Gå till innehåll

Dieselmaskin


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Då var det dags för en projekttråd igen. Den här gången har första spadtaget till en dieseldriven TGB1315 tagits i helgen genom inköp av en donatorbil. Jag hörde av nån bilentusiast nånstans nångång att (engelsmännen har ju sin humor) en Jaguarägare är lycklig två gånger i sitt liv. När han köper bilen och när han säljer den PDT_Armataz_02_07.gif Och även om det är en DKV-ättling istället får jag väl passa på att vara nöjd och glad över nyförvärvet, till på köpet i strålande vårvintersol:

 

TDi-2.JPG

 

Åke ake64 tycks vara förnöjd han också (han är ju glad av anledning nummer två ovan PDT_Armataz_02_23.gif) men så har han ju Valpen att fortsätta färdas i:

 

TDi-1.JPG

 

Nu börjar måttandet. Jag ska lägga upp bild på motorrummet när jag kommer ihåg att fota, men motorn ligger ordentligt lutad åt höger i färdriktningen med insug och turbo på höger sida och tyvärr pumpen på vänster sida ganska långt bak. Med en hiskelig massa tur så hamnar den bredaste delen av pumpen bakom hyttväggen, men det återstår att se.

 

Kopplingen mot transmissionen består i planeringen av en egengjord kåpa mot original TGB13-låda. Transmissionen från Audin är liksom ingenting som jag ens under vapenhot skulle ha en chans att få funktion på i motorns nya milljö. Jag har bara en vag susning om att det går att blanda grejor, så jag föreställer mig Audins koppling med lamell från Landrover som tydligen passar lådans spline. Men det finns folk som vet hur grejorna lirar ihop. PDT_Armataz_02_23.gif

 

"115 hästar", tänkte jag första gången en sån här motor kom på tal. "Vad kan den stackarn ens vara i närheten av att uträtta i en sexhjulsdriven terränglastbil och släpa på tre och ett halvt ton?" Men jag är fullständigt övertygad om att TDi:n med god marginal ersätter B30:n rent prestandamässigt. Visst, med 1640kg tjänstevikt är A6:an ingen raket, men det är BRA drag i den och är överraskande pigg för den som är van vid bensinbilar. Trevlig egenskap också det där att motorn gasar själv vid tomgång. Jag har inte svårt för att le vid tanken på att krypa omkring på ettan låg och bara njuta av hur bilen kliver över hindren utan hjälp med gasfoten.

 

Återstår gör ett antal frågetecken:

 

12 volt såklart. Planen är dubbla elsystem, där 12-voltssystemet får fördelen av att det blir i stort sett bara motorelektroniken som blir förbrukare. 24 volt till resten av bilen. På ett eller annat sätt kommer det sitta två generatorer på motorn.

 

Startspärr finns och måste på ett eller annat sätt integreras eller tas bort.

 

Elektronikens komponenter måste ses över vad gäller kapsling, så att inte bilen blir alltför känslig mot nedsänkning i H2O med tillbehör.

 

Även mekaniskt måste det göras en del, framförallt gäller det kamdrivningen. Jag har hela tiden varit på den linjen att en maskin som ska in i min bil ska vara kedjedriven, men så blev det nu inte och visa grejor får man helt enkelt pruta på för att få andra. Jag får göra ett seriöst jobb med skyddskåpor istället.

 

Till en början ska jag köra Audin i det skick den är ett tag. Just nu kör jag mycket, eftersom jag är i flyttartagen och då passar ju både kombi och skaplig bränsleåtgång bra till vardags. Turbon är inte 100% och skall felsökas. Den laddar inte riktigt som den skall och det beror troligen på wastegateventilen, tydligen ett ganska vanligt fel som uppstår då ventilhuset spricker.

 

När jag blir lite modigare så ska jag koppla bort en del funktioner en efter en, så jag ser vilka felindikeringar som ges och vad som inte behöver följa med över i TGB:n. Slutligen hoppas jag också kunna testa ett enklare avgassystem redan innan demonteringen av motorn. Det skulle vara bra att se hur elektroniken reagerar och vilken skillnad i ljud det blir.

 

Tidsplanen är att göra skiftet i höst, så det kommer inte vara INTENSIV aktivitet i den här tråden. Men den som väntar på nåt gott...! PDT_Armataz_02_23.gif
ErikC3042008-03-31 22:10:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Angående startspärr så är deet tydligen inte så enkelt att ta bort. Den smidigaste lösningen ska tydligen vara att tejpa fast nyckeln i närheten av mottagaren och sedan låta den vara där.

 

Kul projekt förövrigtPDT_Armataz_02_02.gif

 

Yoggi2008-03-31 22:13:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ett annat alternativ är att faktiskt använda startlåset från bilen. 24-voltdelen kanske kan manövreras med relä från 12-voltdelen? Vore ju bra med ett bättre stöldskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Kan intyga om att den spisen kommer bli väldans trevlig i tgb:n!

