Gå till innehåll

Min 1965 L3314N


Gäst Rune R

Rekommendera Poster

Gäst Rune R
Tenkte jeg fikk legge ut litt info og bilder av vidunderet PDT_Armataz_02_03.gif
Bilen er som sagt en 1965 Volvo L3314N, satt sammen hos Raufoss ammunisjons fabrikk i Norge.
Ca 1000 av delene på den Norske bilen er fra forskjellige Norske leverandører, dette var blant annet:
presenning, innredning, batterier og dekk. Den norske utgaven har 24 volt skjermet el anlegg, andre instrumenter, nedfellbar frontrute og annen type presenning en den svenske.
Raufoss ammunisjons fabrikk satt sammen og leverte 2273 eksemplarer i perioden 1962 til 1968.

Min er altså fra 1965.
Min far kjøpte denne som første sivile eier, bilen ble sandblåst, sveiset og lakket opp til sivilt bruk, det vil si, ble lakkert grønn (flaske grønn), ingen camo, og den gang med grå malt kalesje, den fikk nye Kelly safari dekk på original felg, men var ellers original, unntatt en ettermontert arbeidslampe bak.

Jeg kjøpte bilen i 2008.
Den fikk da nye 15x8" rockcrawler stålfelg, nye 35x12,5-15 Goodyear Wrangler MTR og en CB radio.
I senere tid har jeg montert en original lamelldiff i forakslingen i tillegg til den som står bak.
Montert original mekanisk vinsj, 6punkts veltebur.
Presenningen er malt med en sort noxyd "gummi" maling.
Nå om dagene så holder jeg på å ta rust + montere mere arbeidslys siden jeg har planer om snøplog før vinteren.

Noen bilder.


IMG_5319.JPG

a%252520019.jpg

a%252520026.jpg

a%252520010.jpg

a%252520016.jpg

IMG_0115.JPG

11102010382.jpg

07092010262.jpg

09092010278.jpg

08092010266.jpg

IMG_2267.JPG

28112010036.jpg

L3314N%252520offroad1.JPG

28052011204.jpg

28052011207.jpg

IMG_3431.JPG

IMG_3437.JPG

IMG_2130.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Mycket trevlig trådPDT_Armataz_02_02.gif

 

Kul att få reda på skillnaderna mellan Svenskvalpen och den Norska varianten. Skoj att få lite fakta kring monteringen också.

 

Fortsätt i samma stil så kommer i alla fall jag gå inoch läsa denna tråd ofta!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rune R

Takk for god ord.

Skal oppdatere så fort det skjer noe nytt.

Planene er å fortsette rust jobben til Torsdag, har også flere lykter som monteres + at alt må koples.

Ny plate i midten foran med brytere til lamper, feste til gps, strømuttak osv.

 

Utover det så skjer det nok ikke så mye på en stund, har flere biler, bla en liten campingbil som skal på tur om en mnd, og her har jeg en del som må ordnes først PDT_Armataz_02_27.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rune R

Har skjedd litt siden sist, ja både med campingbil og valpen.

Min fetter som jobber som oppretter hjelper meg med sveisingen, her om dagen fikk han tatt resten på høyre siden og rund hjørnet bak.
09062011230.jpg

Så snudde jeg bilen for å få litt oversikt over hva som må gjøres på førersiden.
Etter jeg hadde snudd bilen står oppretteren og funderer. 
"jeg lurer på om jeg kan ha vært i noen kabler? For du har ikke bak eller bremselys på høyre side."
"Trykk på bremsen" sier jeg til han. Han strekker armen inn døråpningen og skrur på tenningen, vel på nyere "normale" biler er det jo to hakk på tenningen + lamper som lyser i dashen når tenning står på.
På valpen er det tenning av-på-start, så følgeli vrir han over til start, bilen starter øyeblikkelig, står selvfølgeli i gir, første lav... begynner og kjøre fremover mot garasje veggen mens fetteren min prøver å få stoppet bilen. Noe han greier, etterhvert. 
09062011234.jpg

Heldigvis stoppet den før den tok seg gjennom veggen.
Eneste skade var en ødelagt stol, masse ting som datt ned fra veggen, knekt feiekost + merker i kanoen!
Flaks skal en ha, og en behøver ikke ha på tenning for å sjekke bremselys, men det viste jo ikke han.

