Gäst Stewz Postad 9 November , 2008 Rapport Share Postad 9 November , 2008 Som jag skrev tidigare det är inte omöjligt att regga en bv206bv202, men den får endast framföras på väg om man har dispens, annars får den bara korsa väg eller förflyttas kortare sträckor i max20kmh. Allmännyttiga som elverk/brandkår mm får dispens att framföra vid speciella behov (snöstorm tex) Sen vad det gäller bönder så gäller tydligen inte samma regler som för vanliga dödliga, de kan framföra vad skit som helst tex ett 4m redskap med bara en blink på taket (i bästa fall) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 9 November , 2008 Rapport Share Postad 9 November , 2008 Det finns lagar och regler för bönder med! Ofta gäller det transporter mellan gård och åker. Det stora problemet är att rationaliseringen inom lantbruket har gjort gårdarna större. Därmed också redskapen och transportavstånden. Likadant är det inom skogssektorn. Min skotare är den minsta modellen. Ändå har den 700mm breda däck och en totalbredd över laglig gräns(260mm) Mvh Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Piraten Pea har nu bv206 diesel på blocket,hur är de heter de bv206 då dom har diesel??Har svenska försvaret haft dieslar eller är dom från norge??inte billiga,köper många liter bensin för prisskillnaden.. http://www.blocket.se/vi/19575208.htm?ca=1_7_s Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 BV206 har normalt inte diesel utan ford v6,, frågan är om detta är något försvarsmakten byggt om själva eller om det är privat,, Vet att norska försvaret hade D6 från MB i sina,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst T24x4 Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7631 enligt den länken heter dom BV208 med dieselmotor. Jag tror att dom där är från Norge efter som dom har en båge vid lysena fram och det har jag inte sett på svenska. Dessutom inte billiga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 9 Mars , 2009 Rapport Share Postad 9 Mars , 2009 Jepp den heter BV208 i FM med dieselmotor och är inte ombyggd utan hade den motorn direkt från Hägglunds Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 11 Mars , 2009 Rapport Share Postad 11 Mars , 2009 Här är två 206: or som jag nyttjade i förra jobbet. Båda landsvägsregistrerade. Tror att det var som tung terrängvagn, vi fick iaf köra på väg med dom. Dessutom fick vi köra i terrängen i jobbet, hemvärnet lånade den gröna ( grå innan dom lånade den) men dom fick enligt terrängkörningslagen bara köra den på väg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Phyxius Postad 4 Maj , 2009 Rapport Share Postad 4 Maj , 2009 Hur gick det med det här? Är de tnågon privatperson som har lyckats registrera en BV202 så man lagligt kan köra på väg? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 4 Maj , 2009 Rapport Share Postad 4 Maj , 2009 Känner till två BV 202 reggade som tung terrängvagn här i Dalarna..... Det går att få dom godkända för trafik på det viset.SMP besiktar dom... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Phyxius Postad 6 Maj , 2009 Rapport Share Postad 6 Maj , 2009 Jag hittade följande dokument på SMP´s sida och vad jag kan utläsa av detta är att om man har en Tung Terrängvagn (TVG) på band och skall framföra den på väg så är det lagligt i en hastighet av 20km/h. Alltså borde det gå att lagligt framföra en BV202 på väg om man lyckas registrera den som TGV. http://www.smp.nu/download.aspx?id=633060307010362297Phyxius2009-05-06 09:49:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst psycho Postad 9 Maj , 2009 Rapport Share Postad 9 Maj , 2009 Skulle vara kul å veta hur ni som reggat era bv 202..? t.ex med ursprungskontrollen ansökt om dispens. tacksam för svar. då jag ska göra detta nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Håll i er, nu väcker vi en gammal tråd Som en del av er säkert inte missade så var det en bv202 på blocket för en tid sedan som var lastbilsregistrerad. Hursom, jag samtalade med honom nyss i hopp om att lära mig det magiska receptet. Tyvärr så var det hela ett misstag från myndigheternas sida tydligen, vagnen blev lastbil i samband med importen från Norge... (tråkigt nog för hans del så fick han den inte såld) Men, kanske, kan den vagnen användas som referens för er/oss som orkar driva någon form av process. Guldkantat regnr; SOO016 ****** Detta + Panks påpekande i en annan tråd, väcker enligt mig också en annan frågeställning; Om nu en 202a som lastbil får framföras på allmän väg i samma utförande som en "vanlig" TGV så borde väl de också få göra det? Snabbaste sättet att ta reda på detta är nog att ta vagnen på stan och invänta ev polis och vägra betala böter/överklaga böterna och se vad tingsrätten anser? Någon frivillig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Det va den gula vagnen på gotland va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Det va den gula vagnen på gotland va? Precis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Som sagt, det går att regga en BV, men vad är vitsen när du ändå inte får framföra ett bandfordon på allmän väg mer än kortare sträcker i max 20km. Att sen bönder kör med band numera hjälper inte oss! Försäkra den som transporterande terrängfordon, häng på LGF-skylt. tuta o kör. