Vinkon Postad 7 Januari Författare Rapport Share Postad 7 Januari Jaha, då var det dags igen för kontroll efter körning; efterdra slangklämmor. Drog åt de jag kom åt bakom förarluckan, vilket kanske motsvarar 1 % av totalen I övrigt fick jag ett trevligt paket i veckan från Ukraina med oljegrovfilter, så nu klarar jag mig livet ut Tanken är att byta ut bränslesystemets filter och tillföra vattenavskiljare precis som försvaret gjorde med de sista sista vagnarna man hade i drift, förmodligen de som gick till Finland sen. På så sätt kan jag också enkelt få tag i fräscha och lättillgängliga förbrukningsartiklar inom rikets gränser. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 16 Mars Rapport Share Postad 16 Mars Haha, fan va kul att du köpte en tillslut 🙂 grattis! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 Mars Författare Rapport Share Postad 28 Mars Skulle flytta på vagnen häromdan och fick hjärnsläpp när jag skulle starta. Av någon anledning startade jag utan ha kopplingspedalen nedtryckt och naturligtvis var ettan i och 202:an parkerad framför... Vagnen hoppade igång och jag hann få stopp på maskinen innan nåt värre hann hända, så det slutade bara med en intryckt framskärmsbalk på pebban som tur var, 202:an fick bara ett skrapmärke. (Jag slutar aldrig bli impad av hur lättstartad den är, hann ju knappt jujja på starten innan den dragit igång både motorn OCH vagnen på 10 ton samtidigt ) Är det en propeller eller? En himla massa bonkande och rörtångande med dels brytspett blev det. Lite svetsandet också. Tadaa! Själva aluminiumstänkskärmen fick "bakas ut" efteråt för att komma på plats igen. Tro det eller ej, men det här jobbet är beskrivet som besättningsrep enligt iboken och inte som ett verkstadsjobb, trots att man förväntas värma och svetsa. Flera andra åtgärder är också brukaråtgärd av den här kalibern, som ex. shimsning av remskiva för att få rätt sträckning etc. Urvalet av värnpliktiga till besättningar på de här vagnarna när det begav sig måste ha varit bonnpojkar och bastarder till varvsarbetare På 2024-03-16 på 22:20, Frippe S säger: Haha, fan va kul att du köpte en tillslut 🙂 grattis! Tackar, en riktigt pojkdröm som gick i uppfyllelse 🙂 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 Mars Rapport Share Postad 29 Mars Så du menar att knacka ut skärmkant var under daglig tillsyn (visst gäller det att leta vikt o det kanske är en fördel att det ger sej nånstans om det blir tjockt med grejjer, annars kanske nåt annat än Al vore på sin plats...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 29 Mars Författare Rapport Share Postad 29 Mars 5 timmar sedan, JDW säger: Så du menar att knacka ut skärmkant var under daglig tillsyn (visst gäller det att leta vikt o det kanske är en fördel att det ger sej nånstans om det blir tjockt med grejjer, annars kanske nåt annat än Al vore på sin plats...) Nej, trupprep utförs vid behov/tillfälle. Första gången man kollade efter skador var efter körning, men det behöver inte betyda att man utför lagningen då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.