Gå till innehåll

Dieselmaskin


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Hejhopp!

 

- Tack för en mycket spännade/bra tråd! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Undrar i all hast om någon dieselkonverterat "Lillvalpen" med en Merca alt. VW motor?

Ser att företaget SMT AB säljer dessa adapters:

 

mb0-m40-1.jpg

 

Till Mercedes 220/240. Läs mera Här

 

Passat-M40.jpg

 

Till VW Passat/Golf. Läs mera Här

 

SMT AB har också en "Fet" ombyggnadssats till 11, 13, 20 bilarna som några här på forumet använt sig av. Läs mera Här 

 

Hare Gött /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jeg har en C202 holdende med VW's gamle 2' date='4 Diesel, den fra LTeren og Volvo 240 i, det er ikke en ombygning jeg har lavet, så hvordan det er gjort kan jeg ikke sige, men det var noget med at dreje koplingshuset 15 grader og svejse (aluminiummet) sammen igen, something of a tight fit!!![/quote']

 

Wow!

 

Jag blir imponerad.

Att pressa ner en sexa i C202 motorutrymme måste vara som du skriver: something of a tight fit!!! PDT_Armataz_02_02.gif

 

Kort historia om motorn, saxat från wikipedia:

 

in 1979, the Perkins engine was replaced with a diesel engine that had proved successful on the Volkswagen Golf - while adding two more cylinders. The 1.6l four-cylinder engine became a 2.4l six-cylinder delivering 55 kW (75hp). Unlike other diesel engines in this performance class, the assembly stood out for its balanced vibration behaviour and pleasing acoustics. The engine worked so convincingly that Volvo adopted it for the Volvo 200 series, and were therefore able to offer the first passenger car with a six-cylinder diesel engine.

 

Du får gärna berätta mer om motorn, och hur du tycker den fungerar i valpen!

Har du kollat bränsleförbrukningen?

 

Bästa hälsningar /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa wv /volvo 6 passar rakt av i 202 eftersom de hade samma växellådor vill man vinkla dem så skifta svepet 202 låda lutar men blocket står rakt.  Men det lika tråkig motorer som en gamla merca diesel och ska man ändå göra jobbet så välj en motor som ger körglädje och som håller volvo själv var rätt besvikna på en diesel som i regel allt var utslitet på innan de gått 20 tusen.

Välj hellre franskt eller japanskt.

Parkerade bredvid en merca 202 på chaparall ägaren går nog att hitta på regnumret

 

P8236488x.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns alldeles fel så fanns det en 2-liters femma mellan dessa två som hamnade i AUDI 100 och AUDI 80 hade en turboversion av 1,6:an.

 

mvh Åke

 

Edit: På tal om slö så gjordes det en liggande variant av golfmotorn som sattes i VW-bussen. Jag har kört en och den får de flesta andra fordon, inklusive min gamla 220D -71 som jag hade på den tiden, att framstå som raceråk. Jag hittade en jättebacke där jag lyckades pressa upp den i 90.

 

Ake642008-10-15 20:46:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns en turboversion i några lt bilar men fortfarande ingen bra motor att satsa på, en diesel ska få cylindrar och mycket volym inte tvärtom. På Wv Lt sidan fanns tidigt en 4 cyl franskbygd perkings dvs en del i mm istället för tum denna ersattes senare runt troligen 1980  utav vw/volvo dieseln men perkingsen var rena monstet till att gå om man jämnför hur de gick med den flera hundra kilo lättare wv dieseln.   innan ni lägger tid på motorbyten prova en personbil med den tilltänkta motor ifråga och fundera sen på hur den beter sig när den tex kommer i en betydligt tyngre bil- finns vrid så det räcker,  hur beter den sig näst högsta växlen från 1,1 läget dvs hur kommer den klara av att varva vid landsvägskörning i tgb.  Leta efter intercooler motorer för att hålla ner värmen som annars kan bli problem med mitt monterade motorer.  Hör med motorenoveringsfirmorna vilka förslag de har, i mitt fall var det en motorenoveringsfirma som talade förstånd med mig så jag slog sämre alternativ ur skallen. Idags läget så tror jag mest på japanare för fransmännen verkar nu ha krånglat till det mesta onödigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Du har nog rätt i det du skriver Eile, franskt eller japanskt eller... PDT_Armataz_02_14.gif

Din konvertering ser jag som sällsynt lyckad, men det kanske finns fler?

