Gå till innehåll

Volvo Sugga renoverings funderingar.


Gäst KristianEriksson

Rekommendera Poster

Gäst KristianEriksson

Hej!

 

Min volvo sugga behöver hjälp med att bli så orginal det bara går, och det gillar vi eller hur?

 

Bilder/Logg http://www.techsweden.org/galleri/bc5j-volvo-sugga-tp21/

 

Delar som jag behöver finns på köp och sälj sidan:

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=7072&title=kpes-volvo-sugga-delar-skes-lista-i-trden

 

Utöver det har jag en hel del funderingar.

 

Fundering 1: Ni ser vilka delar som fattas, dock utöver det är det knappt några radio grejor, endast antennhållarna på taket, utan antenner. Inte ens hållarna på sidorna mellan dörr och motorhuv sitter där. Så min fråga där är helt enkelt: Hur skulle ni gjort, alt 1: När karossen åker iväg låt svetsa igen hållarna. Alt 2 Låta dom sitta kvar Alt 3: ha kvar hållarna och försöka få tag på dom 2 antennerna? Gör man alt nr 1 tar man bort lite av orginaliteten. Gör man Alt 2 ser det fult ut. Gör man alt 3 är det löjligt då jag ej har någon som helst radio utrustning och det är inte den biten jag är så värst intresserad av. Vad säger ni?

 

Har bestämt mig för att behålla allt och försöka få tag i radioutrustning i liten skala.

 

Fundering 2: karossen ska av och åker till Estland för renovering förmodligen i Januari, ramen stannar hemma och blästras, målas här hemma under tiden, känns rätt att utgå därifrån. Bilen har gått 10 000mil och verkar gå helt ok, dock är frågan när man har allting nere hur mycket gör man vid axlar, fördelningslåda, vxl låda, koppling, motor?

 

Visst är där lite olja under och packningarna är 55 år gamla. Om man bestämmer sig för att dela och se hur det ser ut, hur är det med tillgången till nya packboxar och lager? Koppling, går det att hitta delar? Rent spontant känns det som att motorn är det minsta bekymret?

 

Kommer se över axlarna/lager/packboxar och förhoppningsvis hitta nån gammal farbror som vill hjälpa till att renovera motorn.

 

Fundering 3: Masoniten som har används i vagnen, är det nån speciell, eller vanlig som är behandlad på något vis?

Masoniten vet jag fortfarande inget om.

 

 

Mvh Kristian

 

KristianEriksson2010-12-16 19:11:22

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo_Rules

Angående fundering 2, brukar brorsan resonera att funkar det så pilla inte i detPDT_Armataz_02_02.gif.

Klart att läckage måste ju åtgärdas, men funkar allt o det inte finns några missljud är det nog bättre att låta det va, händer ju ibland att saker går sönder under demontering också tyvärr.

 

Lycka till

Mvh/Mikael

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_30.gif Kul att du skall rädda en Sugga till orginalskick. Bäst på delar är Morten Synstelien i Norge. Altyco och Terräng Axel kan ha något. Välj ditt tredje alt. eftersom antenner och antennfäste delas med andra bilar och är inte omöjliga att finna. Radio finns också men kostar.

Så till din lista:

1. Stötfångare fram. Svår, men 912:ans passar och är något kraftigare.

2. Stolar också svårt. Hör med dom som slaktat och kör "Myrmonster" kanske dom har sparat stolarna.

3. Backspeglar. Lätt att få tag på samma som andra bilar. Pröva Altyco.

4. Baklyse. Hella, lätt, säls fortfarande. 450:- st

5. Plåtlådor (lampskydd) svårt.

6. Backlyse. Finns flera som ser ungefär likadana ut. Sök på Blocket.

7. Framlyse vet ej om det är lätt eller svårt

8. Skyltbelysning. Orginallampan är ju onekligen väldigt snygg. Troligen svår men samma sitter på tidiga

  Volvo PV444.

9. Luftfilter . Förgasaren är en Rochester och finns kanske på samtida USA bilar.

 

  Delar:

1. Dunkhållare. Dom får du nytillverka.

2. Dunkar. Finns överallt nästan. Ö&B Kviberg, Terräng Axel + många fler.

3. Yxa & spade. Som ovan

4. Vindrutetorkare

5. Gångjärn till taklucka får du nytillverka

6. Volvo emblem. Finns nytillverkat av Maskinskyddarna tror jag. Rätt dyrt.

7. Spänne motorhuv. Nya finns, men är något korta i gummit när man monterar i orginalhålen.

8. Batterilock. Nytillverka

9. Innerlampor

10. Insats handskfack

12. Cykelställ. Morten Synstelien

13 &14 vet ej

 

Hoppas detta kan vara till någon hjälp och lycka till med renoveringen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver svetsa igen hållarna. Menar du svetsa igen hålen? Behåll hålen och skaffa dom saknade antennfästena och antennerna. Att ha all invändig radioutrustning tycker inte jag är nödvändigt.