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Gissningsvis så orkar inte en polis ens stoppa ett bandfordon för att behöva diskutera framförandet på vägen, utan troligen endast tänka att det framförs av giltig anledning. Men det är ju bara vad jag tror. Ungefär som jag starkt tvivlar på att dom kommer stoppa mig med tgbn för att kolla hur många passagerare jag har. Polisen borde ha fullt upp med att klara upp brott och fånga bus och inte krångla med små bagateller. Men återigen bar min åsikt o tankar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Som sagt, det går att regga en BV, men vad är vitsen när du ändå inte får framföra ett bandfordon på allmän väg mer än kortare sträcker i max 20km. Är den reggad som traktor eller lastbil är det ju inte längre enbart för korsande av väg... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Är den reggad som traktor eller lastbil är det ju inte längre enbart för korsande av väg... Det är inte vad den är reggad till som är problemet utan att en bandvagn har just band, det står klart och tydligt vad som gäller för sådana, om man inte har dispens! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Det är inte vad den är reggad till som är problemet utan att en bandvagn har just band, det står klart och tydligt vad som gäller för sådana, om man inte har dispens! Ok, vilket dokument/förordning/paragraf ska man leta reda på för att läsa på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 15 December , 2013 Rapport Share Postad 15 December , 2013 Edit: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm5 kapitlethttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/ http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Trafikregler/Hastighetstabla.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Det var väl själva fan också.... Så det hela faller på banden ändå precis som Stewz sa.... Vad gäller traktorerna så har i varje fall John Deere-traktorerna med två band hjul med broms i backen om de skulle tappa banden. Tyvärr så verkar samtidgt Soucys bandställ vara undantaget på det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Ja, sen är det ju inte så himla skoj att ligga och köra väg med bandvagn. Tycker mest det vibrerar och låter. Känns som en mil är max ändå Du kan ju alltid maila transportstyrelsen, länsstyrelsen och polisen för att se vad dom har att säga om saken om lagen, dispenser etc... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Ja, sen är det ju inte så himla skoj att ligga och köra väg med bandvagn. Tycker mest det vibrerar och låter. Känns som en mil är max ändå Du kan ju alltid maila transportstyrelsen, länsstyrelsen och polisen för att se vad dom har att säga om saken om lagen, dispenser etc... Bah, komfort är lyx för folk i långkalsonger! Kanske i framtiden kommer jag att bry mig så pass att jag kommer att driva någon form av process. Även fast jag redan nu har erfarenhet av trafik-relaterade myndigheter som direkt hatar en för att man ställer direkta frågor om krav och vad som krävs för att möta dessa... Jag tror att bästa chansen i en sådan framtida process vore att ha bandaggregat med broms på ett eller flera bärhjul. Ska man ogga på med dispenser osv utan modifikationer hinner man nog avlida innan myndigheterna ger sig... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Jag och en kamrat köpte varsin BV 202 nf1 i Norge i somras.Den ena är reggad som tung TGV och klar, den andra väntar på godkännande.Dom är intagna med hjälp av speditör, behövde inte tullas bara momsas. (ursprungsland Sverige).Följande dispenser krävdes: CHASSINUMMER: TILL VÄNSTER OM BOGSERKROKGARANTERAD AXELBELASTNING: 2200+2200 KGRAMSTYRD BANDVAGN, BAKRE DEL FÖRSEDD MED SITTPLATSER I LASTUTRYMMETTANKVOLYM: 78+78 DM3BOGSERKROK BAKBÄRLÄNGD BAND 1850+1850 MM (FRAM+BAK)DISPENS: F27ABROMSSYSTEMT16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 December , 2013 Rapport Share Postad 16 December , 2013 Den dispensen handlar väl snarare om att bandvagnarna har ett centralt bromssystem på kraftöverföringen istället för ett direkt vid drivhjulen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.