Gäst Ricke Postad 17 November , 2010 Rapport Share Postad 17 November , 2010 Kul att du klurar på det!! Då finns det fler av mig själv Jag är med på allt du skriver om, med high pinion och att vända ena axeln och skifta ena klumpen osv.. Men att börja kapa i axelrören är jag inte sugen på, och visst hade det varit kul med high pinion och lite mer markfrigång där under absolut! Som det blir nu så får ju mittenaxeln dragande pinjong precis som framaxeln, men jag hoppas på att det ska fungera fint och inte väsnas för mkt. Men det återstår att se hur väl jag lyckas schimsa in de slitna dreven så småningom! Att bygga med rena drev istället för kedjebox blir inte billigare om man jämför priser på kuggdrev vs kedjehjul som i mitt fall ligger på cirka 1300:- vs 380:- i matchande diametrar. nästan 2 tusen i "vinst" minus kedjan då, per box. Sträckningen tror jag att jag har klurat klart på med. Det utgående lagret i varje box kommer att sitta upphängt excentriskt och låsning av excentern blir bara med ett rent klämförband om "väggen" i profilröret med ett antal bultar. Lagret blir modell hjullager till bil, ev 2 vinkelkontaktkullager... Det kommer förmodligen bli en hel del trial and error i bygget vart efetrsom det börjar rulla sen, så det lär komma en hel del uppdateringar på diverse punkter! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 17 November , 2010 Rapport Share Postad 17 November , 2010 Så dags för lite update igen då! Idag har faktiskt flitens lampa varit stark Började med att stanna kvar efter dagens jobb och börja med fästplattorna för bakaxeln. Kapades i rätt längder, borrades och frästes tills jag var nöjd. Borrad och fräst för axelradien. Vidare fortsattes fräsningen till att snygga till och "optimera" formen lite. Vill ju spara så mkt vikt som möjligt överallt på bilen så mer material togs bort här! Ena sidan färdig: Färdiga bitar: Blir ganska bra passform runt axeln =) Första sidan ditpunktad med distans för att rymma bussning och ev framtida byte till andra doningar. Har 60mm mellanrum i nuläget, min bussning är 41mm så det blir några små distanser med innan allt är klart. Båda axlarna förberedda med fästöron: Som ni ser så är fästena förskjutna i sidled. Detta är gjort av flera anledningar. Dels för att armarna i upphängningen måste få plats bredvid varandra, då känns det bättre att få samma "spårvidd" på armarna. Infästningarna i karossen är förskjutna likadant. Nästa idé är att eftersom mitteninfästningen på axlarna inte kommer att kunna sitta just i mitten så vill jag eftersträva att avstånden blir så jämnt fördelat som möjligt mellan mittenstag och höger resp vänster stag... Ytterligare en tanke är att i förlängningen när allt är klart och färdigt så kan jag har en reservaxel med mig på träffarna som då passar både som mittenaxel och sista axel eftersom de kommer bli helt symmetriska! Vidare hängdes en axel på plats provisoriskt ikväll, man är ju nyfiken Såhär långt upp är det tänkt att axlarna ska komma! Här syns även att jag fått förlänga de stagen jag så friskt och ivrigt kapade och fräste till i början av projektet. 600mm c-c har blivit 690mm vilket känns bra. Ju längre armar desto bättre!! De som sitter på 13/20 bilarna vill jag ha för mig är 710mm Något jag däremot konstaterade var att jag nog måste flytta ner infästningspunkter för länkarmarna i karossen! Det blir på tok för stor förflyttning av axeln när den fjädrar ut maximalt! Ska nog eftersträva att ha helt vågräta armar när bilen står normalt och plant! Nu sitter infästningen i karossen cirka 100mm över axelns infästning = inte bra! Men iaf, jag avslutar dagens inlägg med en bild på det flex jag arbetar med som motto, detta ska kunna bli verklighet i skogen en dag!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Okej, nu blir jag fundersam faktiskt?? Om du ska ha raka bärarmar så försvinner ju iden med din variant på drivningen. Skälegt att du inte ville ha drivningen som jag föreslog var ju att du inte ville ha nånting mellan hjlen som kunde ta i! Och ska du ha raka bärarmar kan du ju lika gärna använde dej av den principen jag ritade upp tilldej- för då blir ju transmissionen betydligt enklare att bygga också...... Men kul att det går framåt! