JDW Postad 8 September , 2020 Rapport Share Postad 8 September , 2020 Systemet är fullt o luftat.... Termostaten funkar, var "kortis" mellan alla pinnarna när jag sladdade vägen sist. Jag körde fläkten med + direkt på högfart o den höll tempen bra. Så det får bli live tester, krävs tyngre körning för att få fläkten att gå men den går ibland på eftervärmen när man stannat. Bara man hittar rätt pinne för "jorden", det borde ju bara vara 2 försök för helt fel, men "totalkortis" när det är varmt kan ju lura en 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 5 Oktober , 2020 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2020 Får väl runda av trådkapningen, var ute och en sväng och när jag parkerat hemma gick fläkten igång. Naturligtvis på högfart.... Växlade H/L så det spöres nästa terrängkörning om det lirar. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 November , 2020 Rapport Share Postad 13 November , 2020 På 2020-09-06 på 18:32, Gripen säger: Nej, motorns termostat plockar vi inte bort, den ser till att motorn har rätt drifttemperatur. Den elektriska kylfläkten skapar oljud och drar ström, det finns ingen anledning att köra den annat när den verkligen behövs, därför styr vi den med en givare som känner av kylvattentemperaturen. Om du ändå ska ta dig tid att montera elfläkt, rekommenderar jag starkt att även du monterar termostatstyrning av den. Framförallt det viktigaste av hela tanken; att kunna tvångsbryta fläkten när du kör ner i dynghål också. Det är suveränt.. spar minst 30 minuters putsande efteråt. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2021 På 2020-09-08 på 23:08, JDW säger: Systemet är fullt o luftat.... Termostaten funkar, var "kortis" mellan alla pinnarna när jag sladdade vägen sist. Jag körde fläkten med + direkt på högfart o den höll tempen bra. Så det får bli live tester, krävs tyngre körning för att få fläkten att gå men den går ibland på eftervärmen när man stannat. Bara man hittar rätt pinne för "jorden", det borde ju bara vara 2 försök för helt fel, men "totalkortis" när det är varmt kan ju lura en Säg den lycka som varar.... Verkar som om termostaten fastnat, vattnet blir kokvarmt men fläkten startar inte, funkar nere vid termostaten när jag kopplar ihop blå + H eller L sladdarna. Får nog bli en knapp över älgjakten.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 9 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2021 På 2019-08-10 på 15:17, Trekster säger: Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk.K Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det! Nån som har koll på dimensionen på hålet för termostaten? Hade span på Btema 61-589, men den fanns inte hemma i Karlstad. Lär ju bli ett kladdigt byte så det är bäst o ha koll på dimensjangerna innan man lossar.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 9 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 9 Oktober , 2021 Inte det vackraste montaget, men funktionellt. Nu kan jag fejka H/L läge om termostaten inte är med... När jag ändå hade panelerna lösa skruvade jag fast en inne/ute temp, klocka o Voltmätar display. Kopplade den på ett cigg uttag jag har i värmepanelen. försökte klämma ut utetemp proben med en kabelgenomföring, men gummit var stenhårt. Försökte i ett annat hål o det gick för bra... Det är den plåt som sitter över kylaren (Höger torkarmotor syns i bild). Nån som har koll på hur stor den är och om den är utbytbar? Var ganska kex'igt runtikring.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Trekster Postad 9 Oktober , 2021 Författare Rapport Share Postad 9 Oktober , 2021 8 hours ago, JDW said: Nån som har koll på dimensionen på hålet för termostaten? Hade span på Btema 61-589, men den fanns inte hemma i Karlstad. Lär ju bli ett kladdigt byte så det är bäst o ha koll på dimensjangerna innan man lossar.... Den jag kör är M22x1.5 men vad Biltema har på sin, även om den ser lik ut, är en annan fråga. Som uppföljning kan informeras om att min fläkt med tillhörande styrning funkar felfritt såhär långt, å andra sidan har det inte blivit många hundra mil de senate två åren så det säger kanske inte så mycket... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 10 Oktober , 2021 Den som sitter nu sitter i en bussning/förminskare (allt för att dubblera antalet läckagepunkter), men ligger nånstans i det häradet. Landsväg/stadstrafik visar sej ju ganska fort om det hänger med, med vägsladd eller i terräng är det mer "utmanande". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 11 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 11 Oktober , 2021 Jeg har denne bryteren til kjølevifta (kylfläkten) mi. Bryteren er egentlig til boggiløft på en Volvo N12-lastebil, og så har jeg flytta over symbolet fra klimaanleggbryteren på en Volvo F7-lastebil. Når bryteren står opp som på bildet er kjølevifta styrt av tempsensor. Står bryteren på midten er vifta frakopla (fint hvis jeg f.eks. skal vade). Står bryteren ned så er vifta tvangsstyrt og går 100 % uansett om tempsensoren er aktiv eller ikke. On 10/9/2021 at 7:07 PM, JDW said: Inte det vackraste montaget, men funktionellt. Nu kan jag fejka H/L läge om termostaten inte är med... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2021 Har du kopplingsschema på brytarna? Jag har ett gäng över... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 12 Oktober , 2021 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2021 Nei, men det er et bilde av bryteren åpen her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9671-kristagas-c303tgb111c/page/2/&tab=comments#comment-163870 10 minutes ago, JDW said: Har du kopplingsschema på brytarna? Jag har ett gäng över... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.