Gå till innehåll

C202 6x6 -79


Gäst Ricke

Rekommendera Poster

Kul att du klurar på det!! Då finns det fler av mig själv PDT_Armataz_02_02.gif 

Jag är med på allt du skriver om, med high pinion och att vända ena axeln och skifta ena klumpen osv.. Men att börja kapa i axelrören är jag inte sugen på, och visst hade det varit kul med high pinion och lite mer markfrigång där under absolut! Som det blir nu så får ju mittenaxeln dragande pinjong precis som framaxeln, men jag hoppas på att det ska fungera fint och inte väsnas för mkt. Men det återstår att se hur väl jag lyckas schimsa in de slitna dreven så småningom! 

Att bygga med rena drev istället för kedjebox blir inte billigare om man jämför priser på kuggdrev vs kedjehjul som i mitt fall ligger på cirka 1300:- vs 380:- i matchande diametrar. nästan 2 tusen i "vinst" minus kedjan då, per box. Sträckningen tror jag att jag har klurat klart på med. Det utgående lagret i varje box kommer att sitta upphängt excentriskt och låsning av excentern blir bara med ett rent klämförband om "väggen" i profilröret med ett antal bultar. Lagret blir modell hjullager till bil, ev 2 vinkelkontaktkullager... Det kommer förmodligen bli en hel del trial and error i bygget vart efetrsom det börjar rulla sen, så det lär komma en hel del uppdateringar på diverse punkter! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 123
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så dags för lite update igen då! Idag har faktiskt flitens lampa varit stark PDT_Armataz_02_05.gif

Började med att stanna kvar efter dagens jobb och börja med fästplattorna för bakaxeln. Kapades i rätt längder, borrades och frästes tills jag var nöjd. 

DSC00381.jpg
Borrad och fräst för axelradien.


Vidare fortsattes fräsningen till att snygga till och "optimera" formen lite. Vill ju spara så mkt vikt som möjligt överallt på bilen så mer material togs bort här!
DSC00382-1.jpg

Ena sidan färdig:
DSC00383-1.jpg

Färdiga bitar:
DSC00384-1.jpg

Blir ganska bra passform runt axeln =)
DSC00387.jpg

Första sidan ditpunktad med distans för att rymma bussning och ev framtida byte till andra doningar. Har 60mm mellanrum i nuläget, min bussning är 41mm så det blir några små distanser med innan allt är klart.
DSC00385.jpg

Båda axlarna förberedda med fästöron:
DSC00388.jpg

Som ni ser så är fästena förskjutna i sidled. Detta är gjort av flera anledningar. Dels för att armarna i upphängningen måste få plats bredvid varandra, då känns det bättre att få samma "spårvidd" på armarna. Infästningarna i karossen är förskjutna likadant. Nästa idé är att eftersom mitteninfästningen på axlarna inte kommer att kunna sitta just i mitten så vill jag eftersträva att avstånden blir så jämnt fördelat som möjligt mellan mittenstag och höger resp vänster stag... Ytterligare en tanke är att i förlängningen när allt är klart och färdigt så kan jag har en reservaxel med mig på träffarna som då passar både som mittenaxel och sista axel eftersom de kommer bli helt symmetriska! 

Vidare hängdes en axel på plats provisoriskt ikväll, man är ju nyfiken PDT_Armataz_02_08.gif
DSC00389-1.jpg
DSC00390.jpg

Såhär långt upp är det tänkt att axlarna ska komma! 
DSC00392-2.jpg

Här syns även att jag fått förlänga de stagen jag så friskt och ivrigt kapade och fräste till i början av projektet. 600mm c-c har blivit 690mm vilket känns bra. Ju längre armar desto bättre!! De som sitter på 13/20 bilarna vill jag ha för mig är 710mm PDT_Armataz_02_03.gif
Något jag däremot konstaterade var att jag nog måste flytta ner infästningspunkter för länkarmarna i karossen! Det blir på tok för stor förflyttning av axeln när den fjädrar ut maximalt! Ska nog eftersträva att ha helt vågräta armar när bilen står normalt och plant! Nu sitter infästningen i karossen cirka 100mm över axelns infästning = inte bra! 

