Gå till innehåll

Missljud bakaxel C202


Rekommendera Poster

Jag har ett missljud i bakaxeln eller jag tror det är bakaxeln åtminstone, hörs i stort sett hela tiden.

Det låter lite gnagande i låga hastigheter och går över till ett mer vinande ljud i högre hastighet.

Kopplar jag in 4-hjulsdrift så försvinner det nästan helt dvs. framhjulsdriften avlastar bakaxeln?

 

Har skrivit om detta tidigare, men då trodde jag det var lagret till pinjongen som spökade, bytte det yttre lagret och packboxen, men felet finns alltså kvar.

 

är det någon som har en sprängskiss på bakaxeln med reservdelsnummer eller liknande?

Det är lite svårt att gissa vad som kan vara fel utan att veta vad som finns inuti diffen. Givetvis kan man köpa det ena efter det andra från Altyco och byta ut, men det kan bli dyrt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lagrena i fördelningslådan, på utgående axel bak ? det kan ju ligga där också.

Kolla om du har glapp vid kardarnen ut från fördelningslådan,

 

Öppnade du så du såg skicket på pinjong och kronhjul när du bytte lagret där ?

Annars kan du ju öppna kåpan på axeln och se samt känna på differential klumpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på att kolla utgående lager på FD lådan, det ska jag göra.

 

öppnade inte heller kåpan på diffen för jag antog att man behövde ny packning och det hade jag ingen hemma

sen blev det bortglömt. Ska beställa framhjulslager från Altyco, kan ju passa på att beställa packning samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packning kan du klippa av vanligt tjockare papper typ cornflexpaket, förspänningen till pinjonglagret släpper ju ibland så kolla detta.

 

Hittar du inget fel i klumpen så kolla mag ventilerna, vacumläck eller ev att de inte drar fullt ut gör att när 4x4 är inkopplat så blir det tyst. även servoklockans membran på fd 51 kan läcka. Skulle du få riktigt högt rasslande hela tiden finns det en säkring till pto'n som ibland oxiderar.

 

Lagerglapp fd lådan då syns tydligt med oljeläck vid handbromsskölden, har hänt att bultar släppt lite som förspänner lagret och håller skölden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En sak i taget - nu är framhjulslagren bytta så idag var det dags att börja fundera över missljudet.

Lossade kardan och det är glapp i pinjongen både i sidled och längdled så det verkar som problemet är där i första hand.

 

Börjar undra om det går att få ur diffen, tanken verkar vara i vägen.

Ska palla upp bakaxeln i helgen eller nästa vecka så jag kan ta ur drivaxlarna och försöka mig på att få ur diffen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort stötisarna och kardanen, samt lossar på bakre hänkena så kan du släppa ner axeln så mycket som bromsslangarna tillåter. Och då får du ut diffen. I övrigt har jag inget att komma med då valpen har en annan FD-låda och axlarna skiljer sej från varandra också.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palla upp den behöver du nog ändå göra eftersom drivaxlarna måste dras ut en bit. bultarna genom bladen vid infästning och hänken brukar lossa lätt annars om du inte vill ha bort axlen släpp stötarna och sätt två saxdomkrafter mellan ram och axel och spänn ner axlen lagom mycket, alternativ tanken på c202 hänger bara på några bult och lossas enkelt minns jag rätt två mitt på bak och en på varje sida fram.

 

Det behövs knappt kännbart glapp för att pinjongen ska ge ljud ifrån sig, efterdra lagerförspänningen och provkör har du tur klarar sig lagren och inget nytt glapp och oljud uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att den måste pallas upp förstår jag, men om jag inte skulle ha ur diffen hade det varit enklare att palla upp under axeln.

 

Vad är lagerförspänningen?

är det muttern som håller medbringaren eller sitter det något inuti diffen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv en översyn av mina axlar i helgen verkar fortfarande vara i nyskick trots nästan 20.000 mil samma lilla spel på pinjongerna och kronhjulet fram som bak. Satte en enbent domkraft i kroken lyfte alldeles tillräckligt för att få hela huset fritt under tanken utan att hjulen släppte från marken så mer behöver du inte göra för att få plats att inspektera allt.

Hade du inte en gammal tråd med läck vid pinjongen?

