Gå till innehåll

Volvo Sugga renoverings funderingar.


Gäst KristianEriksson

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...
Gäst moranizze

Hallo

Nån kunnig som vet om det finns kardanknutar / renoveringdelar

kardanknutar till Raptgbil 915 och isåfall var?

Är det samma grjejor som på en 912'a ?

Om inte ,vad är det lämpligt att uppgradera med för delar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst moranizze

Hallo

Har förgyllt höstrusket genom att hasa runt lite under Suggan och mekat loss kardanstängerna för montering av dom nya kardanknutarna från den eminenta firman i inlägget ovan. Tänkte vara lite seriös och göra rent bult och mutter och rensa gängen före återmonteringen. Efter kokning i varmtvätt upptäckte jag att det verkar vara lite skumma gängor. Har bara tittat lite som hastigast men det verkade inte vara " vanlig " M- gänga , UNC eller UNF. Hitta en gängtolk som passa och det var 5/16 -18 Whitworth.

Nån som vet på rak arm vad det är och isåfall varför?

Är det för att det är speciellt material och man inte ska sätta i vanliga bult eller är det nån typ av självlåsande gäng??

Man är ju lite nördiga så man vill ju gå till botten med en del saker

 PDT_Armataz_02_05.gif

För övrigt passa inte 11/16 (? Eller vad det var den hette) nyckeln på bultskallen så jag fick ha 18 mm nyckel men den passa inte hundra. Var iochför sig lite färg på skallarna eller så har nån varit där innan med fel verktyg. PDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst moranizze

Nu har jag hunnit kolla lite mera ingående på gängorna och tror mig ha kommit fram till att det är :

7/16 Whitwort FINGÄNGOR med 18 gängor per tum.

Det är ju inte nå gängsnitt / tappar det finns så det går att gödsla med direkt PDT_Armataz_02_11.gif

Nu var det ju bara 3 bultar som gick lite tungt så dom blev uppfräschade med den lilla 3 kantsfilen så nu är kardanstängerna på väg tillbaka upp under kärran. han bara halvvägs idag men snart så...

Nu är ju bara frågan varför man använt den gängen ? Antingen för att man inte ska sätta i bult av blötjärn eller så var det bara så man gjorde på den tiden.PDT_Armataz_02_08.gif

Undra vad dom hade för nyckel på Miloverstäderna till bultarna. 18 mm passar ju ganska bra i gapet men det är ju j**ligt trångt på "djupet". Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

dscn2508.jpeg

 

Här är ett till vanligt problem på suggorna, bottenstocken i växellådan där 1an och 2an sitter brukar vara mycket slita pga att den är osynkad. Varför 1an blir sliten också kan jag inte svara på, den är väl inte så svår att lägga i? Botten stocken med tillhörande kuggar blev bytt. Böt även lagerna när jag endå var där och rota,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 4 months later...

hella2sb001673002.jpg

 

 

 

 

Baklyktorna till Sugga finns fortfarande att köpa. Dom heter Hella 2SB 001 673-002

Dom var ursprungligen 98x74 mm men dom som sälgs idag är 105x79 mm. Man märker inte skillnaden

Redigerad av Beau
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)  :) Lägger in en bild på den nya Hella typen monterad.

 

 

img0052qp.jpg

 

 

Märk väl att dessa lyktor är röd/röda. Det beror på att förre ägaren som köpt och monterat dessa Hella baklyktor skulle besiktiga bilen. Då fick han en besiktningsman som inte kunde sitt jobb, vilket är långt från ovanligt. Killen fick alltså anmärkning på att blinkersen var gul vilket är tillåtet på gamla bilar.  Han målade glasen på insidan och besiktigade om.

Denna bilen äger inte jag längre.

Redigerad av Beau
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren. Hade små funderingar på att köpa nå skräp LED lampor på Biltema eftersom min bil inte är original ändå. Men samtidigt vill jag ha så mycket orginalstuk som möjligt ( fast större 😬) så det får bli original lampor. Kanske med ledlampor i...

Avskärmad belysnings lamporna har jag redan nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Den är i princip klar för slutmålning (Nr:1 ). Min här hemma dvs nr: 2 är all drivlina renoverad på. Ramen står färdig att börja montera alla delar på. Jobbar ca 12-15h nu på sommarhalvåret så händer mindre då...

 

Hur gick det med de här bilarna, hade varit kul att se bilder. Har du kvar suggorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sk Nr:1 är nästan klar i Estland, det har varit lite strul med olika saker men har inte haft eller har någon brådska. Börjar väl dock snart bli dags att ta hem den. Mer intressant är min egen sk Nr:2 eller chassi nr:719 som ni kan läsa om här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10499-volvo-sugga-nr-719-renovering/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...