Gå till innehåll

Vinkons pebba!


Rekommendera Poster

Jaha, då var det dags igen för kontroll efter körning; efterdra slangklämmor.

IMG_20240107_155842.jpg

Drog åt de jag kom åt bakom förarluckan, vilket kanske motsvarar 1 % av totalen :wacko:

 

I övrigt fick jag ett trevligt paket i veckan från Ukraina med oljegrovfilter, så nu klarar jag mig livet ut :)

IMG_20240107_154152.jpg

Tanken är att byta ut bränslesystemets filter och tillföra vattenavskiljare precis som försvaret gjorde med de sista sista vagnarna man hade i drift, förmodligen de som gick till Finland sen. På så sätt kan jag också enkelt få tag i fräscha och lättillgängliga förbrukningsartiklar inom rikets gränser.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Skulle flytta på vagnen häromdan och fick hjärnsläpp när jag skulle starta. Av någon anledning startade jag utan ha kopplingspedalen nedtryckt och naturligtvis var ettan i och 202:an parkerad framför...

Vagnen hoppade igång och jag hann få stopp på maskinen innan nåt värre hann hända, så det slutade bara med en intryckt framskärmsbalk på pebban som tur var, 202:an fick bara ett skrapmärke. :blush:

 

(Jag slutar aldrig bli impad av hur lättstartad den är, hann ju knappt jujja på starten innan den dragit igång både motorn OCH vagnen på 10 ton samtidigt :wacko: )

 

IMG_20240328_151128.jpg

IMG_20240328_153523.jpg

Är det en propeller eller? :ph34r:

En himla massa bonkande och rörtångande med dels brytspett blev det. Lite svetsandet också.

 

IMG_20240328_163241.jpg

 

IMG_20240328_174512.jpg

Tadaa! Själva aluminiumstänkskärmen fick "bakas ut" efteråt för att komma på plats igen.

 

Tro det eller ej, men det här jobbet är beskrivet som besättningsrep enligt iboken och inte som ett verkstadsjobb, trots att man förväntas värma och svetsa. 

Flera andra åtgärder är också brukaråtgärd av den här kalibern, som ex. shimsning av remskiva för att få rätt sträckning etc. Urvalet av värnpliktiga till besättningar på de här vagnarna när det begav sig måste ha varit bonnpojkar och bastarder till varvsarbetare B)

 

 

På 2024-03-16 på 22:20, Frippe S säger:

Haha, fan va kul att du köpte en tillslut 🙂 grattis!

Tackar, en riktigt pojkdröm som gick i uppfyllelse 🙂

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att knacka ut skärmkant var under daglig tillsyn :huh:

(visst gäller det att leta vikt o det kanske är en fördel att det ger sej nånstans om det blir tjockt med grejjer, annars kanske nåt annat än Al  vore på sin plats...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, JDW säger:

Så du menar att knacka ut skärmkant var under daglig tillsyn :huh:

(visst gäller det att leta vikt o det kanske är en fördel att det ger sej nånstans om det blir tjockt med grejjer, annars kanske nåt annat än Al  vore på sin plats...)

Nej, trupprep utförs vid behov/tillfälle. Första gången man kollade efter skador var efter körning, men det behöver inte betyda att man utför lagningen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...