Gå till innehåll

Framhjulsdrift funkar inte!


Gäst OLSBODA

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har køpt en TGB 13 nyligen och har prøvat den på snø nu.

 

Det verkar som om framhjulsdriften inte fungerar. Har prøvat med "knappen" under høgvæxelkørning, men framhjulen driver inte. Har prøvat med lågvæxel, framhjulen driver inte, och jeg har diffat framhjulen under lågvæxeln, men det driver inte.  Vad kan detta bero på? Gør jag något fel?

 

Tackar / Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Hejsan

 

Det finns ganska många trådar som omhandlar det samma problemet som du beskriver här. Jag gjorde ett litet sök och hittade ett par:

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3790&KW=Framhjulsdrift&PID=44042#44042

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=2306&KW=Framhjulsdrift&PID=25661#25661

 

Kanske det kan ge dig några idér som löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det är möjligt att mitt tips står i länkarna ovan men lyft bilen fram och vrid på ett hjul. Är det andra still kan ev den vakuumpåverkade prylen som kopplar ur framhjulsdriften låst sig vilket åtminstone motiverar en isärtagning av den enheten för att kolla läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

En sak jag hört om är att just 13/20 som har ventilen exponerad för naturen ofta får röret igensatt, det påverkar funktionen negativt så att säga.

 

kolla det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

 

Tack før hjælpen hittils.

 

Jag tog bort luftslangen från Klockan på førdelningslådan. Nær lågvæxel ær i, eller knapp intryck, ver det inget "sug" i slangen. Nær jag la i høg, eller tryckte ut knappen, søg det i slangen. Hoppasde in i bilen med slangen avkopplad, o vips... framhjulsdrift!!! :o)

 

Har sett grunkan på baksidan hyttvæggen o prøvade att få loss "bøyen" den slæppte inte nu, o jag e kall o lite sur.  Antasr att ni kommer att sæga att røret kan vara igensatt. Ska kolla det imorgon.

 

Verkar som luften inte har møjlighet att evakuera ordentligt.

 

Som sagt, tack før hjælpen

 

Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blaser338

Smäller det i magnetventilen? Annars så dela på den och kolla att kolven glider lätt, hade detta felet på en av mina 13 bilar. Nu har jag ngt annat fel på framhjulsdriften , troligtvis jordfel men det är en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror att det kan vara så att fjädern i klockan inte klarar att pressa tillbaka membranet och hävarmen för framhjulsdriften. kan bero på skit i röret,ex  eller så kanse fjädern är trasig, eller så har de två lås muttrarna på var sin sida av membran plåtarna lossnat. vilket gör att membranet rör sig men inte axeln och hävarmen. om du skruvar bort slangen på klockan så ska du ha framhjulsdrift, om det är så att det jag sagt här över fungerar som det ska. annars så får du nog kolla så klockan mm så att den fungerar som den ska...

namnls-1.jpg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, nu går bilen precis som den skall!!!!  :))

 

Tack før all hjælp. Før att sammanfatta før eventuellt andra som får samma problem.

 

1. Jag mærkte att framhjulsdriften aldrig kom i, varken med "knappen" eller med lågvæxel.

 

2. Fick tips om att det kan vara solenoidventilen som kærvar, och att genom att skruva løs Vacumslangen som ær kopplad till Vacuumklockan på Førdelningslådan, så kan man se om framhjulen då driver. Det gjorde de då.

 

3. Skruvade iseær solenoiden, som sitter på væggen bakom passageraren, på utsidan. Finns två skruvar i botten før att "klyva" ventilen, och två som går genom væggen.

 

4. Prøvade o blåsa som en trumpet genom røret, men det var helt stop. Pillade lite med en ståltråd o efter en stund rasade det gammalt stelt grus ut.

 

5. Monterade tilbaka solenoiden o startade.

 

6. Framhjulsdriften fungerar precis som den skall.

 

Som sagt, tack før hjælpen.  Ut o kør nu :o)

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Är ju ganska lättstyrt när man är ute o kör, när jag trycker in 4wd knappen så blinkar kontroll lampan till och det pyser i ventilen bak, men framhjulsdriften verkar inte gå i. Funderat på om det är membranet på klockan, men "alla" fel med hål på vaccumslang, hål på membran + ?? innebär att framhjusldriften ligger i konstant?

