tak for det. Har du måske nogle forslag til en ny fan/altenator/waterpump belt og en ny luftrenser? Jeg ved ikke hvilken type jeg skal kigge på nettet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 22 Januari , 2018 Rapport Share Postad 22 Januari , 2018 Aha, det var interessant, tak for det. Har du måske nogle forslag til en ny fan/altenator/waterpump belt og en ny luftrenser? Jeg ved ikke hvilken type jeg skal kigge på nettet. Ég held að lofthreinsarin er sama sem Volvo 142/144/145 er með. Þú átt bara að mæla lengd og breidd beltsins, og svo fara til næsta verkstæði og keypa svipað. Það er venjulegt með text á beltið sem segir lengd/breidd, en þad getur að vera erfitt að lesa ef það er gamalt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 23 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 Tak for dine gode informationer, Mr. Major. Bestu kveðjur - Konráð frá Seyðisfjörður. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 23 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 Yepp. Thats The Fan/altenator belt They are talking about. You should check it Every 10 000km. Condition and tension. Thank you Sergeant Gravander for your good info. And thanks Moderators:-) Last question gentlemen: Does the C202 have a fuel filter to change or any others then the oil and air filters? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Januari , 2018 Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 140 har plastburken c202 har en metall luftburk och den är lägre för att inte slå emot karossen, delar man burken passar det vanliga filtret. Viktigast på c202 är oljemängden i fd 51 lådan som ska överfyllas rejält. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 23 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 140 har plastburken c202 har en metall luftburk och den är lägre för att inte slå emot karossen, delar man burken passar det vanliga filtret. Viktigast på c202 är oljemängden i fd 51 lådan som ska överfyllas rejält. Tak, men undskyld hvad er "fd 51 lådan"? Måske kan du ilustrare det med billeder? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 23 Januari , 2018 Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 Tak, men undskyld hvad er "fd 51 lådan"? Måske kan du ilustrare det med billeder? Sænska ordðið fyrir gÃrkassa er "växellåda". FD51-lådan er millikassinn (modelnúmer FD51) á Volvo C202 og C303. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 23 Januari , 2018 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 Sænska ordðið fyrir gÃrkassa er "växellåda". FD51-lådan er millikassinn (modelnúmer FD51) á Volvo C202 og C303. Ja, nu forstår jeg. Tak for det! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Januari , 2018 Rapport Share Postad 23 Januari , 2018 FD sitter upp lutad på c202 så nivåpluggen hamnar för lågt och på bilar med kraftuttag pto så ligger pto uttagets stödlager och hindrar olja från att smörja det splinnsade överföringsdrevet. På c202 kommer detta med tiden gå sönder. original c202 drev med 12 tusen mil. För att minska slitaget kan man vid start låta fd lådan stå någon minut i neutral i fd och med växel i ,då skvätter kugghjulen runt lite olja utan belastning och överföringsdrevet får chans till lite smörjning innan belastning. Are c202 popular on Island? Maybe time for mine to move on for new adventures and owner? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 1 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 April , 2018 FD sitter upp lutad på c202 så nivåpluggen hamnar för lågt och på bilar med kraftuttag pto så ligger pto uttagets stödlager DSC02260.JPG och hindrar olja från att smörja det splinnsade överföringsdrevet. DSC02252.JPG På c202 kommer detta med tiden gå sönder. original c202 drev med 12 tusen mil. DSC02253x.jpg För att minska slitaget kan man vid start låta fd lådan stå någon minut i neutral i fd och med växel i ,då skvätter kugghjulen runt lite olja utan belastning och överföringsdrevet får chans till lite smörjning innan belastning. Are c202 popular on Island? Maybe time for mine to move on for new adventures and owner? Tak for alle dine gode og nyttige informationer, Major! Er det så det der sker, når jeg har svært ved at ramme/komme i 1 gear? Nogle gange er det helt umuligt næsten. Er det tegn på problemer med FD, mangel på olie? Jeg glemte vist at svare på dit spørgsmål: regarding the history of C202 in Iceland, I am still somewhat young so someone with better knowledge may correct me if wrong, but the official Icelandic saga goes that the Swedish government was planning to sell 50 of this beautiful vehicles to Gadafi in Libya, but he was a bad guy, so instead the Swedish government sold it to the private market in Iceland back in time. I see them here and there in different fjords on the east coast of Iceland where I live, but not many of them are running. I will assume some also in the North and West part of the country, maybe total 15-20 running left! Like everywhere they are fast gaining in value. Every summer some cruise ship tourist offer me to buy the car on spot 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 April , 2018 Rapport Share Postad 1 April , 2018 Lamellcentrumet kan vara skevt, eller lamelcentrumet kärvar på axeln, eller för hög kvalit på växelådsolja, använd vanlig motorolja eller atf så fungerar synkringarna. Dyr växelådsolja är för hal och för stark olje film. Kul med historia med Gaddaffi jag har en av båtarna han inte fick levererad. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supersheep Postad 1 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 April , 2018 Lamellcentrumet kan vara skevt, eller lamelcentrumet kärvar på axeln, eller för hög kvalit på växelådsolja, använd vanlig motorolja eller atf så fungerar synkringarna. Dyr växelådsolja är för hal och för stark olje film. Kul med historia med Gaddaffi jag har en av båtarna han inte fick levererad. PA046633xx.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.