Gå till innehåll

Projekt landström


Fjello

Rekommendera Poster

Tänkte att jag skulle göra en tråd om projektet att fixa ett landströmssystem i RaTgbn som står hemma här.

 

Planen är att installera en kabel i anslutningsfacket på sidan av terrängbilen. I stil med rabv 202/206.

 

Först tas det upp hål i plåten som alla anslutningar sitter i, inuti anslutningsfacket. Där monteras en mindre förskruvning/dragavlastning.

Sedan går kabeln i flexrör till nästa plåt (som är väggen på själva lådan som utgör anslutningsfacket.) Där sitter ännu en dragavlastning. Därefter är kabeln inne i själva bakvagnen.

Där går den ner och in under radiobordet.

All kabel i bakvagnen dras i flexrör och klamras fast med metallklammer med gummiskydd.

 

Under bordet ansluts kabeln, via ännu en dragavlastning, till en 4modulers inkapsling med DIN skena som monteras på bordets undersida.

Tanken här är att inkapslingen skall husera 2st 6A automatsäkringar, samt eventuellt en personskyddsautomat.

 

Därefter går en kabel från 6A säkringen till ett vanligt utomhus IP54 vägguttag - enkelt, som sitter under bordet. Tanken med det är att man ska kunna mata en kupe´värmare eller kaffekokare eller va man nu kan behöva.

 

Från den andra 6A säkringen går det en kabel till en 24V batteriladdare, som även den monteras på bordets undersida. Laddaren modifieras så att säkringen som sitter på orginalkabeln monteras in i anslutningskontakten.

 

Slutligen går strömmen från laddaren, via en 2-pol brytare, till batteriet.

 

Det som ska inhandlas just nu är ungefär följande.

 

4modulers inkapsling

2st säkring

Ev. personskyddsautomat

Flexslang

2-pol brytare

Dragavlastningar

Eluttag

Sladd

 

Har fått batteriladdaren som jag beställde på ebay. Verkar lovande.

Hittade ett datablad(PDF) på internet om den. Måste bara modda den lite för att passa mina behov :)

 

//Fjellot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag hade nog satt ett väggintag, för att inte ha en sladd som sitter fast monterad i bilen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158755592

 

Sen hade jag även använt en jordfelsbrytare somm sitter monterad i väggen där du tar strömmen från http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155158683

Det skyddar OM du skulle råka köra iväg med sladden kvar i väggen.

 

MVH

Mårten

 

(Personligen hade jag använt något system (ex http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE ) som är gjort för fordonsmontage.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte nog på att ha en anslutning istället för en lös sladd, men dels är det dåligt med utrymme i anslutningslådan och sen så blir det ju en sak till att hålla reda på.

 

Vidare så har jag ju inget fast ställe som jag tänker ta ström från (förutom när den står i garagetä) utan det är ju tänkt att man kan koppla in sig lite varstans när man tänker stå ett tag och sända radio.

 

//Fjello.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att 2 säkringar ( både på "fas" o "nolla") så tidigt som möjligt på inkommande, antar att du skall ha en vanlig stickpropp i andra änden o då vet du inte vilken tråd som är fasen varje gång du sticker i den... Jordfelsbrytare är självklart på samma ställe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har gjort precis samma sak: Landström baserat på en enkel "minielcentral" bestående av:

 

1) Jorfelsautomat

2) Automatsäkringar

3) Växlande reläer för att switcha 240V från mina inverterare till landström

 

Reläerna "drar" vid inkoppling och lägger 240V från externt intag till de 240V kretsarna jag har lagt upp i bilen som vanligtvis försörjs av inverterarna.

Funkar klockrent så långt.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...