Vinkon Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 för att döda en myt nej bönder får inte lasta hur mycke dom vill det gäller samma vikter för dom som oss enda som har dispens från 20 km är utryckningsfordon och militären står det 50km på traktorn är den reggad med hjul då bandsatsen kommer på 20 km var tvungen att ringa o prata med tunga gruppen Okej okej Taget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 jo det kan löna sej att prata med dom det är dom som ger oss dom riktigt dyra böterna gällande överlass kör o vilotider dispenser och skicket på fordon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Nytt svar: När ni skriver: "Bandburna tunga terrängvagnar är mindre lämpliga för transporter på väg och har därför inte inkluderats i detta undantag.", är detta en allmän bestämmelse eller mer kopplat till bandkonstruktionen i sig?Jag undrar således om detta är för att bandfordon inte kan bromsa utan band eller om annat skäl finns?Svar: Antagligen har regeringen resonerat ungefär så här: Bandfordon är inte byggda för vägtransporter, de är istället optimerade för framkomlighet utanför vägen. Rätt fordon för rätt uppgift är alltid bäst. Denna känns lite som spiken i kistan... Jag hade ju hoppats mer på en teknisk bestämmelse. Det kanske de har också, men myndigheters ovilja till allt möjligt har man ju stött på förut... Enklaste vore kanske att bygga om en bandvagn med drivning/broms på bärhjulen och ha banden som extrautrustning Meen det hade nog inte ens jag lust med... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Nytt svar: Denna känns lite som spiken i kistan... Jag hade ju hoppats mer på en teknisk bestämmelse. Det kanske de har också, men myndigheters ovilja till allt möjligt har man ju stött på förut... Enklaste vore kanske att bygga om en bandvagn med drivning/broms på bärhjulen och ha banden som extrautrustning Meen det hade nog inte ens jag lust med... Jag vet att bandvagnar och pansarfordon med gummiband är "street legal" i England. Vad dom är reggade som vet jag inte, men om det PB eller LB kan dom ju inte hindra oss att importera och regga. Norge har ett eget fordonslag som heter beltebil som inte finns hos oss, beltebil får köras på allmänväg i Norge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Hittade en BV206 i privat ägo. LB reg utan ägarbundna dispenser. Följande dispenser fanns till detta fordon. DISPENS BROMSANORDNING: BROMSSYSTEMETS BROMSADE YTOR EJENLIGT BESTÄMMELSER OM FORDON 05-01-02-01 PUNKT 3.3LÄMHÖJD.0,40 M. TANKVOLYM 80+80 DM3BANDGÅENDE, BESTÅR AV TVÅ DRIVNA ENHETER. FRÄMRE DEL TÄCKT,BAKRE DEL FLAK MED LÄMMAR. KOPPLINGSANORDNING ÖVRIGBANDBREDD:0,62 M.ANTAL AXLAR OCH GARANTERAD AXELBELASTNIN SAMT N-VÄRDE ÄR REGISTRERAT AVREGISTERTEKNISKA SKÄLDISPENS:B10A FÖRARUTRYMME Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att fråga transportstyrelsen angående 6§ i 5e kap: Funderar på nån lämplig följdfråga nu... Ja du kan ju fråga om han inte har lite fel, ang enskild väg och 20kmh. Lydelsen är väl, bandvagn får inte framföras på allmän väg utom i kortare sträcker och då i högst 20kmh Hittade en BV206 i privat ägo. LB reg utan ägarbundna dispenser. 2014-02-18 14.04.16.jpg Följande dispenser fanns till detta fordon. DISPENS BROMSANORDNING: BROMSSYSTEMETS BROMSADE YTOR EJ ENLIGT BESTÄMMELSER OM FORDON 05-01-02-01 PUNKT 3.3 LÄMHÖJD.0,40 M. TANKVOLYM 80+80 DM3 BANDGÅENDE, BESTÅR AV TVÅ DRIVNA ENHETER. FRÄMRE DEL TÄCKT, BAKRE DEL FLAK MED LÄMMAR. KOPPLINGSANORDNING ÖVRIG BANDBREDD:0,62 M. ANTAL AXLAR OCH GARANTERAD AXELBELASTNIN SAMT N-VÄRDE ÄR REGISTRERAT AV REGISTERTEKNISKA SKÄL DISPENS:B10A FÖRARUTRYMME Det kvittar vad det är reggat som, där står fordon med band Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Skickade denna fråga till Transportstyrelsen. "Hej. Jag skall regibesiktiga ett fordon som TGV eller LB, och har en fråga angående brukande på allmänväg. Får en Tung TGV med gummiband framföras på allmän väg? Exempel en sådan vagn XXX000.Får en LB med gummiband framföras på allmänväg?Exempel på en sådan XXX000. Båda dessa fordon är av samma typ och fabrikat." Svar: I Trafikförordningens 4 kapitel regleras hastighet och där står följande; 21 § Fordon ( ex lastbil och tung terrängvagn ) med band får på väg inte föras med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. Fordon med hjulringar av järn eller annat hårt material får på väg inte föras med högre hastighet än 10 kilometer i timmen. Det är tung terrängvagn på hjul som får göra 50 km/tim och 40 km/tim om det kopplas på ett obromsat släp. Dessa fordon får ej framföras på