Pinjonglagringen är två koniska lager samma princip som på ett vanligt framhjulslager, inget spel får finnas och lagerförspänningen ska vara lagom likt ett hjullager, finns spel rör sig pinjongen och börjar gröpa ur kronhjulet. Första tecknen på pinjonglager glapp är läckande packbox och på c202 som har hylsa istället för shims är det vanligt att hylsan med åren tappar något av spänsten och mutter kan i värsta fall lossa något och då rasar det fort. Så ta till vana att någon gång då och då kolla så det inte är fuktigt vid packboxen och vid minsta misstanke känn ifall det finns glapp, efterdra och lås muttern ev kan man shimsa eller låta hylsan vara kvar och bara ge den ett shims för att få lite mothåll.

Har i slutet av 90 talet en gång hört oljud och snabbt konstaterade blöt packbox ingen shimsning gjordes bara efterdrog och sen har det klarat sig i alla år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag skrev om läcka vid pinjongen för ett tag sedan, då bytte jag yttre lagret och packboxen.

Kanske hade lagret inte behövt bytas eftersom dom som du säger är koniska.

Jag drog åt muttern ganska ordentligt tyckte jag, men det kanske räcker med att dra åt lite till?

 

Bra beskrivning som du länkade till.

 

En kompis arbetskamrat har nog koll på det där med flankspel osv. han skulle fråga honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testade att lyfta i dragkroken och det räcker nog både för att inspektera och ta ur diffen, men jag måste trots det lyfta upp bakhjulen så jag får ur drivaxlarna. Sen får jag lägga något mellan fjädern och ramen ifall domkraften skulle släppa.

Kronhjul och pinjong ser åtminstone friska ut.

 

Kollade muttern och den var åtdragen så mycket det gick för hand så att bara dra åt den går inte.

Alltså - diffen måste ur och då passar jag på att byta lager.

Förspänningshylsa (crackhylsa) har utgått och ersatts av fast hylsa och schims.

 

Delar beställda så nu vet jag vad jag ska göra till helgen :)

Redigerad av Rookien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag fått ur grejorna, antagligen inga större problem med lagren.

Kommer Ändå byta nu nÄr jag har tagit isÄr det.

 

Är förspÄnningshylsan en engångspryl eller kan man återanvÄnda den?

Altyco rekommenderar att man gör en hylsa YDxIDxH 35x31x25 mm fast förspÄnningshylsan jag fick ut Är 25.8 och pinjongen

glappar så jag kommer göra en som Är 26.

Eller rÄttare sagt - en kompis gör en hylsa till mig på jobbet :)

 

Nu ska jag kolla igenom vilka packningar och packboxar som behövs så jag hinner bestÄlla innan Altyco tar semester.

Vad trevligt det Är med sprÄngskisser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26?? att återanvända crachylsan borde gå med ett shims.

Differtialaxlar låter ju lite när de gått många mil, även min låter en del och märkligt nog mer nu när det blev biltema syntetoljor.

även lådorna gav lite mer ljud ifrån sig efter oljebytet.

Vad kostade grejerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo eftersom den glappar med en hylsa som är 25.8 lång tyckte vi att vi lägger på 0.2mm, jag har köpt shims också.

Kompisen tyckte det var enklare att göra den för lång och möjligen slipa ner den lite än att göra den för kort och shimsen kanske inte räcker.

 

Priser exkl. moms

 

Inre lager med lagerbana 748 kr (rabatt 40%, fråga mig inte varför, men så verkar det vara på alla lager)

Shimssats pinjong 144kr (25/44 mm, 2 olika storlekar alltså)

Shims 78 kr (30.5mm, kommer inte ihåg vad den var till)

 

Summa med moms 900kr (inkl. frakt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tittar på sprängskissen över bakaxeln börjar jag ana att det borde vara tvärtom så att crackhylsan är för lång?

 

Om man drar åt medbringarens mutter allt det går och det fortfarande glappar i pinjongen i längdled så borde väl

avståndet mellan lagren minskas istället för att ökas.

Alltså en hylsa som är 25mm lång, 0.8mm kortare än crackhylsan och sedan shimsa om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng upp en bild på hur din banjo bak ser ut dvs diffhuset bakaxlen , bak ser det faktiskt ut som att det bara skulle vara att lyfta i lammeler för att få diffbroms.

Märkligt hade för mig att banjona var lika fram och bak????

Vet att när jag handlade min hörde att vissa hade haft diffbroms men att den plockats bort vid sverige leveransen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...