Christer_tgb Postad 12 Juni , 2012 Rapport Share Postad 12 Juni , 2012 Hej Jag såg en början på diskussion, i en annan tråd, om man skall sätta elfläkten direkt på kylaren eller i originalmontering och ha strumpan kvar. Då jag skall byta nu i sommar till elektrisk kylarfläkt så är jag intresserad av så många synpunkter och tips som möjligt. Hur har ni som bytt gjort? /Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slektning Postad 12 Juni , 2012 Rapport Share Postad 12 Juni , 2012 Min plan er å bruke en 385mm spal vifte ( surplus salg på ebay til 25$ helt ny og de har fortsatt 8stk) montert rett bak radiatoren. Det gjør at den trekker det meste av lufta igjennom radiatoren. Da unngår man redusert gjennomstrømning når man kjører på veien. Man får også bedre plass til å komme til i motorrommet. Skal også montere trinnløs regulator og on/off/auto bryter. Må bare finne passende tempgiver og følerholder som passer radoatorslangen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 12 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 12 Juni , 2012 Är det någon som vet vad strumpan har för praktisk funktion om man lika gÄrna kan sÄtta en elflÄkt direkt på kylaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 12 Juni , 2012 Rapport Share Postad 12 Juni , 2012 Misstänker att det ger bättre genomströmmning i hela ytan på radiatorn och inte mitt på där fläkten täcker, sitter sådana på varje bil jag sett iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Juni , 2012 Rapport Share Postad 13 Juni , 2012 Ingen som har någon erfarenhet att att köra utan strumpan ? Den borde väl ha gått sönder för någon eller blivit bortplockad av en eller annan anledning. tycker den är lite i vägen när jag skall spola ren kylaren efter körningarna, vill gärna spola ur den bakifrån så man får ut barr små grenar mm i stället för att trycka in de längre in i kylflänsarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 Juni , 2012 Rapport Share Postad 13 Juni , 2012 Original lär det inte fungera utan strumpan eftersom fläkten sitter för långt ifrån kylet och då suger den inte luft genom kylet utan luften tar lättaste vägen. Med en elfläkt i max storlek och flöde monterad mot kylet fungerar det däremot bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 15 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Hur stor är kylaren? Om jag sätter den direkt på kylaren, vilken storlek är lämpligast? Räcker det med en fläkt på 385mm (yttermått är 400mm), som Slekting tänkt. /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 15 Juni , 2012 Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Kylaren är ju apenkel att mäta från utsidan. Sedan googlar du fram största möjliga fläkt både vad gäller storlek och kapacitet. Själv kör jag med en SPAL fläkt. Tyvärr har jag ingen koll på vad den heter och det är minst sagt bökigt att plocka loss den bara för att hitta en beteckning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 15 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 (redigerade) Du har så rätt i att det är lätt att mäta från framsidan. Min fråga var mer en undran om det är lika, mer eller mindre plats bakom än framför. Ifall det medför begränsning av storlek på fläkten om man sätter den direkt på och utan strumpan. Jag har hittat en sida över alla Spal-fläktar så det är bara att välja storlek och därefter lämplig variant., så låt din sitta kvar på plats. /C Redigerad 15 Juni , 2012 av Christer_tgb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 15 Juni , 2012 Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Tar du bort strumpan har du väldigt gott om plats på djupet och bredden är lika som på framsidan. Ett litet tips är att ta bort styrstaget när det blir dax för montering så kommer du åt underifrån mycket lättare. Jag har provat 2 varianter av montering: 1. Använt befintlig främre ram till strumpan och svetsat på en plåt med hål i mitten som fläkten passar perfekt ovanför. Fördelen med denna montering var att det drar lite bättre över hela kylet när man kör fläkten. Nackdelen var att den är en fet strypning för fartvinden. 2. kloss ann mot kylaren. Med den monteringen får fartvinden lättare att kyla men i gengäld fungerar fläkten lite sämre. eftersom den inte suger luft genom hela kylet Jag kör nu med alternativ 2 och är väldigt nöjd med det. Jag har iofs inte originalmotor och 3" kyl. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 15 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Toppenbra input. Jag tror att jag börjar med alt 2, och sparar strumpans ram så jag kan byta till alt 1 om det behövs ändras. Så nu är det "bara" att mäta/beställa fläkt/lösa tempstyrning av fläkten. /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 15 Juni , 2012 Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Jag monterade en 330mm fläkt i orginalfästet. Strumpa på. Det skumma är att min bil från början inte hade strumpa, fast den hade mek-fläkt;) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 15 Juni , 2012 Rapport Share Postad 15 Juni , 2012 Jag monterade en 330mm fläkt i orginalfästet. Strumpa på. Det skumma är att min bil från början inte hade strumpa, fast den hade mek-fläkt;) Där ser man. Vad jag vet har du ju inte haft några problem med kylningen på den innan bytet, det var väll en uppdatering du gjorde ? för att slippa nackdelarna som den axeldrivna fläkten har i vissa lägen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.