Jag har en 1954 Sugga i gott orginaskick men saknar själva radioapparaterna. Sedan har jag en 1957 orginal Sugga nära rostfri med två tidigare ägare. Den har stått still inomhus sedan 1985. Den är under långsam renovering och avställd. Allt finns utom radioapparaterna. Förre ägaren skulle renovera den till nyskick och skruvade loss det mesta så jag har  varit sysselsatt med att skruva tillbaka all inredning och renovera samtidigt vid behov. Vill minnas att dom har gått runt 5000 mil. Sommartid kör jag en del med Suggan från 1954. Startar och varmkör den en gång i månaden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

 

 

Fundering 2: Chassit ska av och åker till Estland för renovering förmodligen i Januari' date=' ramen stannar hemma och blästras, målas här hemma under tiden, känns rätt att utgå därifrån. Bilen har gått 10 000mil och verkar gå helt ok, dock är frågan när man har allting nere hur mycket gör man vid axlar, fördelningslåda, vxl låda, koppling, motor?

 

Visst är där lite olja under och packningarna är 55 år gamla. Om man bestämmer sig för att dela och se hur det ser ut, hur är det med tillgången till nya packboxar och lager? Koppling, går det att hitta delar? Rent spontant känns det som att motorn är det minsta bekymret?

 

Mvh Kristian

 

[/quote']

 

Vad är din åsikt om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara bena lite i begreppen,

 

Chassie, är det det du menar med karossen? I och med att du skriver ramen på på ett annat ställe? Jag skulle vilja ha det till att ramen tillsammans med axlar, motor, lådor och sånt bildar ett chassie. Och på chassiet monterar man karossen.

 

För det är väl karossen du ska skicka österut för renovering? Det tycker jag du ska skriva mer utförligt om, för det är nog många som gärna skulle vilja göra samma sak. följ upp med mycket bilder nu! För det gillar vi allihop. Sen gillar jag ditt tänk kring renoveringen av bilen!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst klanen 1

motorhuvlåsen är samma som sitter på batteri lådorna på volvolastbilar fast mycket bättre kvalite på lastbilen

dunkhållarna är bara vanlig plattjärn klädd med läder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson
Jag måste bara bena lite i begreppen' date='

 

Chassie, är det det du menar med karossen? I och med att du skriver ramen på på ett annat ställe? Jag skulle vilja ha det till att ramen tillsammans med axlar, motor, lådor och sånt bildar ett chassie. Och på chassiet monterar man karossen.

 

För det är väl karossen du ska skicka österut för renovering? Det tycker jag du ska skriva mer utförligt om, för det är nog många som gärna skulle vilja göra samma sak. följ upp med mycket bilder nu! För det gillar vi allihop. Sen gillar jag ditt tänk kring renoveringen av bilen!

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Jag har letat efter "kaross" ordet i hjärnan en hel vecka, Tack! uppdaterar posten!

 

Vi har en vän som tar hem bilar från usa till sverige, han är från Estland en gång i tiden och ombesörjer så att allt går rätt till. Läs mer här "Plåt o Lack" http://www.usautomotive.se/

 

Klanen1: Tackar, jag uppdaterar Köp o sälj tråden och tar bort det som är löst!

 

Nu har bilen kommit in i garaget och ska börja demonteras iaf.

 

Tack för all hjälp hittills

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kristian!

 

Härlig inställning till din sugga!!PDT_Armataz_02_02.gif  Gillar sånt.

 

Jag har ett radiobord till suggan om det är nått som du kanske saknar. Jag har 2st lösa framskärmar som suttit på en 912 och är i fina. Vet inte om dem passar till en Raptgb 915, få se vad dom andra på tråden ev har att säga till det. Kan ta bilder på dem om du önskar.

 

Lycka till samt att jag ska hålla ögon och öron öppna och se vad mer jag kan hjälpa till med.

 

Allt bäst

 

Boris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson
Hej Kristian!

 

Härlig inställning till din sugga!!PDT_Armataz_02_02.gif  Gillar sånt.

 

Jag har ett radiobord till suggan om det är nått som du kanske saknar. Jag har 2st lösa framskärmar som suttit på en 912 och är i fina. Vet inte om dem passar till en Raptgb 915' date=' få se vad dom andra på tråden ev har att säga till det. Kan ta bilder på dem om du önskar.

