JDW Postad 31 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2018 Helt plötsligt så har blinkersen på JDW gett upp Varningsblinkersen funkar (nåja, lite oregelbundet men blinkar iaf). På högersida's gavel bakom instrumentbrädan på förarplats sitter ett stort Hella härke med texten "varningsblinkersdon", är det det enda reläet eller finns även nån slutande/växlande nånstans som bara kör blinkersen eller måste det stora bytas (sitter fast med en båge och ett kontaktdon under). Nån med tips på alternativ del? (är ju vattenfallare 12V som sagt) Bifogar stämningsbild från reläerna under handskfacket på högersidan: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 September , 2018 Rapport Share Postad 2 September , 2018 Osäker på vattenfallarna och 12 V , men det är samma relä på en vanlig 24 V och jag vill erinra mej om att det ofta är samma relä både för varningsblinkers och blinkers på många äldre bilar. Dock kan det vara olika säkringar, för blinkers och varnings blinkers. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 September , 2018 Rapport Share Postad 2 September , 2018 En gissning eftersom det är en 12 volt civil att det är samma som c202 och på dem sitter det helt åtskilt från övrig el på passagerar sidan under panelen väl dolt. Ersätts enkelt med vanligt billig bimetalrelä, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-2000017801 39:- men kolla först så det inte är någon av kablarna till spaken som lossat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 2 September , 2018 På högersidan sitter en massa vanliga slutande/växlande reläer enligt ovan och det jag tror är heljusrelät. Denna klossa är bara varningsblink? (som funkar) Får riva i sladdar i morrn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 3 September , 2018 Rapport Share Postad 3 September , 2018 Den klossen är blinkrelä på min tgb (24v). Den sitter mellan ratten och bromvätskeburkarna på "väggen" om jag inte minns fel. Vill minnas att man kan se den om man ligger på rygg med huvudet på gaspedalen, väldigt obekvämt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2018 ja det är samma ställe i så fall. Ena skruven satt så den gick att lossa, inte den andra. Sitter dessutom med nån avancerad kontakt under så det ser inte ut som Btema passar direkt... Får rycka o slita lite i kontakterna där o i spaken o se om det hjälper. Kikade i min Gooogggle, är det inte likt så säg Numret sitter ju perfekt placerat bakom bygeln Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 September , 2018 Rapport Share Postad 3 September , 2018 Blinkar det inte alls eller ens lyser då skulle jag förts kolla att kablarna till spaken borde väl finnas någon skarv där vid rattstången. Lyser det men inte blinkar så är det ju helt till spak och felet är att relät inte växlar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2018 Med spaken så är det heldött åt båda hållen ( är LED glödpärer, men de borde lysa ändå. ingen blink i indikatorlamporna heller (de brukar ju blinka första iaf efter byte till LED) Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 September , 2018 Rapport Share Postad 5 September , 2018 Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär) Funkar dessa relän med led lampor? Då finns ingen bimetal som påverkas av strömmen. Kolla jordpunkten 31. kolla även spänningsfall till relät matningen är nog 49. kolla så det inte är ren kortis manöverströmmen dvs till spaken. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Floa Postad 7 September , 2018 Rapport Share Postad 7 September , 2018 Hade problem med att blinkers inte funkade på min c 303, men varningsblinkersen funkade bra... Efter en hel del felsökande och mätningar så var jag nära att ge upp...hörde ett svagt klickande i relät när jag drog i spaken direkt efter att varningsblinkers varit i gång och provade en "idiotgrej": Slog på varningsblinkers, drog spaken till blink vänster, stängde av varningsblinkers...Då hoppade det helt plötsligt igång! Gjorde proceduren två gånger åt varje håll och nu funkar det hur bra som helst! Nu hade ju min bil stått i många år och det kanske var därför som det räckte med att "motionera" igång relät, men det kan ju vara värt att testa...tar ju ca 30 sekunder ;-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 7 September , 2018 Rapport Share Postad 7 September , 2018 Oxid inne vid tillslags biten är ju troligt, på gamelbilar med likströmsladdrelän har det ju hänt man fick öppna upp och putsa till relät för bättre kontakt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 7 September , 2018 På 2018-09-05 på 15:07, eile säger: Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär) Funkar dessa relän med led lampor? Då finns ingen bimetal som påverkas av strömmen. Kolla jordpunkten 31. kolla även spänningsfall till relät matningen är nog 49. kolla så det inte är ren kortis manöverströmmen dvs till spaken. Jag har kört med Btema runda bak och bytt glödlamporna fram till Led från Jula sen en massa år, har fungerat tills nu. Jag får ju bara en "startblink" på indikatorlamporna och inget mer. Får försöka göra ett felsökningsryck i helgen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 17 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2018 Efter en massa annat så skruvade jag isär spaken i dag. Infästningarna var väl pressade och såg orörliga och ok ut. Plastflärparna inkl fjädring gick lite 1/2 trögt. Så i brist på annat så blåste jag i BW-40 o motionerade det som såg ut o skulle vara rörligt o skruvade ihop => det blinkade så fint (nåja, 2/3 takt i början, men det verkade släppa sen, har ju bara LED så det kanske är för dålig last). Så tack för tipsen ovan, var ganska enkelt bara man fick ur tummen. Har ju vart "planerad körning" då jag kört JDW till jobbet några gånger, är ju lite BMW-aktigt o köra utan blinkers, speciellt när man ska ut på motorvägen o lite filbyten..... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.