09062011232.jpg

Uansett så mangler altså bak og bremselys.
Årsaken ser dere her:
09062011231.jpg

09062011236.jpg

Så blir en liten lodde jobb på meg, heldigvis ca 2cm med kabel over gulvet, og det er kun 2 av ledningene som er i bruk, de 2 andre er allerede lagt opp nye. må bare huske å ta med krympestrømpe så blir det bra.

Jeg fikk trekt kabel ut til arbeidslys foran, kun prøvemontert, alt må fjernes igjen når det er tid for lakk.
09062011243.jpg

Må bare legge til et bilde av min beste investering så langt.
09062011242.jpg

Genial sak som holder ca 2200 grader celsius i flammen.
09062011239.jpg

09062011240.jpg

09062011241.jpg

Her var det ene bolten som bakluke hengsel satt i som var knekt. 

 

Rune R2011-06-13 01:29:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant. Tur att ödeläggelsen med Valpens framfart inte blev värre. Med en svensk Valp hade olyckan aldrig skett. Svenska Valpar har startknapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rune R

Er mulig min bil også har hatt startknapp en gang i tiden, men tenningslåsen er byttet.

Er absolut en fordel men egen startknapp vil jeg si.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja, nå er det snart september og har fått avskilting begjæring på bilen pga manglende EØS kontroll.

Tiden går fort så fant ut det var på tide å få gjort noe igjen.

Alt er ferdig sveiset, venstre side er ferdig sparklet så nå gjenstår det egentlig bare fin sparkel på høyre side,
grunne og lakke. Må tette litt sveisefuger på baksiden av platene og tecktylere også.

22082011089.jpg

22082011087.jpg

Har fått strekt litt kabler til arbeidslys også så nå nærmer det seg at bilen er klar for kontrollen.
Men så var det tid til det her da... har mye å gjøre om dagene så regner ikke med det blir gjort noe særlig på valpen de nærmeste 14 dagene.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Angåebnde startknapp så är det rätt lätt att byta från start via tändningslåset. Dra en pluskabel från tändningslåset till knappen och koppla in IGN kabeln på kanppen. Då slår du på el med nyckeln och trycker på startknappen för att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fikk noen ledig timer på lørdag så da vare det jo bare å gå i garasjen.

Bilen er ferdig sparklet, har demontert lister og hovedlamper. Resten skal få lov til å stå.
Har begynt å matte ned, har venstre siden igjen.
Satser på å få gjort litt mer i slutten av uken, stram tidsplan for tiden.
Da blir det å matte ned resten, grunne og lakke, montere osv, osv. 

Et bilde fra lørdagen PDT_Armataz_02_02.gif
10092011098komp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Da er bilen nesten ferdig, nye bilder kommer så fort pcen vil samarbeide PDT_Armataz_02_08.gif

Men et spørsmål, tenningsfordeler, hvilkene passer på B18 motoren?
Skulle gjerne hatt tak i en med vacuum opptrekk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grunning.

1319548229_resized.jpg

 

Første strøk med lakk.

1319548267_resized.jpg

 

Ferdig lakket og montering pågår.

1319548150_resized.jpg

 

Ett bilde fra tidligere i dag, bakgården på jobb. Må jo kjøre godbil når en har anledning til det PDT_Armataz_02_25.gif

1319548061_resized.jpg

 

 

 

 

Edit. fikset bildelinkene.

 

 

 

 

 

 

 

Rune R2011-10-26 09:35:29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk, da løste det seg PDT_Armataz_02_02.gif

 

Litt flere bilder:

1319614929_resized.jpg

 

Test av arbeidslys og "rocklights" Bildene er tatt med mobil så stemmer ikke helt men...