 

Bytte knapp till en beg från ALE för ett antal år sen (den gamla kalvade), o den har hängt sig intryckt några ggr / vart svår att koppla ur, har en ny från Tatanka liggandes på hyllan som jag inte fått tummen ur o byta.

 

Facket motsätter sig arbetsmiljön i blå hallen så jag har inte forskat nåt, men efterfrågar här lite tips!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kröp under en snabbis nu i em (-15), exteriört verkade det ok, centrummuttern verkade sitta (kände iofs inte efter, men gängorna såg inte ut som nåt som snurrar upp sig av sig själv), slangen såg helt ut => misstänkt membran då??

 

Är det enklast att skruva bort plåten i mellanfacket o göra det uppifrån? Är lite avgasrörskarv o annat ivägen under....

 

Vart lite kyligt så det var ingen lång besiktning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just framaxeln är annorlunda, om vakum saknas så skall det bli permanent framhjulsdrift. Det är vakum som kopplar bort framhjulen (tvärtom mot axlarna där vakum krävs för att koppla in diff).

 

Alltså kan det omöjligt bero på ett defekt membran, om så vore fallet skulle du alltid ha framhjulsdrift.

 

Testa att ta lös slangen och kör, förmodligen har du vaacumvakum hela tiden men utan slangen till växellådan bör du ha fyrhjulsdrift fungerande.

 

Min teori är att det är igensatt nånstans så att du inte kan släppa ut vakumet. Möjligtvis kanske det även kan bero på justeringen av vakummembranets "slaglängd" justeringen av den där skruven du känt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här läste jag visst lite för snabbt....du hade ju redan koll på det där.... :-) . Du får väl palla upp hjulen, i med lågväxel och låta hjulen spinna i luften , öppna vakumklockan och rycka och dra lite i muttern för å se om det plötsligt kopplas in? Om jag fattar rätt så skall ju muttern tryckas in helt för att framaxeln skall kopplas in. Kanske själva gaffeln i lådan kärvar och inte bottnar helt. Isåfall lär det ju inte funka ens om man tar lös slangen, å det är väl enklast att testa först.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju åtminstone en-siffrigt i dag.

 

Började med att byta knapp- ingen skillnad

 

Testade inte enligt Johannes, utan nyttjade en 4wdtestrigg jag har, åtminstone vintertid

post-4978-0-69467500-1452951115.jpg

 

Testade Johannes tipsII

post-4978-0-71929700-1452951151.jpg

 

Och då var det inga bekymmer i testriggen!

 

Tatanka verkade inte ha några ventiler på hemsidan, och den ser ju inte ut att vara mekbar direkt heller.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolven i magnetventilen kanske inte går full slaglängd? Pysandes du hör en längre tid kanske är luft som strömmar till vaccumtanken via magnetventilens evakueringsrör om kolven hamnar i något slags halvläge? Jag är ganska säker på att ventilen går att plocka isär.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då....

 

Tog loss blocket på nedersidan, packningarna, både den i centrumventilen och den yttre, ser OK ut.

Ventilen verkar vara lös o ledig UA

Det verkar även vara "hål" i alla genomföringar, och återigen så borde ju alla "fel" då få konsekvensen att framhjusldriften låge i??

Inget matnyttigt i rephandboken heller?

 

post-4978-0-66397600-1453039411.jpg

 

Har grejjerna liggande för "tork" inne nu, får testa sen o ansluta elen o se om/ hur det funkar, men enligt tidigare så borde den göra det...

 

Spelet i ventilen är några mm, borde väl inte vara mer heller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft magnetventilen inomhus för tork o pillat på den UA, satte tillbaka den igen och samma som förut, den pyser till o det blinkar i lampan både vid till-/ o frånslag. Men jag tror inte jag får nån 4WD (har sandat i testriggen o det var ganskabra väglag på 61'an.

 

KAN ha växlat sladdarna,men då borde det inte hänt nåtalls?

 

Min teori är att hållmagneten är paj och det är ny magnetventil som gäller???? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...