Gå till innehåll

Para i hop 2 tgb fram axlar


tatra 813

Rekommendera Poster

Hej har en fråga om nån kan hjälpa mig med info om man kan montera 2 tgbfram axlar framför varandra och hur får man i så fall i hop drivningen ?

Har nämligen en fundering på att göra en mini kopia av en tatra och dom har ju 2 styrande fram axlar bakom varandra !

Kan man lösa detta på nått sätt ?

Mycket tacksam för svar mvh tatra jocke !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjordes ju några ex av 4 axliga 20 bilar om jag ej minns fel. har sett de på film.

Min första tanke är om det skulle gå att ta delar från de bakre axlarna och bygga en liknade lösning fram,

Skulle inte tro att det passar bult on så att säga, men om du får tag i främre och bakre bak axlar så du har alla delar borde det gå att bygga på liknade sätt som bogien bak är konstruerad.

En möjlighet är att kapa sönder fram axlarna och bak axlarna och svetsa i hop ytter ändarna från fram axeln, med mitten klumparna från de bakre axlarna, och på så vis få dit drivningen,

Nu är det inte genomtänkt, från min sida ;) men det är ju möjligt att det blir fel i axelhusen och de fram axlar du får blir konstruerade så de är "backandes" när du åker fram och tvärt om. om det sliter mer eller mindre vet jag inte, det var bara en tanke, Något att spåna på så här efter julmat med snapps :)

 

Möjligt att det kan finnas ritningar kvar i något arkiv på de prototyper som byggdes fyr axliga, men kanske inte så lätt att lägga vantarna på dem :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gissa om jag spånat på en 8x8! :D

 

Framaxlarna på de fyraxliga hade enkla bladfjädrar precis som framaxlarna har på produktionsmodellerna. De sitter längre in på axeln för att det ska finnas plats för däcken att vrida sig vid styrning än vad parabelfjädrarna gör bak.

 

Vad gäller drivningen borde det inte vara omöjligt att ta en mellanaxel för kortning och sätta styrportaler på istället för de stela och koppla vidare en kardan till en framaxel framför.

 

är man igång och bygger en terräng-ätare bygger man säkert en massa annan special ändå, men ska man försöka sig på att göra en "original 8x8" så stöter man på problem med hur man får plats med axeln under motor och transmission.

 

När jag spånade på 8x8-spåret kom jag fram till att om jag byggde så skulle jag satsat på att tömma en framaxel på drivaxlar och allt i själva axelröret, tok-modifiera axelskalet så att det kunde röra sig väldigt mycket under växellådan. Upphängningen blev jag aldrig fiktigt klok på hur jag skulle göra, men drivningen skulle ske med en hydraulmotor på vardera hjulet.

Inte konstant 8x8 alltså utan en 8x6 med 8x8 inkopplingsbart vid behov. Min fundering skulle ha hamnat under en trettonbil med samma 105 cm axelavstånd mellan framaxlarna som mellan bakaxlarna och då skulle avståndet mellan de mittre bli 125cm, det vill säga tydliga axel-par men ruskigt kort och väl proportionerad.

 

När jag nu är och filar på modifieringsspåret har en annan tanke rullat runt bland ingenjörs-nervcellerna, nämligen original trettonbil med endera av boggiaxlarna styrande. Eftersom det är halva axelavståndet mellan boggiaxlarna jämfört med fram- och mittenaxeln så behöver inte styrningen mer än halva utslaget och så kunde man ju tänka sig att begränsa utslaget lite till så styrningen ändå funkar på original parabelfjäderpaket, det lär ju ändå hjälpa till att göra bilen smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skriver att det gjorts mer än en 8x8, vad jag vet så var det bara en. Eller?

Att bara ha en styrande bakaxel på en 6x6, funkar på väg men dåligt i terräng, det blir nåt konstig fenomen som gör att man kör fast lättare.

Vet inte varför men det blev inte bra :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skriver att det gjorts mer än en 8x8, vad jag vet så var det bara en. Eller?

Att bara ha en styrande bakaxel på en 6x6, funkar på väg men dåligt i terräng, det blir nåt konstig fenomen som gör att man kör fast lättare.

Vet inte varför men det blev inte bra :(

 

Har jag missuppfattat din beskrivning om jag tänker på en sån här?:

800px-Sisu_XA-180-IFOR.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart väl fungerande 6x6 8x8 osv med styrning fram och bak men de har samma axelavstånd, kolla på en Zil135 8x8 /S==OO==S)

inte som en 13bil där man bara styr tex sista axeln. /S====OS)

Av någon konstig anledning blir det fel när det slirar, jag har tom med märkt att det är besvärligare att bärga en 6x4 med styrbar pusheraxel.

Att styra axel 2 på en treaxlad fodrar nog lite uträckning för att kunna kunna köra den säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb_20_8x8_sh.jpg

 

Prototyp Tgb 20 8x8 (-/4230)

8x8 Prototyp av C304 som från början var tänkt som Tgb 20.

19 soldater + förare rymdes. God hindertagningsförmåga, men C306 hade så bra framkomlighetsförmåga att merkostnaden inte ansågs komma till sin rätt.

Endast ett exemplar byggdes, men skrotades sedan till två släpkärror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart väl fungerande 6x6 8x8 osv med styrning fram och bak men de har samma axelavstånd, kolla på en Zil135 8x8 /S==OO==S)

inte som en 13bil där man bara styr tex sista axeln. /S====OS)

Av någon konstig anledning blir det fel när det slirar, jag har tom med märkt att det är besvärligare att bärga en 6x4 med styrbar pusheraxel.

Att styra axel 2 på en treaxlad fodrar nog lite uträckning för att kunna kunna köra den säkert.

Fel hur då?

Gräver den ner sig eller utgör den sk pusheraxeln ett extra motstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel hur då?

Gräver den ner sig eller utgör den sk pusheraxeln ett extra motstånd?

 

Svårt och förklara, tror det beror på att om du svänger höger med fram så vill så vill axel två följa lite till höger men axel tre vill till vänster.

drog upp en sopbil med styrbar sista axel och det var ett helvete och få upp sista axeln ur grusvägen då jag inte kunde dra den rakt fram,

fick dra 50+m tills det blev rakt och då kom den upp. Och gångstigen var ett minne blott B)

 

Svänger man fult med Tatran (8x8) på asfalt så ritar axel tre fina streck, men en Zil135 (8x8) gör det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt och förklara, tror det beror på att om du svänger höger med fram så vill så vill axel två följa lite till höger men axel tre vill till vänster.

drog upp en sopbil med styrbar sista axel och det var ett helvete och få upp sista axeln ur grusvägen då jag inte kunde dra den rakt fram,

fick dra 50+m tills det blev rakt och då kom den upp. Och gångstigen var ett minne blott B)

 

Svänger man fult med Tatran (8x8) på asfalt så ritar axel tre fina streck, men en Zil135 (8x8) gör det inte.

Ah, tror jag börjar förstå....

Den motarbetar typ första axelns rörelse...?

 

Kan man inte spärra såna axlar?

Eller är det mekaniskt länkage?

 

Jobbar du som tungbärgare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...