Gå till innehåll

Dieselmaskin


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst Lasse

Klart spännande projekt Erik!

 

- Kan det inte bli "höst" i morgon, så motorbytet börjar direkt... PDT_Armataz_02_40.gif

Nåväl, jag får ge mig till tåls. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Bästa hälsningar

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

PDT_Armataz_02_23.gif

Jag kommer för-inleda hösten ikväll när jag ska mäta lite på Daniels bil och jämföra och mäta med öppen huv på Audin. Så får jag åtminstone en första indikation på om rovan får plats. Om jag lyckas vri upp den såpass att den får plats, så kommer nästa problem bli var jag gör av generatorerna (och vakuumpumpen???? vet inte om den har det) för på höger sida sitter turbon väldigt långt fram och ner. Jaja, det får väl bli nån specialare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ang. ditt elsystem erik, alltså, vore det egentligen inte bra mycket lättare att göra en total rensning i TGBn?

För vad jag tror och själv skulle tycka så vore det lättare att bygga en simpelt 12v-system för lysen och tut än att få plats med två generatorer och ha dubbla aktiva elsystem.

 

Jag kan rita upp ett enkelt schema om du vill! PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Jag satt och funderade på vad som behövet göras om man ska bygga om till 12V.

 

Byta lampor.

Byta reläer.

Byta magnetventiler.

24 V => 12 V => Dubbla strömmen => Grövre kablar till batteri osv.

Resten borde du kunna få från donatorbilen.

Klart jag glömt något, men kompletera gärna.

 

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Byta lampor, ok, det är lätt.

Byta reläer däremot tror jag är svårare. Bilarna är väldigt standard, men att hitta 12v motsvarigheter som passar rätt av känns lite knepigt.

Magnetventilen får man ju byta, men det går ju med "vad som helst".

Grovleken på kablar tror jag inte är så känsligt då det ändå är rätt grova kablar som det är original.

 

Dessutom styrs rätt mycket av belysningen av laddsignal. Och visst går den att härma på annat sätt, men elsystemet är ändå rätt komplext för att det bara ska vara att byta rätt av. Iallafall och allra minst i militärvariant av bilarna.

Därför skulle jag gjort om allt om jag ändå skulle byta. Skönt o slippa alla ärgade kontakter och halvbrunna kablar som suttit och ruttnat sen 70talet. PDT_Armataz_02_11.gif

 

Detta skulle jag dock inte säga om det fanns ett kit att köpa och byta komponenter med, och att allt är ok i övrigt med elsystemet.

För att ta vår bil som exempel så har det någon gång under dess levnadstid varit en mindre kabelbrand i den. Detta har milo löst med lita annan kabel och eltejp. Helt sant. För förra ägaren som köpte den på auktion bakar pizzor normalt sett och gav inte sken av att vara den praktiskt lagda killen. PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

- Vindrutetorkarmotorer + spolare, rackarns mycket ovanligare i 12V-version,  finns iofs standargrejor att köpa.

- Vinsch-fördel mindre ström, i stort sett egen försörjning, dödar rimligen inte dieseln om man tar ut för mycket kräm ur batterierna vid vinschning.

 

Är det verkligen så krångligt att låta 24V-systemet vara kvar och lägga in kabelstammen från dieseln extra i bilen? Nu är visserligen elsystemet krångligare i Audin (på grund av startspärren) än i den Omega jag var med och hjälpte en kompis sätta över 24-ventilsexan från i en Opel Commodore för ett par år sen. Men efter att ha ryckt och slitit i samtliga kontakter och spanat alla felmeddelanden som uppstod i Omegan, så konstaterades att det bara var ett fåtal kablar "från resten av bilen" som egentligen hade påverkan på motorstyrningen.

 

Själv ser jag ett betydligt större jobb att dra kilometervis med ny kabel och få det att fungera än det egentliga jobbet med motorn. Vad är det jag missat? Jag har hellre så mycket som möjligt original och bara modifierar det som behövs för att få liv i det som tillkommer nytt, än anpassar hela bilen efter det nya.
ErikC3042008-04-03 10:24:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Att dra nytt 12v var nog menat som enklare än att konvertera till 12v.

Men ska du köra både 12v och 24v så är det självklart enklare att låta 24v vara kvar och bara ha 12v till dieseln.

Men kruxet var ju hur du skulle få i dubbla generatorer i nåt som redan låter trångt.

 

Och överlag så yrar jag nog en del. Känner mig lite febrig till råga på allt. Kul o bli sjuk såhär till helgen..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Startar dieseln lätt, och du inte kör motorstopp alldeles för ofta så räcker det med några A i laddström.

