Gå till innehåll

Volvo Sugga renoverings funderingar.


Gäst KristianEriksson

Rekommendera Poster

Gäst KristianEriksson
grön

 

Ha skön kommentar PDT_Armataz_02_29.gif

 

Volvo penta grön' date=' eller olivgrön, eller den äldre mer originala grön? Eller rent av en annan grön [img']smileys/PDT_Armataz_02_37.gif[/img]?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom snacka om RAL nr' date=' går det att få på 326 H, eller är just det en RAL "kod"?

[/quote']

326H är inte RAL-koden, de är 4-siffriga som tex RAL 1001 som är beige. Finns mycket på nätet om RAL-koder, tex här: http://www.ralcolor.com/

 

Har du en bra färgbutik kan de ta en målad yta (tex 326) och skanna den för att få den översatt till närmaste RAL-kod.

 

Kjell

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson
Hej Kristian!

 

Jag har oliv 325H hemma. Original burkar

 

Vilket härligt tempo du har på renoveringen' date=' den är nog ute för utställning till sommaren

 

[/quote']

 

Tack Boris för möjligheterna, det kommer dock bli en "riktig" färg med

matt klarlack. Mindre original men bara man gör det bättre ser jag det

som OK..

 

Har fortfarande inte koll på motor färgen, var den volvo penta grön tro? ni vet den ljus gröna klassiska färgen?

 

Hrrmm.. Du menar Estländarna är snabba PDT_Armataz_02_02.gif 60 timmar hittills...

 

Någon mer som är intresserad av bladfjädrar? jo fler destu billigare blir det.. Jag ensam har fått pris på mellan 8000 och 10 000 + moms. Blir billigare om någon mer vill ha, hur mycket billigare vågar jag inte lova så om nån är intresserad får ni leva med cirka priset.

 

Mvh Kristian.

 

EDIT: Btw, vet någon om man kan hitta dörrnäsor någon stans? Altyco/Thomas hade inga..

 

KristianEriksson2011-02-10 18:54:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Någon som vet om BAKFJÄDRARNA som sitter på suggan sitter på någon annan bil/lastbil? Svar: Bladfjädrarna satt endast på Volvo sugga.

 

Frågor jag ej har svar på: 

1; Vet någon om man kan hitta dörrnäsor någon stans? Altyco/Thomas hade inga..

2; Färgen på motorn, "Volvo penta grön" eller "militär grön dvs samma som bilen"?

3; Lampan i taket med kulled sökes x2.

4; Inte försent ännu om någon ska ha bladfjädrar...

 

 

Tack på förhand

 

KristianEriksson2011-02-15 14:52:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Fick inte tag i någon stötfångare så gjorde en egen.

http://www.molnlycke-bilfjader.se/ Dom kan jag rekomendera efter egen erfarenhet - vad dom behöver veta frågar dom om och finns det inte, så tillverkar dom allt själva. Jag har köpt ett par uppsättningar av blad därifrån genom åren till olika pickuper, släp och lastbilar och aldrig varit något problem.

Edit: tror jag är lite trött efter att hållt på en heldag (16timmar). Jag läste stötdämpare och tänkte på bladfjädrar :S - Nä nu får det bli sängen, ska ju börja jobba om 4 timmar igen..Nicke.S2011-02-23 22:56:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Jag behöver det exakta cylinder diametern för bromscylindrarna. Mina var så rostiga att det inte går att ta ett bra mått. Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska få fram detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver det exakta cylinder diametern för bromscylindrarna. Mina var så rostiga att det inte går att ta ett bra mått. Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska få fram detta?

Misstänker att dom är i gjutjärn? är dom i Aluminium så är detta INTE att rekomendera..

 

Börja med att borsta rent så mycket du kan med stålborste.

 

Hitta lämplig burk/kar/hink eller vad du nu behöver storleksmässigt.

Ta 1 liter vatten (vanligt kranvatten)

blanda i 20gr med citronsyra (finns i kryddhyllorna i mataffären)

 

Lägg sedan detaljen i blandningen och låt den ligga över natten - skulle det vara mycket järnoxid kvar, så dubblera dosen med citronsyra. Tänk på att "häxbrygden" går att åter använda så häll inte ut den, utan häll upp den i något som du har lock till (för att inte få ner massa skräp).

 

OBS!!! Att tänka på;

1. Citronsyra är en !svagsyra! med andra ord - akta ögonen (det svider något ****** - har provat)

2. Citronsyra löser upp; alu, magnesium, zink, galv, emalj... (kompisen la ner en skärm i ett syra bad och använde badkaret - låt oss säga att hans hustru inte uppskattade ett plåtrent kar...)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Mina är helt enkelt för dåliga att ta ett mått av, så jag kommer att behöva antingen ett mått dvs TEX 22.34mm, eller en ny cylinder att mäta ur..

 

Tack för tipset endå, kan vara bra till annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Motor färgen är den äldre mossgröna inte Pentagrön.