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Letade bakåt i tråden nu efter din lösning Obelix, men dina bilder i inläggen är borta.. Vad använder du för uppladdningplats för bilderna? Tråkigt när de försvinner.. Men jag funderar på om du är inne på den modellen som jag har förmig du PM:at en gång i tiden, där kardan går från FD till sista axeln, och därifrån via en "vändlåda" till mittenaxeln?? Nackdelen där är att axlarna ska röra sig mer eller mindre parallellt vid in och utfjädring och ingen rotation av axelrör eller diffklump ska finnas. Detta för att inte påverka karossen vid drag och broms. Då jag kommer ha 350mm som max höjdskillnad mellan axlarna coh avståndet blir väldigt kort mellan pinjongerna så blir det omöjliga vinklar för kardanaxeln mellan sista och mittenaxeln.. Eller är jag ute och snurrar med fel lösning nu Obelix? Klurade Ricke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ulken Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Ska inte bråka med dig, men..... Som jag har tänkt krävs bara en dropbox, istället för tre.....! Men , men, det är ju tur att vi är olika, annars skulle världen bli tråkig..... Du konstaterar själv att det blir en del trail and error..... Jag vet! Du anar inte hur många tusentals kronor jag lagt på hyllan för att jag konstaterat att det inte funkar, för att inte tala om hur mycket jag kört sönder....... Därför e det bra att lära sig av andras misstag, men någon måste ju bli först att lägga en bigblock på flaket på en Valp...... O hittills är jag väl den enda...... Håll igång! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Ska inte bråka med dig' date=' men.....[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img] Som jag har tänkt krävs bara en dropbox, istället för tre.....! Det är lugnt, bara kul att du vill övertyga mig! Det är ju så vi gör på jobbet som jag skrev tidigare nånstans, att såga och motivera sina idéer tills någon överbevisar! =) Men jag är nyfiken på hur du menar, vet inte om jag fått grepp om det än.. Gör gärna en skiss i paint eller liknande! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Jo, det är så jag tänkte. Och är det kräver att axeln "följer med" i fjädringsvägen- Vilket jag inte ser som nåt problem. Och nej, tyvärr har jag inga bilder kvar på hur jag tänkte. Jag rensade duktigt i datorn häromdagen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Hej på Er!! Vet att ni är några som är intresserade av mitt bygge så jag tänkte mest höra av mig lite grann! Tyvärr står det helt still i bygget då det bara är jobb, jobb, jobb som gäller.. Börjar bli riktigt tje på att bara jobba, äta och sova hela tiden!! Sen att det går bra som f-n på jobbet med omsättning och vinst som skjuter i höjden är ju visserligen skoj! Får se när jag får tid att fortsätta med bygget, men som det ser ut nu så ser en rullande premiär på Långarumsträffen i maj mörkt ut! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 11 Juni , 2011 Rapport Share Postad 11 Juni , 2011 Hmm... 7 månader snart sen förra uppdateringen... Arbetsbelastningen på jobbet har inte minskat, snarare tvärtom. Kul som f-n, men tungt! Att öka 50% 2år i rad är inte enkelt med samma mängd personal!! Jag har iaf rullat in objektet i verkstan igen. Kapade loss hela baken på ramen och skrotade denna då det var ganska dåligt skick och dessutom lappat och lagat av nån tidigare ägare så ramen var inte rak. Nu är det friskt material i hela ramen iaf och de slutgiltiga fästena för de båda bakaxlarna har påbörjats. Ska bli lite fräsjobb innan jag kommer vidare nu. Här ser ni även att jag öppnade upp den nya dragbalken i bakänden för att kunna spola ur ramen ordenligt efter kommande djupdykningar Byggde en kraftigare dragbalk oxå när jag ändå var i farten. Tyckte den gamla såg så tunn ut. Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar M16 uniballs är även det inköpt och ska användas i de nedre stagen till alla axlar. Tror att det blir triangellänk till bakaxlarna sen... Men det kan ändras igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 11 Juni , 2011 Rapport Share Postad 11 Juni , 2011 Skoj att se att det händer lite igen! Hade nästan glömt bort detta ju....... Tänk på att Uniballs inte är besiktningsmannens bästa vän- han/hon får exem på ryggen och konstig hårväxt på tungan när dom ser såna på ett fordon. (om dom inte är dammtätade) SKREV OBELIXOBELIX2011-06-11 23:09:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 11 Juni , 2011 Rapport Share Postad 11 Juni , 2011 Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar Ohoj Var hittar man drevsatser till en C202? Min (din gamla) C202:as pinjon bak saknar numera all kugg så en ny eller bättre beg. är nästa inköp för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 11 Juni , 2011 Rapport Share Postad 11 Juni , 2011 Förstår inte hur ni kör, mina axlar är fortfarande hela . Du får väl ta framaxlens drevsats och sätta bak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Skoj att