Gäst Jens Postad 14 Mars , 2009 Rapport Share Postad 14 Mars , 2009 Hej! Har lyckast komma över en generator och laddningsrelä till en radio 11:a d.v.s en 70 A generator men har några funderingar om inkopplingen. Ska koppla in den på min 1111A som har 35A generator. Kablarna mellan generator och relä är ju inget att fundera över men den kabeln som är ansluten till flatstiftet på bakkanten av reläet var kommer den ifrån/ var är den ansluten. Remskivan på 70A är 10 mm mindre i diameter än 35A, Behövs kortare remmar eller fungerar det med orginalet? Om någon har en radio 11:a vore jag tacksam om de kunde ta några kort på monteringen och kabelanslutningarna på generator och relä. // Jens // JensJens2009-03-14 18:50:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 14 Mars , 2009 Rapport Share Postad 14 Mars , 2009 Jag hade en 70 i min första 13-bil och den havererade på grund av en skruv som lossnade i "taket" på laddrelät och lade sig på själva relät och kortslöt det. Jag irriterar mig på att jag inte minns hur grejorna var inkopplade, men har en svag känsla av att det var det stiftet som kopplades till laddlampan, att nåt skilde mellan kablagen. Hoppas du får reda på hur det är gjort, jag hade hellre haft min 70 amp kvar helt klart än att byta till den 35:a jag fick ha som ersättning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 14 Mars , 2009 Rapport Share Postad 14 Mars , 2009 har aldrig sett dessa generatorer men principen är väl samma som på alla andra utan inbygt relä fätet måste magnetiseras och har du en fld märkt anslutning på generator går denna över lampan finns ingen så har de säkert bara dragit upp den i härvan till relät. så har du ett stift över och ingen extra på generatorn till lampan ska låter det troligt att den ska till lampan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 14 Mars , 2009 Rapport Share Postad 14 Mars , 2009 tgb1111A är ingen radiobil utan dom heter 1112 tgb1111 kan jag lova dig att dom har ingen sådan generator utan en liknande som alla andra icke radiobilar har... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens Postad 15 Mars , 2009 Rapport Share Postad 15 Mars , 2009 Hej! Det var ju precis vad jag skrev i min post, Jag har en TGB 1111A och vet att 70A generatorn inte är standard i denna bil. Jag har kommit över en generator till en TGB 1112 och ska montera den i min 1111A. Jag eftersöker bilder och kablarnas placering mao vad som skiljer i montering mellan 35A på 1111A och 70A på 1112 bilarna. // Jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst W-J-M Postad 15 Mars , 2009 Rapport Share Postad 15 Mars , 2009 Not sure if it has been mentioned here (or elsewhere in this forum) already, but AFAIK, the radio/70A alternator has a worse rpm/amp curve than the regular 45A alternator....meaning that at low rpm, it might even produce *less* amps than the regular alternator....only at full throttle/rpm, it achieves the official rating.... Not sure either if one could improve this low-rpm efficiency by adding a marine-style 'booster', like the ones offered by Sterling Power (they come either as complete alternator, separate regulator between alternator and battery (leaving the stock regulator intact as backup/failsafe), or as battery-to-battery charger (this even exists as 24v->12v and 12v->24v). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 15 Mars , 2009 Rapport Share Postad 15 Mars , 2009 Jag monterade min 35:a direkt på plats efter 70:an och jag har bestämt för mig att jag inte bytte nånting. Som minnet säger mig så varjag förtretad att jag inte kunde byta remmarna på en gång, eftesom jag i så fall fått ge mig på och lossa fläktkardanen, vilket jag inte ville. Men nu ska du ju byta åt andra hållet och det kanske går att få plats med en 35:a på 70:ans plats men inte tvärt om. Jag vore dock väldigt förvånad, för skillnaden mellan storlekarna upplevde jag i bakkant, diametern har jag för mig var lika stor. Fotona du efterlyser har jag tyvärr inte och det är två år sen jag trälade me´t, så minnena är inte helt klara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 15 Mars , 2009 Rapport Share Postad 15 Mars , 2009 Hej! Kablarna mellan generator och relä är ju inget att fundera över men den kabeln som är ansluten till flatstiftet på bakkanten av reläet var kommer den ifrån/ var är den ansluten. Kan du se någon beteckning på anslutningen? En sådan skulle kunna ge en bra vägledning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens Postad 20 Mars , 2009 Rapport Share Postad 20 Mars , 2009 Hej! Finns ingen beteckning på det stiftet, var och kollade på en radio 11:a idag, verkar som den kabeln går framåt i motorrummet. Kollade på kopplingsschemat och det verkar som den går till 51 på tändningslåset, Dock är kabeln streckad på kopplingsschemat (enda kabeln som är det) är det någon som kopplat in en sådan generator? Är intresserad om det stämmer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 20 Mars , 2009 Rapport Share Postad 20 Mars , 2009 Det är inte det stiftet som tim räknaren kopplas till? