Gå till innehåll

Bromsproblem, tgb11


Rekommendera Poster

Hej

Först så får jag be om ursäkt att jag inte varit så aktiv här inne de senaste åren pga skilsmässa, flytt till nytt län och att Tgb11:an fungerat felfritt.

 

Nu så bar det sig inte bättre än att en av bromsslangarna till höger fram gick i hål under älgjakten vilket medförde att pedalen gick i botten ute på ett hygge.
Nåväl, sånt händer.

 

Beställde stålomspunna ledningar från en lokal hydraulikfirma, så alla 4 byttes på samma gång. Allt väl så pass.

 

När jag sedan enligt manual luftat systemet via mekanisk variant så får jag inte pedalen att ta på första trampet.

 

Ha provat att lufta flertal ett flertal gånger på olika sätt, men får inte ordning på det.

(mekaniskt,  trycksättning av bromsvätskebehållarna, tryckluftssug via luftnipplarna, luftat vid övergången mellan slang och bromsrör ute vid hjulet, försökt pumpa in bromsvätska via nippeln för att på så vis få loss luftbubblor.

Samma sak, ingen förbättring.

 

Jag har skruvat ut varningen för tryckskillnader mellan kretsarna.

 

Den enda ytterligare detalj som jag kan dela med mig av är att när pedalen släpps upp efter första trycket så sjunker nivån i behållaren för primärkretsen, väster behållare. Nivån stiger sedan sakta tillbaka igen.

 

Nu vänder jag mig till den samlade expertisen här för stöd och hjälp.

 

Tack på förhand

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte provat. Ännu 🙂

Har endast dragit in dem för att få av trummorna fram, och sedan justerat tillbaka dem när trummorna var på igen.

 

Tänker du att cylinderkolvarna rör sig mindre, typ inte alls, och att eventuell luft lättare kan komma ut, eller missar jag syftet med ditt förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, du tänker så.

Skulle ju kunna vara så, men jag rörde inte backarna och trummorna förrän på slutet, innan dess så var de på samma sätt som när bilen rullade och bromsarna fungerade.

 

Helt klart värt att prova att sätta dem i utspänt läge och se hur pedalen känns då. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två uppockner vända cylindrar en på vardera fram, luftar du efter manual eller som de flesta gör blir det luft kvar och ojämna bromsar volvo löste det genom att ha inkoppling av 4x4 drift dvs låsa upp hjulen till lika drift bromsverkan.  De som inte vill åka med 4x4 broms och ha jämn bromsverkan luftar ur dessa uppochnervända cylindrarna, antingen med att lufta med kolvarna intryckta  helt i botten eller låta kolven gå ut för långt och låta luften sippra ut.  Jag brukade köra trycksättning och låta luften sippra ut men på 11 är det enklare att ha kolvarna i botten. se youtube   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...