Merca dieseln är ju en slitvarg, vet att många taxiägare körde mer än 100.000 mil med dessa maskiner!

 

Att volvon var så dålig visste jag däremot inte!

 

Nåväl, att jag la ut en förfrågan var mer för att stilla min (andras?) nyfikenhet.

- Det är alltid lika spännande med berättelser, både med bra och dåliga erfarenheter.

 

Åke! Det lät ju inte så imponerade med 90 knyck i en jättebacke, om det inte var uppför förstås! PDT_Armataz_02_25.gif

Angående VW diesel i bussen kommer jag nu ihåg att en god vän hade en dubbelhyttare med den kombinationen! Jag minns också att den ofta stod på verkstad med motorproblem...

 

Kom gärna med mer input...

 

PDT_Armataz_02_43.gif /Lasse

 

Edit!

 

I vår VW husbuss med Reimo inredning/tak satt det en Perkinsmotor...

Vi åkte 450 mil genom Sverige med den, alltid med öronproppar och semesterkänsla i kroppen, inte stress, för då hade man nog blivit tokig för så seeeg var den! PDT_Armataz_02_08.gif
Lasse2008-10-15 21:42:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Det er rigtigt at det ikke er den bedste dieselmotor. Den er svag (72 hk), holder ikke ret godt, har TO tandremme (ikke ideelt hvis man vil køre i mudder osv.). Jeg har en i vores VW LT 31 Camper.

Men der er også fordele ved den:

 

Mht. varme når den er midtmonteret er det ikke noget problem, det var den også i LT'eren.

 

Den tager mange omdrejninger, har et max på 5.000! Hvilket gør den ret velegnet til at erstatte en benziner.

 

Den er forbløffende støjsvag

 

C202'eren gik omkring 8 km på literen, hvilket er ok i mine øjne.

 

Men... i forhold til hvad Ford Transit mv havde i ´79 så er det en fin motor, men jeg ville ikke lægge en i idag. Perkinsmotoren har jeg KUN hørt dårligt om, men kender den faktisk ikke selv...

 
Christian2008-10-15 21:50:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Jag kan inte annat än säga gott om min mb 300TD bra botten vrid och urstark i skogen även med 37" däcken på

 

På landsväg med campern på och en vikt nära på 4 ton och en alla axlar/växlar som ska dras runt kan jag ligga runt 85-90 kmh utan problem.

 

Enda nackdelen jag ser är nuvarande originalturbo som laddar gott vid ca 3000 varv men ger ingen vidare hjälp på lite lägre varvtal.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

missförtå mig nu rätt lägg aldrig i en perkings, jätte motor i förhållande till de 48 hk deras lt 4 utvecklar och drar mycket sopp men är oxå omöjlig att få plats med passar bättre i båtar och generatorverk. Till 202 och svalpar är peugoter som gjorda för att passa, har även sett iveco men känner inte till gången på dessa.  ett tips kan varaatt titta under huven på diesel opelar och fordar många hade en stående peugot då spar man lite av ombyggnaden eftersom i peugoterna ligger motorn ner. Till större bilar 11 mfl så finns några mercor som nog passar bra billigt och lätt att hitta är väl gamla lilla lastbilsdiesln 6.an obs ej glödstiftmotorn som satt i 508 mfl inte så mycket varv men otroligt med vrid.

 

Här är en kul länk på en volvoåkare som plockar ner lite riktiga hästar:   http://medlem.spray.se/kmracing/hem/245/index.htm
eile2008-10-15 22:04:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Du har nog rätt i det du skriver Eile' date=' franskt eller japanskt eller... [img']smileys/PDT_Armataz_02_14.gif[/img]

Din konvertering ser jag som sällsynt lyckad, men det kanske finns fler?

Merca dieseln är ju en slitvarg, vet att många taxiägare körde mer än 100.000 mil med dessa maskiner!

 

Att volvon var så dålig visste jag däremot inte!

 

Nåväl, att jag la ut en förfrågan var mer för att stilla min (andras?) nyfikenhet.

- Det är alltid lika spännande med berättelser, både med bra och dåliga erfarenheter.