1319614937_resized.jpg

 

1319614945_resized.jpg

 

1319614956_resized.jpg

 

Lampene som lyser i bakken (rocklights) er der for å forhindre at jeg legger vinsj eller eksos på en stein el. lign.

Vinsjen står jo litt ned fra rammen.

Fungerer bra PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

Rune R2011-10-26 10:04:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ser jäkligt bra ut Rune PDT_Armataz_02_44.gif

Ja det med (rocklights) är nog inte helt fel om man har orginal vinchen på.
Skulle behövas ändå i bland kan man bara konstatera, även i dags ljus om man gör bedömningen av mina burkar PDT_Armataz_02_22.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo takk, er ganske fornøyd med bilen nå.

Er fremdeles litt rust igjen i gulvet bak, men ikke noe skremmende.

Lekker bensin i påfyllingen

Må få malt litt innvenndig, maling er kjøpt inn så venter bare på en box med arbeidslyst...

 

Største problemet med bilen nå (bortsett fra at den begynner å bli for fin å ta ut i skogen) er motoren, skulle gjerne hatt litt mer sprut i den, går fryktelig seint i bakkene.

Blir å eksperimentere med forgasser bytte først og fremst.

 

To be continued.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Joda, fikk kjøpt meg ny forgasser og alt var bare velstand.

Så var jeg ute på kosetur om Lørdag.

Kom rundt en sving hvor veien var brøytet for bredt slik at høyre hjulene gikk igjennom og ned i grøften.

fulgte grøften 5-6 meter før jeg traff et fjell... :angry:

1329122896_resized.jpg

 

1329122887_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄ fytten För en oflax, eller vad man skall sÄga :( ,

Nu nÄr du fått den så fin, Ja du Är ju hÄr och skriver , så jag antar att du Är ok,

Men vilket jobb och få till det igen. lider verkligen med dej, INTE roligt att börja om från början igen Och nu nÄr den Är/var så fin :mellow: .

Jag lade nÄstan ner det med TGBs och offroad nÄr jag smÄlde min 13 förra vintern.

Det var många funderingar om det var vÄrt all tid och slantar för att fixa bilen igen, så hÄr efteråt Är jag glad att jag eller man kanske skall skriva, vÄnner med flera hjÄlpte mej att få ordning på bilen igen,

 

Hoppas verkligen att du har tid och energi att börja rÄta upp den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo takk, det var bare jeg og hunden på som var på tur og han sto bundet fast bak i sele så ingen av oss skadet seg.

Vinduet traff fjellet.

Må inrømme jeg så svart på det en stund og hadde mest lyst til å parkere bilen for en stund...

Tok til og med å koplet vekk batteriene når jeg kom hjem, klar for langtids lagring.

 

Men så ble jeg litt forbannet, første helgen i Mars så er det Beachtur i Danmark,

kansje nordens største offroad treff, er ventet rundt 400 biler i år og jeg hadde allerede meldt meg på, bestilt ferje og leilighet.

Så etter en god natts søvn så måtte jeg ut i garasjen.

 

Fronten ble rettet så godt det lar seg gjøre.

Frontrute ble bestilt og er byttet.

Blinklys og dørhenglser ble bestilt.

 

Nedre dørhengsle ble punkt sveiset fast i karrosseri, som en nød rep.

Døren er rettet og justert.

Blinklyset er byttet.

Har fått boret ut gamle skruer til presseningsdør, gjenget opp og nesten ferdig montert.

Har gitt bilen et strøk maling over bulkene, så ser det ihvertfall litt bedre ut.

Så nå er det litt små pirk igjen, peile oljer og rette ut støtfanger, hvis jeg rekker det.

Så blir det ihvertfall treff i Danmark :D

Så får en heller ta jobben til sommeren med å rette det skikkelig.

 

1329902378_resized.jpg

 

1329902385_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...