Gå till innehåll

Gissa vad bilden föreställer!


Gäst SBAT

Rekommendera Poster

Du får rätt för det,Åke.

Och någon modellbeteckning kan jag inte heller ge er då jag inte har den blekaste aning vad den heter PDT_Armataz_02_05.gif

Har varit med på tändkulans dag här i Degeberga några år.

Denna bilden e från 2008.

S6300170.JPG

 

S6300168.JPG
Bajon12009-10-21 21:05:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bajon1: Den här är rätt lik men inte identisk. En Daimler Benz L325

"Kohlen Kuli" från -53. Smeknamnet kom från det speciella flaket som

var gjort för koltransporter i fyra fack så man kunde ta med flera

olika kolsorter.

 

Daimler_Benz_L325.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt! Här färjas BBV:er och en tgb30 (längst bak) till Utö någon gång på sensommaren 1995 om inte minnet sviker mig, jag var kommenderad till P10 för utbildning av PBV-besättningar till någon av Bosnien-bataljonerna.

PBVfärja_987x652.jpg

 

Jag var drygt 9 år i Försvarsmakten men lämnade 1997. Jag har en del bilder men allt är analogt så denna bild är avfotograferad vilket förklarar den mediokra kvalitén. Någon gång, när jag får tid överPDT_Armataz_02_07.gif, skall jag låta scanna av alla bilder för att få digitala versioner.

Kjell

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT,

Jag har ingen aning om vad det är! Men det är väl nåt tyskt med tanke på frågeställningen???

 

Jag lägger in en bild på nåt ni alla kan fundera på också:

 

gåta.JPG

 

SKREV OBELIX

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

Det gick ju rätt fort! Grattis!

 

Jag som trodde att det skulle vara skitsvårt! Hittade ett reportage om den i tidningen "FÖRSVARS MOTOR" Fotade av bilden i tidningen rakt av bara!

 

Pacific M 26 A1, 17 liters sex-cylinders toppventilmotor på 250 Hk, tolv växlar framåt och toppfarten 35 km/h. 5 stycken kom till Sverige 1946 till priset av 3.600 Kr/st.

 

Kuriosa: 1948 köpte svenska försvaret en Kungstiger från tyskland, den vägde 70 ton! På väg från järnvägsstationen till regementet gick en drivaxel av på stridsvagnen, men Pacificen hade inga problem att släpa den havererade tanksen dit den skulle!

 

Stetens Vattenfallsverk tog sen över samtliga tungbärgare för att transportera tunga grejer till kraftverksbyggen.

 

Allt enligt ovan nämnda tidskrift.

 

Helt klart ett manligt fordon!

 

SKREV OBELIX 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev så imponerad av Pacificen, så jag sökte runt lite och hittade en liten film på tuben om en renovering av just en sån. Håll till godo!

 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa

Kuriosa: 1948 köpte svenska försvaret en Kungstiger från tyskland' date=' den vägde 70 ton! På väg från järnvägsstationen till regementet gick en drivaxel av på stridsvagnen, men Pacificen hade inga problem att släpa den havererade tanksen dit den skulle!

 

 

SKREV OBELIX 

[/quote']

Transporten från P4 i Skövde till PCK i Karlsborg genomförs mellan den 10 – 15 november 1948. Transportens totalvikt var ca 160 ton, total motoreffekt ca 1700 Hk, drivmedelsåtgång ca 6000 liter, transportens längd 60 km, tid för genomförande av landsvägstransporten – utom järnvägstransport – 5 dygn. För genomförandet behövdes som dragfordon, hjälpfordon och för trafikreglering : Shermanstridsvagn (â€Flygarenâ€), Bärgningsbil M 26, Terrängdragbil m/ 48, Bärgningsbil 10 ton, Drivmedelsbil 5 ton, 2 personbilar och 4 motorcyklar.

kt-10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Protiwa, Vad kul att du hittade info och bilder om just den transporten. Kan tänka mej att det var ett stort företag att frakta Tigern till regementet!

JDW, Det verkar ju logiskt att det är grunden till det företaget du länkade till!

 

Undrar om det finns några kvar idag? Ja- den på bilden fanns ju i alla fall kvar när reportaget skrevs i tidningen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Mitt intresse för nutidshistoria fick mig att söka på om det stod nåt mer om transporten, då det måste setts som nåt extremt spektakulärt på 40-talet med en sån klumpeduns. Å andra sidan så kan tänkas att allmänheten hölls borta från transporten, jag har ingen gissning hur hemligt militärens verksamhet hölls? Hur som så hittade jag den här: http://www.sphf.se/tiger.htm Den behandlar inte så mycket transporten, men en hel del annat i den tidens historia och en del om själva vagnen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...