Gäst Seglarn Postad 3 Januari , 2008 Rapport Share Postad 3 Januari , 2008 Har tänkt isolera bakre utrymmet i 11:an för i första hand bättre värmekomfort vid övernattning. Har fått tag i ett isoleringsmaterial, ej vatten sugande som är ngt slags cellplast. Har sedan tänkt sätta över hålad masonit. Någon som provat eller har annat att föreslå?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 3 Januari , 2008 Rapport Share Postad 3 Januari , 2008 Har haft samma tanke som du. Kom gärna med lite bilder. Mvh arnberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Jag har tagit sten-ull och plyfaskivor. http://www.body-nutrition.net/valpsite/lastrutrymme/iso.php Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Inga problem med kondens i glasullen? Det blir ju svårt att ventilera ut, då plywood'en är ganska tät också. Har lite vattenskador själv så jag har tänkt byta vad det lider. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Den isolering som sitter lite här och där original består av en tunn 'gullfiber' i påse med lufthål. Den är dessutom perforerad av de plåtskruvar som håller masonitväggarna på plats. De jag tog bort på min 13 såg faktiskt helt fräscha ut trots att det t o m var lite fukt kvar mellan yttervägg och isolering och troligen suttit där sedan 1977. Så originalmetoden fungerar m a o. Men cellplast är säkert helt ok. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Jag har tänkt på kondensen men jag gjorde sådär ändå. Skåpet rostar ju inte, och i kanten där skåpet möter andra delen av karossen har jag kladdat på en massa underredsmassa så det håller nog så länge jag tycker bilen är rolig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Ja, jag var mest rädd för att få fuktig isolering. Helt klart är det ju lttare att jobba med den typen av isolering. DEn jag fått tag i har ju höre densitet o svår att klämma ihop. Snyggt med plyfa men funderar ändå på hålad masonit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 4 Januari , 2008 Rapport Share Postad 4 Januari , 2008 Gnissel gnissel Är det sån där eco-prim eller? Typ som frigolit utan "frigolitkulorna". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 Mars , 2015 Rapport Share Postad 29 Mars , 2015 Nån med koll på om det räcker med en skiva för främre o mittre hytten på en C303? Kan ju räkna m2, men sen skall det gå att få ut det också.... Har plywood med "panelstruktur" nu, vart får man tag på det eller hålmasonit nuförtiden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 29 Mars , 2015 Rapport Share Postad 29 Mars , 2015 Hålmasonit eller perforerad masonit som det heter i handeln, kan du köpa på Bauhaus, Hornbach, Optimera, etc. Det finns med släta sidan vitlackad eller obehandlad. Ingen av kvalitéerna tål fukt så du måste olja eller lacka båda sidorna innan du sätter skivorna i bilen, annars deformeras de snart (fråga mig hur jag vet det). När jag byter tak i TGB30/40 köper jag vitlackad, kapar till rätt mått och rollar sedan båda sidorna med båtlack för att de ska tåla fukten. Tror jag gjorde en tråd om det på TGB30/40 forumet. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Finns det något bättre mtrl man kan använda? Det får ju inte mjukna, mögla eller pajja för enkelt... Masoniten tycker jag är lite för klen så den böjs gärna lite och hoppar då ur spåren och blir hängande på sniskan. För egen del behöver det inte se original ut, viktigare att det håller för "evigt" så man slipper göra om det igen.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag plastar i glasfiber..tycker det är oslagbart material och billigt när det gäller evig hållbarhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Finns det något bättre mtrl man kan använda? Det får ju inte mjukna, mögla eller pajja för enkelt... Masoniten tycker jag är lite för klen så den böjs gärna lite och hoppar då ur spåren och blir hängande på sniskan. För egen del behöver det inte se original ut, viktigare att det håller för "evigt" så man slipper göra om det igen.... Det finns ju kolfiberepoxilaminat att köpa i skivformat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag hittade denna när jag letade efter ett material att göra innertak av till min Scania TGB http://www.ostersjokompaniet.se/plast-skiva--svarthel-p-782-c-142.aspx Den bör ju stå emot både fukt och mögel. Frågan är om den blir för tät Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 De 30/40-bilarna MSB levererar till biståndsmottagarna har vit perforerad plåt i hyttaket. Jäkligt snyggt! Jag har letat efter sådan plåt men inte hittat till rimlig kostnad ännu. Återkommer när/om jag får napp... