H.Hansen Postad 21 April , 2012 Rapport Share Postad 21 April , 2012 Hej jag har fått lite huvudbry angående tändstiften till B30 motorena, Kollade i gamla bosch kataloger i veckan och fick flera olika förslag, Bland annat W7D och W6B Kruxet är att den ena har lång gänga och den andra kort. Jag har med gott resultat kört med lång gängade stift i B30 motorn, och oftast när jag bytt har det suttit lång gängade i, men nu har jag hittat en motor med kort gängade stift i, De bilar jag satt i lång gängade stift har inte några start bekymmer, varken när de stått och är kall eller när de är varm körda. Men den med kortgängade stift i har krånglat en del, där av att jag skall kolla över tändsystemet på den och då även byta stift. Nu köpte jag de lång gängade till den, men kan det ställa till det, Ja alltså finns det två olika toppar så att om jag stoppar i långa stift i en som haft korta slår kolven i stiften ? Någon som har bättre koll på detta än jag ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 21 April , 2012 Rapport Share Postad 21 April , 2012 Hej Hasse. Enligt instruktionsboken skall det vara W 200 T 35 men de är ändrade till W 6 B men för säkerhets skull mät gänglängden mvh Bengt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 April , 2012 W6B är kortgängade, skumt att det funkar med långa då. Byter på min enbart för att de är ett år gamla och jag kör på lite etanolblandning, då brukar stiften få lite oxideringar på sej med tiden. Har inga bekymmer med gången på motorn eller att starta varken kall eller varm, Skall syna de i helgen när jag får lite tid över och skall byta på en annan 13 bil. Har för mej att de avstörda tändstiften hade lång gänga, rätta mej gärna om jag har fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 22 April , 2012 Rapport Share Postad 22 April , 2012 Gick in på mekonomen volvo 164 B30 så ger det 18-WR7BC Bosch, ska det vara långa så måste det funka bättre än att sätta in korta då gnistan blir inne i "röret" gängan vilket man kan tänka sig ge svårstartad motor. Eller är jag ute och cyklar? Har för mig att det vara långa som jag satt i Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 22 April , 2012 Rapport Share Postad 22 April , 2012 Hej Hansen! Kollade NGK dom rekomenderar BP6HS eller deras V-line stift VL 18 som är samma som BP6H och båda stiften har en gänglängd på 12,7mm kör själv på ngk stift Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 22 April , 2012 Rapport Share Postad 22 April , 2012 12,7 mm är det den långa gängan? Eller finns det ändå längre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 April , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 April , 2012 Ja det är 12,7 mm gängan jag menar är de långa i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dieselpower Postad 22 April , 2012 Rapport Share Postad 22 April , 2012 Det blir sot i gängorna när man använder för korta stift, kan glödtända mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 22 April , 2012 Rapport Share Postad 22 April , 2012 vad jag vet så ska det va kort gänga på b30! men det var länge sen jag gick fordonsmek Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 23 April , 2012 Rapport Share Postad 23 April , 2012 Denna typ av tändstift finnes i 3 st längder. 19,0 mm 12,7 mm 11,2 mm Och rekommendationen är 12,7 mm mvh JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 24 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2012 Hej jag har fått lite huvudbry angående tändstiften till B30 motorena, Kollade i gamla bosch kataloger i veckan och fick flera olika förslag, Bland annat W7D och W6B Kruxet är att den ena har lång gänga och den andra kort. Jag har med gott resultat kört med lång gängade stift i B30 motorn, och oftast när jag bytt har det suttit lång gängade i, men nu har jag hittat en motor med kort gängade stift i, De bilar jag satt i lång gängade stift har inte några start bekymmer, varken när de stått och är kall eller när de är varm körda. Men den med kortgängade stift i har krånglat en del, där av att jag skall kolla över tändsystemet på den och då även byta stift. Nu köpte jag de lång gängade till den, men kan det ställa till det, Ja alltså finns det två olika toppar så att om jag stoppar i långa stift i en som haft korta slår kolven i stiften ? Någon som har bättre koll på detta än jag ? Jag kollade upp idag vad jag har för stift i min och det var Bosch W6BC gängan verkar vara kring 12-13mm om man räknar med brickan. Motsvarande på ngk var BP7HS enligt vår bok på jobbet. Och tänk sådan tur jag hade o hittade 3 förpackningar BP7HS i dammet bland "gammalt skräp" som bara ligger. Så nu fick jag 12st stift till det horribla priset av 150:- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 En fråga....vart köper man dessa stift?går de att ta hem hos en vanlig bildelsreservshop?? Ja demonterade ett av mina stift och dom såg inte speciellt fräsha ut ja har det vanliga radioavstörda tänsystemet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 (redigerade) Radioavstörda stift får du nog köpa på typ Tatanka och de kostar skjortan. Bättre att lägga pengarna på att konvertera till vanliga typ BP6HS stift. Inte mycket till hjälp..... Redigerad 3 September , 2012 av Fredrik L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Ok tack iaf ,ja det hade ja funderingar på att slänga på de vanliga tändprylarna från 160 serien. det blir väl hela fördelaren,tändkablar,tändspole ir hur?? Har fått krångel med tändssystemet ikväll,tog ur de 3 bakre tändstiften,rengjorde och återmonterade,försökte starta men icke...... tog av fördelarlocket o körde starten,hade ingen gnista,tror inte ens brytaren öppnade skumt,nånting måste ha legat på bristningsgränsen hela tiden ja kört den,har ju haft lite problem under helgen,misstänkte ånglås men tändsystemet verkar mer misstänkt,detta problem uppstod under senare tid ja börjat använda den. måste väl ändå vara brytaren som fallerar?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Undrar om jag inte sett i nån tråd att det finns nån i Norge som hade bra priser på avstörda stift Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 September , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2012 Ja jag har varit och fingrat på de avstörda systemen, och inte ens i min reservdels låda från försvaret, där det låg brytare till massor av bilmodeller, hittade jag rätt brytare till det avstörda systemet, så där får du nog skruva bort brytarna och ta med till en vettig säljare hos någon som säljer reservdelar, och kolla om du hittar något som passar. Möjligen vet någon här vad det skall vara. Själv fick jag bygga i hop något fungerande av flera bilars delar, då både fjädern var av och klacken som lyfter var nersliten, för att få fart på kompisens 13 bil, den är nu konventerad till "normalt" tändsystem Det har ju gått att köpa dessa avstördastift från lapplander.nu, vet inte hur det är med det nu, men där var priserna låga jämfört med andra 239584 Tennplugg Pris: kr60.00 kr44.38 (including 25 % tax) Du sparar: kr15.63 Spör om detta productet Tennplugg original beskyttet. (Avstörd Tändstift). Type: Autolite 2384 Varmetall: 4 Samme som Bosch WC 175 ERT 1 Passer til B18/B20/B30 Det som brukar vara svårt att hitta eller få tag i till vettigt pris när man konverterar är tändspolen.Har för mej att det lär till en på 3 ohm för att det skall hålla. #detta är jag osäker på utan att läsa igenom gamla poster# men den går faktiskt att använda från det avstörda systemet Så även locket, det går att stoppa i "vanliga tändkablar och då köra på normala stift. helt tätt vid locket blir det ju inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Hmmm ok Ja det bytet med avstörda stiften får vänta tills ja fått fart på åbäket igen,ev köper ja från laplander om ja fortsätter köra på avstört system. ir andra alternativet med att använda vanliga stift o kablar och stoppa i dom i avstörda fördelaren Skruvar ur brytaren imorgon å ser om ja får tag på nån i stan ev en beggad av en kompis som har en del 160 serie prylar. ja tror ja har en flang ny liggandes i beredskap till valp,men ja tror de är ganksa olika då b30 fördelare är större osv. Tur att sånt här inte händer när man står vid rödljusen ir är ute i skogen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp har 3 ohm tändspolar tror priset var 600:- nånting, själv hittade jag en 2 ohm, snurrat på i ett år nu utan bekymmer men har förkopplingsmotståndet kvar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 Ok tack för supporten men ja kan ju lika gärna fråga om det finns nått komplett kit för modifering till brytarlöst? Janne H kör du brytarlöst och vilka komponenter köpte du isf?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2012 Rapport Share Postad 3 September , 2012 här fanns det lite godisinfo om modifering mm,dock lite dyra prylar http://www.123ignition.se/produkter.php?id=77 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Brytarspetsen för radioavstört är Bosch med art.nr 1 237 013 010-850, lär väl kanske inte finnas på biltema då den enligt asken bara passar Volvo C303, 304, 306, Pinzgauer 710 och 712 samt gammla Merca 300SL Roadster mellan 57 och 63 :-) Försvarets art.nr är F2350-003280 Jag har köpt på mig ett antal, då fjädern av nån j-vla anledning går av stup i kvarten :-( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Ok tack! Då år väl risken ganska liten att det finns en sån här brytare i närheten Finns det att beställa online nånstans??ir nån här som vill sälja en?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 www.tatanka.nu/art-1.asp?id=413&iPageID=5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 tack för den brytarelänken ska beställa den men konstigt nog fanns det en brytare i stan,inte helt lika men kommer iaf att prova den sen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Sådär,har nu beställt service prylar brytare,oljefilter,luftfilter från tatanka, stift från laplander Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.