Gäst Ake64 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Grillen ser väldigt Mercaaktig ut tycker jag men modellbeteckning mm ger jag mig inte in på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Du får rätt för det,Åke. Och någon modellbeteckning kan jag inte heller ge er då jag inte har den blekaste aning vad den heter Har varit med på tändkulans dag här i Degeberga några år. Denna bilden e från 2008. Bajon12009-10-21 21:05:30 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Here we go then, börjar med liten detaljbild: Kilen2009-10-21 21:07:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Enligt bygeln över lampan bör det va nått sorts amerikanskt pansarfordon.......om jag inte har helt j***a fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Pansarfordon - Ja, amerikanskt - Nej! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Den har använts i svenska försvaret, skulle tro att den är rysk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 @Bajon1: Den här är rätt lik men inte identisk. En Daimler Benz L325 "Kohlen Kuli" från -53. Smeknamnet kom från det speciella flaket som var gjort för koltransporter i fyra fack så man kunde ta med flera olika kolsorter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Dansk...! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Den har använts i svenska försvaret' date=' skulle tro att den är rysk. [/quote'] Svenska försvaret - Ja! Rysk - Nej! Lite mera detaljer då: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guns Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 PBV 302 skulle jag tro. Mvh Magnus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Rätt! Här färjas BBV:er och en tgb30 (längst bak) till Utö någon gång på sensommaren 1995 om inte minnet sviker mig, jag var kommenderad till P10 för utbildning av PBV-besättningar till någon av Bosnien-bataljonerna. Jag var drygt 9 år i Försvarsmakten men lämnade 1997. Jag har en del bilder men allt är analogt så denna bild är avfotograferad vilket förklarar den mediokra kvalitén. Någon gång, när jag får tid över, skall jag låta scanna av alla bilder för att få digitala versioner. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 23 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2009 Was ist das?SBAT2009-10-23 09:30:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 24 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2009 SBAT, Jag har ingen aning om vad det är! Men det är väl nåt tyskt med tanke på frågeställningen??? Jag lägger in en bild på nåt ni alla kan fundera på också: SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 25 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2009 M25 Pacific Stridsvagnsdragare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 25 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2009 Jonas, Det gick ju rätt fort! Grattis! Jag som trodde att det skulle vara skitsvårt! Hittade ett reportage om den i tidningen "FÖRSVARS MOTOR" Fotade av bilden i tidningen rakt av bara! Pacific M 26 A1, 17 liters sex-cylinders toppventilmotor på 250 Hk, tolv växlar framåt och toppfarten 35 km/h. 5 stycken kom till Sverige 1946 till priset av 3.600 Kr/st. Kuriosa: 1948 köpte svenska försvaret en Kungstiger från tyskland, den vägde 70 ton! På väg från järnvägsstationen till regementet gick en drivaxel av på stridsvagnen, men Pacificen hade inga problem att släpa den havererade tanksen dit den skulle! Stetens Vattenfallsverk tog sen över samtliga tungbärgare för att transportera tunga grejer till kraftverksbyggen. Allt enligt ovan nämnda tidskrift. Helt klart ett manligt fordon! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 25 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2009 Då kör vi på denna Pvpjtgb11112009-10-25 01:22:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 27 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 27 Oktober , 2009 Was ist das? Inte tysk.. Svensk.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Jag blev så imponerad av Pacificen, så jag sökte runt lite och hittade en liten film på tuben om en renovering av just en sån. Håll till godo! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Kuriosa: 1948 köpte svenska försvaret en Kungstiger från tyskland' date=' den vägde 70 ton! På väg från järnvägsstationen till regementet gick en drivaxel av på stridsvagnen, men Pacificen hade inga problem att släpa den havererade tanksen dit den skulle! SKREV OBELIX [/quote'] Transporten från P4 i Skövde till PCK i Karlsborg genomförs mellan den 10 – 15 november 1948. Transportens totalvikt var ca 160 ton, total motoreffekt ca 1700 Hk, drivmedelsåtgång ca 6000 liter, transportens längd 60 km, tid för genomförande av landsvägstransporten – utom järnvägstransport – 5 dygn. För genomförandet behövdes som dragfordon, hjälpfordon och för trafikreglering : Shermanstridsvagn (â€Flygarenâ€), Bärgningsbil M 26, Terrängdragbil m/ 48, Bärgningsbil 10 ton, Drivmedelsbil 5 ton, 2 personbilar och 4 motorcyklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Stetens Vattenfallsverk tog sen över samtliga tungbärgare för att transportera tunga grejer till kraftverksbyggen. SKREV OBELIX Dvs det som utgjorde stommen till det som numera heter www.kraftdragarna.se då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Protiwa, Vad kul att du hittade info och bilder om just den transporten. Kan tänka mej att det var ett stort företag att frakta Tigern till regementet! JDW, Det verkar ju logiskt att det är grunden till det företaget du länkade till! Undrar om det finns några kvar idag? Ja- den på bilden fanns ju i alla fall kvar när reportaget skrevs i tidningen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Magnus Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Kungstigern är mycket ovanligare än dragaren skulle jag tro! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Undrar om det finns några kvar idag? SKREV OBELIX Detta är vad som är kvar i dag av Kungstigern. Den lilla luckan baktill på tornet' date=' som hittades på 70-talet på Kråks skjutfält söder Karlsborg. [img']http://lh4.ggpht.com/_AmuZjUe0ZJM/SpLjFRW4_9I/AAAAAAAAVYE/cbqU7JSlGRQ/DSC_2869.jpg[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Kungstigern är mycket ovanligare än dragaren skulle jag tro! Ja! og gad vide hvor den er nu? Edit: Obelix var hurtigere!Christian2009-10-31 17:50:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 31 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2009 Mitt intresse för nutidshistoria fick mig att söka på om det stod nåt mer om transporten, då det måste setts som nåt extremt spektakulärt på 40-talet med en sån klumpeduns. Å andra sidan så kan tänkas att allmänheten hölls borta från transporten, jag har ingen gissning hur hemligt militärens verksamhet hölls? Hur som så hittade jag den här: http://www.sphf.se/tiger.htm Den behandlar inte så mycket transporten, men en hel del annat i den tidens historia och en del om själva vagnen också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.