 

Åke! Det lät ju inte så imponerade med 90 knyck i en jättebacke, om det inte var uppför förstås! PDT_Armataz_02_25.gif

Angående VW diesel i bussen kommer jag nu ihåg att en god vän hade en dubbelhyttare med den kombinationen! Jag minns också att den ofta stod på verkstad med motorproblem...

 

Kom gärna med mer input...

 

PDT_Armataz_02_43.gif /Lasse

 

Visst stämmer det att Mercamotorerna (sugdieslarna alltså) inte inbjuder till rallyåka men när det gäller driftsäkerhet vill jag också påstå att det är få som slår dem. Senaste motorn, en 250D 20v -93, farsan bytte hade gått 98000mil. Han bytte för att den betedde sig som att den bara gick på 4 cylindrar. Efter div turer hamnade det en fabriksny motor i bilen och den gick lika illa. Problemet visade sig vara ett lager som hade gått i svänghjulet PDT_Armataz_02_28.gif Jodå, det är tydligen dubbla massor i svänghjulet och lagringen hade gått hem. Med nytt svänghjul gick den som en klocka igen. Synd bara att vi nog aldrig får veta hur långt den gamla motorn skulle kunna gå, men den står kvar som reserv...................

 

Volvomotorn har jag inte provat så mycket. Farsan köpte en D6 någon gång tidigt 90-tal men sålde den efter 3-veckor. En gång Mercafrälst..... Motorn gillade jag men inte väghållningen. Det jag har hört annars om den motorn är att den, liksom alla andra med alutopp, är känslig för att gå varm. De som köpte en sån bil var ofta lantbrukare som var vana vid gamla gjutjärnspisar som tålde nästan vilken behandling som helst. Nu fick de en maskin som helt plötsligt krävde lite underhåll också. Det gick inte att köra tills vattenpumpen rasade och vattnet rann ut för då gick toppen också. Det är väl inte hela sanningen men inte undra på att den fick dåligt rykte.

 

Angående VW-bussen. Den motorn var alldeles för klen för en så stor bil men det var väl det enda som fick plats kan jag tänka. VW-bussarna är mycket trevligare idag med 2,5-liters femman. En motor som för övrigt är nära släkt med den som ErikC304 tänker stoppa i sin Crew-cab.

 

//Åke

Ake642008-10-15 22:08:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel!

 

Din konvertering + utsökta tråd om detta är myspys för oss andra. 5 Plus!

 

Vad jag drömmer om är en terräng"hus"bil med en landsvägsförbrukning på runt 1 liter/mil i hyfsad marschfart. Jag har fiske som ett stort intresse, och till de fina fiskevattnen i fjällen är det runt 30 mil enkel resa.

 

Det kan bli resor varje helg, så bränsleförbrukningen känns viktig!

 

Tidigare åkte vi med en Landrover Discovery -97 som gick väldigt billigt, 0,8 liter/mil var inga problem.

Med en mindre husvagn drog den inte så mycket mer. Tyvärr är en Discovery ingen husbil, för bak på bilen krokar jag helldre en trailer med båt.

 

Bästa hälsningar /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian
Jag kan inte annat än säga gott om min mb 300TD bra botten vrid och urstark i skogen även med 37" däcken på

 

På landsväg med campern på och en vikt nära på 4 ton och en alla axlar/växlar som ska dras runt kan jag ligga runt 85-90 kmh utan problem.

 

Enda nackdelen jag ser är nuvarande originalturbo som laddar gott vid ca 3000 varv men ger ingen vidare hjälp på lite lägre varvtal.

 

 

 

300TD PDT_Armataz_02_05.gif Det er også den vej vi håber på at gå!

 

Er det en 603 eller 606 du har i?

 

Vi har talt meget om overdrive i denne tråd, hvad er din mening?

er det nødvendigt?

Luksus og lækkert på motorvej?

Eller totalt unødvendigt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 

 På tal om slö så gjordes det en liggande variant av golfmotorn som sattes i VW-bussen. Jag har kört en och den får de flesta andra fordon' date=' inklusive min gamla 220D -71 som jag hade på den tiden, att framstå som raceråk. Jag hittade en jättebacke där jag lyckades pressa upp den i 90.

 

[/quote']

 

 

PDT_Armataz_02_07.gif jag hade en sådan som firma bil när jag körde skogsmaskin. fy vilket tröskverk

90 kmh då pressade du den bra PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 På tal om slö så gjordes det en liggande variant av golfmotorn som sattes i VW-bussen. Jag har kört en och den får de flesta andra fordon' date=' inklusive min gamla 220D -71 som jag hade på den tiden, att framstå som raceråk. Jag hittade en jättebacke där jag lyckades pressa upp den i 90.