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Frippe, jag googlade det där kolfiberepoxilaminat och fick träffar fulla med ord som; grafen, pikometer, nano, jasplan, termisk stabilitet och annat. Det verkar vara lite överkurs.... :-) Glasfiber har jag inte testat att bygga med själv men nån gång få bli den första... Den svarta plastskivam verkar bra, man kanske får börja med bitumenmattor, isolering med alufolie och sedan innerst glasfiber eller plastskivam med lite små hål i? Stämmer det att bitumenmattor som man värmer fast tar bort kondensen från plåten eller har det med temperatur och annat att göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag plastar i glasfiber..tycker det är oslagbart material och billigt när det gäller evig hållbarhet. Gör du egna plattor från scratch eller använder du de gamla/nya som stomme?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Blir så förbannad.. skrev ett sjujädrans långt inlägg och hela skiten försvann!!! Har mitt innertak original i min bil än sålänge, men byggt seriöst i lastbilar och båtar tidigare.. Bygger man från scratch kan man välja att plasta ett stort laminat på en jätte glas skiva eller en blank plyfaskiva..sedan använda gamla taket att mäta ut storleken på bitarna och såga ut med sticksåg. Eller så gjuter man ovanpå det gamla, plastar in det och monterar tillbaks. Eller så använder man det gamla som form och gjuter av det, och använder det nya i bara plast. Jag funderar på att montera ett innertak i durkplywood i min senare, för att passa på att bygga in en sterpa och komradio där. Det blir lite tyngre och kraftigare, men trevligare att skruva och montera prylar i längre fram i tiden. Jaja.. det finns många varianter och olika smak. Vita masonitskivan är rätt snygg tycker jag, sett några som har det i sina tgber. Visst kan smutsen synas tydligare efter en lerkörning, men den är nog lätt att torka av också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag har spanat lite på de 3mm "durkaluminium" den mönstrade, lite frän å lätt att bearbeta, tänkte mest för insida dörrar och väggar i lastutrymmet. Risken är väll att de blir lite kalla.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Själv använde jag 6mm mdf och klädde med högtalartyg i "skåpet", funkar fint och dämpar oljud. Bilen står i uppvärmt garage för jämnan så det blir inte så mycket kondens. kanske därför jag klarat mig från deformationer i materialet. I hytt-delen sitter det målad hålmasonit och den har faktiskt tappat formen mer än mdf:en i skåpet. Annars kan man ju kolla på hur biljudsbyggarna gör sina inklädnader, de jobbar ju med glasfiber i regel. jag hämtade inspriration däifrån när jag gjorde knäskyddet under instrumentpanelen på förarsidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag har spanat lite på de 3mm "durkaluminium" den mönstrade, lite frän å lätt att bearbeta, tänkte mest för insida dörrar och väggar i lastutrymmet. Risken är väll att de blir lite kalla.... Du borde kunna använda ännu tunnare aluplåt, liknande som man har i gamla kyltransporter? I min ungdom byggde jag upp innerpaneler i epatraktor av 0.8mm plåt av samma typ som man sätter på isolerade processrör utomhus(har en knottrig yta). Fast durkaluminium skulle vara snyggare kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Jag kör med den vita hålade masoniten och visst slår det sig när det blir omslag i vädret men inte så det stör tycker jag. Värt att tänka på är ljudupptagningsförmågan. Hålad masonit eller klädd slät masonite är väldigt mycket bättre bå att "äta" upp ljud än vad en plåt är. Å våra bilar är inte direkt tysta från början 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Skulle man kunna isolera med pu-skum och sedan klä med lämplig skiva? Pu-skum har högre U-värde än isolering och man kan ju enkelt fylla alla så hörn så att det inte blir glipor och få en ännu bättre effekt? När jag använt det i huset klibbar det fast rejält så förhoppningsvis även på plåt men det har jag inte testat.... När det stelnat får man förstås skära till det men det är ju ganska hårt när det stelnat så det borde göra att masonitskivorna inte trycks in och hoppar lös lika enkelt som med dagens mjuka glasull? Pu-skum är mitt favoritvapen mot getingbon oxå, smyg in spraya i hålet och spring ut snabbt.... :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 problemet med PU skum är att få bort det där det inte ska va I så fall spruta in "bakom" skivan? Risk att det bågnar? o ffa det som doppar på klädsel, händer mm Lilla gasolen är bra mot getingar, fast kanske inte på alla ställen.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Det blir säkert toppen. Ett tips http://www.foamking.se finns i Göteborg m.m och kan säkert spraya bilen för en billig peng. Jag isolerade med Armaflex. Blev iofs bra men det är bra pilligt och kostar en bra slant oxå. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.