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Mars , 2009 Rapport Share Postad 21 Mars , 2009 Enligt dokumentationen jag har fått tag på är 51 en annan benämning på B+ eller 30, dvs direkt + från batteriet. Oftast kommer + från batteriet till startmotorn, sedan vidare till generatorns B+ och sedan vidare som inkommande + till tändningslåset. Det kan vara så enkelt att + från batteriet/startmotorn kommer in på din generators B+ och sedan hämtar man + till tändningslåset från "ditt stift". Det där kändes lite rörigt, gick det att förstå? mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens Postad 21 Mars , 2009 Rapport Share Postad 21 Mars , 2009 Hej! Nej!! Allvarligt talat, Jag tror att den kabeln har att göra med solenoiden som sitter i reläet. Denna drar när tändningen slås på eftersom den är kopplad till + på solenoiden, Då levererar generatorn 30A, När sedan generatorn kommer upp i 1800 motorvarv/min så slår solenoiden ifrån och generatorn levererar 70A. Frågan är vad som känner av att generatorn har kommit upp i rätt varvtal? Har sett att kablaget ser annorlunda ut, Ett annat relä till batterivärmaren, kabeln till laddningslampan går via detta och sedan finns det en mystiskt gul kabel från generator till relä som inte finns på 35A // Jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 Mars , 2009 Rapport Share Postad 22 Mars , 2009 Så det ska finnas en varvtalsavkänning säger du. Då kan det vara ett W-uttag. Det är kopplat på en av faserna (för det är väl en växelströmmare) och används ibland till varvräknare på dieslar. Finns det någon här som som har tillgång till kretsschema för en radiobil? Det skulle underlätta så man slipper gissa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Januari , 2013 Rapport Share Postad 26 Januari , 2013 Hmm..kan någon förklara för mig hur halvljusautomatiken fungerar också..visst har den med laddningen att göra? Kanske den kabeln som går framåt som nämns i denna tråden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Januari , 2013 Rapport Share Postad 27 Januari , 2013 Ja lite enkelt är det så här om jag förstått det rätt, både halvljus automatiken och batterie värmaren är styrd av att generatorn börjar nurra och ladningslampan slocknar. Om man tex använder knappen till batterivärmaren till något annat, som tillslag av extra ljus, måste man slå av detta lyse för att laddningen skall gå igång, då strömmen till laddnings lampan går bakvägen annars och då får inte generatorn sin signal och den ger ingen ström. Exakt hur det funkar har jag inte kollat på elschemat, men jag har kopplat in saker genom den brytaren och även varit med om att man fått slå av halvljus automatiken för att laddnings lampan skall slocka och generatorn börjar jobba, Om det är pluss eller jord styrt har jag inte heller koll på. Hm nu rörde jag nog bara till det. svårt att förklara när man bara vet hur det funkar i praktiken och inte i teorin Så lite enkelt som jag skrev i börja är nog bara att glömma 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 Januari , 2013 Rapport Share Postad 27 Januari , 2013 Polarns 11 har slutat att ladda, och laddlampan lyser inte när bara tändningen är på. Men vrider man på tändningen och slår till halvljusautomatiken, DÅ tänds laddlampan!!! OCH halvljuset tänds, som ju INTE ska tändas innan den börjar ladda.. Hur sjukt är inte detta?? Jag gissar laddrelät?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Januari , 2013 Rapport Share Postad 27 Januari , 2013 Jag gissar kabeln mellan generator och ladningslampan. Att den lyser när han slår på halvljus automatiken beror på att då får den ström eller om det blir jord bakvägen då, som jag försökte berätta om här ovan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 27 Januari , 2013 Rapport Share Postad 27 Januari , 2013 Lade upp en lista med kabelnummer (typ Bosch) i Dokumenter/Övrigt. Med hjälp av den kan man ibland gissa vad en kabel kan va till för. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Biltemas 24 voltare, någon som vet om den är prisvärd? Lättast byta hela skiten och bli av med externa regulatorn.. Vad har ni hört/egna erfarenheter?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Jag hoppas den är prisvärd min ligger i kartongen ännu och har inte hunnit montera den ännu. den ska dock gå skapligt lätt att få dit. "monkysa" här på sidan har en monterad i vart fall har jag sett. Det är ju en Bosch universal generator så jag förutsätter att den inte håller "feltemas" i övrigt lite sådär kvalite utan är bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Är det 63615 på Biltema som du tänker på då? Söker man lite noggrant är det "Bosch-typ" på den 24-voltaren också, inte Bosch. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Aj! då kanske jag har blivit lurad när jag läste texten för fort och köpt nått som kanske inte funkar nått bra o länge...... Får ge det en chans nu när jag redan köpt en. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 30 Januari , 2013 Rapport Share Postad 30 Januari , 2013 Den lär säkert fungera. Jag har själv handlat en liknande där, men 12-voltare. De ser verkligen ut som Bosch, men inte ett enda Bosch-märke sitter på generatorn. Och jag misstänker att en äkta Bosch skulle nog kosta dubbla pengen - minst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 Januari , 2013 Rapport Share Postad 30 Januari , 2013 Ja de på Biltema funkar riktigt bra. Vi har då en 13 bil här med en sådan monterad, han har kört i de otrevligaste ler och sur hål med den, och inte skött om med urspolning i två års tid nu och den laddar då bra än, tjuter inget i remmarna eller låter i lagrena, så helt bort räknade är de då inte den dagen det blir dags för mej att byta. Jag tippar på att den håller en bra tid åt dej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Januari , 2013 Rapport Share Postad 30 Januari , 2013 Tack för info. Mickes 11 håller på att få en sån Biltema 24 volt nu, men jävulen vad stor den är.., blir trångt som attan mellan överkant (vattenslang vid insugsrör) och underkant (nedre vattenrör mellan pumpen och kylaren). Just nu ingen rörelsemån alls för ev.remspänning, men vi får väl modda lite vid nästa mektillfälle Vet också många som monterat tidigare utan problems, så det är bara att köra på. Till min bil sen, jag e sugen på den där större orginalgeneratorn någon nämnde, runt 70 ampere.. svår få tag på kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.