 

[/quote']

 

 

PDT_Armataz_02_07.gif jag hade en sådan som firma bil när jag körde skogsmaskin. fy vilket tröskverk

90 kmh då pressade du den bra PDT_Armataz_02_02.gif

 

Det är en av traktens värsta backar också. PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här är en kul länk på en volvoåkare som plockar ner lite riktiga hästar:   http://medlem.spray.se/kmracing/hem/245/index.htm

 

He-He!

 

En av mina söner gjorde ett liknande bygge för snart 10 år sedan' date=' dock med nyare bensinmotor!

 

Han fick en 244 -75 av mig, jag lovade hjälpa till med renovering av bilen.

Döm om min förvåning när jag kom ner till garaget och bilen var Helt rensad, allt var ur/bortplockat, och då menar jag allt... [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_28.gif[/img]

 

Några bilder på bygget: Klicka Här

 

Nåväl, efter ett par veckor var bilen en snygg 75:a med inredning från en sen 80-talare i skinn.

Den var också sänkt, rostlagad, nylackad och hade en ljudanläggning som gjorde mig illamående av basen! PDT_Armataz_02_18.gif

 

Någon fler Perkins blir det inte, har en 4.236 i båten, men det är ju en annan femma!

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
 

300TD PDT_Armataz_02_05.gif Det er også den vej vi håber på at gå!

 

Er det en 603 eller 606 du har i?

 

Vi har talt meget om overdrive i denne tråd' date=' hvad er din mening?

er det nødvendigt?

Luksus og lækkert på motorvej?

Eller totalt unødvendigt?[/quote']

Om 603.950 har jag i min 13:on, klicka på länken under min signatur

 

606 är lite slöare i bottenvrid och den lite nyare med lucas pumpen

är mer känslig om elektroniken krånglar(startspärr m.m) dock för övrigt en motor som sällan ger upp

 

någon form av överväxel är helt klart nödvändigt om man inte vill ligga på högvarv i march hastighet, specielt med en 13 eller 20 bil

 

Min lösning på problemet blev att bygga om en ZF S518/3 (20.bil) låda och få 0.79 i överväxel vilket sänkte ca 700varv, betydligt bättre ljudnivå inne i hytten helt klart

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

PDT_Armataz_02_11.gif

Om 603.950 har jag i min 13:on' date=' klicka på länken under min signatur

 

606 är lite slöare i bottenvrid och den lite nyare med lucas pumpen

är mer känslig om elektroniken krånglar(startspärr m.m) dock för övrigt en motor som sällan ger upp

 

någon form av överväxel är helt klart nödvändigt om man inte vill ligga på högvarv i march hastighet, specielt med en 13 eller 20 bil

 

Min lösning på problemet blev att bygga om en ZF S518/3 (20.bil) låda och få 0.79 i överväxel vilket sänkte ca 700varv, betydligt bättre ljudnivå inne i hytten helt klart

[/quote']

Wauw! PDT_Armataz_02_01.gif jeg har læst meget de gearkasser, bl.a. at Maserati og Pinz har brugt dem, men at den højgearede er umulig at finde, og ifølge amerikanerne er dele til den lavet af hvad de kalder "un-obtainium".

 

Men det er altså lykkedes dig at finde et højere 5. gear? Hvordan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla motorer har väl sina svagheter just den motorn jag åker med var sprickkänslig (kolvarna vänder över blockanten) så på de senare göts förstärkningar uppe på toppen eftersom sprickor kunde gå rakt igenom, däremot är det nog standar med sprukna förbränningsrum vilket inte påverkar just denna motorntyp.  Men i mil är dessa nog svårslagna första dieseln jag satte i var lagom inkörd hade 48 tusen på mätaren byttes endast pga av att en vassare dök upp. Den som nu sitter i är orörd och kommer ifrån en pendlarbil som brann upp(typiskt peugot el fel händer förr eller senare alla långmilare)  ägaren en entrepenadfirma menade bara på att den gått långt,  lite turboglapp finns så gissningsvis runt 50 bör den ha gått men den går som den vore ny.

