Fjello Postad 28 December , 2011 Rapport Share Postad 28 December , 2011 Tänkte att jag skulle göra en tråd om projektet att fixa ett landströmssystem i RaTgbn som står hemma här. Planen är att installera en kabel i anslutningsfacket på sidan av terrängbilen. I stil med rabv 202/206. Först tas det upp hål i plåten som alla anslutningar sitter i, inuti anslutningsfacket. Där monteras en mindre förskruvning/dragavlastning. Sedan går kabeln i flexrör till nästa plåt (som är väggen på själva lådan som utgör anslutningsfacket.) Där sitter ännu en dragavlastning. Därefter är kabeln inne i själva bakvagnen. Där går den ner och in under radiobordet. All kabel i bakvagnen dras i flexrör och klamras fast med metallklammer med gummiskydd. Under bordet ansluts kabeln, via ännu en dragavlastning, till en 4modulers inkapsling med DIN skena som monteras på bordets undersida. Tanken här är att inkapslingen skall husera 2st 6A automatsäkringar, samt eventuellt en personskyddsautomat. Därefter går en kabel från 6A säkringen till ett vanligt utomhus IP54 vägguttag - enkelt, som sitter under bordet. Tanken med det är att man ska kunna mata en kupe´värmare eller kaffekokare eller va man nu kan behöva. Från den andra 6A säkringen går det en kabel till en 24V batteriladdare, som även den monteras på bordets undersida. Laddaren modifieras så att säkringen som sitter på orginalkabeln monteras in i anslutningskontakten. Slutligen går strömmen från laddaren, via en 2-pol brytare, till batteriet. Det som ska inhandlas just nu är ungefär följande. 4modulers inkapsling 2st säkring Ev. personskyddsautomat Flexslang 2-pol brytare Dragavlastningar Eluttag Sladd Har fått batteriladdaren som jag beställde på ebay. Verkar lovande. Hittade ett datablad(PDF) på internet om den. Måste bara modda den lite för att passa mina behov //Fjellot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 29 December , 2011 Rapport Share Postad 29 December , 2011 Toppen Ser fram emot att få följa detta och titta på MåNGA bilder. /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smypm Postad 29 December , 2011 Rapport Share Postad 29 December , 2011 Hej. Jag hade nog satt ett väggintag, för att inte ha en sladd som sitter fast monterad i bilen. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158755592 Sen hade jag även använt en jordfelsbrytare somm sitter monterad i väggen där du tar strömmen från http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155158683 Det skyddar OM du skulle råka köra iväg med sladden kvar i väggen. MVH Mårten (Personligen hade jag använt något system (ex http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE ) som är gjort för fordonsmontage.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 29 December , 2011 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2011 Tänkte nog på att ha en anslutning istället för en lös sladd, men dels är det dåligt med utrymme i anslutningslådan och sen så blir det ju en sak till att hålla reda på. Vidare så har jag ju inget fast ställe som jag tänker ta ström från (förutom när den står i garagetä) utan det är ju tänkt att man kan koppla in sig lite varstans när man tänker stå ett tag och sända radio. //Fjello. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 29 December , 2011 Rapport Share Postad 29 December , 2011 Och att 2 säkringar ( både på "fas" o "nolla") så tidigt som möjligt på inkommande, antar att du skall ha en vanlig stickpropp i andra änden o då vet du inte vilken tråd som är fasen varje gång du sticker i den... Jordfelsbrytare är självklart på samma ställe! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 30 December , 2011 Rapport Share Postad 30 December , 2011 .................och glöm för sjutton inte att jorda karossen. För övrigt håller jag med Mårten att det bästa är att använda ett system gjort för bilmontage, typ Calix. Det brukar gå att köpa delar rätt billigt på en skrot. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 21 Januari , 2012 Rapport Share Postad 21 Januari , 2012 Jag har gjort precis samma sak: Landström baserat på en enkel "minielcentral" bestående av: 1) Jorfelsautomat 2) Automatsäkringar 3) Växlande reläer för att switcha 240V från mina inverterare till landström Reläerna "drar" vid inkoppling och lägger 240V från externt intag till de 240V kretsarna jag har lagt upp i bilen som vanligtvis försörjs av inverterarna. Funkar klockrent så långt. ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.