se att det händer lite igen! Hade nästan glömt bort detta ju....... Tänk på att Uniballs inte är besiktningsmannens bästa vän- han/hon får exem på ryggen och konstig hårväxt på tungan när dom ser såna på ett fordon. (om dom inte är dammtätade) SKREV OBELIX Ja det är nog många som hunnit glömma detta. Dock har det gnagt mig länge att jag har ett projekt som bara står och står så nu tog jag mig tid helt enkelt att köra på lite! Angående uniballsen så ska de tätas enligt SFRO:s konster och regler Dessa är från Snowball.se och där finns dammtätningar som är avsedda för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar Ohoj Var hittar man drevsatser till en C202? Min (din gamla) C202:as pinjon bak saknar numera all kugg så en ny eller bättre beg. är nästa inköp för mig. Men den axeln köpte jag ju begagnad och då var den helfrisk! Det måste ha låtit ganska illa en stund eller? Jag hade tur nu och fick syn på att Teddan hade problem med sin drivkärra där det visade sig sitta 202:ans utväxling i... Jag har letat lääänge efter detta! Alternativet är ju att köpa en reservdelsbils eller liknande.. Tråkigt som fasen ju!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Den Rickie köpte av mig var i helt ny skick. Jag har beställt en nytt kronhjul och pinjong av http://eastcoastgearsupply.com/c-61363-gears-install-kits-carriers-spider-gears.html Kanon priser samt snabba och proffsiga! Bara kronhjulet och pinjong kostade 1098kr plus frakt. De har en massa olika utväxlingar också. Det enda var att ingen gör pinjong längre med samma antal splines till mot medbringaren. Köpte denna också (632kr plus frakt) : http://eastcoastgearsupply.com/i-126957-dana-44-install-kit-master.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Teddan, återkom gärna med om alla delar i monteringskitet passade. Tänker på tätningar osv samt om schimsen räckte till! Tack förresten för en smidig affär! Grejerna såg verkligen nya ut! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Men SFRO gillade inte UNI balls alls, på mitt senaste bygge. De underkände dem för att de var för stumma. Det ska vara gummibussningar eller liknande. Har för mig att ett argumentet var att det kunde bli slitet/utmattat etc. etc. Kanske bäst att du kollar innans du lägger ner för mycket tid o pengar... Annars kan jag bara hoppas att du får den färdig. Kul bygge!!! Mvh. Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 12 Juni , 2011 Rapport Share Postad 12 Juni , 2011 Teddan' date=' återkom gärna med om alla delar i monteringskitet passade. Tänker på tätningar osv samt om schimsen räckte till! Tack förresten för en smidig affär! Grejerna såg verkligen nya ut! [/quote'] Absolut! Hoppas att sätta igång denna eller nästa vecka... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4WDǸFEWER Postad 17 Mars , 2012 Rapport Share Postad 17 Mars , 2012 (redigerade) varför inte använda en extra fördelningslåda? vända den ena axlen så diffklumparna hamnar mitt för varandra sen in med fördelningslådan imellan, eller blir det för tight? sätt fördelningslådan direkt på en av axlarna... ett tips bara, jag har själv byggt på det viset, men det gäller ju att du har 1:1 utväxling på den extra fördelningslådan... har en sådan ifrån en tpv volvos första 4x4 bil!?... Redigerad 17 Mars , 2012 av 4WDǸFEWER Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4WDǸFEWER Postad 4 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2012 ingen uppdate snart?`eller har du gett upp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 22 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2012 Äsjj! Jag läste hela tråden på raken som ett försök att somna men resultatet blev snarare tvärt om! Vilken nertur att den bara slutade i tomma intet... Hoppas att projektet kommer på vingarna igen vid något senare tillfälle. En 6x6-Valp hade varit kul att se!!! ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2012 undrar hur de löste boggidriften på 140 se blocket annonsen http://www.blocket.s...5.htm?ca=17&w=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Theodor Postad 26 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2012 Det er bare drift på en aksel... Fra annonseteksten: "Går även att konvertera den till tandemdrift, då förra ägaren skickade med delar för det." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 26 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2012 M.a.o: Förra ägare klarade inte att lösa problemet och sålde hela rasket till någon annan stackare... Va fasen är det för något? B-traktor? (Badkarstraktor) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.