Gå till innehåll

Isolering inklädnad


Gäst Seglarn

Rekommendera Poster

Gäst Seglarn

Har tänkt isolera bakre utrymmet i 11:an för i första hand bättre värmekomfort vid övernattning. Har fått tag i ett isoleringsmaterial, ej vatten sugande som är ngt slags cellplast. Har sedan tänkt sätta över hålad masonit. Någon som provat eller har annat att föreslå??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem med kondens i glasullen?

Det blir ju svårt att ventilera ut, då plywood'en är ganska tät också.

 

Har lite vattenskador själv så jag har tänkt byta vad det lider.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Den isolering som sitter lite här och där original består av en tunn 'gullfiber' i påse med lufthål. Den är dessutom perforerad av de plåtskruvar som håller masonitväggarna på plats. De jag tog bort på min 13 såg faktiskt helt fräscha ut trots att det t o m var lite fukt kvar mellan yttervägg och isolering och troligen suttit där sedan 1977.

Så originalmetoden fungerar m a o. Men cellplast är säkert helt ok.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på kondensen men jag gjorde sådär ändå. Skåpet rostar ju inte, och i kanten där skåpet möter andra delen av karossen har jag kladdat på en massa underredsmassa så det håller nog så länge jag tycker bilen är rolig. PDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Ja, jag var mest rädd för att få fuktig isolering. Helt klart är det ju lttare att jobba med den typen av isolering. DEn jag fått tag i har ju höre densitet o svår att klämma ihop. Snyggt med plyfa men funderar ändå på hålad masonit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Nån med koll på om det räcker med en skiva för främre o mittre hytten på en C303?

Kan ju räkna m2, men sen skall det gå att få ut det också....

 

Har plywood med "panelstruktur" nu, vart får man tag på det eller hålmasonit nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålmasonit eller perforerad masonit som det heter i handeln, kan du köpa på Bauhaus, Hornbach, Optimera, etc. Det finns med släta sidan vitlackad eller obehandlad. Ingen av kvalitéerna tål fukt så du måste olja eller lacka båda sidorna innan du sätter skivorna i bilen, annars deformeras de snart (fråga mig hur jag vet det).

 

När jag  byter tak i TGB30/40 köper jag vitlackad, kapar till rätt mått och rollar sedan båda sidorna med båtlack för att de ska tåla fukten. Tror jag gjorde en tråd om det på TGB30/40 forumet.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något bättre mtrl man kan använda? Det får ju inte mjukna, mögla eller pajja för enkelt...

 

Masoniten tycker jag är lite för klen så den böjs gärna lite och hoppar då ur spåren och blir hängande på sniskan.

 

 

För egen del behöver det inte se original ut, viktigare att det håller för "evigt" så man slipper göra om det igen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något bättre mtrl man kan använda? Det får ju inte mjukna, mögla eller pajja för enkelt...

 

Masoniten tycker jag är lite för klen så den böjs gärna lite och hoppar då ur spåren och blir hängande på sniskan.

 

 

För egen del behöver det inte se original ut, viktigare att det håller för "evigt" så man slipper göra om det igen....

 

Det finns ju kolfiberepoxilaminat att köpa i skivformat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frippe, jag googlade det där kolfiberepoxilaminat och fick träffar fulla med ord som; grafen, pikometer, nano, jasplan, termisk stabilitet och annat. Det verkar vara lite överkurs.... :-)

 

Glasfiber har jag inte testat att bygga med själv men nån gång få bli den första...

 

Den svarta plastskivam verkar bra, man kanske får börja med bitumenmattor, isolering med alufolie och sedan innerst glasfiber eller plastskivam med lite små hål i?

 

Stämmer det att bitumenmattor som man värmer fast tar bort kondensen från plåten eller har det med temperatur och annat att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så förbannad.. skrev ett sjujädrans långt inlägg och hela skiten försvann!!!

 

 Har mitt innertak original i min bil än sålänge, men byggt seriöst i lastbilar och båtar tidigare..

Bygger man från scratch kan man välja att plasta ett stort laminat på en jätte glas skiva eller en blank plyfaskiva..sedan använda gamla taket att mäta ut storleken på bitarna och såga ut med sticksåg.

 Eller så gjuter man ovanpå det gamla, plastar in det och monterar tillbaks.

 

Eller så använder man det gamla som form och gjuter av det, och använder det nya i bara plast.

 

 Jag funderar på att montera ett innertak i durkplywood i min senare, för att passa på att bygga in en sterpa och komradio där. Det blir lite tyngre och kraftigare, men trevligare att skruva och montera prylar i längre fram i tiden.

 

 Jaja.. det finns många varianter och olika smak. :)

 

Vita masonitskivan är rätt snygg tycker jag, sett några som har det i sina tgber. Visst kan smutsen synas tydligare efter en lerkörning, men den är nog lätt att torka av också. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använde jag 6mm mdf och klädde med högtalartyg i "skåpet", funkar fint och dämpar oljud. Bilen står i uppvärmt garage för jämnan så det blir inte så mycket kondens. kanske därför jag klarat mig från deformationer i materialet.

I hytt-delen sitter det målad hålmasonit och den har faktiskt tappat formen mer än mdf:en i skåpet.

 

Annars kan man ju kolla på hur biljudsbyggarna gör sina inklädnader, de jobbar ju med glasfiber i regel. jag hämtade inspriration däifrån när jag gjorde knäskyddet under instrumentpanelen på förarsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spanat lite på de 3mm "durkaluminium" den mönstrade, lite frän å lätt att bearbeta, tänkte mest för insida dörrar och väggar i lastutrymmet.

Risken är väll att de blir lite kalla....

 

Du borde kunna använda ännu tunnare aluplåt, liknande som man har i gamla kyltransporter?

I min ungdom byggde jag upp innerpaneler i epatraktor av 0.8mm plåt av samma typ som man sätter på isolerade processrör utomhus(har en knottrig yta).

Fast durkaluminium skulle vara snyggare kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med den vita hålade masoniten och visst slår det sig när det blir omslag i vädret men inte så det stör tycker jag.

Värt att tänka på är ljudupptagningsförmågan. Hålad masonit eller klädd slät masonite är väldigt mycket bättre bå att "äta" upp ljud än vad en plåt är.

Å våra bilar är inte direkt tysta från början :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna isolera med pu-skum och sedan klä med lämplig skiva?

 

Pu-skum har högre U-värde än isolering och man kan ju enkelt fylla alla så hörn så att det inte blir glipor och få en ännu bättre effekt?

 

När jag använt det i huset klibbar det fast rejält så förhoppningsvis även på plåt men det har jag inte testat....

 

När det stelnat får man förstås skära till det men det är ju ganska hårt när det stelnat så det borde göra att masonitskivorna inte trycks in och hoppar lös lika enkelt som med dagens mjuka glasull?

 

 

 

Pu-skum är mitt favoritvapen mot getingbon oxå, smyg in spraya i hålet och spring ut snabbt.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet med PU skum är att få bort det där det inte ska va

I så fall spruta in "bakom" skivan?

Risk att det bågnar?

 

o ffa det som doppar på klädsel, händer mm

 

Lilla gasolen är bra mot getingar, fast kanske inte på alla ställen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...