Gå till innehåll

Hur många splines har min växellåds-axel?


Rekommendera Poster

Ska förbereda samt beställa/köpa ny koppling inför motorbyte frampå vårkanten,

undrar därför vilken axel det sitter på min L3314-68,och om denna är 8 eller 10 splines??

(helt orginal drivlina)

 

om det nu är 10-splines så borde väl denna funka

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=523007&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0

 

har snokat lite inläggen om reservdelar men blev lite förviradd :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 10 splines på den axel som lamellerna sitter på,

Detta oavsett om det är en B18-B20-B30 motor,

Det som skiljer är omkretsen på själva lamellen och ytan på tryckplatta å svänghjul.samt hur hård lamell och tryckplatta är,

 

Funkar nog bra med den från meca, Men det sitter förstärkta i från början i originalmotorerna. vet dock att många kört med "vanliga" långt utan att det slirat på lamellerna när det går tungt och man kör på lågväxlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för infon

 

Då borde vanliga kopplingspkt fungera då.

 

Det är igentligen inte fel på nuvarande koppling,det som kan hända är att om ja fyller för mycket motorolja läcker det ut genom filtpackningen

bakom svänghjulet o kommer på kopplingen(får endast ligga nån milimeter över min på stickan)

När ja får olja på lammerna kan den slira endast på gaspådrag på högväxel(3 ir 4),

Aldrig på lågväxel,då har ja aldrig problem oavsett hinder/terräng,drar upp bilar ir bogserar.

Har borrat 2 st 8mm hål i övre delan av transkåpan där ja sprutar in bräklen om detta händer.

man kan se hur olja kommer ut via den lilla öppningen under transkåpan,vid rengöringen.

 

Den inköpta motor är en b20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...