Gå till innehåll

TGB11 utväxling med 6x6 möjlighet


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Jag har under en tid nu pratat med en engelsman som nytillverkat kronhjul och pinjong med 5:99 utväxling och splines för kraftutag så det blir möjligt att använda TGB11 utväxling i en TGB13 eller 20 om man önskar lite mer toppfart eller lägre varv på motorn.

bild1liten.JPG

 

Priset för ett sett(1st kronhjul/pinjong) ligger på 350 pund men han menar på att om vi blir fler som vill köpa går han ner lite till i pris.

 

Mer info finns här:

Och här:

 

Den info jag fått om tillverkaren m.m är:

 

 

 

1- Material :  SCM 420 = SAE 4120   and 20MC3 = SAE 5120<?: PREFIX = O />

2- Heat Treatment : Heat treatment process is applying both surface and core.Surface Hardness is 59-60 HRC to a depth of 1,00-<?: PREFIX = ST1 />1,20 mm in depthONVERTER>.

3- Sand Blasting process is using before andafter the production to all our products.Besides this Tempering is done after the heat traetment.

4- Slurry run to "pair" the gearsets

 

identical in form and fit to Volvo although the design is modified with the additional splining found on the 6x6 allowing full 6 wheel drive with 5.99:1 ratio (ideal for diesel engine conversions), these gears will fit ALL Volvo portal axles

 

My manufacturer is European and subcontracts for Nissan and Dana, they also supply the UK MOD and the US DoD as well as other military forces around the world.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

ToppenPDT_Armataz_02_02.gif

Den har vi väntat på.

Jag är med på ett gruppköp.

Kör nu endast 4wd tgb13 Diesel.

Har tgb11 utväxling på första och andra axeln medan den tredje har väntat på detta.

/Clas

 

 

 

 

clas11132011-09-06 21:22:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

 

Jag har fått reda på vad han gör på priset beroende på hur många vi blir och det är 10sett=10% och 15sett=15% på 350pund per sett.

 

Sen tillkommer givetvis fraktkostnaden utöver detta vilket jag inte vet nått mer om i dagsläget.

edit: fixade till %

Daniel.L2011-09-08 17:19:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista dagen att bestämma sig för att vara med är satt till 18 september sen går vi vidare med beställningen.

Jag skickar ett pm till er som visat intresse för mer detaljer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har 22 stycken kvar i dagsläget där jag bett han lägga undan 11stycken än så länge, vet inte om det blir nån nytillverkning igen men jag fick den uppfattningen att han själv inte kommer tillverka en ny omgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarer her ettersom jeg bare får error når jeg prøver å besvare PM.

 
Opplegget høres veldig greit ut. Fortsatt så gjelder 3 sett på meg ettersom jeg ikke har hørt noe fra kompisen enda. Skal få klarhet i det iløpet av kommende uke.
 
Takk for at du organiserer en felles bestilling.
 
Marius

 

Halfsafe2011-09-11 23:59:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista dagen idag att anmäla intresse, kommer imorgon meddela jez hur många som vi vill ha så han kan räkna fram totalkostanden med frakt och bankavgifter.

 

Jag återkommer i pm till er som beställt om detaljer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Fredrik L

Ho ho ho idag kom jultomten med 3 prydliga paket till mig.

Ska bli riktigt kul att peta dit den nya utväxlingen och provköra. Fredrik L2011-10-11 13:32:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tänkte höra om det är någon med 11 bil som tycker sin bil går för fort i skogen å vill byta mot 13 utväxling?

 

Jag har iofs 3st kronhjul och pinjonger så jag kan lösa jobbet med det vore väldigt mycket lättare att bara behöva shimsa in en pinjong istället för 3. Att bara byta en komplett 11 diffrensial mot min 13 är ju ett lätt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört min Diesel 13 med TGB11 utväxling sen början av november.

Bilen har rullat 250 mil med "6 Hjulsdrift" utan problem.

Då jag har flak på min var dragkraften obefintlig med 4 hjulsdrift / Drivning enast på andra axeln.

Monteringen gjordes på en kväll (1900-03,30).

Kuggflankspelet behövdes inte justeras vilket tyder på tur eller otrolig måttnoggranhet vid tillverkningen .

Färgmärkte pinjong / kronhjul och belastningen låg precis i centrun.

Har bara gott att säga om dessa utväxlingar.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Rätt uppochner så skiljer det 5.99/7.56 gånger motorvarvtalet eller hastigheten, det vill säga ungefär 1:0.8 eller 1.25:1 beroende på åt vilket håll man räknar över växlarna.

 

Har för mig 20-bilen presterar 85 knyck på 4000 varv, då gör den nya utväxlingen att motorn varvar 4000 x 0.8 som är ungefär 3200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...