 

ang vxlådor så är roverdriven en smart ide och inte många lösningar finns där kraften vänder och går tillbaka samma väg. vill man istället lägga extra låda emellan så finns ju många andra lösningar men det kräver någar cm extra vxlådspacket.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Wauw! PDT_Armataz_02_01.gif jeg har læst meget de gearkasser' date=' bl.a. at Maserati og Pinz har brugt dem, men at den højgearede er umulig at finde, og ifølge amerikanerne er dele til den lavet af hvad de kalder "un-obtainium".

 

Men det er altså lykkedes dig at finde et højere 5. gear? Hvordan?
[/quote']

 

Lösa drev kan man glömma direkt för ZF lagerför inget längre till lite äldre lådorna utan man får leta efter en komplett begagnad låda, dom få nya grejer som finns kostar multum

 

Många varianter finns på S5-18/3 och den med överväxel tog mig nästan 2 månaders letande på nätet och skrotar innan jag fick tag i en som inte kostade för mycket, i det läget visste jag inte om det skulle gå att bygga om överhuvudtaget.

 

Lådan är en sälsynt dyrgrip, många skrotar vet om det och sätter priset därefter

ex en skrot som jag skickade en prisförfrågan svarade 15000sek 

 

Fördelen med att bygga om en sådan låda är att fördelningslådan passar samt växel länkage behöver ingen modifiering alls för att fungera felfritt, utom lite finjustering efter bytet

 

S5-18/3 är exakt 60mm längre än tgb11-13 lådan S4-18/3

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gogglade lite och lådan ska ha funnits på ett

flertal bilar  Bla:

Maserati Biturbo

Escort MK1/2

Opel 1904 SR, Manta, GT,

Opel Kadett 1900 LS

Talbot Lotus

Alfa Romeo Montreal

Alfa 6

Iveco Daily 35.8

Volvo C306

 

här är utväxlingarna och jämnförelse med 303

samt 202, 202 för att huvudrevsatsen är samma

som 5vxl m47 men med överdrift på 5'an

ser ut som att vill man få 5 växlat och zf

så blir det mer tätstegat och högre 1'a och alfa

lådan enda tänkbara tar man opel zf blir 1 hög som 2'an

Pinzgauer TD (neues Modell ab 1985 är bästa alternativet men

troligen svindyr.

 

Däremot måste väl iveco lådan vara högintressant trailfolket

med 6:1 på förstaväxlen vilket blir ca 75-80% mer styrka på

lågen och 75-80% lägre kryphastighet.

 

men sen måste ju gavlar splines oxå passa.

 

gör man min variant med m47 så blir växelstegen nästan oförändrade.

 

Alfa Romeo Montreal

1. Gang 3,418

2. Gang 1,941

3. Gang 1,389

4. Gang 1,000

5. Gang 0,795

R-Gang 3,663

 

Iveco Daily 35.8

1. Gang 6,000

2. Gang 3,650

3. Gang 2,040

4. Gang 1,300

5. Gang 1,000

R-Gang 5,470

 

Volvo C306

1. Gang 3,920

2. Gang 2,470

3. Gang 1,760

4. Gang 1,270

5. Gang 1,000

R-Gang 3,700

 

Pinzgauer TD (neues Modell ab 1985)

1. Gang 4,250

2. Gang 2,510

3. Gang 1,480

4. Gang 1,000

5. Gang 0,747

R-Gang 4,030

 

Pinzgauer Benziner (altes Model bis 1985)

1. Gang 5,330

2. Gang 3,240

3. Gang 2,050

4. Gang 1,300

5. Gang 1,000

R-Gang 5,470

 

Opel Kadett 1900 LS

1. Gang 2,990

2. Gang 1,760

3. Gang 1,305

4. Gang 1,000

5. Gang 0,874

R-Gang ?

303'an

Typbeteckning: ZF-S4-18

Utväxling 1:a växeln: 3,85:1

Utväxling 2:a växeln: 2,08:1

Utväxling 3:a växeln 1,39:1

Utväxling 4:a växeln 1:1

Utväxling back: 4,13:1

 

202'an

Typbeteckning: Volvo M45

Utväxling 1:a växeln: 3,71:1

Utväxling 2:a växeln: 2,16:1

Utväxling 3:a växeln 1,37:1

Utväxling 4:a växeln 1:1

Utväxling back: 3,68:1

 

eile2008-10-16 21:32:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...