Finnes att köpa hos Volvo PV-klubben till Volvo B4B i 1/4 L burkar.

mvh

JP

 

Kanon! Tack Tack' date=' då kommer det fler bilder så fort jag har tid [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Det blev som sagt att jag skicka hela bilen ram plus kaross till Estland, dom har hittills lagt cirka 250 timmars arbete på bilen. Jag ska över dit Vecka 10 eller 11 och leverera delar. Bla nya fina Trelleborg däck, ny tillverkade bladfjädrar. Nya kolvar/fjädrar/packningar till bromsarna, dom "sleevar" cylindrarna med ny rostfria foder.

 

Vill försåss också över för att titta till bilen lite o se hur det går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristian
Thanks for posting the photos.   I have a door hinge needing repair on my Sugga too, although it's on the A pillar rather than the door.

I'm keeping track of man-hours and $ cost on my project.  It will be interesting to compare the numbers on our different projects when we're through --- your restoration vs. my modification using a donor chassis.
Cheers,
BBF TX

Kristian
Tack för utstationering bilder. Jag har ett gångjärn som behöver repareras  minSugga också, även om det är  A-stolpen i stället för dörren.

Jag håller koll  mantimmar och $ kostnad  mitt projekt. Det ska bli intressant attjämföra siffrorna på våra olika projekt när vi igenom --- din restaurering vs minmodifiering med hjälp av en donator chassi.
Skål,
BBF TX



bbftx2011-02-26 20:00:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

s73f2751.jpeg

 

1 av 3 skurna cylindrar på sugga nr 2, är det någon med mycket erfarenhet av motorrenovering med inriktning på just då Volvo ED?

 

Vad bör bytas, och hur vet man hur mycket man behöver överdimensionera? Har hittat kit med kolvar och ringar 0.03 överdimensionerade. Vad behövs förutom det och vad bör man göra när den endå renoveras? bilen har inte gått mer än 3500mil.

 

Min lista, fyll gärna på:

 

Topplockspackning

Kolvar + kolvringar

packningar för ventilinspektions luckan.

 

Mvh Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Costin Moga

ed_443.jpgI'm in the middle of restoration of my Sugga, with engine almost done.

I've sleeved the cylinders and bored them to +0.05, kept the pistons (as I could not find oversize ones) and put new piston rings. Rings were oversize (first repair) and had to grind their ends to fit (gap 0.20-0.40mm).

New engine gascket will be installed.

Had to machine cranckshaft bearings (from Saviem truck parts) as originals no longer available.

Water pump was a disaster. Previous owner installed a propeller from a different car. Bought a used propeller and new bearings.

Distributor had to be cleaned. I will install electronic ignition + coil.

Starter was good and had only to be cleaned.

It's much to describe but if you ask me by step I will try to detail it.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst KristianEriksson

Looks amazing Costin great work!

 

Were there a bad cylinder as bad as mine showed above?

I know where to get 0.03 oversized pistons, i hope that is enought for that cylinder? Sleeve them is last exit for me i guess..

 

Did you make the plain gaskets by your self? And what did you do with the "seal" inside the water pump? And what about the crankshaft soft seals?

 

I hope we can help eachothers with parts and experience, i dont know if you have heard anything from bbftx, im gonna take a sugga to a "specialist" in window/door/hood/trunk seals and get all the seals thats possible at once. And if you want i could buy a kit for you also..

 

Regards Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Costin Moga

It's difficult to say if it's as bad as yours, but i'm pretty sure mine was worth.  64500 km on the clock, enough for first repair. I guess this engines were not suposed to run more than 200.000 km and there are 4 repairs possible, therefore.. do the math.

Basically, you have to measure the wear of the cylinder/piston. Everything more than 0.10mm gap is too much. I sleeved mines not beeing able to track pistons, otherwise just bore them to oversize. But this is not difficult job. More challeging is logistics in this kind of restoration. On the other hand, I honed the cylinders to piston size (wear measured) + 0.05mm each. Meaning they are all just little different, but perfect fit. Got the oversize rings form Altyco and from http://www.gbhspares.co.uk/Start00.html, as the upper fire ring from Altyco was not possible to fit (remember I grinded the edges and chec with light to see if it fits). There are 4 rings to this engine not the usual three.

But the most difficult parts are the distributor and water pump which I have not fully completed yet.

Cleaning everything takes ages, and counterweights of the distributor are crucial for good functioning.

Yes, I make the gasckets myself. At least most of them. Engine gascket from Altyco. Same as for water pump seal. Same as for cranckshaft felt seals.

For manifold seals just bought material and cut to shape. Ebay is full of gasket materials such as paper, cork, nitrile rubber, and manifold special heat resistant material.

Lots of machineing were needed in my restoration, like for brake cylinders.sleeve.jpgvalves_machined.jpgstainless.jpg  

As for the seals, I have all except the front doors ventilation window seals.

Front windscreen is now unfortunatelly no longer available. I got it 1 year ago from Altyco, and was told it was the very last one.

Roof hatch, fuel pipe, rear small windows from Altyco.

These are perfect - they can be formed and bent around corners !

But impossible to find the vent windows - maybe you can track those and let me know. I wonder if these can be fitted: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250720423756&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT ???

regards,

Costin

Bucharest, Romania

TP21 #443
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...