Men iaf, jag avslutar dagens inlägg med en bild på det flex jag arbetar med som motto, detta ska kunna bli verklighet i skogen en dag!! PDT_Armataz_02_03.gif
DSC00393.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu blir jag fundersam faktiskt?? Om du ska ha raka bärarmar så försvinner ju iden med din variant på drivningen. Skälegt att du inte ville ha drivningen som jag föreslog var ju att du inte ville ha nånting mellan hjlen som kunde ta i! Och ska du ha raka bärarmar kan du ju lika gärna använde dej av den principen jag ritade upp tilldej- för då blir ju transmissionen betydligt enklare att bygga också......

 

Men kul att det går framåt!

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade bakåt i tråden nu efter din lösning Obelix, men dina bilder i inläggen är borta.. Vad använder du för uppladdningplats för bilderna? Tråkigt när de försvinner.. PDT_Armataz_02_06.gif

 

Men jag funderar på om du är inne på den modellen som jag har förmig du PM:at en gång i tiden, där kardan går från FD till sista axeln, och därifrån via en "vändlåda" till mittenaxeln?? Nackdelen där är att axlarna ska röra sig mer eller mindre parallellt vid in och utfjädring och ingen rotation av axelrör eller diffklump ska finnas. Detta för att inte påverka karossen vid drag och broms. Då jag kommer ha 350mm som max höjdskillnad mellan axlarna coh avståndet blir väldigt kort mellan pinjongerna så blir det omöjliga vinklar för kardanaxeln mellan sista och mittenaxeln..

 

Eller är jag ute och snurrar med fel lösning nu Obelix?

 

Klurade Ricke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte bråka med dig, men.....PDT_Armataz_02_01.gif Som jag har tänkt krävs bara en dropbox, istället för tre.....! Men , men, det är ju tur att vi är olika, annars skulle världen bli tråkig....PDT_Armataz_02_07.gif. Du konstaterar själv att det blir en del trail and error..... Jag vet! Du anar inte hur många tusentals kronor jag lagt på hyllan för att jag konstaterat att det inte funkar, för att inte tala om hur mycket jag kört sönder......PDT_Armataz_02_03.gif. Därför e det bra att lära sig av andras misstag, men någon måste ju bli först att lägga en bigblock på flaket på en Valp...... O hittills är jag väl den enda.....PDT_Armataz_02_05.gif. Håll igång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte bråka med dig' date=' men.....[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img] Som jag har tänkt krävs bara en dropbox, istället för tre.....!

Det är lugnt, bara kul att du vill övertyga mig! Det är ju så vi gör på jobbet som jag skrev tidigare nånstans, att såga och motivera sina idéer tills någon överbevisar! =)

 

Men jag är nyfiken på hur du menar, vet inte om jag fått grepp om det än.. Gör gärna en skiss i paint eller liknande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så jag tänkte. Och är det kräver att axeln "följer med" i fjädringsvägen- Vilket jag inte ser som nåt problem. Och nej, tyvärr har jag inga bilder kvar på hur jag tänkte. Jag rensade duktigt i datorn häromdagen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej på Er!! Vet att ni är några som är intresserade av mitt bygge så jag tänkte mest höra av mig lite grann! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Tyvärr står det helt still i bygget då det bara är jobb, jobb, jobb som gäller.. Börjar bli riktigt tje på att bara jobba, äta och sova hela tiden!! Sen att det går bra som f-n på jobbet med omsättning och vinst som skjuter i höjden är ju visserligen skoj!

 

Får se när jag får tid att fortsätta med bygget, men som det ser ut nu så ser en rullande premiär på Långarumsträffen i maj mörkt ut!  PDT_Armataz_02_06.gifPDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst Ricke

Hmm... 7 månader snart sen förra uppdateringen... Arbetsbelastningen på jobbet har inte minskat, snarare tvärtom. Kul som f-n, men tungt! Att öka 50% 2år i rad är inte enkelt med samma mängd personal!!

 

Jag har iaf rullat in objektet i verkstan igen. Kapade loss hela baken på ramen och skrotade denna då det var ganska dåligt skick och dessutom lappat och lagat av nån tidigare ägare så ramen var inte rak.

DSC00300.jpg

DSC00301.jpg

 

Nu är det friskt material i hela ramen iaf och de slutgiltiga fästena för de båda bakaxlarna har påbörjats. Ska bli lite fräsjobb innan jag kommer vidare nu. Här ser ni även att jag öppnade upp den nya dragbalken i bakänden för att kunna spola ur ramen ordenligt efter kommande djupdykningar PDT_Armataz_02_05.gif

DSC00302.jpg

DSC00303.jpg

 

Byggde en kraftigare dragbalk oxå när jag ändå var i farten. Tyckte den gamla såg så tunn ut.

