Gå till innehåll

Dieselmaskin


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst FormerMazda

Hur relevant det är elle rinte vet jag inte. Men en överladdad saab av nåt "nyare" snitt släpper ner bilen på grundladdtryck när bromsljusen är tända. Säkerhetsgrej kanske, så att man inte i panik ska trycka på alla pedaler samtidigt och i "värsta" fall gsa fullt och få 260hk driv med lite broms. Kanske.

Men moderna bilar med styrdon har ofta en nedreglernade funktion när man bromsar. Annat än den mekaniska då..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Köp inte elkomponenter på Swedol. Det är rappel! Har mycket dålig erfarenhet och ska byta allt som har med strömbrytare och reläer att göra (igen). Startlåset smälte ihop. Bosch ska det vara!

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Idag har mera hänt. Har ryckt ur de flesta kontakter som jag kunnat hitta och har på det viset bara hittat EN ENDA kontakt som dödade maskin. Hela passagerarsidans kabelhärva med box och rubbet är nu loss och mittkonsolen demonterad. Kombiinstrumentet hade inte heller nåt med motorstyrningen att göra, men är inkopplat igen tills jag inte ska starta maskin mer i bilen.

 

I morgon hoppas jag hinna få bort resten av härvan från under hela brädan och re ut hur grejorna hänger ihop på förarsidan. Jag har gjort åtskilliga provstarter och hittills tyder allt på att den ger samma styrka fortfarande. Jag ska ha med mig en skvätt diesel i morgon, för det är ORDENTLIGT tomt i tanken nu. När jag tror jag nått minimum av grejor som måste vara inkopplat och följa med till TGB:n, så ska bilen köras en provtur för att se att allt är som det ska. Hu vad det kommer hänga grejor och dingla överallt då...

 

Din gamle bil börjar se ganska anskrämlig ut, Åke.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hehe, bröderna Smurf/Tvilling ute samtidigt och skriver ja! PDT_Armataz_02_23.gif För övrigt ska jag prova det där med bromsen igen så att jag inte tabbat mig på nåt sätt när jag testade det förra gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Bäst jag inte åker och tittar förrän efter begravningen då  PDT_Armataz_02_20.gif

 

Det stämmer att instrumentet inte behövs för motorstyrningengs skull. En kontrollampa för glödning/fel på motorstyrning får du fixa däremot men det är ju ingen stor apparat. (möjligen att reda ut vilken sladdjä.... som går till den) PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ska försöka behålla så mycket av kablaget runt själva motorn som möjligt intakt, vilket ger att det kan vara bra att veta vilka kablar som är anslutna till olika givare och vad de går till i instrumenten. Börjar jag bli modig när motorn rent mekaniskt är på plats i jiggen, så ska jag ge mig till att rensa upp i kablaget och bara ha kvar det som verkligen behövs i min installation. Varvräknarsignal är förmodligen en smal sak, liksom motortemperaturen till exempel. Vilken sorts instrument de sedan signalerar till är förmodligen strunt samma om de går att kalibrera ihop.

 

Jag har fått en kontakt som kan guida mig i den elektriska världen i Audin via en verkstadshandbok av lite mer avancerad modell, så det börjar likna att jag ska kunna re ut hur de här grejorna ska lira på sin nya plats.

 

Nästa fråga när det elektriska väl börjar bli ordning på, är hur jag ska sätta ihop motorn och lådan. Oavsett hur mycket jag vill, så blir det inte fråga om några uppdateringar av transmissionen i det här läget, för nu är det motor som gäller ett tag. Men när grejorna så småningom fungerar som de ska ihop med original 4-pet, så är planen att byta lådan mot en ännu ej efterforskad låda med överväxel och därför är det bra om anslutningen motor/låda inte kostar en förmögenhet. Clas1113, ser du nån möjlighet med din kontakt att kunna göra en liknande adapterplatta till mig och till vilken peng? Jag jobbar själv med maskinkonstruktion inom industrin, så det kan tänkas att jag kan få grejorna tillverkade lokalt, men att ha lite olika tåtar ute är inte fel. Jag måste ta reda på bultmönstret på motorn i förhållande till vevaxelcentrum, men det borde gå att få via nån marinfirma eller nåt sånt. Det skulle förvåna mig MYCKET om den inte sålts som båtmotor.

 

Sen är det fråga om koppling och svänghjul. Det återstår att se när jag monterar bort lådan från motorn hur kopplingen är konstruerad. Daniel har förberett mig på att Audins låda kan ha manövreringen av kopplingen via en stång genom centrum på ingående axeln i växellådan och det ställer i så fall till det när jag ska försöka använda Audins koppling ihop med Volvons kopplingsmanövrering. I värsta fall får jag försöka låna en svarv och/eller digitalmätt fräs nånstans och modifiera Audins svänghjul för Volvokoppling.

 

För övrigt har jag nu köpt en 24V vinsch, så det är ingen återvändo med dubbla elsystem... PDT_Armataz_02_32.gif
ErikC3042008-05-27 10:36:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hu pust jag blir ju svettig av bara läsningen PDT_Armataz_02_39.gif

Styvt jobbat

Kommer med största sanorlikhet att köpa en med färdig monterad diesel om det blir aktuellt med en sådan PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Någon som vet vikten på 2' date='5:an? Har för mej att det är en gjutjärnsspis med alu-topp!

