Gå till innehåll

Billig försäkring till TGB11


Gäst Harri

Rekommendera Poster

När jag köpte RATGB11:an för ett år sen gick jag bara in på LF och tecknade en halvförsäkring för det var bråttom och jag hade mina andra försäkringar där och tyckte dom var hyggligt billiga. Jag fick betala 1888 kr/helår för halvförsäkring. Häromveckan ringde dom från Trygg Hansa och ville locka över mig. Jag brukar i vanliga fall avvisa alla telefonförsäljare men jag lät honom tala till punkt. Det slutade med att nu har jag en halvförsäkring som kostar 635 kr/år istället PDT_Armataz_02_02.gif

 

/Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Trygg Hansa är grejen. De har en entusiastförsäkring med max 500 mil. Nu blev min premie närs dubbelt det du säger men det påverkas väl av var man bor också. Men det låter mycket billigt med 635 nu när jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden med en veteranförsäkring gentemot T.H:s försäkring är att T.H. har inga krav på brandsläckare, huvudbrytare, förvaring i låst garage, medlemsskap i märkesklubb eller liknande, att bara ägaren för köra den eller att den får bara köras vissa mil och användas för speciella ändamål. Såna krav finns ofta på en försäkring som är ställd på ett veteranfordon. Inte hos alla- men några har det.

 

Men visst är det en självklarhet i att vi har både brytare och släckare i våra fordon?

 

SKREV OBELIX
OBELIX2010-10-03 19:01:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst christer_tgb

Helt rätt som du säger Obelix att var och en skall kolla vad de olika försäkringarna innebär/påverkar.

 

 

 

Medlemsskap i SVBK gör att man får 10% rabatt på Swedol.

 

 

 

Har inte alla brytare och släckare? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ring runt själva till bolagen och kolla. Jag provade insplanet, en s.k. oberoende försäkringsmäklare, men deras billigaste försäkring var betydligt dyrare än den jag till slut tog i just Trygg Hansa. TH fanns för övrigt inte med i insplanets utbud.

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ring runt själva till bolagen och kolla. Jag provade insplanet' date=' en s.k. oberoende försäkringsmäklare, men deras billigaste försäkring var betydligt dyrare än den jag till slut tog i just Trygg Hansa. TH fanns för övrigt inte med i insplanets utbud.

Kjell

 

[/quote']

 

Insplanet är "oberonde" så tillvida att det tar med alla bolag som ger dem provision i sina sökningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nu vet jag inte IF sina villkor, men det brukar vara ganska hårda restriktioner på vad och vart man använder sin bil om man tar en veteranförsäkring.

Jag backade och tog en vanlig på TH. Man fick ju nästan bara köra till och från utställningar och i samband med arrangerade veterankörningar.

Funkar inte om man använder bilen lite till vardags :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1097:- betalar jag för min tgb ,vanlig helförsäkring helår dock max 500 mil om året på körsträckan.

 

Entusiast försäkring brukar ha så snåriga villkor har jag märkt tidigare då jag haft "utställningsbil"

 

Ett villkor var då att man inte fick åka på "planerade resor" vilket alla bilträffar/utställningar går in under då typ så jag skippar entusiast försäkringar sen dess men reglerna kan säkert variera/ändrats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är klippt från http://www.svbk.se/forsakringar

 

Fordonet skall inte används som bruksfordon utan endast i sammanhang där bilen körs som just veteranfordon eller entusiastfordon, till utställningar och träffar. Årlig körsträcka ligger på cirka 500 mil.

 

Det ni säger stämmer, om man vill ha sin tgb som bruksfordon.

 

Denna försäkring är iaf ett alternativ som passade bra för mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kollade med Trygghansa idag om en försäkring till 11an och dom ville ha typ 2000kr/år för trafikförsäkring, så jag funderar vilken typ av försäkring ni som fått så bra pris har samt vad eran 11a står som fordonstyp i registret...

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt! Min 131 är reggad som lätt lasbil och försäkringen kostar mig 1800 hel/hel och då bor jag i zon1

 

Hmm nu när jag tänker efter får du nog be att bli kopplad till lastbilsavdelningen på th och höra om en veteranförsäkring där. Så fick jag göra för de som bara jobbar med"vanliga" bilar hade noll koll på vad jag pratade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tecknade en trafikförsäkring i Trygg Hansa för en tgb 11 igår. Lätt lastbil 0-500 mil vanlig försäkring, ej veteran eller andra begränsningar än max 500 mil. Jag får betala 264 kr/år. Jag har högsta bonus, alla bilar försäkrade i Trygg Hansa, bor i en "billig" zon och är över 25 år.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får ju ta och bli kopplad till tunga sidan, de kronglade lite i början av samtalet, och funderade vad en privatperson skulle man en lastbil som ej gick med yrkestrafik tillstånd, 

men när jag förklarat var de väldigt ok, och sedan har det inte varit något krongel. 

Ändå har jag av olika anledningar haft bilen stått på både mej och sedan veronica och nu markägaren i olerum fast jag betalar försäkringen hela tiden,

Det funkar bra trotts att det är olika ägare att jag betalar och står för försäkringen, de kronglar inget alls med det  :)

Så jag gillar TH sin kundtjänst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...