DSC00304.jpg

DSC00305.jpg

 

 

Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar PDT_Armataz_02_08.gif

 

M16 uniballs är även det inköpt och ska användas i de nedre stagen till alla axlar. Tror att det blir triangellänk till bakaxlarna sen...  PDT_Armataz_02_10.gif  Men det kan ändras igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Skoj att se att det händer lite igen! Hade nästan glömt bort detta ju.......

 

Tänk på att Uniballs inte är besiktningsmannens bästa vän- han/hon får exem på ryggen och konstig hårväxt på tungan när dom ser såna på ett fordon. (om dom inte är dammtätade) 

 

SKREV OBELIX
OBELIX2011-06-11 23:09:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar PDT_Armataz_02_08.gif

Ohoj

Var hittar man drevsatser till en C202? Min (din gamla) C202:as pinjon bak saknar numera all kugg PDT_Armataz_02_06.gif så en ny eller bättre beg. är nästa inköp för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke
Skoj att se att det händer lite igen! Hade nästan glömt bort detta ju.......

 

Tänk på att Uniballs inte är besiktningsmannens bästa vän- han/hon får exem på ryggen och konstig hårväxt på tungan när dom ser såna på ett fordon. (om dom inte är dammtätade) 

 

SKREV OBELIX

Ja det är nog många som hunnit glömma detta. Dock har det gnagt mig länge att jag har ett projekt som bara står och står så nu tog jag mig tid helt enkelt att köra på lite!

 

Angående uniballsen så ska de tätas enligt SFRO:s konster och regler PDT_Armataz_02_05.gif Dessa är från Snowball.se och där finns dammtätningar som är avsedda för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke
Har även fått hem den drevsats (pinjong och kronhjul) så nu har jag 3 kompletta axlar. Dock nerplockade i småbitar PDT_Armataz_02_08.gif

Ohoj

Var hittar man drevsatser till en C202? Min (din gamla) C202:as pinjon bak saknar numera all kugg PDT_Armataz_02_06.gif så en ny eller bättre beg. är nästa inköp för mig.

Men den axeln köpte jag ju begagnad och då var den helfrisk! Det måste ha låtit ganska illa en stund eller?

Jag hade tur nu och fick syn på att Teddan hade problem med sin drivkärra där det visade sig sitta 202:ans utväxling i... Jag har letat lääänge efter detta! Alternativet är ju att köpa en reservdelsbils eller liknande..

Tråkigt som fasen ju!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Den Rickie köpte av mig var i helt ny skick.

Kanon priser samt snabba och proffsiga! Bara kronhjulet och pinjong kostade 1098kr plus frakt.

De har en massa olika utväxlingar också.

Det enda var att ingen gör pinjong längre med samma antal splines till mot medbringaren. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke

Teddan, återkom gärna med om alla delar i monteringskitet passade. Tänker på tätningar osv samt om schimsen räckte till! Tack förresten för en smidig affär! Grejerna såg verkligen nya ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Men SFRO gillade inte UNI balls alls, på mitt senaste bygge. De underkände dem för att de var för stumma.

Det ska vara gummibussningar eller liknande. Har för mig att ett argumentet var att det kunde bli slitet/utmattat etc. etc.
Kanske bäst att du kollar innans du lägger ner för mycket tid o pengar...
 
Annars kan jag bara hoppas att du får den färdig. Kul bygge!!!
 
Mvh. Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Teddan' date=' återkom gärna med om alla delar i monteringskitet passade. Tänker på tätningar osv samt om schimsen räckte till! Tack förresten för en smidig affär! Grejerna såg verkligen nya ut!

 

 

[/quote']

Absolut! Hoppas att sätta igång denna eller nästa vecka...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

varför inte använda en extra fördelningslåda? vända den ena axlen så diffklumparna hamnar mitt för varandra sen in med fördelningslådan imellan, eller blir det för tight? sätt fördelningslådan direkt på en av axlarna... ett tips bara, jag har själv byggt på det viset, men det gäller ju att du har 1:1 utväxling på den extra fördelningslådan... har en sådan ifrån en tpv volvos första 4x4 bil!?...

;)

Redigerad av 4WDǸFEWER
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Äsjj!

Jag läste hela tråden på raken som ett försök att somna men resultatet blev snarare tvärt om!

Vilken nertur att den bara slutade i tomma intet...

 

Hoppas att projektet kommer på vingarna igen vid något senare tillfälle. En 6x6-Valp hade varit kul att se!!!

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...