Gå till innehåll

Tändstift ?


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej jag har fått lite huvudbry angående tändstiften till B30 motorena,

Kollade i gamla bosch kataloger i veckan och fick flera olika förslag,

Bland annat W7D och W6B

Kruxet är att den ena har lång gänga och den andra kort.

Jag har med gott resultat kört med lång gängade stift i B30 motorn, och oftast när jag bytt har det suttit lång gängade i, men nu har jag hittat en motor med kort gängade stift i,

 

De bilar jag satt i lång gängade stift har inte några start bekymmer, varken när de stått och är kall eller när de är varm körda.

Men den med kortgängade stift i har krånglat en del, där av att jag skall kolla över tändsystemet på den och då även byta stift.

Nu köpte jag de lång gängade till den, men kan det ställa till det, Ja alltså finns det två olika toppar så att om jag stoppar i långa stift i en som haft korta slår kolven i stiften ?

 

Någon som har bättre koll på detta än jag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W6B är kortgängade, skumt att det funkar med långa då. Byter på min enbart för att de är ett år gamla och jag kör på lite etanolblandning, då brukar stiften få lite oxideringar på sej med tiden. Har inga bekymmer med gången på motorn eller att starta varken kall eller varm,

 

Skall syna de i helgen när jag får lite tid över och skall byta på en annan 13 bil.

Har för mej att de avstörda tändstiften hade lång gänga, rätta mej gärna om jag har fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på mekonomen volvo 164 B30 så ger det 18-WR7BC Bosch, ska det vara långa så måste det funka bättre än att sätta in korta då gnistan blir inne i "röret" gängan vilket man kan tänka sig ge svårstartad motor. Eller är jag ute och cyklar? Har för mig att det vara långa som jag satt i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej jag har fått lite huvudbry angående tändstiften till B30 motorena,

Kollade i gamla bosch kataloger i veckan och fick flera olika förslag,

Bland annat W7D och W6B

Kruxet är att den ena har lång gänga och den andra kort.

Jag har med gott resultat kört med lång gängade stift i B30 motorn, och oftast när jag bytt har det suttit lång gängade i, men nu har jag hittat en motor med kort gängade stift i,

 

De bilar jag satt i lång gängade stift har inte några start bekymmer, varken när de stått och är kall eller när de är varm körda.

Men den med kortgängade stift i har krånglat en del, där av att jag skall kolla över tändsystemet på den och då även byta stift.

Nu köpte jag de lång gängade till den, men kan det ställa till det, Ja alltså finns det två olika toppar så att om jag stoppar i långa stift i en som haft korta slår kolven i stiften ?

 

Någon som har bättre koll på detta än jag ?

 

Jag kollade upp idag vad jag har för stift i min och det var Bosch W6BC gängan verkar vara kring 12-13mm om man räknar med brickan.

Motsvarande på ngk var BP7HS enligt vår bok på jobbet.

Och tänk sådan tur jag hade o hittade 3 förpackningar BP7HS i dammet bland "gammalt skräp" som bara ligger. Så nu fick jag 12st stift till det horribla priset av 150:- :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok tack iaf ,ja det hade ja funderingar på att slänga på de vanliga tändprylarna från 160 serien.

det blir väl hela fördelaren,tändkablar,tändspole ir hur??

 

Har fått krångel med tändssystemet ikväll,tog ur de 3 bakre tändstiften,rengjorde

och återmonterade,försökte starta men icke...... :(

tog av fördelarlocket o körde starten,hade ingen gnista,tror inte ens brytaren öppnade :mellow:

skumt,nånting måste ha legat på bristningsgränsen hela tiden ja kört den,har ju haft lite problem under

helgen,misstänkte ånglås men tändsystemet verkar mer misstänkt,detta problem

uppstod under senare tid ja börjat använda den.

 

måste väl ändå vara brytaren som fallerar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har varit och fingrat på de avstörda systemen, och inte ens i min reservdels låda från försvaret, där det låg brytare till massor av bilmodeller, hittade jag rätt brytare till det avstörda systemet, så där får du nog skruva bort brytarna och ta med till en vettig säljare hos någon som säljer reservdelar, och kolla om du hittar något som passar.

Möjligen vet någon här vad det skall vara.

Själv fick jag bygga i hop något fungerande av flera bilars delar, då både fjädern var av och klacken som lyfter var nersliten, för att få fart på kompisens 13 bil, den är nu konventerad till "normalt" tändsystem

Det har ju gått att köpa dessa avstördastift från lapplander.nu, vet inte hur det är med det nu, men där var priserna låga jämfört med andra

239584

 

Tennplugg

Pris: kr60.00

kr44.38 (including 25 % tax)

Du sparar: kr15.63 Spör om detta productet Tennplugg original beskyttet.

(Avstörd Tändstift).

Type: Autolite 2384

Varmetall: 4

Samme som Bosch WC 175 ERT 1

Passer til B18/B20/B30

Det som brukar vara svårt att hitta eller få tag i till vettigt pris när man konverterar är tändspolen.Har för mej att det lär till en på 3 ohm för att det skall hålla. #detta är jag osäker på utan att läsa igenom gamla poster#

men den går faktiskt att använda från det avstörda systemet Så även locket, det går att stoppa i "vanliga tändkablar och då köra på normala stift. helt tätt vid locket blir det ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok

Ja det bytet med avstörda stiften får vänta tills ja fått fart på åbäket igen,ev köper ja från laplander

om ja fortsätter köra på avstört system.

ir andra alternativet med att använda vanliga stift o kablar och stoppa i dom i avstörda fördelaren :)

Skruvar ur brytaren imorgon å ser om ja får tag på nån i stan ev en beggad av en kompis

som har en del 160 serie prylar.

ja tror ja har en flang ny liggandes i beredskap till valp,men ja tror de är ganksa olika

då b30 fördelare är större osv.

 

Tur att sånt här inte händer när man står vid rödljusen ir är ute i skogen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brytarspetsen för radioavstört är Bosch med art.nr 1 237 013 010-850, lär väl kanske inte finnas på biltema då den enligt asken bara passar Volvo C303, 304, 306, Pinzgauer 710 och 712 samt gammla Merca 300SL Roadster mellan 57 och 63 :-) Försvarets art.nr är F2350-003280 Jag har köpt på mig ett antal, då fjädern av nån j-vla anledning går av stup i kvarten :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...