När jag pratade med volvo om motorbyte i förra veckan. Var det enda killen var intresserad av

:Vikt på motorn

:Effekt

:Vrid

Tycker personligen att  tgb:n inte skall falla på någon punkt av dessa!

Med dessa bromsar samt mittmonterad motor borde det inte vara några problem:

Clas.

 

[/quote']

 

Tyvärr inte. Jag har ingen lämplig våg, men du har rätt i att det är en gjutjärnsfemma med en alu-topp. Jag gissar att den ligger i samma härad som B30:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

OK, det var goda nyheter!

 

Idag har jag rivit mer i grejorna för att få ut kablaget så helt som möjligt. Instrumentbrädan gav till sist med sig efter kraftfull övertalning och även med hjälp av att en liten ynka M5-mutter lossats. Vad envis den var den jäkeln... Jag har nu konstaterat att kablaget måste bantas INNAN jag tar det ur Audin, för det är så vansinnigt med kabel som inte har ett skit med motorstyrningen att göra att det inte är lönt att släpa på skiten. Tvärtom är det nog risk för att det blir oavsiktliga bortrensningar senare med en massa tidsödande felsökningar som följd, så jag satsar på att börja knipsa i grejorna under tiden jag vet att grejorna fungerar som de ska - det vill säga i morgon. Friskt kopplat - hälften brunnet, heter det visst i elektrikerkretsar PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jag kom på en sak till som behöver kollas. Glödningen är temperaturstyrd så att den inte startar om det är varmare än +5 (eller nåt). Det troliga är att det är motortempen som styr men kolla så det inte är så vansinnigt att utetempen är inblandad. Jag vill minnas att det står något om det i instruktionsboken, så du får väl plocka fram skoltyskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmmm, ok. I värsta fall får jag låta yttertempgivaren finnas kvar i härvan tills jag vet om den ska vara där eller inte. Men det verkar som att den glöder även nu när det är varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På moderna dieslar har ju glödstiften även inverkan/används för tomgången... luftmängd mätaren är en svag punkt på TDI -motorn går men blir orkeslös om den pajar - finns som hyfsat billigt utbyte på VAG då de tydligen pajar i parti och minut... på min passat la den av efter ca. 7000mil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Men det verkar som att den glöder även nu när det är varmt.

 

Antar att du ser det via lampan, eller?

 

 Det normala så här års är att lampan tänds i storleksordningen 0,5-1s när du vrider på nyckeln. Det är normalt och betyder inte att glödningen har startat. När det är kallt och den ska glöda tänds lampan betydligt längre 5-10s någonting. Efter kallstart är det som s-os skriver att glödningen startar och det lär vara för att få tystare gång och bättre bränsleekonomi innan motorn har kommit upp i temp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag kommer inte längre ihåg (det är nästan en månad sen nu som jag körde den dagligen) varför jag uppfattade det som att den glödde lite nu och då, men det måste ju berott på lampan.

 

Igår började jag sprätta isär stammarna och har knölat ur det mesta från sina ramar, fästen och kanaler, så att det ligger härve-vis i kupen. Jag har skruvat lös pluskabeln från batteriet så att jag så snabbt som i alla fall möjligt ska kunna rycka loss den från polen om några ytor skulle komma i kontakt med jord.

 

I nästa vecka ska jag kunna ha ett relativt komplett elschema och förhoppningsvis stam-dragningsschema framtaget på papper, så jag kan börja följa de viktiga kablarna och klippa i det som inte ska vara kvar. Det syns hur tydligt som helst vad som går till dörrar och vad som filar iväg baköver till lampor och annat, så jag tror inte det blir nån större match att göra grovrensningen. Det ska bli gött å bli av med mycket av det som bara trasslar in sig i fötterna när jag provkör nu.

 

Sen är det inte långt kvar förrän grejorna är ur! PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
Ja det var det ju. Ikväll har jag gjort annat' date=' det blir inget mer rotat i kableriet förrän i nästa vecka nu.[/quote']

 

Lite lättare i fortplantningsmaskineriet kanske? PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hahaha! Om det vore så väl... PDT_Armataz_02_23.gif Nä, här har det grejats med kablar av helt annat slag... Jag var hos en arbetskamrat som för ett tag sen köpte gården bredvid den gård han äger sen innan. Gubben som lämnat gården och jordelivet i höstas lämnade också en hel lada full med en massa bröte och bland det som nu var kvar efter lassvis till skrot och tipp fanns det lite dubbletter av användbart i verktygsväg och dessutom några meter svetskabel kringsvid 50-100 mm2. Den kabeln kommer framledes försörja min 12000lb vinsch!!! PDT_Armataz_02_43.gif Några fasta nycklar i storlekar större än 25mm, en drös filar, kapskivor 125mm och en 10m bogservajer fanns i fyndlådan likväl. Å ikväll när jag anlänt till min postadress väntade julafton med paketöppning. Vinsch anländ från tyskland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst ErikC304

Mer än ett kvartal sen det hände nåt i den här tråden men nu ska dieseln ur bilen! Jag fick inspiration av Clas1113 häromdan när jag träffade honom och hans bil i Borås på resa. Kul! Flaket ska på plats med några sömmar först, men så snart det sitter ihop nåt sånär (jag hoppar över framstammen så länge) så ska jag skruva Audi. Förhoppningsvis redan tisdag kväll. Ah, den låter så gott den där gamle skrammel-knackelibang-maskinen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...