För 800rpm på femman och fullgas på det var liksom inga problem, den morrade lite bara, men drev på utan tjafs.

 

Det enda är väl sänkt toppfart antar jag, eller vad varvar en b30 vid säg 90km/h?

 

Eller ja, det enda.. Jag gnäller över elfel så lysena inte funkar på 11:an, och erik ska hoppa ner en hyffsat ny diesel med en massa elektronik. DET är vilja och intresse! Mi casa, su casa (eller hur det nu stavas) om du vill vara nånstans Erik. Men det är ju lite bökigt pendlande såklart..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Kul eller nåttPDT_Armataz_02_05.gif då jag inte är någon älskare av knattermotorer.

Tycke å smak är ju olika och detta har jag inget problem med det är det som gör mångfalden i hobbyn, så kör hårtPDT_Armataz_02_02.gif

 

Beträffande lämplighet i din bil så kan jag som jämförelse säga att min 4 tons 912'a, drivs av en 115 hätsars järnklump(bensin) med ett vridmoment på 350NM vid 1000 varv!

 

Vid landsvägskörning fattas helt klart en 30+ hästar men i skogen är maxvridmomentet vid låga tusen varv, perfektPDT_Armataz_02_02.gif

Jag kan snacka om att köra i skogen på tomgångsvarvPDT_Armataz_02_03.gif.

 

Så hästarna i din rova räcker säkert men hur ser ditt vridmomentmax ut och framför allt, vid vilket varvtal?
Runristaren2008-04-01 09:31:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Enligt uppgift lämnas maxvrid 250 Nm vid 2500. Fläkten börjar knö in extra syre vid 1800 och maxladdet ska uppnås vid 2200. Nu är det inte riktigt så på min, men jag ska som ovan skrivet kolla var i turbofunktionen det felar. Jag tycker den är väldigt stark redan vid 1000 varv, men det är i jämförelse med alla bensinmotorer upp till 3 liter jag kört. Små dieslar har jag ingen erfarenhet av annat än från den lille paket-peugeot vi hade på gamla jobbet och den liknar inte TDi:n särskilt mycket i uppförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Enligt uppgift lämnas maxvrid 250 Nm vid 2500. Fläkten börjar knö in extra syre vid 1800 och maxladdet ska uppnås vid 2200. Nu är det inte riktigt så på min' date=' men jag ska som ovan skrivet kolla var i turbofunktionen det felar. Jag tycker den är väldigt stark redan vid 1000 varv, men det är i jämförelse med alla bensinmotorer upp till 3 liter jag kört. Små dieslar har jag ingen erfarenhet av annat än från den lille paket-peugeot vi hade på gamla jobbet och den liknar inte TDi:n särskilt mycket i uppförande. [/quote']

Ok!

Vad gav orginal B30'in för maxvrid/varv?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 volts delen kan du väl hoppa över med att bara byta ut lamporna till 12 volt.

Lutande motor inga problem bara gör nytt tråg och ändra pickupen, har min orginal liggande diesel stående upp i min 202.

Dålig turbo verkan blir det kvickt med igenslamt luftfilter eller oljekladdig intercooler. 

Koppling är nog inga problem dvs jänkebilar hade grovsplines ford amc-jeep mm. jag valde det bättre anternativet bytte ingående axel till finsplinsat och fick då en ren uppsjö av alternativ till koppling. 

Räkna med att du kan plocka till en hel del i bottenvrid eftersom du slipper personbilens långa och strypande avgasystem.

 

Kommer följa ditt byte, klart intressant.

 

En enklare donator bil hade nog varit en peuogote 504 av de sista modellerna med peugots vassaste motor dessa är minst lika pigga men du kan lungt rensa bort all el men för enkelheten skull behålla huvudrelät så du slipper räkna glödsekunder vid kallstart.  dessa 2,5 litare passar bra in i 202 så i en 11-13 bil lär det bli bra plats.skanna0007_komp.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har för mig det var i Daniels dieselbytestråd som han visade siffror på B30, men minns jag rätt så ger den 206Nm/2500. Jag minns inte de siffror jag sett på VAG-TDi:n, men jag har gjort några testrusningar upp genom växlarna och att växla kring 3400 varv ger ungefär lika skjuts på nästa växel. Maxvarvet ska vara 4800, men det känns inte som nåt nöje att ha den surrande där uppe. 140 är 2600-2800 varv nånstans och då är det inte mycket tvekan från det att gaspedalen når golvet och hastighetsmätaren ger sig iväg längre upp i skalan. 70 knyck i 13-bilen är 3500 varv ungefär och på de varvtalen gissar jag att det ska ganska mycket backe till för att hastigheten ska gå ner. Men det är som sagt gissningar utgående från hur Audin beter sig.