Men totalt ska omvandlaren klara av att hålla elektroniken igång till motorn, och få en del över till laddning.

 

Ryck alla säkringar i DKV:n tills du bara har dom du måste ha för att kunna starta den. Sen kan du mäta strömförbrukningen för att hålla den vid liv när den är startad. Man får liksom hålla kabeln på batteripolen. Sen när maskin startat så, samtidigt som du har multimeter ansluten, tar du bort och mäter A däröver.

Bökigt att beskriva, men det går. Och de flesta multimetrar klarar 20A, så det bör räcka.

Iallafall, då får du en fingervisning om vad dieseln vill ha i A för att leva.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Kollade i säkringsboxen på min dkw,, det sitter en hel radda med 25A-30A,,

Kollade dessvärre inte vad de gick till men,, skulle tro att motrn drar omkring 10-20 ampere med pumpar o dylikt,, kanske mer, i och med att det är en tdi så sitter det väll en elektrisk bränslepump? de brukar ha 30A säkring,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

PDT_Armataz_02_24.gif Elda inte upp din multimeter nu Erik. Du kan få låna en tångamperemeter av mig om du behöver. 

 

Hur mycket den drar minns jag inte jag inte men det är en hel del och det som bla behöver spänning under gång är:

Insprutningspumpen

Motorstyrningen

Glödstiften (jodå de används även efter start när det är kallt för att ge tystare gång och lägre utsläpp)

 

Givetvis plockar du ju med ACC:n också när du ändå är igång. PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Jaa sitter det nån typ av elektrisk bränslepump dessutom, då lär förbrukningen sticka iväg.

Och är det så att du ligger över 20A bara för att få dieseln att gå, då kan du glömma allt vad laddare och omvandlare heter. Skulle tro att det räcker med att du ligger över 10A så är du rökt att hitta 24v->12v laddre/omvandlare.

 

Mätningen bör och som Ake64 påpekar göras när motorn är varm och den inte längre stödglödgar. Och självklart görs den bäst med tångamperemeter. Förutsatte att du ingen hade bara. PDT_Armataz_02_01.gif

 

Äh, sälj saaben till mig. Ha dkv:n som vanlig bil och skaffa dig en hederlig diesel istället med helt mekaniska pumpar och kompriss.. kompreschjo.. (jävla ord) ha så det tänder med tryck.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jag provade att mäta lite på efterträdaren men eftersom det tydligen är meningen att man ska demontera plastkåpor i tre timmar innan man kommer åt batteriet var det svårt att få några vettiga värden, Hur som helst verkade den inte dra mer än 10-15A med så mycket nedsläckt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

PDT_Armataz_02_23.gif Era skojare... ACC vore ju gött!

 

Jag har mätt på Daniels bil lite ikväll och det bör kunna gå vägen. Det blir en ordentlig upprätning, men chansen finns att det får plats utan åverkan på hytten. Får jag bara i maskin, så ska jag nog kunna spetta dit generatorerna också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Imponerande vilja. Har funderat på diesel men tycker det är föör mkt jobb o pengar. Kör min 11:a på 50/50 bensin E 85. Ibland 100% E 85.

Mkt svårt att räkna hem en dieselkonvertering rent ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Hörrdu Erik

 

En jobbarkompis kom med den ultimata lösningen för dig. Minimalt arbete och maximalt utbyte.

 

Vit färg + pensel + Måla TGB13 på sidan av den fine blåe = FÄRDIGT  PDT_Armataz_02_11.gif

 

 

 

 

Eller var det för mycket gamla svenska filmer på TV han sa. Äh jag vet inte PDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har ikväll monterat en laddtrycksmätare i Audin, så att jag kan börja göra lite "logg" över motorns beteende. Jag gjorde en provkörning i mörkret och ska jämföra siffrorna lite med vad som borde vara. Jag har ingen belysning i mätaren, så det vart att lysa med en liten diodlampa, med andra ord ett inte helt stabilt mätförfarande... Blir att göra i dagsljus för att upprepa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha bättre bottenvrid så montera en KCR-box, har kört med dem sedan 2000  i passat och Skoda TDI med olika boxutförande och de ökar vridet rejält ÄVEN på låga varv konstigt nog... det kanske finns en KCR eller motsvarnde box försäljare i närheten be att få prova (gratis)

 

Den senaste varianten på Skodan går att programmera själv via PC och den fungerar kanon fint, inga motorstopp vid start längre -vilket är mer en regel än undantag på en standard med "ovan" förare
s-os2008-04-09 10:18:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...