Gå till innehåll

Bromsbelägg.


Skogstokig

Rekommendera Poster

Hej! Jag har gått över bromsarna nyligen och har lite pill kvar. Jag köpte bromsrör i koppar på Biltema.

 

Blir lite förvirrad då jag läser att de korroderar men när? Då man har fel bromsvätska eller..?

 

Sedan undrar jag om det är skillnad på bromsbeläggen. Jag höll koll på att vänster bak trumma och alla andra delar som hör till vänster bak (+ de tre övriga hjulen) hamnade på rätt ställe igen. Men, spelar det någon roll ifall bromsbeläggen "byter plats" på ett hjul. Det som satt bakåt sitter numera framåt t. ex?

 

När jag sedan ska justera, ska främre hjulpar nypa först eller bakre? Tack på förhand! /Skogstokig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar alltid om du skriver till vilken bil det är frågan om. Om vi antar att det är en Valp så har det betydelse eftersom bromsbeläggen är olika långa. Du skall ha långt fram och kort bak.

 

När det gäller vilka hjulpar som skall nypa först är jag inte säker. Men tror att de flesta justerar så med upphissat hjul att det låser och sedan vrider tillbaka en aning så att hjulet precis kan rotera fritt. Alltså alla hjulen bromsar samtidigt.

Redigerad av Beau
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi får väl anta att det är en valp 903 av 1963 års modell

På vissa av bilarna sitter det en last avkännings ventil. det är i regel så att de bakre brukar nypa först nästan oavsett hur man justerar när beläggena är nya. Den ventilen ger lite sämre bromsverkan på bak hjulen när man inte har last på om den fungerar som den skall.

Nåja på de flesta valpar finns inte denna ventil, Och det kan vara lite trixande med justeringen innan man kört in beläggen mot trumman de skall jobba mot,

 

Som Jonas skriver är det viktigt att det långa sitter fram, då du annars får svårare att justera bromsarna bra, och risken för att de nyper bak där du satt det längre belägget är större. Något som man gärna vill undvika, då effekten blir lite av att dra i handbromsen på en vanlig bil, det vill säga låsning bak först och stor sladd risk .,

När jag uppdaterade bromsarna på min gamla valp för ett antal år sedan fick jag just handbroms verkan på dem, Jag justerade mej halvt tokig utan att få till det,

Då hade jag tillgång till bromsprovare på gamla I 14 i Gävle så jag smorde bak bromsbeläggen med 5-56, och körde de ca 6 milen dit med lite små sprayande med 5-56 efter vägen och en fot lite lätt på bromspedalen så backarna skulle nöta in sej.

Vet man vad man sysslar med går det att köra dem i en bromsprovare, så jag justerade mina på plats vid den,

vet inte om det berodde på att jag kört en del och bromsat in mina belägg eller om, det var 5-56 ens förtjänst, men jag fick då framhjulen att nypa i lite värre än bak,

Och bilen blev otroligt mycket säkrare att köra med

Kanske dumt att rekommendera att ha någon typ att smörjning som 5-56 på bromsarna, men det fungerade för mej och det nöttes väl bort med tiden. så det är helt på egen risk, mycket möjligt att det gått till sej utan smörjning om jag kört de 6 milen med lite tryck på bromspedalen, Kolla bara med jämna mellanrum att bromsarna inte går för varma

 

MEN BYT PLATS På DE LåNGA OCH KORTA det är nog viktigast för att du skall få till det bra från början

Med stora bokstäver menade jag inte att markera skrik eller höjja rösten, ville bara att du skulle se det extra bra en sista gång :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för era svar. Det stämmer riktigt att det är en 903 ´63 ;)

Hade ett svagt minne att jag läste att det skiljde sig mellan beläggen...

Hur står det då till med bromsrörsmaterialet? Vad och när rostar det?

H Hansen: ingen fara, jag tog det på det sättet du ville få fram det. Som en påminnelse lixom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broms rören rostar i regel där de sitter klamrade och skräp som behåller vatten kan samla sej, sen är det ju det klassiska vid nipplarna, tror det beror på att det är de olika matrialens "ädelhet" som gör att de reagerar med varandra.

Bromsvätskan är ju egentligen ingen olja och den tar åt sej vatten, så skall man följa alla rekommendationer skall den bytas med jämna mellanrum, 2-3 år har jag för mej, att folk brukar prata om.

Det största bekymret utvändigt är nog just reaktionerna mellan olika metaller, lägger man tex en liten gummibit emellan rör och det man klamrat mot håller de längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...