 

Jag kikade lite efter Peugeots och Citroens 2.5-litersdieslar, men det dök inte upp nåt lämpligt objekt i närheten. En provkörning är ju aldrig fel. När alla kontakter lämnat sina åsikter och övriga tips vägts in, så lär jag få ta en rejäl funderare om arbetsinsatsen på just den här maskinen är den arbetsinsats som ska göras. Men det ska så klart mycket till för att jag inte ska ge mig på det.

 

Vad upprätningen beträffar så är det så klart enda vägen eftersom motorn lutar för mycket åt höger där det inte finns plats. Men som jag skrev så sitter Der Einspritzpumpf på vänster sida och hindrar. Hade tyskarna tänkt på mig när de satt vid ritbordet, så hade den här maskinen ramlat ner mellan rambenen lika lätt som man tar på sig en handske. PDT_Armataz_02_23.gif Närå. Men det kommer hur som helst krävas en uppmätning och minst en provmontering. Fördelen är att jag har en extra ram och underdelen av en rostig hytt att pussla med. Så har jag bara tillräckligt tålamod, så bör platsfrågan lösa sig så småningom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Erik, det är inte landsvägsåkat jag tänker på utan vad du får för kraft i skogen, det är därför jag "tjatar" om lågvridPDT_Armataz_02_02.gif.

 

Livsglad som jag är, har även jag funderat på att i framtiden låta gamknotan vila i garaget. Men jag skulle inte välja en ny motor som som gav mindre vrid vid i mitt fall 1000 varv.

Det är en enorm fördel både när det gäller materialvård...och komfort att kunna lufsa på utan gas i skogen å sex hjul kräver sin kraft över stock å sten.

Jag har ju svårt att vara förnuftig då det gäller vissa saker å detta är ett fall då jag sneglar åt en stor"liten" 427'a alusmallblockare (200kg). Men då inte med tanke på toppeffekt utan grymt grunt så att säga.

Kamaxel klen som en tandpetare å högt komprisionstryck är det som gäller och framför allt högre vrid vid 1000 varv.

Hoppa å studsa i hytten har jag blivit för gammal för.

 

Lycka till, men ta dig en ordentlig funderare förstPDT_Armataz_02_02.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
http://sv.bsr.se/products/t696/

 

Effektuppgifter original       Steg 1 chip

effekt:   115Hp 150Hp

vrid: 285Nm   345Nm

 

Uppmätt av BSR.

Hastighetsspärr som original.

 

PDT_Armataz_02_44.gifPDT_Armataz_02_11.gif

 

PDT_Armataz_02_11.gif

 

Tyvärr stämmer inte siffrorna riktigt' date=' eftersom de gäller A6 1.9 TDi 1998 och framåt. Men det går säkert att krama mer ur min 2.5 TDi än original, det dreglar jag också över... [img']http://www.terrangbil.net/%5Fforum/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] Men som Runristare påpekar, det är botten som gör dieseln.

 

Dock är jag i FÖRSTA hand ute efter en diesel som gör bilen roligare för plånboken utan att bli sämre på någon punkt än originalmaskinen. Och den här har garanterat mer ork än B30 oavsett varvtal, möjligen med undantag för sådär 3500-4000 nånstans och uppåt. Men jag tror inte det heller. Hittar nån ett effekt-vrid-diagram på 2.5 TDi upp till 1996-97 nånting, så borde det gå att jämföra lite bättre.

 

Man ska ha roligt i sin hobby och då får man acceptera lite dumheter, som den där alu-427:an i 912. Det tycker jag var en alldeles alldeles underbar ide! PDT_Armataz_02_43.gif Ljudet av en V8 på stilla lufs är inte heller att förakta, precis som när man är "tvungen" att låta den ryta en stund... PDT_Armataz_02_23.gif 

 

För övrigt har ljudet i min TDi en underlig påverkan på mina nerver, det riktigt LÅTER lastbil om Audin... Det ska vara flak på en bil med det ljudet, den saken är klar! PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Kul att du är igång Erik!PDT_Armataz_02_02.gif

Jag har skruvat på syrrans  audi 2,5tdi i kväll så det blir att ut och mäta och kolla.

När jag var i kontakt med bilprovningen för ett tag sedan så kollade chefen i Visby vilka regler som gäller vid dieselkonvertering. Så hittade han uppgifter på att max effekt får vara 20% högre på dieseln men endast en vridmomentökning på 10%

tillåts därav mitt dilemma att hitta en motor som passar. PDT_Armataz_02_13.gif

Mitt eget bygge ligger lite lågt just pga bygge och bebis.

