Gå till innehåll

Placering av vinschen


Tjingen

Rekommendera Poster

Har gått och funderat på elvinsch ett tag men har inte bestämt mig för placeringen. Vanligast är ju fäste och placering ovanpå stötfångaren men jag funderar på placering under stötfångaren ovanpå tvärbalken på ramen. Vet att jag såg någon bild för länge sedan här på forumet.

 

Någon som har erfarenhet av â€låg†placering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kan tycka som före detta bilbärgare att en låg placering är en nackdel, Nu beror det ju vad man skall ha vinschen till,

Men ett högt drag underlättar ofta när man dra upp andra. och när man väl sitter själv, är det ju ofta fronten som dykt ner i något, så som vi kan se på bilden i länken ovan, har man inte vadar stövlar med så är det ingen höjdare att få fram vajern om den sitter väldigt lågt.

Tittar du på bärgningsbilar så har en del ofta en lyftbar bom just för att få ett högre drag. Själv använder jag ett block och sätter högt placerat så man får lyftkraften till hjälp om möjligt, både när jag sitter fast själv och när man drar andra.

Tror även att du får bekymmer med att få vajern vettigt lindad på trumman när du använt den, om det hela sitter in under bilen, klart en kort vajer så man inte överlindar den så funkar det säkert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter själv och funderar på hur jag skall placera elvinsch

Jag vill ha vinschen så långt bak som möjligt samtidigt som jag inte vill ha den för lågt så den dränks, har redan kört i vattensamlingar så vinschen skulle dränkts om den suttit på den bakre tvärbalken.

 

Det jag funderar på är att bygga om stötfångaren på detta viset: http://www.real4x4.com/Volvo/Real4x4sC303.jpg

Ingenjörstarmen i mig säger mig nämligen att det är fel att ha den ovanpå balken eftersom jag då får ett brytande moment som vill tippa stötfångarbalken framåt. Om jag sätter den framför balken får jag mycket vikt långt fram på redan framtungt fordon

 

Kanske tänker jag fel, är det värt mödan att jaga några centimeter i placering?

 

-är det någon som har bilder på lösningar? -Gamla bilder i trådar här i forumet verkar inte funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterlyser också inspirerande bilder.

 

Dränkningsrisken som ni skrivit om bedömmer jag är största nackdelen med låg placering. Däremot upplever jag det som en fördel med låg placering när man skall dra loss sig själv. Det ger ett visst "lyft" som kan hjälpa till att komma loss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att denna konstruktion har visat sej hålla väldigt bra, det var Grabbarna på Bofab som gjort ett liknande på sin 11a, och jag har sett den dra med block så den nästan storknar, utan att något verkat vilja ge sej.

Så jag åkte helt sonika dit och byggde ett liknade när det var dags för vinsch på 13 bilen.

Har dragit mej själv upp för branter i djupsnö, och fått upp en 30 bil som hade sjunkit ner i tjock lera så den hängde på axlarna.Ja med block då. Utan att fästet gett vika eller rört sej något.Det största bekymret jag har är att få bilen att stå still, det gäller att förankra den i något rejält bakåt

Visst jag dränker den i bland men än har den tålt det. har jag misstanke om att det blir fastkörning i djupt vatten förbereder jag med en stropp upp över taket, så jag slipper bada för att komma åt vajern,

http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/6231-antligen-en-13-aven-for-mej/page__st__100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått och funderat på elvinsch ett tag men har inte bestämt mig för placeringen. Vanligast är ju fäste och placering ovanpå stötfångaren men jag funderar på placering under stötfångaren ovanpå tvärbalken på ramen. Vet att jag såg någon bild för länge sedan här på forumet.

 

Någon som har erfarenhet av â€låg†placering?

 

Jag köpte min första tgb 11 i höstas och det första jag gjorde vara att börja fundera på vart vinschen skulle sitta. Många verkar ha den sittandes ut från stötfångaren ganska högt upp, men .... det ser inte bra ut tycker jag samt att utsticket även inte föll mig i smaken. Tänker inte ifråga sätt funktionen på att placera den där, det funkar säker mycket bra att ha den både högt o lite utstickandes. Själv monterade jag min ståendes på tvärbalken bakom stötfångaren och är ju nöjd med den monteringen naturligtvis ;) kan ju inte säga annat. Tänker inte bada med min tgb om jag kan undvika det samt att jag monterat relä/eldelen till vinchen inne i bilen vid fotutrymmet på passagerar sidan med vattentäta gummigenonmföringar. Har massor med bygg bilder och ska försöka skapa en "projekt" tråd lite i efterhand framöver. är någonstans vid nästan färdigbyggt snöblad samt delvis färdig o avtagbar utvändig skyddsbur nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle vara intressant att se hur du byggt,

Kollade lite på det när jag hade min vinsch lös, men den var för bred, så vart det svårt att komma åt frisläppet, samt att linda upp vajern fint, visst den kan man korta, men det är stor risk att man drar sönder den om den lindas fel, Hm ja min är redan skadad, men det berodde på att jag drog med för brant vinkel, då jag satte den i eken, och skulle försöka ta mej upp på vägen igen.

Sen jag ingen supersvetsare själv och var lite rädd att få något lekarge ur vakuum tanken som den balken är på TGB bilarna,

 

möjligt att man flyttar in den vad det lider, en bra lösning och lite tid över så är det nog något att fundera över, får man den tillräckligt långt bak kan man ju blocka längre fram och dra vajern bakåt om det behövs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag, ville ha ett lätt att ta bort fäste, saknar bara nån bra kontakt som tål lite ström, misstänker att man får ta sig till nån truckverkstad. Den sitter i sprinten fram och har två distanser på sidorna som sitter i bulthålen till stötfångaren. Har funkat hitills men den sticker ut ganska mycket.

 

http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/sets/72157629036661961/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle vara intressant att se hur du byggt,

Kollade lite på det när jag hade min vinsch lös, men den var för bred, så vart det svårt att komma åt frisläppet, samt att linda upp vajern fint, visst den kan man korta, men det är stor risk att man drar sönder den om den lindas fel, Hm ja min är redan skadad, men det berodde på att jag drog med för brant vinkel, då jag satte den i eken, och skulle försöka ta mej upp på vägen igen.

Sen jag ingen supersvetsare själv och var lite rädd att få något lekarge ur vakuum tanken som den balken är på TGB bilarna,

 

möjligt att man flyttar in den vad det lider, en bra lösning och lite tid över så är det nog något att fundera över, får man den tillräckligt långt bak kan man ju blocka längre fram och dra vajern bakåt om det behövs

 

Börjar lägga upp en tråd om just min vinsch montering på forumet nu :) fåse om det går nå bra.

 

http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8403-mqm-s-tgb-11-projekt/

Redigerad av Audi Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Äntligen har det blivit lite tid över för winchmontage.

 

Med inspiration från Hansen blev det placering på stötfångaren. Valde att svetsa ihop ett fÄste som skruvades fast.

 

post-6050-0-32282700-1335885988_thumb.jpg

 

post-6050-0-18474800-1335886018_thumb.jpg

 

Hittade lite rör

 

post-6050-0-22679900-1335886046_thumb.jpg

 

som fick bli en båge

 

post-6050-0-06620000-1335887474_thumb.jpg

post-6050-0-50859500-1335887492_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...