Gå till innehåll

Frågor om Startbil 11/12


Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Troligtvis får du göra en registrerings besiktnin,men det kan det ju vara värt B)

Finns medlemar som monterat elektriska vinschar på sina fordon men vet inte om dom gjort någon extrabesiktning.

 

Ring bilprovningens tekniska avdelning så bör du få ett bra svar :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade om jag behövde rega min 13 med vinschen på förra året då jag besiktigade, men de tyckte inta att den stack ut så mycket eller var något vast som satts på, så de räknade bara med den i vikten då jag vägde och kollade vad jag fick lasta på flaket,

Kanske hade tur då och åker på en nit vid en senare besiktning,

Men en original vinsch sticker väl inte ut fram eller bak, så det är väl bara vikten som är intressant för dem då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Mr. jteck, du har rätt vad det gäller registreringsbesikningen.

Herr H.Hansen kan eventuellt få problem om det är någon nitisk bilprovare som det verkar.

Jag ringde till tekniska avdelning på bilprovningen och där sa de följande:

 

Vid montering av vinsch (alla former, mekanisk, hydraulisk, elektrisk osv) så ska en registreringsbesikning göras, dels pga att det blir en högre totalvikt på bilen och dels att det är en fast montering, dvs annat utförande på kärran än när den var ny mao.

 

Förövrigt ska montering av ram-monterad vinsch ske "som biltillverkaren hade gjort" för att citera kundtjänst-gubben. Han frågade efter årsmodell på min bil och det lät en smula luddigt där men i stora drag så lät det som det var mindre kinkigt när det var en gammal krigare från -56 än en Nissan Navara från -12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om winchen får ett löstagbart montage så behöver bilen inte registreringsbesiktigas? Frågan är om det krävs sprint eller om bultat kan räknas som löstagbart...

Med sprint det borde det göra det, då borde vinschen räknas ju som last :ph34r:

Men vem vet i denna djungel av regler.

 

Jo jag är medveten om att jag kan få problem med en nitisk bilprovare :(

Men några ram monterings krav kan de inte ställa, då vinschen är monterad på stötfångaren.

Dock verkar det som de ser lite till vad man använder fordonet som, Skulle man vara tvungen att göra en registreringsbesikning, för varje sak man skruvade fast på bilen för viktens skull. Ja då är det många som är illa ute. Å de fick nog inte göra annat än väga bilar för nya vikt uppgifter.

Mycket kan nog räknas som last, om det inte är just en väldigt nitisk bilprovare :ph34r:

Jag får ta och väga om min den dagen jag träffar på denne besiktnings kontrollant :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...