Det är bra att vi är fler som är på gång så att vi kan inspirera varandra.

MVH Clas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmmmm. Det där kan ju ställa till problem förstås. Jag får fila på ett sätt att komma runt det.

 

Jag vecklade just upp instruktionsboken och konstaterade att den är angiven till 115hk/4000 och 265Nm/1900. Jag åker en synnerligen krokig liten väg mellan Olofstorp och Lerum på väg till och från jobbet och nu i kväll använde jag verkligt låga varv även vid acceleration. De korsningar jag normalt sett (med Saaben alltså) använder tvåan genom, duger den alldeles utmärkt att använda trean från 900-1000 varv istället, växla vid 1300-1400 till fyran, den drar backar på femman i 55-60, det vill säga 1100-1200 varv. Ger jag fullgas under 1200 så morrar den lite, från 800 segar det så klart en del också... PDT_Armataz_02_23.gif Men jobbar gör den.

 

Nja, jag tror den räcker bra till vad jag vill ha ut av min TGB faktiskt. Den är byggd för en lätt och ganska varvvillig motor, så en hyfsat modern personbilsdiesel känns rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att pumpen kan ge dig några problem, jag har oxå pump på vänster sida men sen flyttade jag över vacumpump, generator, servo pump till höger sida, lite trångt med även turbon och sen till detta intercoolerrören men allt går att lösa. Har inte provat att byta någon av de 4  fläcktremarna men det kanske kräver ett ramlyft.  Jag tror du får mer plats över i din och att räkna på ev ekonomiska vinsterna är nog ingen idee men känslan när allt funkar som man tänkt sig är värt mycket mer och sen ger dieselljudet rätt lastbilkänsla.

 

skanna0005.jpg

 

skanna0020.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor

Har en Caravelle 2,5 TDI 102hk fra -98 (samme motor, litt annen software). Her finns moment i masser (såklart en annen girkasse osv), og den drar mektig godt, tilogmed med to tonns hestehenger bakpå!

Bra valg, Erik. Lykke til!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Angående startspärr så är deet tydligen inte så enkelt att ta bort. Den smidigaste lösningen ska tydligen vara att tejpa fast nyckeln i närheten av mottagaren och sedan låta den vara där.

 

Kul projekt förövrigtPDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Ett annat alternativ är att faktiskt använda startlåset

från bilen. 24-voltdelen kanske kan manövreras med relä från

12-voltdelen? Vore ju bra med ett bättre stöldskydd.

 

Jag kollade upp det där idag och enligt VAG-verkstan jag pratade med måste startspärren hänga med så det lär bli något av de andra alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Nu är jag visserligen lite part i målet men jag tycker att du har gjort ett spännande val.

 

Visst hela styrsystemet ska med ihop med motorn men du får i och med det en motor som är betydligt bränslesnålare än de "enklare" objekten som jag har varit i kontakt med. Tex farsans gamla 250D (fyrventilare) som också har 115hp fast vid 5000rpm men bara halva vridet mot din. Den är jämbördig under 1800rpm men sen blir den ohjälpligt efter. Den drar också strax under litern jämfört med din som går mellan 0,6 och 0,65.

 

Kort sagt! Se till att få dit skrotet så ska vi nog lösa elektroniken.PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Tycker det verka vara ett bra val. Ska bli kul och följa din tråd

 

kul med annorlunda lösningar. Ska en vacker dag slända en diesel i min 11:a

med med det blir nog med likt Daniel:s projekt som jag har lus läst

 

Lycka till

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

OK! *letar efter vinkelslipen* PDT_Armataz_02_23.gif

 

Det ska mycket till innan jag börjar flytta på pumpen, kan jag säga. Nu VET jag inte hur den sitter, men den är hjärtat i hela funktionen och har en mångtrådig kabel in i sig och frågan är om man reder ut att få insprutningstiderna att stämma om man sätter den nån annanstans. Rören kan jag lätt tänka mig är kapade med max tiondels millimeter tolerans i längd. Nä, det blir nog att försöka få in motorn så gott det går mot lådan och med plats för insug och avgas på höger sida i motorrummet, sen blir det urkapning för pumpen i vänster bakkant. Men B30:n sticker ut en bit bakom hytten, så jag håller tummen för att det utrymmet ska räcka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade inte att du skulle flytta insprutspumpen utan det var de övriga remdrivna grejerna jag fick flytta om.

Ska se om jag ser någon dieselaudi och lyfta på locket se hur motorn ser ut.

 

Vilken vxl låda kommer du använda?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Kopplingen mot transmissionen består i planeringen av en egengjord kåpa mot original TGB13-låda.

 

jag föreställer mig Audins koppling med lamell från Landrover som tydligen passar lådans spline. Men det finns folk som vet hur grejorna lirar ihop.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...