 

Lycka till samt att jag ska hålla ögon och öron öppna och se vad mer jag kan hjälpa till med.

 

Allt bäst

 

Boris

 

[/quote']

 

Fantastiskt, radiobordet är jag absolut intresserad av. Ska jag nu försöka få tag på antennerna (fästena finns) så måste jag jo klart ha ett radiobord, och kanske senare hitta nån radio. pm'a hur mycket du vill ha för det. Skärmar finns, den förra ägeren har haft dom på blästring därför dom inte sitter på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmarna på 912:a passar ej på Suggan. Ser lika ut men är för långa.

Skicka PM om du är intresserad av antenner och antennanpassningsenheten som skall sitta ovan vänster framskärm. Beau2010-12-15 22:48:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Har beställt spännare till motorhuven och dunkarna idag.

 

Har kollat ut belysning idag också och om ni tycker det stämmer nog överens beställer jag på Måndag. Har problem att lägga in dom som direktlänkar men gå in här och skriv/kopiera in art nr. http://www.hella.com/upc

 

Baklyse: Hella 2SB 001 673-002

Backlyse: Hella 2ZR 001 193-011

Innerbelysning: Hella 2JA 001 331-011

 

Sen vet jag inte hur det ska se ut mellan dörr och motorhuv på sidorna på suggan, jag har jo inget att kolla på och hittar inga närbilder, ta gärna en kik här:

 

Höger: http://www.techsweden.org/galleri/bc5j-volvo-sugga-tp21/

 

Vänster: http://www.techsweden.org/galleri/bc5j-volvo-sugga-tp21/

 

Skärmarna på 912:a passar ej på Suggan. Ser lika ut men är för långa.

Skicka PM om du är intresserad av antenner och antennanpassningsenheten som skall sitta ovan vänster framskärm.

 

Beau' date=' är det det som fattas där du har?

 

Edit: ta gärna en koll på dom övriga nya bilderna också, där är lite saker jag inte vet hur det ska se ut.

 

Är det nån som har en Sugga i helt original så får den vänliga personen gärna ta ett helt gäng med close ups med fin belysning osv [img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]

Mvh Kristian

 

 

 

KristianEriksson2010-12-16 20:33:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du misstänker så är höger vindrutetorkare inte orginal (men vänster är det). Under den lilla röda skylten skall det vara en vippströmbrytare. Hålet till höger tror jag är till kedjan till kylargardinen. Lägger in några bilder som visar antennfästen.

Sugg_&amp_antenner_Höytorp.jpg

Bilen ser lite trött ut i fjädringen här, men har fått nya orginal bladfjädrar runt om sedan fotot togs.

 

P7030033Sugga_ANPass.jpg

Anpassningsenhet med antennfäste

 

P7030036_Höger_Suggan.jpg

Antennfäste höger sida.

 

 

 
Beau2010-12-16 21:58:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Jag vill också ha nya fjädrar PDT_Armataz_02_30.gif Var hittade du dom?

 

Kedjan till kylargardinen är på min en trä "plugg" under den högra vippströmbrytaren, den inringade vippströmbrytaren är till vindrutetorkaren högra. Kan det vara så att man tagit vippströmbrytaren som ska vara i den vänstra ringen och använt till vindrutetorkaren? Gärna en bild inneifrån någons sugga PDT_Armataz_02_30.gif

 

http://www.techsweden.org/galleri/bilder/bc5j/16dec2010-012.jpeg

 

Har nu snackat med techsweden så länkarna kommer funka i framtiden från nu, men lägger jag in dom som bild blev dom förstora, ordnar det vid framtida poster.

 

 

 

 

 

KristianEriksson2010-12-17 13:48:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt med vart knapparna ska sitta

årgång 54 har inte samma som 57-58

dom sitter olika

Gränsen går vid chassienummer 220.

 

Bladjädrarna köpte jag av Altyco. Han hade i stort sett alla fjäderblad utan dom allra kortaste som jag återanvände. Det var en del pill med att få loss bladfjäderpaketen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Tror mitt chassienummer är 300+ en sen -56 har jag förstått det som. Ta gärna en bild som sagt när det finns tillfälle. Jag kolla i instruktionsboken och det stämde inte, den utgåvan var från -63.

 

Sen en annan fråga, nu har jag förstått det som att antennerna och fästena på höger och vänster sida kom inte från fabrik, utan dom monterades av försvarsmakten efteråt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Just ja, men dom 2 antennerna på taket satt orginalmonterade? Tittar man i instruktionsboken från volvo finns dom med på bilderna. Jag vill som sagt ha den så original som möjligt när den kom från fabrik, slipper jag lull lull'et på sidorna är jag bara gladPDT_Armataz_02_27.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...