motorväg, motortrafikled eller på annan väg som väghållaren förbjudit långsamma fordon. Med vänliga hälsningarxxx Hans Enhet SupportTransportstyrelsen Det blir nog aldrig någon ände på denna tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Ja du kan ju fråga om han inte har lite fel, ang enskild väg och 20kmh. Lydelsen är väl, bandvagn får inte framföras på allmän väg utom i kortare sträcker och då i högst 20kmh Jo, men det skrev han i första svaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Jo, men det skrev han i första svaret. nja, "Terrängskoter, lätt terrängvagn och bandburen tung terrängvagn får inte föras på andra vägar än enskilda och då i högst 20 km/tim." (Sic) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Frågan var om det är skillnad på TGV eller LB registrerad, när det gäller körning på allmän väg. Har skickat komplementerande frågor då jag tycker att det inte svarade på frågan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 men om man kallar den 20 hjulsdriven tung terrängvagn ock kallar bandet för drivrem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Kollade precis, trafikförordningen den är reviderad 2014-02-11 nu görs det ingen skillnad på enskild och allmän väg, håller man 20kmh så är det fritt fram o köra får nog bli min kvällslektyr, där är flera små ändringar som kan vara bra att veta Trafikförordning (1998:1276) kap4"21 § Fordon med band får på väg inte föras med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. Fordon med hjulringar av järn eller annat hårt material får på väg inte föras med högre hastighet än 10 kilometer i timmen." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Visste där var en hake, texten blev fortfarande lika tråkig i Kap5. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 Frågan var om det är skillnad på TGV eller LB registrerad, när det gäller körning på allmän väg. Har skickat komplementerande frågor då jag tycker att det inte svarade på frågan. Hej! Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2014/2032. Fråga: Tack för ett snabbt svar. Kan jag tolka svart som att det inte spelar någon roll om fordonet är registrerat som LB eller TGV, i avseende att lagligt köras på allmän väg? Svar: Det är korrekt, båda får framföras på allmän väg, och gränsen för terrängfordon är att de som sagt är reggade som tung terrängvagn och har en tjänstevikt av minst 2 ton och det är ju inga problem då det gäller tex Hägglunds. Med vänliga hälsningar Enhet Support Transportstyrelsen Nu blev det riktigt intressant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 Svar: Det är korrekt, båda får framföras på allmän väg, och gränsen för terrängfordon är att de som sagt är reggade som tung terrängvagn och har en tjänstevikt av minst 2 ton och det är ju inga problem då det gäller tex Hägglunds. Med vänliga hälsningar Kan han inte lika gärna syfta på korsandet av allmän väg kortaste lämpligaste väg? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 När man registrerar ett fordon som tung terrängvagn måste man skicka in en separat hytt för slagtest och det kostar runt 80 tusen pix enligt en herre på SMP som jag pratade med för ett tag sedan. Men om man läser vad som gäller för tung terrängvagn står det så här: Skyddshytt skall uppfylla kraven i ISO 3471 För fordon med stel ram accepteras även skyddshytt som uppfyller traktorkraven För tung terrängvagn ibruktagen före 1997-01-01 accepteras hytt som är typgodkänd av Vägverket/Trafiksäkerhetsverket. Vad menas med "typgodkänd hytt" egentligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 När man registrerar ett fordon som tung terrängvagn måste man skicka in en separat hytt för slagtest och det kostar runt 80 tusen pix enligt en herre på SMP som jag pratade med för ett tag sedan. Men om man läser vad som gäller för tung terrängvagn står det så här: Skyddshytt skall uppfylla kraven i ISO 3471 För fordon med stel ram accepteras även skyddshytt som uppfyller traktorkraven För tung terrängvagn ibruktagen före 1997-01-01 accepteras hytt som är typgodkänd av Vägverket/Trafiksäkerhetsverket. Vad menas med "typgodkänd hytt" egentligen? Om man bygger själv möjligen. Annars brukar bv202or ha denna i regbeviset: DISPENS:F27A HYTT, TYPGODKÄND Bara att referera till en annan vagn alltså. Att registrera tvärtom är ju betydligt svårare då de gör dem till TGVer så fort de får tillfälle... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 Som jag tolkar, så kvittar det vad det är för slags fordon, band=20kmh http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K4P21 Sen kommer Kap5 som säger att man inte får köra TGV på allmän väg osv. men har ett undantag om TGV har hjul får man. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K5P6 BV utan en dispens att framföras på allmän får man inte köra utom kortare sträcker då i max 20kmh. Så det finns ingen anledning att regga en BV utan det enklaste är försäkra som motorredskap och häng på en LGF-skylt och håll dig under 35kmh. Våra BV i Civil har dispens att framföras men bara om t.ex. hemtjänst eller veterinär är med samt att giltigt besiktningsprotokoll medföras, normalt behöver man inte besiktiga TGV men eftersom det står i dispensen måste vi slänga ut en hög med pengar på detta varje år till SMP 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 20 Februari , 2014 Rapport Share Postad 20 Februari , 2014 Ok då behövs inte hytten slagtestas, stort plus Om man skulle krångla till det: Gör som nedanstående video, fast tvärtom! Monterar på plattform med hjul under bandvagnen; blir den "hjuldriven" då och får framföras på väg 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 21 Februari , 2014 Rapport Share Postad 21 Februari , 2014 Kan han inte lika gärna syfta på korsandet av allmän väg kortaste lämpligaste väg? Jo men faktum kvarstår att frågan var om det är skillnad på LB och TGV registrerad. Vad jag kan läsa i lagen så är det 20km/h på allmän väg som gäller oavsett typ av fordon när det är banddrivet. Hjulgående tung TGV får framföras på allmän väg. Jag kan inte hitta någonstans att det finns några restriktioner på en LB registrerad vagn, och pga. att jag är en analfabet, osmart och virrig person så bollade jag vidare frågan till dem som "kan" lagar och regler. Jag kan inte tolka svaret på något annat sätt än att det är lagligt att åka på allmän väg, hur rätt eller fel det än är så har jag i alla fall försökt ta reda på gällande regler Jag kommer att köra på allmän väg och se vad som händer. Blir det krångel får jag väl prova det i rätten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Jo men faktum kvarstår att frågan var om det är skillnad på LB och TGV registrerad. Vad jag kan läsa i lagen så är det 20km/h på allmän väg som gäller oavsett typ av fordon när det är banddrivet. Hjulgående tung TGV får framföras på allmän väg. Jag kan inte hitta någonstans att det finns några restriktioner på en LB registrerad vagn, och pga. att jag är en analfabet, osmart och virrig person så bollade jag vidare frågan till dem som "kan" lagar och regler. Jag kan inte tolka svaret på något annat sätt än att det är lagligt att åka på allmän väg, hur rätt eller fel det än är så har jag i alla fall försökt ta reda på gällande regler Jag kommer att köra på allmän väg och se vad som händer. Blir det krångel får jag väl prova det i rätten. Ja just Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 13 April , 2014 Rapport Share Postad 13 April , 2014 Är det inte denna paragraf och i synnerhet det som jag fetstilat som är nyckeln? 2 § Den som vid färd med ett terrängmotorfordon eller ett terrängsläp behöver korsa en väg som inte är enskild får föra fordonet på vägen kortaste lämpliga sträcka. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Förordning (2002:943). Paragrafen innehåller 2 meningar. Den andra meningen säger tydligt att detsamma gäller om terrängförhållandena gör det nödvändigt att åka på vägen. Terrängkörningslagen säger att det inte är tillåtet att åka hursomhelst i terrängen (undantag, jord- och skogsbruk) om det är för lite snö (20 cm). Mellan ställen där du får köra i terrängen är du alltså hänvisad till att köra på vägen. Alltså är det nödvändigt att åka på vägen om det är för lite snö och du inte är ute i jord- eller skogsbruksärende. 20 km/h och utan passagerare. Sedan kan väl bekymmer uppstå om fordonet har dispenser som begränsar användandet till visst ändamål eller om försäkringen endast gäller visst ändamål. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 13 April , 2014 Rapport Share Postad 13 April , 2014 Men hur kul är det att åka utan passagerare och 20 km/h? En riktig vägregistrering borde ge 50 km/h och tillåtelse att föra passagerare. Paragrafen ovan kan väl vara bra att ha i bakfickan om polisen stoppar en och tänker dra fram bötesblocket. Har man dessutom ärende som jord/skogsbruk/terrängbärgning/besiktning/verkstadsbesök så torde det vara helt OK. Är det ren nöjeskörning så kan polisen möjligen ifrågasätta behovet av att åka på vägen men i princip så borde paragraf 2 gälla iallafall eftersom den inte tar upp något om att dispens ges endast för vissa ändamål. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.